Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen fyysinen kuritus ja rikosilmoitus, josta ei seurannut mitään

Vierailija
09.02.2019 |

Naapurissani asuu perhe, isä, äiti ja kolme lasta. Nuorin lapsi on vasta taapero, sitten on 11-12v tyttö ja 14-15v poika.

Lähes päivittäin kuulen, miten tämä isä huutaa vanhemmalle pojalle ja sitten paperinohuen seinän läpi kuuluu, kun isä alkaa lyömään tätä poikaa (oletettavasti) vyöllä. Kerran ollessani pihalla samaan aikaan perheen äidin ja tämän tyttären kanssa, näin kun tytär vahingossa löi äitiään (oli siis kääntymässä ja käsi osui äitiä kasvoihin) ja äiti kosti tämän niin, että veti tyttöä poskelle kovaa avokämmenellä.

Kun olin seurannut tätä touhua jonkin aikaa, yritin ottaa tämän puheeksi vanhempien kanssa kun näin heidät ulkoilemassa ilman isoja lapsia. Äiti ei puhunut sanaakaan suomea ja isä vain käski minua jättämään heidät rauhaan.

Katseltuani tätä vielä hetken päätin tehdä sekä lastensuojeluilmoituksen että rikosilmoituksen, joista kummastakaan ei kuitenkaan seurannut yhtään mitään. Kerran, kun kuulin isän taas hakkaavan vanhinta poikaa soitin jopa poliisit paikalle. Hakkaaminen loppui siltä päivältä mutta jatkui taas normaalisti sen jälkeen.

Alkaa tuntua siltä, etten pysty tekemään enää mitään. Olen huolissani lapsista, mutta jos viranomaisiakaan ei kiinnosta niin onko enää mitään mitä voin tehdä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisia ei kiinnosta koska kyseessä on vain kulttuurierot.

Vierailija
2/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni puutut ihan turhaan. Minun lapsuudessani oli ihan arkipäivää saada vyöstä jne. Ihan normaali aikuinen minusta kasvoi eikä mitään traumoja ole jäänyt.

En ihmettele yhtään, että nykyajan lapset eivät osaa käyttäytyä, kun litsarikin lasketaan pahoinpitelyksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan tehdä suoraan lastensuojeluilmoitus, kuin soittaa poliisille. Kaikki lastensuojeluilmoitukset tarkistetaan. Poliisista kiinni tekeekö ilmoitusta vaikka pitäisi.

Vierailija
4/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo, mitä perheen äiti teki on ihan ok, koska tuon ikäinen lapsi tajuaa kyllä tekojensa seuraukset eli jos tyttö aikoo lyödä äitiään, niin pitäisi olla varautunut siihen että äiti saa lyödä takaisin. Tuo vyöllä hakkaaminen menee kuitenkin yli, ja toivon myös että jos pienin on vasta taapero että häntä ei kohdella tuolla tavoin.

Vierailija
5/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lastensuojeluilmoitus ei ole sosiaalitoimen näkökulmasta mitään. Kirjaa tapahtumien kellonajat ja päivämäärät ylös ja tee uusi lasu.

Vierailija
6/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vikaa pojassakin pitää olla jos joka päivä häntä joudutaan kurittamaan.

Vierailija
7/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo oikeasti haittaisi lapsia, niin he varmasti puolustautuisisivat jotenkin? 12-vuotias on jo sen kokoinen, että voi kyllä lyödä äitiään takaisin, ja kyllä 15-vuotias poikakin on niin vahva että voi puolustautua.

Vierailija
8/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo oikeasti haittaisi lapsia, niin he varmasti puolustautuisisivat jotenkin? 12-vuotias on jo sen kokoinen, että voi kyllä lyödä äitiään takaisin, ja kyllä 15-vuotias poikakin on niin vahva että voi puolustautua.

Mitä sekopää-vihanhallintaongelmaisia täällä kirjoittelee? O_O

Vierailija
9/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien auktoriteetti on varsinkin ulkomaalaisperheissä niin suuri ja vanhempien kunnioitus tärkeää, että en usko lasten uskaltavan puolustautua. Vaikka fyysisesti se olisikin mahdollista.

ohis

Vierailija
10/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavatko lasten etunimet Z, S ja D kirjaimilla?

Vierailija
11/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni puutut ihan turhaan. Minun lapsuudessani oli ihan arkipäivää saada vyöstä jne. Ihan normaali aikuinen minusta kasvoi eikä mitään traumoja ole jäänyt.

En ihmettele yhtään, että nykyajan lapset eivät osaa käyttäytyä, kun litsarikin lasketaan pahoinpitelyksi.

En tajua lasten kurittajien logiikkaa. Jos remmiä pitää antaa "arkipäiväisesti", eikö se nimenomaan todista sen, että kuritus ei toimi, jos sitä pitää antaa jatkuvasti?

Vierailija
12/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voisit vielä kerran yrittää puhua joko vanhempien kanssa, tai sitten jos näet lapset jossain ilman heidän vanhempiaan voisit mennä puhumaan heille. Kehota esim. puhumaan terkkarille asiasta.

Vierailija
13/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät sossut tee mitään vakavillekaan tapauksille rasismin pelossa. Antavat vaan lisää rahaa, harkinnanvaraista.

Vierailija
14/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni voisit vielä kerran yrittää puhua joko vanhempien kanssa, tai sitten jos näet lapset jossain ilman heidän vanhempiaan voisit mennä puhumaan heille. Kehota esim. puhumaan terkkarille asiasta.

Jos joku vieras ä mmä tulisi omille lapsilleni puhumaan niin saisi kyllä kuulla kunniansa.

Vierailija
15/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät sossut tee mitään vakavillekaan tapauksille rasismin pelossa. Antavat vaan lisää rahaa, harkinnanvaraista.

Lapseni koulukaveri oli koko yläasteen poliisin kanta-asiakkaana. Silti ei joutunut sijoitetuksi tmvastaavaan.

Vierailija
16/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain vikaa pojassakin pitää olla jos joka päivä häntä joudutaan kurittamaan.

Kun itse olin lapsi, minulla oli kaverina poika jota pahoinpideltiin kotona vain siitä syystä, että hän oli yökastelija. Eli ei aina todellakaan ole lapsen vika.

Vierailija
17/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä maalaisia he mahtavat olla? Esim. r o m a n i e n tuollaisiin touhuihin ei tietääkseni lastensuojelu puutu lainkaan, eikä ilmeisesti s o m a l i e n, i r a k i l a isten ja muiden maalaisten touhuihin. Et voi tehdä muutakuin lastensuojeluun ilmoituksia.

Vierailija
18/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua lasten kurittajien logiikkaa. Jos remmiä pitää antaa "arkipäiväisesti", eikö se nimenomaan todista sen, että kuritus ei toimi, jos sitä pitää antaa jatkuvasti?

Minulla kurittamisen uhka oli lapsena ja nuorena arkipäivästä, mutta remmistä oikeasti tuli ehkä pari kertaa vuodessa.

Vierailija
19/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi jostain sosiaalipäivystyksestä tai alueen sosiaalityöntekijöitä saada apua, neuvoja.

Vierailija
20/22 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kurittamisen uhka oli lapsena ja nuorena arkipäivästä, mutta remmistä oikeasti tuli ehkä pari kertaa vuodessa.

Kuulostaa aika karulta, jos kasvatuksesi on perustunut "remmin uhkaan".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi