Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko jo koomista kun meillä on yli 100 vuotta vanhusten laitoshoitoa ja nyt valtavalla kiireellä pitäisi saada hoitajamitoitus juuri ennen vaaleja?

Vierailija
09.02.2019 |

Yhtäkkiä kaikki ovat kauhean pöyristyneitä että meillä on tällainen systeemi ollut 100 vuotta. Siinä on jotain perin kummallista tarkemmin ajatellen. Onko vaalit tulossa vai mistä johtuu?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. vanhustenhoidon suuret tulevaisuuden haasteet huomioiden voisi olla tarkoituksenmukaista kokeilla vaikka ensin vaikka ruotsalaistyylistä ilmoitusvelvollisuutta.

Wägnertin mielestä hoitajamitoitus ei ratkaise ongelmia, koska vanhusten tarpeet vaihtelevat suuresti.

– En usko, että sitä voidaan alkaa laskea matemaattisesti, kun on kyse ihmisistä. Onko se 0,5 tai 0,7 , se on kiinni hoidontarpeesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10633450

Vierailija
2/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän suppea historiikki. Tässä ollaan vähän samanlaisen ongelman parissa kuin kehitysmaissa. Kehitysmaita avustetaan, jolloin nälänhätä saadaan ehkä torjuttua, mutta seurauksena on väestönkasvun räjähdys ja ongelmat  pahenevat entisestään.

Vanhusten hoidossa taas merkittävää on se, että hyvinvointi ja lääketieteen kehitys on lisännyt radikaalisti ihmisten eliniän odotetta, jolloin ihmiset elävät  yhä vanhemmiksi, milloin tulee luonnolliset rajat  vastaan. Ennen kuoltiin vähän aikaisemmin suorilta jaloilta, nyt verenohennuslääkkeet ym varmistavat, että saadaan valtava määrä muistisairaita hortoilemaan ja kituuttamaan laitoksissa vielä 100 vuotiaina ja yli.

Ja tärkein pointti: tuon 100 vuoden aikana hoitajia on jatkuvasti vähennetty suhteessa hoidettaviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman hoitajamitoitusta yli 100 vuotta joka tapauksessa.

Vierailija
4/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vanhainkodeissa oli varsin tervettä porukkaa asiakkaina, he kolasivat itse pihatiet ja kävelivät omin jaloin kävelyillä ja söivät itse. Hoitajat lähinnä katsoivat perään ja jakoivat lääkkeet. Nyt ei tuollaiset pääse lähellekään vanhainkoteja, paitsi vierailijoina.

Vierailija
5/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demareilla on ainakin iso kasvojen pesun mahdollisuus. Nyt on viimeisen vuoden ajan oltu niin duunarien puolella, niin vanhusten puolella, niin eläkeläisten puolella, ettei mikään lippostelu kokoomuksen kanssa pitäisi tulla kysymykseenkään.

Vierailija
6/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin vanhainkodeissa oli varsin tervettä porukkaa asiakkaina, he kolasivat itse pihatiet ja kävelivät omin jaloin kävelyillä ja söivät itse. Hoitajat lähinnä katsoivat perään ja jakoivat lääkkeet. Nyt ei tuollaiset pääse lähellekään vanhainkoteja, paitsi vierailijoina.

Niin varmaan olivat siellä vähän niin kuin osa-aikaduunissa vaan. 

Vierailija
7/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaalit vaikuttaa eniten. Jos oikeasti halutaan hyviä ratkaisuja aikaiseksi, niin tulisi ensin kartoittaa systemaattisesti yksityisten seniori- ja päiväkotiyritysten hyvät ja huonot puolet. Itse en ainakaan usko, että pelkästään hoitajakiintiö on ratkaisu ongelmaan. Koko konseptissa on enemmän pielessä. Hoitajakiintiö on tekohengitystä silloin, kun tärkein tavoite on tuottaa voittoa sijoittajille.

Vierailija
8/8 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaalit vaikuttaa eniten. Jos oikeasti halutaan hyviä ratkaisuja aikaiseksi, niin tulisi ensin kartoittaa systemaattisesti yksityisten seniori- ja päiväkotiyritysten hyvät ja huonot puolet. Itse en ainakaan usko, että pelkästään hoitajakiintiö on ratkaisu ongelmaan. Koko konseptissa on enemmän pielessä. Hoitajakiintiö on tekohengitystä silloin, kun tärkein tavoite on tuottaa voittoa sijoittajille.

Totta. Merkillistä on juuri kiire.

Kiiru on pidettävä ajallansa, mutta hätäillen tekemällä ei tuu muuta kuin kusipäitä mukuloita.

-Vanha suomalainen sanonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi