Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö koulukiusaamisesta saada merkintä rikosrekisteriin?

Vierailija
11.02.2019 |

Pitäisikö koulukiusaamisesta saada merkintä rikosrekisteeriin?

Mielipiteitä?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että johtaisi siihen, että se kiusattu saa sen merkinnän. Näitä "kiusattu on kiusaaja" tapauksia on nähty, helppo kääntää nurinpäin jos kiusaaja on open lellikki.

Vierailija
42/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi, ehdottamasti.

Mistä tämä merkintä tulisi? Joku näytti minulle kieltä ja saa rikorekisteriin merkinnän. Ja tämä merkintä säilyy lopun ikää.

Mikä rangaistus tästä tälle 8-vuotiaalle tulisi? Ei kai voi tulla merkintää ilman tuomiota?

Kaikille tulisi tämä merkintä. Kyllä se "kiusattukin" on joskus katsonut pahasti tai sanonut rumasti jollekin.

En usko, että tätä täytyy kärjistää noin. Ei yksi paha katse tee kiusaajaa, kyllä jokainen varmasti maalaisjärkeä käyttäen tajuaa missä menee se raja, milloin kiusaamisen pitäisi olla rankaistava teko. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Mahdollisimman monista rikoksista pitäisi tuomita mahdollisimman nuoret lapset leima otsassa ja merkintä rekisterissä ulos jatkokoulutuksista ja työvaihtoehdoista?

Uunot.

Vierailija
44/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rikoksen tunnusmerkit täyttyy ja merkintä sitten normaaleilla perusteilla. Omituinen ajatus, että koulukiusaamisesta pitäisi pikkukakaroille laittaa merkintöjä johonkin rekisteriin. Eihän 15-vuotias ole rikosoikeudellisessa vastuussa, vaikka tappaisi jonkun. Yli 15-vuotias vastaa jo tekemisistään oikeudessa tarvittaessa ja sitä myöten merkinnät, jos ne katsotaan oikeutetuksi ja tuomio on ehdollinen yms., jolla perusteella merkintä laitetaan muillekin ihmisille.

Koulukiusaamisen lopettaminen on aikuisten vastuulla. Lapset on lapsia. Keskenkasvuisia, kasvatettavia ipanoita, jotka tekee virheitä, saa siitä rangaistuksen (ei pysyvää, jatkoelämään vaikuttavaa) ja elämä jatkuu. Se on aikuisten velvollisuus opettaa, mikä on oikein ja mikä väärin.

Minua hakattiin kotona ja kiusattiin koulussa. Lopputulos? Työkyvyttömyyseläke ja ikuiset pelkotilat. Olen yhteiskunnan pohjasakkaa, kiusaajani eivät. Onko tämä oikein? 

Ei ole oikein, mutta mikä olisi? Olisiko se oikein, että kaikki muita kiusaavat lapset tuomittaisiin ikuisesti yhteiskunnan pohjasaksi, vailla mahdollisuutta kunnolliseen elämään?

Vierailija
45/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuttaisi kohtuulliselta.

Kiusaajan pitäisi maksaa viikkorahoistaan sopiva summa uhreilleen.

Merkinnästä olisi vain koston hyöty, lopulta kukaan ei hyötyisi.

Kiusaaminen jatkuu aikuistenkin kesken niin kauan kun annetaan jatkua.

Vierailija
46/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pitäisi, ehdottamasti.

Mistä tämä merkintä tulisi? Joku näytti minulle kieltä ja saa rikorekisteriin merkinnän. Ja tämä merkintä säilyy lopun ikää.

Mikä rangaistus tästä tälle 8-vuotiaalle tulisi? Ei kai voi tulla merkintää ilman tuomiota?

Kaikille tulisi tämä merkintä. Kyllä se "kiusattukin" on joskus katsonut pahasti tai sanonut rumasti jollekin.

En usko, että tätä täytyy kärjistää noin. Ei yksi paha katse tee kiusaajaa, kyllä jokainen varmasti maalaisjärkeä käyttäen tajuaa missä menee se raja, milloin kiusaamisen pitäisi olla rankaistava teko. 

Kenen maalaisjärjellä?

Kyse on aina suhteellisesta asiasta.

Meillähän on jo olemassa vakavampia nimikkeitä. Pahoinpitely ym. Kiusaaminen ei voi koskaan olla sellainen

Vierailija
47/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi.

Taidat olla itse kiusaaja?

Varmaan yhtä paljon kuin sinäkin

Minä en ole koskaan kiusannut ketään. Päin vastoin, olin se joka meni kiusatun puolelle ja olin ainoa kaveri, olen ollut se joka on monesti puolustanut kiusattua. Harmittaako, kun jotkut oikeasti eivät ole ikäviä ihmisiä? 

Ihan ohiksena totean että tässä vastausketjussa sinä olet ainoa nimittelijä ja lällättelijä

Jos jäi epäselväksi, kyseenalaistin toista kommentoijaa koska kommentti kieli siitä, että puolustelee kiusaamista eikä näe sitä vakavana asiana. Tästä päättely, että kyseessä on ehkä itse kiusaaja. Muuten en ymmärrä, millä perusteella minä olen mielestäsi "nimittelijä"? 

Lue nämä omat vastauksesi. Huomaatko mitään. Sinä olet...

Lällättely: harmittaako, kun...

Ja kirjoitat nämä ihmiselle, josta et tiedä mitään. Ainoa tavoitteesi on siis kiusata. Ihan tyypillistä toimintaa

Vierailija
48/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos rikoksen tunnusmerkit täyttyy ja merkintä sitten normaaleilla perusteilla. Omituinen ajatus, että koulukiusaamisesta pitäisi pikkukakaroille laittaa merkintöjä johonkin rekisteriin. Eihän 15-vuotias ole rikosoikeudellisessa vastuussa, vaikka tappaisi jonkun. Yli 15-vuotias vastaa jo tekemisistään oikeudessa tarvittaessa ja sitä myöten merkinnät, jos ne katsotaan oikeutetuksi ja tuomio on ehdollinen yms., jolla perusteella merkintä laitetaan muillekin ihmisille.

Koulukiusaamisen lopettaminen on aikuisten vastuulla. Lapset on lapsia. Keskenkasvuisia, kasvatettavia ipanoita, jotka tekee virheitä, saa siitä rangaistuksen (ei pysyvää, jatkoelämään vaikuttavaa) ja elämä jatkuu. Se on aikuisten velvollisuus opettaa, mikä on oikein ja mikä väärin.

Minua hakattiin kotona ja kiusattiin koulussa. Lopputulos? Työkyvyttömyyseläke ja ikuiset pelkotilat. Olen yhteiskunnan pohjasakkaa, kiusaajani eivät. Onko tämä oikein? 

Niin. Ikäviä ja tuhoisia kakruja ovat olleet. Ongelma on kuitenkin siinä, että lapset on lapsia ja aikuisten velvollisuus on estää ja puuttua.

Saivatko vanhempasi merkinnän rekisteriin? Hehän ovat tässä isompia rikollisia kuin inhottavat koulukaverisi, jotka olivat sentään lapsia.

Vierailija
49/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas elämä on niin musta-valkoista. Näitä kiusattuja hyppii siellä ja täällä, joka toinen on omasta mielestään ollut kiusattu. Oikeasti kiusattuja on vähän. Jokainen on liikaa, mutta nämä teko-kiusatut tekee koko kiusauskeskustelusta vääristyneen ja lisäksi vesittävät niiden oikeiden uhrien kohtalon. Kun lukee jopa lehdistä tuntemiensa ihmisten haastatteluita omasta kiusaamisestaan, niin ei tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa. Kyllä sitä nyt vuosiakin myöhemmin osaa arvioida, ketä oikeasti kiusattiin ja ketä ei. Uhriutumista riittää ja on suorastaan muodikasta kertoa koulukiusaamisesta.

On kiusattuja, jotka ovat itse kiusaajia. On kiusattuja, jotka ovat todellisia alistettuja uhreja. Ja sitten on näitä rutisijoita, jotka haluavat nähdä kiusaamista joka puolella. Erityisesti jos sillä saa lapsena huomoita tai aikuisena nostettua omaa häntäänsä esim. julkisuudessa. Järkytyksekseni jopa siskoni taannoin alkoi lässyttämään jotain kiusaamisesta, mutta hädin tuskin muisti yhden tapauksen lapsuudesta. Höpö, höpö, sanon minä. Ei hän mikään kiusattu ollut, vaikka jonkun inhottavan yksittäistapauksen muistaisikin. Jokainen meistä on joskus saanut ikävää mieltä. Kysymys on siitä, pystyykö puolustautumaan ja onko aina se sama sen ilkeilyn uhrina.

Vierailija
50/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kiusatut julkkikset on ihan oma lukunsa. Mitä muuta julkkiksesta odotat?

Vierailija
51/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä ihminen pystyy sanomaan, ketä on oikeasti kiusattu. Jos on minkäänlaista sosiaalista silmää.

Vierailija
52/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä ihminen pystyy sanomaan, ketä on oikeasti kiusattu. Jos on minkäänlaista sosiaalista silmää.

Tottakai voi sanoa oman mielipiteensä. Totuus se ei ole

Vierailija
53/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuttaisi kohtuulliselta.

Kiusaajan pitäisi maksaa viikkorahoistaan sopiva summa uhreilleen.

Merkinnästä olisi vain koston hyöty, lopulta kukaan ei hyötyisi.

Kiusaaminen jatkuu aikuistenkin kesken niin kauan kun annetaan jatkua.

Missä tuomioistuimessa nämä viikkorahakorvaukset päätetään? Entä jos ei saa viikkorahaa

Vierailija
54/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on kiusaaminen? Jonkun mielestä se on kun ei oteta porukkaan ja toisen mielestä vasta kun vedetään turpaan tai pää on vessanpöntössä. Pitäisi olla tarkka määritelmä siitä mikä on kiusaamista ja mikä ei.

Ei riitä, että ”tuli paha mieli”, koska joillekin tulee paha mieli aika herkästi.

Vierailija
55/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhanpäiväistä. Rikoksille on jo olemassa rikosnimikkeet: pahoinpitely, varastaminen, kunnialoukkaus.

Käyttäkää niitä kun ehdot täyttyvät ja tehkää rikosilmoituksia.

Vierailija
56/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosrekisteriin merkitetään tuomioistuimen langettamat tuomiot tehdyiksi havaituista täysikästen tekemistä rikoksista. Kuten yllä jo todettiin: Pahoinpitely, varkaus, kunnianloukkaus. Rikosilmoitus tehtävä, tutkinta tehtävä ja tuomioistuimen annettava tuomio. Pelkkä kantelu opelle tai vanhemmille ilman todisteita ei riitä, ei mielipideasia.

Vierailija
57/97 |
11.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhanpäiväistä. Rikoksille on jo olemassa rikosnimikkeet: pahoinpitely, varastaminen, kunnialoukkaus.

Käyttäkää niitä kun ehdot täyttyvät ja tehkää rikosilmoituksia.

Vainoaminen, yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen, vahingonteko... Kyllähän noita tosiaan on.

Jokainen täysjärkinen varmaan älyää, ettei "maalaisjärkeen" perustuvia rangaistuksia ole mielekästä jakaa. Ja fiksuimmat tajuavat vieläpä miksi.

Vierailija
58/97 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on syynsä jos turvautuu systemaattiseen kiusaamiseen tunteakseen itsensä paremmaksi.

Sillä tavalla haitallisesti käyttäytyvä yksilö ei ansaitse yhtään vapautta saada hyvää elämää yrittäessään pilata muiden omia elämiä.

Vierailija
59/97 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminen on luonnollista ja toimiva evolutiivinen strategia:

http://www.bbc.com/earth/story/20160822-why-bullying-is-such-a-successf…

Voi olla. Siitä seuraa, että siihen on puututtava säälimättömästi tavalla, joka on kiusaajalle todellinen nöyryytys.

Vierailija
60/97 |
05.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä