Diabetes-lapsen hoidosta...
Oltiin eilen laivalla buffetissa ja samassa pöydässä istui diabetesta sairastava lapsi äitinsä kanssa. Lapsi haki itse ruokansa, pääruokaa minimaalisen vähän ja aivan tolkuttomasti jälkkäriä. Äiti sanoi vaan, että ei tarvitse syödä enempää pääruokaa jos on maha täynnä. Tottakai lapsi väittää, että maha on täynnä kun tietää seuraavaksi saavansa herkkua!
Sitten haettiinkin iso kipollinen suklaamoussea, josta närpittiin vain yksi lusikallinen. Äiti naureskeli, että olisi voinut ottaa vähemmän jos ei tiedä tykkääkö. Se kun ei kelvannut niin sitten haettiin paljon kaikkea muuta.
Diabetes selvisi siitä, että poika alkoi piikittää suoraan siinä ruokapöydässä! Me oltiin siis heille ihan uppo-outoja, äidille ei varmaankaan tullut mieleen, että muut ei ehkä halua katsoa sitä piikittämistä syödessään...
Mä olen käsittänyt, että diabeetikon pitäisi syödä mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti ja herkkuja vähän. Olen kai ollut sitten täysin väärässä?!
Kommentit (10)
Ja nimenomaan tuollainen laivan buffe on meilläkin herkuttelutilanne. Arkena syödään terveellisesti ravitsemusneuvojan ohjeiden mukaan.
Diabeetikon ruokavaliosuositus on muuten tänä päivänä tismalleen sama kuin valtaväestölläkin.
Ap:n ahdasmielisyys tuntuu pahalle. Jos lapsi oli kohtuupainoisen ja hyvinvoivan näköinen, miksi teit asiasta numeron?
Ja piikityksestä ruokapöydässä; oliko aivan pakko katsoa? Pistos pakaran yläosaan tai mahaan tuskin voi häiritä ketään kovin paljoa. Ehkä astmaatikon avaavan lääkkeen otto häiritsee ap:ta myös, pitäisi mennä vessaan ottamaan ventolinetömssyt?
Vähän suvaitsevuutta ja avarkatseisuutta, kiitos.
terveisin pienen diabeetikon äiti
...tuota ap:n viestiä. Mun piti käydä vetämässä henkeä ja laskemassa verenpainetta ennenkuin vastaisin. Sillä välin muut olivat onneksi ehtineet sanoa sen minkä minäkin olisin sanonut.
Piikityksestä vielä. Lapsen tarvitsi ehkä ottaakin se piikki juuri sillä hetkellä, vai olisitko mieluummin katsonut, kun hän menee shokkiin ettei vieraan tädin tarvitse kärsiä piikityksen katsomisesta. Siinä olisit sitten joutunut katsomaan toisenlaisen piikin antamista/elvytystä. Jos kärjistykset sallitaan mullekin ;)
Ja katsoinkin muualle eikä se merkitsevästi häirinnyt, mutta mielestäni äiti oli huonotapainen kun antoi/käski piikittää siinä pöydässä.
ap
yleisesti luullaan, että diabetes on sokeritauti, mutta todellisuudessa se on rasvatauti. eli ruokailuajat pitäisi ollaa säännölliset ja liikaa rasvaa pitäisi välttää. sokerilla veren sokeripitoisuus nousee lyhyemmäksi aikaa kuin rasvaisella ruoalla. siksi diabeetikon tulisi välttää etenkin rasvaista ruokaa.
Meillä myös diabeetikkolapsi saa herkutella laivalla kunnolla. Pistetään sitten inskaa sen mukaan.
Ja pistämme kyllä lähes aina ruokapöydässä. Mikä sinua siinä pistämisessä häiritsi?
diabeetikkolapsi saa herkutella toisinaan, ihan niin kuin muutkin lapset. Tärkeää on vain laskea syödyt hiilihydraatit, ja sitten sen mukaan pistää insuliiniannos.
sh
yleisesti luullaan, että diabetes on sokeritauti, mutta todellisuudessa se on rasvatauti. eli ruokailuajat pitäisi ollaa säännölliset ja liikaa rasvaa pitäisi välttää. sokerilla veren sokeripitoisuus nousee lyhyemmäksi aikaa kuin rasvaisella ruoalla. siksi diabeetikon tulisi välttää etenkin rasvaista ruokaa.
Rasva saattaa kyllä hidastaa sokerin imeytymistä. Esim. pitsat ja hampurilaisateriat saattavat nostaa sokereita pitkäksi aikaa.
Hedelmäkarkit nostavat sokerin nopeasti korkealle, suklaa taas imeytyy hitaammin ja sokerin nousu on helpompi hallita.
Mä olen käsittänyt, että diabeetikon pitäisi syödä mahdollisimman hyvin ja monipuolisesti ja herkkuja vähän. Olen kai ollut sitten täysin väärässä?!
Joskus kun meidän d-lapsi oli pieni ja käytössä 3 pistoshoito. Saatoimme jättää pääruuan kokonaan ja antaa pelkkää jälkiruokaa, koska hiilarit tulivat täyteen jo pelkästä jälkkäristä.
Söitkö sinä siellä laivalla buffetissa niin kuin syöt arkena ja kotona?