Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastentarhanope ei voi suunnitella elämäänsä

Vierailija
10.02.2019 |

Tässä vain yksi asia mainitakseni: viikon päästä olisi hiihtoloma, ainakin lapsilla ja aviomiehellä. He lähtevät Lappiin mökille hiihtämään ja nauttimaan lomasta. Mutta mitä minä teen lomalla?!!!!!! Enpä tiedä, kun en vielä edes tiedä, voinko pitää lomaa vai joudunko töihin. Ei perkele!!!!! Sama kesälomien kanssa: pääset suunnittelemaan kesää vasta toukokuun lopussa, kun lomat vahvistetaan. Siis TOUKOKUUN LOPUSSA!!!! Sanomattakin selvää, että tuossa vaiheessa ollaan jo himpan liian myöhässä, kun kaikki varaukset on jo tehty ja kaikki kaverit lyöneet suunnitelmat jo talvella lukkoon. Vaikk mitäpä tuosta lomia edes pitämään, kun pienen palkan lomarahoista piti viedä osa, jotta saadaan Suomi nousuun. Ei näillä taskurahoilla edes lähdetä lomille. Että tämmöstä. Itsepä aikoinaan alani valitsin, mutta silloin asiat oli toisin ja tämä oli unelma-ammatti. Nyt kaikki muuttunut, enkä ikinä lähtisi enää tälle alalle, enkä kellekkään suosittele tätä. Ne sata muuta syytä jääkööt nyt kertomatta.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla aineenopettaja vaan aineita vetävä opettaja.

Vierailija
22/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen LTO ja neuvottelin itselleni opettajien lomat. Eli on syysloma, pitkä joululoma, hiihtoloma ja piiiiitkä kesäloma.

Ai että. Kyllä kelpaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten et muka tiedä oletko hiihtolomalla töissä?

Meille ainakin tuli kysely hoitotarpeesta hiihtolomaviikolle kuukausi sitten.

Sitten kun kaikki vanhemmat vielä vastaisivat siihen kyseleen hetimmiten. En ole itse alalla töissä, mutta päivittäin edelleen meillä päiväkodin henkilökunta muistuttelee vanhempia, että palauttaisivat kyselyn, vaikka vastaus piti jättää jo viikkoja sitten. En ymmärrä miten saamatonta porukkaa osa on (vai onko ne kaikki töissä aloilla missä kysellään asiakkailta samoja, ennen kun lomat jaetaan?)

Meillä on niissä kyselyissä aina se viimeinen palautuspäivä. Sen päivämäärän jälkeen jos palauttaa niin kaverilta kuulin ettei enää onnistu hoitoon pääsy lomaviikolle koska työvuorot on tehty jo sen mukaan mitä oli ilmoittautuneita.

Sitäpaitsi olen ymmärtänyt että jos on luvattu lomaa hoitajalle niin silloin hoitaja on lomalla ja tilalle otetaan tarvittaessa sijainen.

Kunnallisella ainakin pyörii tää systeemi että eri lomilla on eri päivystävät päiväkodit hoitoa tarvitseville.

Vierailija
24/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Enpä vaan vielä tiedä hiihtolomastani, eikä kukaan muukaan työkaveri. Paitsi hän, joka ilmoitti pomolle jo aikaa sitten, että hän lähtee matkoille sillä viikolla, että hänellä on silloin loma. Ni. Mutta eipähän olis tavatonta, että lomamatka pitäisi perua, kun pitääkin yllättäen olla töissä. Sitäkin käynyt.

Ja kyllä, palkka on niin syvältä kuin olla voi. Mutta ainii, eihän me tästä rahaa tarvita, kun tämähän on meille kutsumusammatti. Harmi vaan ettei sillä kutsumuksella maksella laskuja tai ruokaa lapsille

Vierailija
25/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä ruikutus. Sinulla on töitä kuitenkin. Olen matalapalkkaisemmalla alalla kuin sinä ja saan silti lomat neuvoteltua. Ei kannattaisi yhden työpaikan perusteella leimata koko alaa. Minullakin on ollut työantaja, jonka kanssa ei kyllä mitään saanut suunniteltua ja kaikki oli päin persettä, mutta sitten vaihdoin. Sellaista voi tehdä, you know.

Vierailija
26/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta päiväkotityössä minäkin. Meilläkin vanhempien piti ilmoittaa hoidon tarpeesta 25.1. mennessä, mutta valitettavasti se ei tarkoita että seuraavana päivänä olisi lomat vahvistettu. Tuon vanhemmille kulloinkin ilmoitetun aikarajapäivän jälkeen pomot alkavat laskea lapsimääriä ja tarvittavaa henkilökuntamäärää, ja on ihan käsittämätöntä miten kauan näissä laskutoimituksissa menee.

Olen jutellut eri kunnissa työskentelevien kollegojen kanssa ja tämä tuntuu olevan aika yleistä, voinee yleistää siis koko alaan. Toki varmasti löytyy kuntia, joissa lomat kvtes:in mukaisestikin vahvistetaan.

Jonain vuonna kesälomia koskien ääneen ihmettelin pomolta, miksi kestää monta viikkoa laskea niitä määriä, sain vastauksen että tule itse laskemaan. Tarjouduin tulemaan, mutta ei apu kuitenkaan kelvannut, ei kai rivityöntekijä voine osata laskea...

Meidän lomat sentään viime viikolla suullisesti vahvistettiin, että aavistuksen paremmin asiat kuin ap:lla, mutta totesinpa että myöhäistä oli ainakin Lapin reissuja silloin varailla, ei-oota myyvät.

Vierailija
27/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen varhaiskasvattaja. Lomalistat tuli pari vkoa sitten. Osan mielestä nytkin liian myöhään.. vaihda puljua toimivampaan.

Vierailija
28/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, otetaan sijainen, jos saadaan, mutta meidän kaupungissa ei todellakaan ole sijaisia. Tyhjästä on aika paha nyhjäistä.

Onhan meidänkin talossa ne kyselyt vanhemmille, mutta niitä palautetaan aina myöhässä ja sitten aina on niitäkin, jotka myöhemmin vasta tajuavat, että "ei helvetti, loma-aika, pitääkö olla ja kestää kotona omaa kakaraa". Eikun lapsi päiväkotiin vaan, että itse saa viettää rennon loman.

Vierailija
29/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi. Ei sitä hiihtolomaa ole monella muullakaan. Kesälomat kiertää meidän työpaikalla, niin sen tiedän koska loma on. Ja se on välillä elokuussa, jolloin lapset on taas koulussa. Ei mahda mitään.

Vierailija
30/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta päiväkotityössä minäkin. Meilläkin vanhempien piti ilmoittaa hoidon tarpeesta 25.1. mennessä, mutta valitettavasti se ei tarkoita että seuraavana päivänä olisi lomat vahvistettu. Tuon vanhemmille kulloinkin ilmoitetun aikarajapäivän jälkeen pomot alkavat laskea lapsimääriä ja tarvittavaa henkilökuntamäärää, ja on ihan käsittämätöntä miten kauan näissä laskutoimituksissa menee.

Olen jutellut eri kunnissa työskentelevien kollegojen kanssa ja tämä tuntuu olevan aika yleistä, voinee yleistää siis koko alaan. Toki varmasti löytyy kuntia, joissa lomat kvtes:in mukaisestikin vahvistetaan.

Jonain vuonna kesälomia koskien ääneen ihmettelin pomolta, miksi kestää monta viikkoa laskea niitä määriä, sain vastauksen että tule itse laskemaan. Tarjouduin tulemaan, mutta ei apu kuitenkaan kelvannut, ei kai rivityöntekijä voine osata laskea...

Meidän lomat sentään viime viikolla suullisesti vahvistettiin, että aavistuksen paremmin asiat kuin ap:lla, mutta totesinpa että myöhäistä oli ainakin Lapin reissuja silloin varailla, ei-oota myyvät.

No, tämä kommentti perustuu siihen ajattelutapaan, että pomolla ei varmasti ole mitään muita työtehtäviä kuin sinun lomiesi laskeminen. Newsflash: on niillä. Aika monta. Sinä et ole joka jonossa ensimmäisenä, ja aikuiseksi kasvanut ihminen ymmärtää tämän liikkuessaan maailmassa.

Vierailija
31/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiihtoloma on vain, jos säästän kaikista lomapäivistäni 5 talveksi. Ei tämä meillä mikään ylimäräinen loma ole, pölvästi

Vierailija
32/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi voi. Ei sitä hiihtolomaa ole monella muullakaan. Kesälomat kiertää meidän työpaikalla, niin sen tiedän koska loma on. Ja se on välillä elokuussa, jolloin lapset on taas koulussa. Ei mahda mitään.

Kaikilla, joilla vuosilomaa kertyy yli neljä viikkoa, on oikeus pitää loput lomasta talvella.

Vierailija
33/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä vain yksi asia mainitakseni: viikon päästä olisi hiihtoloma, ainakin lapsilla ja aviomiehellä. He lähtevät Lappiin mökille hiihtämään ja nauttimaan lomasta. Mutta mitä minä teen lomalla?!!!!!! Enpä tiedä, kun en vielä edes tiedä, voinko pitää lomaa vai joudunko töihin. Ei perkele!!!!! Sama kesälomien kanssa: pääset suunnittelemaan kesää vasta toukokuun lopussa, kun lomat vahvistetaan. Siis TOUKOKUUN LOPUSSA!!!! Sanomattakin selvää, että tuossa vaiheessa ollaan jo himpan liian myöhässä, kun kaikki varaukset on jo tehty ja kaikki kaverit lyöneet suunnitelmat jo talvella lukkoon. Vaikk mitäpä tuosta lomia edes pitämään, kun pienen palkan lomarahoista piti viedä osa, jotta saadaan Suomi nousuun. Ei näillä taskurahoilla edes lähdetä lomille. Että tämmöstä. Itsepä aikoinaan alani valitsin, mutta silloin asiat oli toisin ja tämä oli unelma-ammatti. Nyt kaikki muuttunut, enkä ikinä lähtisi enää tälle alalle, enkä kellekkään suosittele tätä. Ne sata muuta syytä jääkööt nyt kertomatta.

Tuntuu todella epäoikeudenmukaiselta.

Pelkkä järjestelykysymys  olisi nuokin olosuhteet laittaa kuntoon, mutta ei.

Aika moni lastentarhanope toitottaa kuinka äänestää aina kokoomusta, olkaa siis tyytyväisiä.

Vierailija
34/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda aineenopettajaksi. Tiedät olevasi joka kesä työttömänä niin lomat voi suunnitella hyvin etukäteen. Tosin täytyy huomioida, että työttömän lomakassa ei riitä korkeasaarea kummempaan, mutta ainakin voi valitse päivän itse!

Oletko itse aineenopettaja, jos kirjoitat "korkeasaarea" (ja pienellä) ja "voi valitse päivän itse"?

Nojoo ei pitäisi vaihtaa ajatusta kesken virkkeen ja oikolukukin olisi kova juttu. Ehkä sen takia en saa vakivirkaa. Onneksi tyhmäilyt tulevat palstalle eikä koetehtäviin

Vierailija
35/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun kaikki vanhemmat vielä vastaisivat siihen kyseleen hetimmiten. En ole itse alalla töissä, mutta päivittäin edelleen meillä päiväkodin henkilökunta muistuttelee vanhempia, että palauttaisivat kyselyn, vaikka vastaus piti jättää jo viikkoja sitten. En ymmärrä miten saamatonta porukkaa osa on (vai onko ne kaikki töissä aloilla missä kysellään asiakkailta samoja, ennen kun lomat jaetaan?)

Meillä on kunnassa sellainen käytäntö, että viimeistään viikolla 4 täytyy ilmoittaa, että tarviiko lapsi hoitoa viikolla 8. Vanhempia myös infotaan, että jos tietoa ei anna siihen mennessä, niin tulkinta on se, että lapsi ei tarvitse hoitoa. Sama juttu kesäloman kanssa, se täytyy ilmoittaa viimeistään huhtikuun lopulla. Tästä käytännöstä olemme myös pitäneet kiinni ja siitä on vanhempien turha rutista.

Vierailija
36/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, nyt vaaditte jämäkämpää toimintaa päiväkodin johtajalta ja/tai kuntanne varhaiskasvatusten päättäjiltä. Heidän pitää osata organisoida asiat paremmin, se kuuluu heidän työhönsä.

Vierailija
37/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tämä kommentti perustuu siihen ajattelutapaan, että pomolla ei varmasti ole mitään muita työtehtäviä kuin sinun lomiesi laskeminen. Newsflash: on niillä. Aika monta. Sinä et ole joka jonossa ensimmäisenä, ja aikuiseksi kasvanut ihminen ymmärtää tämän liikkuessaan maailmassa.

En tietenkään kuvittele ettei muita työtehtäviä olisi. Ja tiedän että heinäkuun päivystyksen järjestäminen oon todella työlästä ja aikamoista palapeliä. Mutta jos vanhemmat ilmoittavat kesähoidon tarpeen 30.4. ja meillä pomot laskevat vielä toukokuun lopulla että kuinka moni voi olla lomalla milloinkin eikä lomia ole vahvistettu niin toki se tuntuu käsittämättömältä.  Ei niitä muita työtehtäviä voi olla niin paljon ettei näitä laskutoimituksia saisi edes neljässä viikossa tehtyä.

Vierailija
38/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, nyt vaaditte jämäkämpää toimintaa päiväkodin johtajalta ja/tai kuntanne varhaiskasvatusten päättäjiltä. Heidän pitää osata organisoida asiat paremmin, se kuuluu heidän työhönsä.

Meillä esim. voi kyllä anoa loma-ajalle vapaata lomamatkan ajaksi. Se ei välttämättä sitten ole loma-ajan yhteydessä, mutta näin pystyy kuitenkin sopimaan matkan perheen kanssa. Ja yleensä kyllä ajoittuu myös muun loma-ajan yhteyteen.

Vierailija
39/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta stressaavampaa on se, että ihan normaaliarjessakaan on todella hankalaa suunnitella omia menoja, kun koskaan ei voi luottaa siihen, että iltavuorosta pääsee lähtemään silloin kun työaika päättyy. Vanhemmat myöhästelevät milloin ruuhkan, milloin bussiaikataulujen takia, milloin vasta kotona huomataan, että kumpikaan ei ole hakenut lasta, milloin on nukahdettu liian pitkille päiväunille... Sen kerran, kun kaikki lapset haetaan ennen päiväkodin sulkemista, on melkeinpä aina joukossa kuitenkin joku vanhempi, joka vielä kymmenen minuuttia sulkemisajan jälkeen yrittää maanitella lastaan lähtemään.

Vierailija
40/66 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta. Ikinä et voi olla varma, milloin pääset lähtemään kotiin etenkään iltavuorosta. Eli turha sopia mitään tai luvata viedä lapsia harrastuksiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän