Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NIPT epäonnistunut jo kolmesti - kohtalotovereita?

Vierailija
08.02.2019 |

Odotan esikoistani ja minulle on tehty NIPT-tutkimus raskausviikoilla 13, 15 ja 19. Jokainen niistä on epäonnistunut, veressäni ei ollut tarpeeksi sikiön dna:ta. Minulla on 10kg ylipainoa, mutta minua tutkineiden kahden lääkärin mukaan tämä ei olisi syynä tutkimusten epäonnistumiselle. Tällä viikolla minut tutkinut erikoislääkäri suositteli yrittämään testiä vielä kerran (nyt rv 23 menossa), koska jos neljäskin testi epäonnistuu, niin se olisi kuulemma ”lääketieteellisestä näkökulmasta erittäin kiinnostavaa” ja hän haluaisi minun ottavan yhteyttä uudelleen siinä tapauksessa. Tästä tuli jotenkin ahdistunut olo, ja vaikka minulle toistellaan ettei tutkimuksen epäonnistuminen tarkoita mitään, pelottaa mitä tapahtuu, jos se neljäskin epäonnistuu. Koska onhan silloin *jotain* epänormaalia oltava meneillään.

Onkohan täällä AV:lla sattumalta muita äitejä, jolle on joskus käynyt samoin? Jos on, jouduitteko joihinkin jatkotutkimuksiin ja selvisikö testien epäonnistumisen syy lopulta?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sulle tehdään NIPT? Onko sille jokin peruste?

Vierailija
4/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta. Oletko yrittänyt etsiä kokemuksia tästä ilmiöstä englanniksi? Ilmeisesti melko harvinaista, jos lääkäri totesi noin. Sikiö on kehittynyt hyvin ja normaaliin tahtiin? Testit on tehty yksityisellä? Toivottavasti asia selviää ja kaikki menee hyvin!

Vierailija
5/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sulle tehdään NIPT? Onko sille jokin peruste?

Omasta toiveesta, olen vielä alle 35v. ja ultrissa kaikki on ollut toistaiseksi kunnossa. Halusimme miehen kanssa vain ultraa tarkempaa tietoa. Nyt ahdinkoa aiheuttaa vain tuo kummallisuus, ettei testi tahdo onnistua.

Ap

Vierailija
6/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta. Oletko yrittänyt etsiä kokemuksia tästä ilmiöstä englanniksi? Ilmeisesti melko harvinaista, jos lääkäri totesi noin. Sikiö on kehittynyt hyvin ja normaaliin tahtiin? Testit on tehty yksityisellä? Toivottavasti asia selviää ja kaikki menee hyvin!

Kiitos! En ole vielä yrittänyt etsiä tietoa muuten kuin suomeksi, pitääpä kokeilla seuraavaksi englanniksi. Ja näin ilmeisesti on, lääkäri sanoi minun olevan ensimmäinen tällainen tapaus hänen vastaanotolla. Joo, yksityisellä tehty. Onneksi ultrien mukaan sikiö on kehittynyt normaalisti. Oltaisiin lähinnä haluttu ultraa tarkempaa/varmempaa tietoa tällä testillä.

Vierailija
7/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! En ole vielä yrittänyt etsiä tietoa muuten kuin suomeksi, pitääpä kokeilla seuraavaksi englanniksi. Ja näin ilmeisesti on, lääkäri sanoi minun olevan ensimmäinen tällainen tapaus hänen vastaanotolla. Joo, yksityisellä tehty. Onneksi ultrien mukaan sikiö on kehittynyt normaalisti. Oltaisiin lähinnä haluttu ultraa tarkempaa/varmempaa tietoa tällä testillä.

t. Ap

Vierailija
8/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudutteko maksamaan jokaisen testin, vaikka ne epäonnistuu? Se NIPT ei ihan halpa ole.

Vierailija
9/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudutteko maksamaan jokaisen testin, vaikka ne epäonnistuu? Se NIPT ei ihan halpa ole.

Ei olla ainakaan tähän mennessä jouduttu, onneksi! Muuten oltaisiin annettu periksi viimeistään toisen epäonnistumisen jälkeen.

Ap

Vierailija
10/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä NIPT on yritetty tehdä? Tiedän sitten etsiä paremman labran...

Vierailija
11/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta eikö Suomessa kaikki NIPT-verinäytteet lähetetä ulkomaille analysoitaviksi. Näin olen ymmärtänyt, ei niitä suomalaiset labrat tutki.

Vierailija
12/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta eikö Suomessa kaikki NIPT-verinäytteet lähetetä ulkomaille analysoitaviksi. Näin olen ymmärtänyt, ei niitä suomalaiset labrat tutki.

Jep, näin se ymmärtääkseni menee. Ensimmäiset kaksi testiä oli Harmony-merkkisiä, kolmas oli toisen valmistajan vastaava mutta hiukan herkempi testi (merkiltään PraenaTest, en tiedä onko käytössä Suomessa... me asumme Saksassa). Verikokeet otettiin lääkärissä ja toimitettiin sieltä valmistajien käyttämiin laboratorioihin tutkittaviksi. Emme siis pystyneet itse vaikuttamaan asiaan muuten, kuin valitsemalla, minkä valmistajan testiä käytettiin.

Ap

Vierailija
13/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kunnalliselta puolelta mene enää ulkomaille, meidän näyte taidettiin ihan TAYSsissa tutkia. Yksityiseltä ostettuna varmaan voikin mennä ulkomaille?

Vierailija
14/15 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan kunnalliselta puolelta mene enää ulkomaille, meidän näyte taidettiin ihan TAYSsissa tutkia. Yksityiseltä ostettuna varmaan voikin mennä ulkomaille?

Ilmeisesti käytäntö on sitten hieman eri siellä, ainakin julkisella puolella. En osaa sanoa, minulla on tässä asiassa kokemusta vain saksalaisesta terveydenhuoltojärjestelmästä. Täällä ei ole samalla tavalla erillistä julkista puolta, kuten Suomessa.

Ap

Vierailija
15/15 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! Toivottavasti keskustelu on vielä auki, kuulisin miellläni mikä oli lopputulema tälle? 

Tilanne on sama minulla tällä hetkellä, kyseessä ensimmäine raskaus ja testi toistamiseen epäonnistunut (vko 13 ja 17) ensi viikolla jos kolmas kerta toden sanoisi. Lääkäri sanoi myös siihen sävyyn ettei tämä ole niin yleistä, mutta en huolen lisäksi oikein saanut muuta tietoa kuin ohjeistuksen kolmannelle verikokeelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi