Miten perintö jaennakkoperintö menee?
Vanhemmat elävät, mutta haluavat antaa minulle kesämökin ennakkoperintönä.
Kesämökin lisäksi on kerrostaloasunto, joka on halvempi kuin mökki. Sanotaan vaikka, että mökin arvo on 300 t ja asunnon 150 t.
Ei muuta omaisuutta.
Minulla on yksi veli.
Miten se menee, jos otan vastaan kesämökin?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempiesi kannattaa tehdä keskinäinen testamentti, josta käy ilmi, että sinä olet saanut mökin ennakkoperinnöksi ja veli perii loput molempien kuoltua. Tuo loppu on suurempi kuin lakiosa (450 000 jaettuna kahdella ja siitä puolet), joten et joudu maksamaan tasinkoa.
Tasinko on juttu, jota puolisot maksavat osituksessa, perillinen ei koskaan maksa tasinkoa toiselle rintaperilliselle. Perillinen ei automaattisesti maksa mitään, vaan jos käy niin, että vanhemmat luovuttavat omaisuutta yli veljen lakiosan (1/4 koko omaisuuden arvosta tässä), niin veljen on nostettava tuomioistuimessa lakiosan palautuskanne, jolloin tämän ennakkoperinnön saaneen on joko palautettava omaisuutta tai maksettava lakiosan arvo rahana.
Lakiosan täydennyskanne siis toki, perintökaari heittää volttia päässä kun sitä tarpeeksi plärää päivittäin. Olenpa vakavasti otettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoperintö on antajan perilliselle elinaikanaan antama lahjoitus, joka katsotaan sitten aikanaan perinnönjaossa jo saaduksi perintö-osuudeksi.
Jos otat nyt vastaan kesämökin, maksat siitä lahjaveron verotaulukoiden mukaan.
Sitten kun joskus perinnönjaon aika tulee, katsotaan sinun jo saaneen 300 000 koko 450 000:n omaisuudesta. 150 000:n asunto menee silloin veljellesi.
Ja ap joutuu maksamaan sille veljelleen tuota erotusta.
Ei tarvitse maksaa takaisin sillä ylimenevä osa nollataan perinnönjaossa, mutta jos olisi velkoja, silloin tilanne toinen. Nämä voivat olla vaikeita.
Tarkoitatko, että jos ap saisi ennakkoperintönä sekä mökin että asunnon, hän saisi 450ke perintöä ja veli jäisi perinnöttömäksi?
En ole asiantuntija, mutta kuulostaa sellaiselta joka ei ihan noin menisi... Tuolla tavallahan olisi helppoa tehdä joku perijöistä perinnöttömäksi.
Lakiosa kuuluu maksaa myös ennakkoperinnöstä ja sitä tulee vaatia lakiosan täydennyskanteella, vaan tässä aloittajan tapaus.
Täysin hämärä lause.... siis että mitä?
Siis sitä että 225 tulisi molemmille tuosta ilman ennakkoperintöä ja lakiosa on puolet tästä eli 112,5, joten koska perittävää on enemmän (150), ei ennakkoperinnön saajan tarvitse palauttaa mitään lakiosan täydennyksenä silloin kun ei ole erikseen määrätty ennakkoa annettaessa.
En suosittele ilman lakimiestä. Vaikka asia hoituisi sopuisasti nyt, se voi jatkossa hiertää teidän perhesuhteitanne.
Vanhempanne voisivat lahjoittaa kaiken kiinteän omaisuutensa teille puoliksi, ja pitää elinikäisen hallintaoikeuden (joka alentaa lahjaveroa huomattavasti). Eli sinä saisit mökistä 3/4 murto-osan ja veljesi 1/4 murto-osan ja asuinkiinteistön/asunto-osakkeen. Näinhän kaikki menisi tasan.
Halutessanne voisit ostaa käypään hintaan veljeltäsi tuon neljänneksen mökkikiinteistöstä.
Hallintaoikeus tarkoittaa, että vanhempasi saavat hallita ja käyttää omaisuutta mielensä mukaisesti kuolemaansa asti. Eli ette voi häätää vanhempianne heidän nykyisestä asunnostaan. Hallintaoikeudesta voi halutessaan luopua milloin tahansa.
Hallintaoikeudesta luopumisesta on monta etua: kiinteistöverovelvolliseksi tulee uusi omistaja, toimeentulo- ja asumistukea voi saada, koska omaisuutta ei enää ole, asiakasmaksut esim. vanhushuollossa laskevat, koska niihin vaikuttavat enää tulot, ei varallisuus, ja perillisen ei tarvitse maksaa perintöveroa aikanaan, kun se on maksettu lahjaverona, josta on vähennetty hallintaoikeuden tuoma vähennys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoperintö on antajan perilliselle elinaikanaan antama lahjoitus, joka katsotaan sitten aikanaan perinnönjaossa jo saaduksi perintö-osuudeksi.
Sitten kun joskus perinnönjaon aika tulee, katsotaan sinun jo saaneen 300 000 koko 450 000:n omaisuudesta. 150 000:n asunto menee silloin veljellesi.
Eli minun pitää saman tien maksaa perintövero?
Kai minä joudun maksamaan tasoitusta veljelleni?
Ap
Ennakkoperinnöstä maksetaan lahjavero.
Eli saman tien, kun ennakkoperinnön saa? Ei vasta vanhempien kuoleman jälkeen?
Ap
Ennakkoperintö on siis itse asiassa lahja, ja siitä on maksettava lahjavero silloin kuin lahjan saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempiesi kannattaa tehdä keskinäinen testamentti, josta käy ilmi, että sinä olet saanut mökin ennakkoperinnöksi ja veli perii loput molempien kuoltua. Tuo loppu on suurempi kuin lakiosa (450 000 jaettuna kahdella ja siitä puolet), joten et joudu maksamaan tasinkoa.
Tasinko on juttu, jota puolisot maksavat osituksessa, perillinen ei koskaan maksa tasinkoa toiselle rintaperilliselle. Perillinen ei automaattisesti maksa mitään, vaan jos käy niin, että vanhemmat luovuttavat omaisuutta yli veljen lakiosan (1/4 koko omaisuuden arvosta tässä), niin veljen on nostettava tuomioistuimessa lakiosan palautuskanne, jolloin tämän ennakkoperinnön saaneen on joko palautettava omaisuutta tai maksettava lakiosan arvo rahana.
No anteeksi väärä sanavalinta. Suurin osa kuitenkin varmaan ymmärsi, ettei tarvitse palautta pesään/veljelle mitään. Koska adunnon arvo on enemmän kuin lakiosa.
Täällä taas sisarukseni tekee myyräntyötä eri sanoin tietysti ja eri sukupuolin. Ahne paaka kun on.. karma kostaa sinulle ja lapsillesi moninkertaiseati.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas sisarukseni tekee myyräntyötä eri sanoin tietysti ja eri sukupuolin. Ahne paaka kun on.. karma kostaa sinulle ja lapsillesi moninkertaiseati.
???
Kyseleepi ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt vasta tajusin, mitä kirjoitin. Hidas äly...
Jos sinä olet sisarukseni, niin tiedoksi sinulle, että isämme on lahjoittamassa kesämökkiä hyväntekeväisyyteen, koska minä etkä sinä ole siitä kiinnostunut. Yhtäkkiä aloinkin miettimään, olisinko sittenkin kiinnostunut.
Fakta vain on se, että minä en pysty maksamaan ennakkoveroa enkä sinua siitä ulos. Kai se mökki sitten menee hyväntekeväisyyteen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä olet sisarukseni, niin tiedoksi sinulle, että isämme on lahjoittamassa kesämökkiä hyväntekeväisyyteen, koska minä etkä sinä ole siitä kiinnostunut. Yhtäkkiä aloinkin miettimään, olisinko sittenkin kiinnostunut.
Fakta vain on se, että minä en pysty maksamaan ennakkoveroa enkä sinua siitä ulos. Kai se mökki sitten menee hyväntekeväisyyteen?Ap
Nyt en kyllä ymmärrä. Miksi ihmeessä isäsi lahjoittaisi mökin myymisen sijaan? Kai nyt raha kelpaa ja voihan sitä antaa sitten tipoittain ilman veroseuraamusta.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakirjaan voidaan kirjata, että lahjaa ei ole katsottava saajan ennakkoperintönä.
Silloin siitä ei tarvitse aikanaan maksaa veljelle mitään. Karua kyllä.
Voitko ap selittää, miksi vanhempasi haluavat lahjoittaa 300.000 euroa hyväntekeväisyyteen? Ja jättää itselle vain 150.000 euron arvoisen asunnon? Ovatko he seonneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta vain on se, että minä en pysty maksamaan ennakkoveroa enkä sinua siitä ulos. Kai se mökki sitten menee hyväntekeväisyyteen?Ap
Nyt en kyllä ymmärrä. Miksi ihmeessä isäsi lahjoittaisi mökin myymisen sijaan? Kai nyt raha kelpaa ja voihan sitä antaa sitten tipoittain ilman veroseuraamusta.
Hänen ajatuksenjuoksunsa menee niin, että mökki on hyvä ja hieno, ja hän haluaa antaa sen sellaiselle, joka sen haluaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voitko ap selittää, miksi vanhempasi haluavat lahjoittaa 300.000 euroa hyväntekeväisyyteen? Ja jättää itselle vain 150.000 euron arvoisen asunnon? Ovatko he seonneet?
Vanhempani ovat 80+, eivätkä oikein enää pääse mökille. Se on vain kuluerä.
Ja kotihan ihmisellä nyt pitää olla. Siellä pärjäävät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen ajatuksenjuoksunsa menee niin, että mökki on hyvä ja hieno, ja hän haluaa antaa sen sellaiselle, joka sen haluaa.
Ap
Jos joku ostaa sen mökin isolla rahalla, niin hän taatusti myös haluaa sen. Ksi nyt isäsi sen tajuaa. Jos taas isäsi lahjoittaa mökin, voi lahjan saaja panna mökin mýntiin vaikka huomenna. Niin voit sinäkin tehdä, jos otat lahjan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos joku ostaa sen mökin isolla rahalla, niin hän taatusti myös haluaa sen. Ksi nyt isäsi sen tajuaa. Jos taas isäsi lahjoittaa mökin, voi lahjan saaja panna mökin mýntiin vaikka huomenna. Niin voit sinäkin tehdä, jos otat lahjan vastaan.
Minä en voi sitä tehdä, koska vanhempani haluavat pitää itsellään mahdollisuuden, että pääsevät käymään mökillä, jos kunto sallii. Eli minun pitäisi maksaa ylläpitokulut ja perintovero/lahjavero.
Ei minun isälleni tule mieleenkään, että kukaan haluaisi sitä myydä. Se kun on niiiin hyvä mökki, Suomen paras.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat elävät, mutta haluavat antaa minulle kesämökin ennakkoperintönä.
Kesämökin lisäksi on kerrostaloasunto, joka on halvempi kuin mökki. Sanotaan vaikka, että mökin arvo on 300 t ja asunnon 150 t.
Ei muuta omaisuutta.
Minulla on yksi veli.Miten se menee, jos otan vastaan kesämökin?
Eli APn tapauksessa omaisuus on yhteensä 450 000€. Siitä puolet on ns. lakiosaa, joka jaetaan tasan perijöiden kesken. Eli veljen osuus on vähintään 112 500€. (Sillä toisella puolella vanhemmat saa tehdä mitä haluaa).
Eli vaikka AP saisi mökin kokonaan, niin hän ei välttämättä joudu veljelle maksamaan mitään. Voisi jopa olla niin, että jos asunto menisi veljelle, niin hän joutuisi siitä vähän maksamaan APlle.
Toki tämä on sitten kiinni siitä, miten APn vanhemmat haluavat omaisuutensa jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä en voi sitä tehdä, koska vanhempani haluavat pitää itsellään mahdollisuuden, että pääsevät käymään mökillä, jos kunto sallii. Eli minun pitäisi maksaa ylläpitokulut ja perintovero/lahjavero.
Ei minun isälleni tule mieleenkään, että kukaan haluaisi sitä myydä. Se kun on niiiin hyvä mökki, Suomen paras.
Ap
Kannattaisi kirjauttaa lahjakirjaan käyttöoikeus kaiketi; sen katsotaan yleensä pienentävän lahjan arvoa ja siten veroa. Noilla summilla, kannattaisi ihan lakimiestä vaivata, se kulu varmasti on sen väärti, kun ei tule mitään kalliita veroyllätyksiä.