Puutarha 2019
Hei kaikille viherpeukaloille!
Helmikuu on aloillaan ja kohta pitäisi alkaa esikasvattamaan kasveja. Itse yhä mietin mitkä lajikkeet kasvatan tänä vuonna, mitä ostan suoraan kaupasta ja mitä jätän kasvattamasta.
Olisiko kellään mitään hyviä lajikkeita tomaattikasveihin, mitkä olisivat helposti kasvatettavia ja meheviä ja soveltuisivat puutarhakasvatukseen? Myös mietin kurkkua kasvattaa. Otan myös vastaan muita kivoja, suht helposti kasvatettavia kasvia jotka kestäisi suht lämpimällä parvekkeella (ei kuitenkaan täydessä paahteessa)
Onko kukaan muuten esikasvattanut saunassa kasveja? Itse en käytä saunaa, mutta se on lämpimin huone koko asunnossa, joten sinne hyvin mahtuisi kasvit ja kasvilamppu saunan ulkopuolelle.
Kommentit (5)
En osaa neuvoa, mutta alkaa jo itsellänikin olemaan puutarha mielessä. Nyt on niin paljon lunta, että lähinnä mietin, milloin se edes sulaa pois ja tulee esiin mitään maata.
Kohta tulee kauppoihin varmaan siemenpusseja ja sipuleita myyntiin, sitten pääsee vertailemaan lajikkeita... Otan sillä lailla rennosti, että osyan sellaista, mitä on tarjolla ja edullisesti, enkä metsästä harvinaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
En osaa neuvoa, mutta alkaa jo itsellänikin olemaan puutarha mielessä. Nyt on niin paljon lunta, että lähinnä mietin, milloin se edes sulaa pois ja tulee esiin mitään maata.
Kohta tulee kauppoihin varmaan siemenpusseja ja sipuleita myyntiin, sitten pääsee vertailemaan lajikkeita... Otan sillä lailla rennosti, että osyan sellaista, mitä on tarjolla ja edullisesti, enkä metsästä harvinaisuuksia.
Täällä päin kauppoihin siemenet onkin jo tullut, mutta itse en ole vielä napannut mitään. Kaikkia ei onneksi tarvitse näin aikaiseen esikasvattaa, mutta on jotain mitkä muistan, kuten tomaatti että se pitäisi alkaa mahdollisimman aikaisiin, että ennättää tekemään tomaatteja loppukesästä. Mutta samaan aikaan jos se ei pääse lainkaan ulos, niistä varsista tulee huteria. Aaah! niin monimutkasta! -ap
Vierailija kirjoitti:
Siemenet ovat olleet myynnissä jo kuukauden päivät. :) Jos ruokasipulia tarkoitat, niin niitä tulee vasta myöhemmin keväällä ja esikasvatettavat kukkien mukulat ja juurakot varmaan ihan piakkoin ellei etelämmässä ole jo. Ja lumi kyllä sulaa äkkiä pois. Viime talvikin oli todella luminen, mutta suli lopulta viikossa. Huhtikuun kolmannella viikolla oli maa jo täysin lumeton täällä Tampereen seudulla. Ei kannata olla huolissaan. :)
Aloittajalle: Mulla ei ole kokemusta parvekekasvatuksesta, mutta noin ylipäätään kirsikkatomaatit ehtii kypsyä varmemmin kuin isokokoiset. Kasvihuonekurkku on valtavan kokoinen köynnöstävä kasvi, mutta on olemassa ns. amppelikurkkua, jonka tosiaan voi laittaa amppeliin. Kasvi itsessään on hillitympi ja myös kurkut ovat pienempiä, se voisi olla hyvä vaihtoehto parvekkeelle. Itse laittaisin parvekkeelle varmaan myös ämpäriperunaa, yrttejä, retiisiä, salaattia ja samettikukkia tuholaisia karkoittamaan. Luulen, että hernekin onnistuisi parvekkeella. Voisi olla aika kiva amppelissa! Samoin pavut. :)
Itse en ole vuosiin kasvattanut tomaatintaimia
ajanpuutteen vuoksi. Olen siis ostanut valmiita taimia, kun eipä ne paljon maksa, mutta tänä keväänä laitan omat. Odotan kuitenkin vielä maaliskuuhun ennen kuin kylvän. Muuten kylvän kaiken suoraan avomaalle, syötävät ja kukkivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siemenet ovat olleet myynnissä jo kuukauden päivät. :) Jos ruokasipulia tarkoitat, niin niitä tulee vasta myöhemmin keväällä ja esikasvatettavat kukkien mukulat ja juurakot varmaan ihan piakkoin ellei etelämmässä ole jo. Ja lumi kyllä sulaa äkkiä pois. Viime talvikin oli todella luminen, mutta suli lopulta viikossa. Huhtikuun kolmannella viikolla oli maa jo täysin lumeton täällä Tampereen seudulla. Ei kannata olla huolissaan. :)
Aloittajalle: Mulla ei ole kokemusta parvekekasvatuksesta, mutta noin ylipäätään kirsikkatomaatit ehtii kypsyä varmemmin kuin isokokoiset. Kasvihuonekurkku on valtavan kokoinen köynnöstävä kasvi, mutta on olemassa ns. amppelikurkkua, jonka tosiaan voi laittaa amppeliin. Kasvi itsessään on hillitympi ja myös kurkut ovat pienempiä, se voisi olla hyvä vaihtoehto parvekkeelle. Itse laittaisin parvekkeelle varmaan myös ämpäriperunaa, yrttejä, retiisiä, salaattia ja samettikukkia tuholaisia karkoittamaan. Luulen, että hernekin onnistuisi parvekkeella. Voisi olla aika kiva amppelissa! Samoin pavut. :)
Itse en ole vuosiin kasvattanut tomaatintaimia
ajanpuutteen vuoksi. Olen siis ostanut valmiita taimia, kun eipä ne paljon maksa, mutta tänä keväänä laitan omat. Odotan kuitenkin vielä maaliskuuhun ennen kuin kylvän. Muuten kylvän kaiken suoraan avomaalle, syötävät ja kukkivat.
En ollutkaan huomannut, että tänne oli jo joku vastannut! Tosiaan taitavat ne suoraan kylvömaahan tulevat sipulit tulla vasta myöhemmin. Itse en ole tuollaisia suunnitellut kasvattavani. Ennen kasvatin liljoja, mutta niiden kasvattamisessa menee niiiiiiiin pitkään ja se kukinta on niin lyhytaikaista :( se tuoksu on kyllä niin ihanaa, mutta en tiedä onko enää sen arvoista, kun ne sipulitkin on aika hintavia.
Tuo ämpäriperuna olisi muuten tosi kiva kokeilla! Kuinkakohan ison ämpärin siihen tarvitsisi, riittääkö perus 10L vai pitääkö etsiä suurempaa? Ja en edes tiennyt, että samettikukat karkoittaa tuholaisia. Pitää hankkia niitä, vai viitsiiköhän ihan yrittää itse kasvattaa. Nyt pitää mennä etsimään netistä löytyykö samettikukkien siemeniä. :) -ap
Nonni, nyt jo sekoilin. Siis ei pelkästään puutarhakasvatukseen, vaan Parvekepuutarhaan. Eli lajike, mikä ei olisi niin hirrrmuisen suuri.