Kuinka valmistauduit henkisesti elintason laskuun tullessasi raskaaksi?
Faktahan on, että oma lapsi vie suuren osan tuloista. Kuinka paljon ajattelit asiaa ennen äidiksi tulemista? Omalla kohdallani on jotenkin hankala nähdä itseäni äitinä juurikin siitä johtuen, että suuri osa palkasta menisi "muihin suihin". Tai ehkä en ole tarpeeksi äidillinen vaikka lapsista pidänkin. Näkemyksiä?
Kommentit (17)
Ylenin hieman ennen äitiyslomaa, joten palkka suureni eikä mietityttänyt.
Jos ikinä hankkiudun äidiksi niin teen sen vasta sitten kun on paljon rahaa.
Rahaa jäi säästöön yksin ollessani eli ilmeisesti budjettiini mahtui lapsia.
Ei mietityttänyt. Sain lapset nuorena ja pienituloisena, jopa köyhänä ja kasvatin elintasoa samalla kuin lapsia. Nyt voisi olla kovempi paikka tulla äidiksi.
Media ajaa parisuhteet erilleen provosoivine ohjelmineen. Ei kannata tehdä lapsia.
En kantanut asiasta juuri huolta, enkä koe nytkään, että suurin osa palkastani menisi muihin suihin. Toki meillä on vielä pieni lapsi, joten esimerkiksi harrastuskuluja ei vielä juurikaan ole. Muutenkin taloudessamme asuu kaksi aikuista, ja meillä on pääsääntöisesti yhteiset rahat = yhteinen elintaso. Ostan kyllä lapselle vaatteita ja muita tarpeita, paljon ylimääräistäkin johon toki rahaa menee, mutta se ei harmita minua, vaan minusta on ihana ostaa omalle lapselle niitä asioita.
Raskaaksi tulon hetkestä menee vielä vuosi, kun saa ihan normaalia palkkaa. Ei se elintaso laske heti plussaamisesta, ei se edes laske lapsen syntymän jälkeenkään.
En mitenkään. Turvaan Jumalaan, ja Hän on pitänytkin meistä aina huolta :) Vanhin lapsi kohta aikuinen <3
No minulla elintaso kyllä nousi... :D
T. (Silloinen) opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on, että oma lapsi vie suuren osan tuloista. Kuinka paljon ajattelit asiaa ennen äidiksi tulemista? Omalla kohdallani on jotenkin hankala nähdä itseäni äitinä juurikin siitä johtuen, että suuri osa palkasta menisi "muihin suihin". Tai ehkä en ole tarpeeksi äidillinen vaikka lapsista pidänkin. Näkemyksiä?
Ymmärsinkö oikein, että olet "kateellinen" mahdolliselle vauvallesi siitä, että hän saa osan palkastasi, omaan suuhunsa :O Keskenkavuinen ja outo ajatus, surullista :(
Se elintaso laskee vähitellen. Äitiyslomalla ja sen jälkeenkin sain vielä muistaakseni 70% palkasta. Kodinhoidontuelle putoaminen kirpaisi, olen ollut sillä kohta vuoden ja vasta nyt alan vähitellen tottua. Joten kun palaan joskus töihin, elintaso nousee tästä aika reippaasti vaikka lapsi harrastaisi mitä. Salaisuus on siis kodinhoidontuki. Jää sille kitkuttelemaan siihen asti, kun lapsi on 3-vuotias. Sen jälkeen melkein palkka kuin palkka tuntuu isolta.
Mun äitiyspäiväraha oli keskiarvopalkan luokkaa, kyllä sillä pärjäsi.
Osa sitä elintasoa on juuri se että on varaa näihin lapsiin.
Olen säästänyt lasta ja lähinnä äitiyslomaa varten huomattavan summan rahaa, jotta elintasoni ei laskisi liikaa jäädessäni pois töistä.
Ikää on jo sen verran, että taloudellinen tilanne huolestuttaa, vaikka se onkin nyt hyvä. Muistelin juuri omaa lapsuuttani ja sitä, että äitini mahdollisti meille lapsille paljon sillä, että ei hankkinut oikein ikinä itselleen mitään.
Olenko itse valmis siihen, että joudun jättämään omat tarpeeni vähemmän myös taloudellisesti?
Mä nykyään elän sillee, et käytän turhuutee tosi paljon rahaa, eli jos esim. tekisin kotona joka päivä ruuat niin mul menis vähemmän ku mitä menee nyt, niin lapsen kanssa. :D oon ajatellu noita asioita ja luultavasti tolta osin oisin tyytyväisempi, koska tuhlaan tylsyyteen esim. johki syötävään, joka lihottaa ja jota en esim tee kotona koska kotona on yksinäistä. :DDDD
mut sit kaikki kosmetiikkajutut yms yms, no mtn yli kalliita juttuja en oo ees käytänyt pitkään aikaan..... mut oon myös hyvä ettimään esim. kirppareilta tavaraa ja käytettynäki voi löytää tosi hienoja tavaroita lapselle.
en oo ihan täysin ajatellut, mut oon ajatellu et tilillä ois vähintään hyvä olla joku 10 000 euroo rahaa jos lapsen hankkii ja mieluiten niin ettei ole velkaa ollenkaan.
Tuskinpa meidän elintaso tulee taloudellisesti lapsen myötä laskemaan. Useamman vuoden ajan meillä on jäänyt säästöön pari tonnia kuussa. Äitiysvapaan aikana munkin tulot on vielä hyvät ja kotihoidontuella voidaan elää helposti pelkästään toisen tuloilla (ja rahaa on säästössäkin). Eiköhän tuosta 2000 euron ylijäämästä riitä lapsen elatukseen ja jää varmaam vielä säästöönkin.
En ajatellu sitä