Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Google ei auta, osaisiko joku täällä? Mistä johtuu ruoan jälkeen sydämentykytys?

Vierailija
08.02.2019 |

Tämä on alkanut tänä vuonna. Normaali sydämensykkeeni on esim. istuessa 50-60, mutta nousee ruokailun jälkeen 80:een. Mittasin saman äsken.

Söin lohikiusausta, eli en mitään sokeripitoista. Kiusauksessa oli lohta, ruokakermaa ja peruna-sipulisekoitusta. Söin sitä noin 300g, eli lautasellisen. Noin puoli tuntia syömisen jälkeen sydän alkoi tykyttää ja pulssi nousi 80:een.

Voiko tämä olla oire jostain? Pitäisikö mennä lääkäriin? Minulla on ollut aina hyvälaatuisia rytmihäiriöitä, todettu jo teini-iässä. Pelottaa, että pumppu pettää.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kohonnut syke säännöllinen sinusrytmi vai muuttuuko se epäsäännöllliseksi? Mulla on eteisvärinään taipumus ja se alkaa usein juurikin aterian jälkeen, varsinkin päivällisen, jos vielä muuten hieman rentoutuu, esim istahtaa sohvalle lukemaan lehteä. Syynä on sympaattisen ja parasympaattisen hermoston aktivaation muuttuminen kun stressitila lievenee. Se vaikuttaa sydämen sähkötoimintaan.

Aina kannattaa käydä lääkärillä jos sydämessä alkaa tapahtua jotain poikkeavaa ja erilaista. Vaikka fataali sydänsairaus olisikin hyvin epätodennäköinen, se on ehkä riski jota ei siltikään kannata ottaa.

Seuraan sykettä säännöllisesti ja otan aina kännykkäsovelluksella 2min sydänkäyrää, kun rytmit alkaa heitellä. Tämä siitä syystä, että lääkäri näkee tarvittaessa siitä kaikenlaista, jos rytmihäiriöni alkaa pahentua tai ei mene millään ohi.

En ole ottanut sydänkäyrää ruoan jälkeen, vain sykkeen. Ehkä pitäisi katsoa heitteleekö rytmit muutenkin vai nouseeko vain syke.

ap

Vierailija
22/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No liikutko nykyää vähemmän kuin ennen? Jos vaa yleiskunto rapistunu

Hmm, itse asiassa kyllä! Venäytin selkäni ennen joulua ja olen ollut liikuntakiellossa nyt jo kohta 1,5 kuukautta. Sitä ennen juoksin aktiivisesti ja kävin salilla. Nyt teen kevyitä jumppaliikkeitä kotona ja kuntoutan selkää.

Ehkä tämä voi olla syynä. Tykytykset alkaneet nimenomaan tänä vuonna, vaikken ole muuttanut ruokavaliota millään tavalla.

ap

No tämähän on sitten aika selvä juttu. Mitä huonompi kunto, sitä korkeampi leposyke ja sitä ärhäkämmin syke vaihtelee pienestäkin rasituksesta. 

Esim. itse kun jouduin onnettomuuden jälkeen ensin pitkään vuodelepoon ja sen jälkeenkin puoli vuotta erittäin rajoitettua liikunta, varsinainen kuntoliikunta täysin kiellettyä, niin leposykkeeni oli lopussa 80-90 ja jos vaikka käväisin vessassa tai silitin pyyjkit, nousi  hetkellisesti 120-130 tasoon. Sen jälkeen kun sai taas alkaa liikkua niin vähitellen on laskenut mulle normaaliin tasoon eli leposyke 60-65 ja noin pienet liikunnat kuin vessassa käynti ei sitä juurikaan nosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No liikutko nykyää vähemmän kuin ennen? Jos vaa yleiskunto rapistunu

Hmm, itse asiassa kyllä! Venäytin selkäni ennen joulua ja olen ollut liikuntakiellossa nyt jo kohta 1,5 kuukautta. Sitä ennen juoksin aktiivisesti ja kävin salilla. Nyt teen kevyitä jumppaliikkeitä kotona ja kuntoutan selkää.

Ehkä tämä voi olla syynä. Tykytykset alkaneet nimenomaan tänä vuonna, vaikken ole muuttanut ruokavaliota millään tavalla.

ap

Syy voi olla myös liika keskittyminen kehon normaaleihin toimintoihin. Voi johtaa pahimmillaan hypokondriaan.

No, olen menettänyt kaksi ystävääni sydänkohtaukseen alle 40-vuotiaana, joten nämä sydämen sykkeet ja niiden häiriöt ovat aina mielessä ja siksi seuraankin niitä rytmihäiriöisenä vähän tarkemmin.

ap

Vierailija
24/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan elimistä joutuu hivenen ponnistelemaan sulattaessaan ruokaa ja tämä voi lievästi vaikuttaa sydämen sykkeeseen.

Todennäköinen syy on kuitenkin sokeriaineenvaihdunnassasi. Eli aterialla elimistösi saa sokeria johon haima reagoi erittämällä insuliinia. Mikäli sokeriaineenvaihdunnassa on häiriöitä on tyypillistä että insuliinia erittyy liikaa jolloin sokiritasosi putoaa turhankin alas. Tähän elimistö reagoi tuottamalla adrenaliinia mikä taas tunnetusti nostaa sykettä. M.O.T.

Vierailija
25/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää liikuntaa (tee vaikka kyykkyjä tms helppoo jos kotona oot vaa) ja vaiha suola puhdistamattomaan merisuolaan tai kristalli/vuorisuolaan. Nuo kaupan perussuolat täytttä myrkkyä ja ei ihmekkää jos pumppu sekoilee. Jodia sitte lisänä pieninä määrinä tabletteina purkista jos tarvit.

Vierailija
26/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos nyt aivan varma, että olet mitannut sykkeesi oikein? Ettei kyseessä ole esim. närästys?

Vierailija
27/29 |
08.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkos nyt aivan varma, että olet mitannut sykkeesi oikein? Ettei kyseessä ole esim. närästys?

Kuinka vatsahapon määrästä päätellään sykkeen taso...?

Vierailija
28/29 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin ihmettelen minkälainen pöljä olet kun etsit vastausta googlestä ? Mitä jos menisit Lääkäriin.Siellä on tätejä ja setiä jotka ovqt käynneet koulua jotta voisivat turvallisesti auttaa jopa sinun laisia henkilöitä.

MENE LÄÄKÄRIIN

Vierailija
29/29 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko lääkäri  ?? jos et ole lopeta tuollainen lääkärinä leikkiminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi