Uusperheasiaa
Perheeseemme kuuluu minä, mieheni, minun kaksi lastani ja yhteinen tyttäremme. Olemme asuneet yhdessä reilu pari vuotta ja mies ollut samassa työpaikassa. Nyt oli illanvietto jossa tapasin paljon miehen työkavereita. Illan aikana kyseltiin kovasti mihin saimme tyttäremme hoitoon jne mutta kertaakaan ei kukaan maininnut sanallakaan kahta vanhempaa lasta (jotka ovat myös alle kouluikäisiä). Ilmeisesti mieheni on jättänyt kertomatta työtovereilleen että perheessämme on myös kaksi lastani aiemmasta suhteesta. Jotenkin petyin, kun tajusin asian, ja kysyin että kokeeko mies että isommat lapset eivät kuulu hänen perheeseensä. Tottakai kuulemma kuuluvat, mutta jotenkin itselleni jäi inhottava olo. Mitä sinä ajattelisit?
Kommentit (28)
Meilläkin on uusperhe, mutta monet työpaikallani todennäköisesti luulevat, että mieheni on myös isompien lasteni isä. Jos joku kysyy niin kerron, mutta muuten en ala oma-aloitteisesti selvittämään perhekuvioitamme, koskapa eivät ns. ydinperheellisetkään korosta erikseen olevansa ydinperhe.
että asenneongelma on työkavereilla. Jotenkin tuntuu vaan omituiselta puhua yhdestä lapsesta pitkin iltaa ja sivuuttaa kahden isomman olemassaolo. Ja pienin on tosiaan vielä vauva ja tiettyjen asioiden kysyminen liittyy suoraan siihen että on vielä pieni. Kuitenkin esim tuo että minne jätitte tytön hoitoon kuulostaa oudolta, ikäänkuin kaksi isompaa eivät olisi hoitopaikkaa tarvinneetkaan.
Jos miettivät, mihin lapsi meni hoitoon, olisit sanonut, että lapset menivät vanhemmillesi.
Jos eivät tienneet perheenne muista lapsista, mikset itse niitä mainostanut?
Olisin kuitenkin taipuvainen ajattelemaan, että vika on miehesi työkavereissa. Itsekin uusperheellisenä olen huomannut, että yllättävän moni tekee eron siinä kenen lapset ovat. Kun kyse on miehesi työkavereista, he voivat ajatella, että vain yhteinen lapsenne on miehesi perhettä. Jos asia vaivaa sinua, ota se uudelleen puheeksi miehesi kanssa.
että sinun lapset ovat isänsä luona, mutta miettivät missä yhteinen lapsenne on.
En vaan mainitse mitään. Tää on hirveää tunnustaa, mutta häpeän sitä, että miehellä on kolme lasta ennestään.
johtui siitä että nämä ihmiset olivat minulle kaikki täysin uusia tuttavuuksia. Jos mieheni olisi lapsista puhunut niin ilman muuta olisin itsekin puhunut, nyt koin että mieheni on jotenkin tietentahtoen jättänyt kertomatta enkä sitten halunnut alkaa itsekään asiaa enemmän setviä. Olisihan se ollut miehen kannaltakin vähän noloa jos ei ole kahteen vuoteen mitään sanonut lapsista ja sitten siinä kaikkien työkavereiden keskellä olisin sanonut että by the way, on meidän perheessä kaksi muutakin lasta. Se nyt jäi kuitenkin selvittämättä että onko mies jättänyt kertomatta vai niin perin että työkaverit vain eivät ottaneet isompia puheeksi.
Voi myös olla, että nuorin lapsi, eli yhteinen lapsenne, kiinnostaa muita eniten juuri siksi kun on nuorin (ja ilmeisesti vielä lähes vauva?).
Meillä on samanlainen tilanne ja useimmat juuri MIEHEN työkaverit, sukulaiset, ystävät eivät ikinä mainitse mitään isommista lapsista, vaikka hyvin tietävät heistä ja mieskin itse heistä saattaa puhua. Monelle isommat lapset ovat kuin heitä ei olisi olemassakaan. Kyse ei ainakaan meillä ole miehen asenteesta vaan muiden ihmisten asenteesta. Kurjaa, mutta eipä sille mitään voi. Tärkeintä on kuitenkin, että meille itselle tämä asia on selvä.