**MARRASMAMMOJEN TI-TO TURINAT**
Kommentit (30)
Pitkästä aikaa! Tuntuu olevan tietska-aika kortilla. Harmi, kun teidän kanssa on niin mukavaa " turista" !
Meidän eka äitienpäivä sujui kivasti. Lauantai-illalla oltiin miehen kanssa leffassa ekaa kertaa sitten vauvelin. Pojulle viimeinen puoli tuntia odottamista kotona oli liikaa, ja saimme itkeskelevän mutta heti aurinkoisesti hymyilevän pojun palautuksena ukilta. Ilmeisesti 3h ero rasitti sen verran, että nukkui 20-04.30, jolloin vasta söi. Äitienpäivän aamuna syötin 07 ja sitten meilläkin mies otti vauvan kainaloon ja jätti mut nukkumaan. Aamupäivällä kävin äitienpäivän jumpassa, jonka jälkeen korkattiin (mun tekemä, keittiö on mun valtakunta!) kermakakku. Sitten touhuttiin kotitöitä loppupäivä.
Poju on kovin kasvanut. Vauhtia on jaloissa, mutta vielä masu ottaa kiinni. Ympyrää pääsee masullaan hauskasti pyörimään, ja peruuttelee myös. Tänään taisin nähdä pienenpienen hampaanalun alaleulassa. Olisikohan siinä syy muutamaan levottomaan yöhön?
Perunaa on maisteltu reilu viikko. En tiedä, tykkääkö vai ei, mutta kyllä sitä alas menee. Muutama päivä sitten koitin laimentaa perunaa Tuttelilla, mutta poju saikin siitä sitten allergisen reaktion - vaaleita näppylöitä punoituksen keskelle naamaan. Eilen tein testin: maitoa masulle, ja hetken kuluttua sama juttu. :( Eli maitoallergiaa epäillään. Huomenna menemme lääkärille.
Mä olen koittanut elää nyt sellaisen aikataulun mukaan, joka saatiin neuvolasta. Se menee näin:
klo 8 äidinmaito
klo 9 unet
klo 11 peruna + äm
klo 12 unet
klo 14/15 äm
(klo 16.30 hedelmäsose)
klo 17.30 unet
klo 20.00 äm
Olen antanut vasta päivällä perunaa, ja tänään eka kerta hedelmää tuossa viiden paikkeilla. Me ollaan saatu päiviin kiva rytmi tämän kanssa. Mietin vain, että miten pian sitä iltapuuroa sitten uskaltaa antaa? Ettei tule liikaa liian äkkiä. Ensi viikolla meillä ollaan myös jo 6kk...
Nyt pesulle ja siten iltatisua antamaan.
Jaksamista väsyneille & mukavaa viikonjatkoa kaikille!
Ps. Löysittehän päivitetyn kasvulistan? Laitoin sen (kai) sunnuntaina... muisti pätkii :)
[color=purple] helou!
En ole taas jaksanut kirjoitella mutta lukemassa kävin.
Meidän äitienpäivä meni ihan kivasti.
Mies toi aamupalan sänkyyn ja siellä syötiin perheen kanssa aamiaista.
Syönnin jälkeen kävin tekemässä omalle äitille aamupalan (oli meillä vierailulla). Makoiltiin ja kateltiin telkkaria ja lähetiin porukalla isopapan luokse grillaamaan.
Suomen peliä kateltiin ja järjestettiin pojun huone sekä makuuhuone uudelleen. Nyt on ihan kivasti laitettu noi huoneet. Oli ihan kamala varasto toi pojun huone.
Äh, ajatus ei juokse yhtään, kirjottelemisiin!
10kaks ja ukko 10pvä vajaa 6kk (niin se aika vaan mennöö)
Hurjaa vauhtia vekkuloi jo tuo meidän poitsu. Ehtii joka paikkaan! Liikkuu olohuone, eteinen, keittiö akselilla :) Pitää olla tarkkana, ettei pääse esim eteseen pikkukiviä suuhunsa laittamaan tai keittiöön koirien kupeille raksuja napostelemaan. Olohuoneessa on sitten taas valtava kirjahylly satoine kirjoileen.. Tänään jo sai repäistyä alimmalta hyllyltä kirjan päällensä. Ei kyllä ole moksiskaan näistä pienistä kolauksista. Nytkin vaan naureskeli kirjahyllyn alahyllyn alla kun juoksin vessasta paikalle :) Siis todella vauhdikas kaveri, olivat tänään neuvolassakin ihan ihmeissään, kun Onni oikein esitteli taitojaan, että olikos tämä varmasti puolivuotis neuvola. Poika kun jo seisookin sohvaa vasten ilman tukea, ei tosin liiku tietenkään, mutta joka tapauksessa vähän hirvittää. Teloo jatkuvasti itseään, kun halu kokeilla on suurempi kuin taidot. Nauttikaa vielä kun vauva ei liiku! Kohta saa olla pää kolmantena jalkana vahtaamassa, että mitä se suraavaksi keksii :)
Meillä päivärytmi syömisineen on seuraavanlainen (tosi täsmällinen poika):
- Herääminen ja aamutissi klo 06.
- Torkkumista äidin kainalossa.
- Tissiä ja aamupuuro (hedelmää seassa) klo 08.
- Leikkimistä.
- Aamutorkut.
- Tissiä pohjalle ja sitten liha/kala/kana/munasose. Vettä päälle. Klo 11.
- Vaunulenkki klo 11.30, jää takapihalle nukkumaan, herää n klo 13.30.
- Tissiä ja vauvajogurttisose klo 14.
- Leikkimistä ja halimista.
- Päikkärit vaunuissa takapihalla klo 15, herää klo 16.
- Kasvissose klo 16.30.
- Leikkimistä ja halimista.
- Iltapuuro (hedelmää seassa) klo 19.
- Iltakylpy 19.15.
- Iltatissi ja nukkumaan klo 19.30. Nukahtaa ilman kommervenkkejä (laulan iltalaulun ja luen rukouksen. Poika kääntää kylkeä, paijaa pehmolelua ja simahtaa, herää sitten vasta aamulla kuudelta).
Todella helppo poika näin rutiinien kannalta. Antaa äidin nukkua, onneksi, päivät ovatkin sitten sellaista hulinaa :D
Oen antanut tissiä aina ennen ruokailua, jotta maidontuotanto säilyy reiluna. Olen suunnitellut imettää vähintään sinne yhden vuoden ikään sakka, joten olen sitä silmällä pitäen vähän suunnitellut näitä meidän syömisiä. Ja kyllä syö silti hurjia määriä! Saa nähdä miten käy tuon imettämisen, tosiaan toivon ainakin, että onistuisi, mutta koskaan ei tiedä mitä poika päättää.. Vähän pelottaa jo ne hampaat. Vielä niitä ei ole, mutta voin vain kuvitella, että muutamat hampaanjäljet saan nänneihin tuolta rasavilliltä. Nytkin jo mustelmia rinnoissa, kun paijaa vähän kovakouraisesti :D
Voi Noema mikä vauhtivesseli teidän Onni onkaan. Motorisesti lahjakas poitsu, on tainnut saada urheilulliset geenit. :-) Oon ihan tyytyväinen että meidän poju menee vasta etanan vauhtia eteenpäin. Ehdin vielä tovin valmistautua henkisesti siihen että päivät tulee pian menemään pojan perässä ravatessa. ;-)
Tänään ei ole tullut paljoa koneella oltua kun on vätystänyt niin kovasti että oon nukkunut pojan kanssa kahdet päikkärit, kolmannet päikyt sitten vaunuteltiin. Käytiin muutenkin pojan kanssa ulkosalla, oltiin leikkipuistossa oikein keinumassa niin että poika oli ensin mun sylissä ja kun tuntui tykkäävän, laitoin hetkeksi sellaiseen vauvakeinuun ja annoin hiljaiset vauhdit. Tuli melkein epätodellinen olo että onko meidän pikku-vaavi jo noin iso että tuossa se keinuttelee. Kivaa oli!
Meillä saa poika pari huikkaa vettä nokkamukista soseiden syönnin jälkeen ja vielä maitoakin sen verran kuin maistuu, yleensä jaksaa vielä tissillisen syödä. Soseita ja puuroa annan pojalle silloin kun pikkuinen on riittävän virkeä, väsyneenä ei syömisestä tule oikein mitään. Tosin mies sai tänä iltana syötettyä hirmu annoksen puuroa ja marjasosetta (yhteensä n.2,5dl) väsyneellekin pojalle kun otti pojan syliin ja syötti siinä. Tarviipa testata tuota itsekin joskus kun pojan syöminen takkuaa ja meinaa mennä itkemiseksi. Olin oikein ylpeä miehestä, kun oli noin kekseliäs. :-)
Nyt suihkun kautta nukkumaan. Saas nähdä millainen hulinayö on taas edessä...
Auringonkukka ja poika 6kk 1vko
tahtoo vaan jäädä tää kirjottelu..Lähes joka ilta käyn lukasemassa mitä kuuluu, mut en meinaa jaksaa ite kirjata mitään.No, mut nyt jotain..
Tänään pikku-ukko täytti puoli vuotta! Huomenna kummien kans syödään kakkua. eilen kun juttelin pojalle et pitäis kai yrittää edes kääntyillä, kun se neuvolan täti kuitenkin alkaa patistella..No poika ähräsi lattialla ja hetken päästä kääntyikin masulleen:) Vissiin ajatteli et Siinä sulle äiti, saatpahan nyt neuvolassa sanoa et kyllä se kääntyy!
Noemalla vauhtia pojan kans riittää!! Hurjaa kun näin pieni jo seisoo tukea vasten:) Mut taitaa olla pojalla kiire tutstumaan maailmaan ja sen ihmeellisyyksiin.
Meillä on jokseenkin tällainen päivärytmi:
poika herää n. klo 8, puuroa 9 mennessä. Vaipan vaihtoa ja vaatteiden vaihtoa, leikkimistä ja jutustelua.
Klo 10 poika menee aamu-unille maitopullon jälkeen. Saattaa nukkua tunnin tai joskus kolmekin..
klo 12-13 bataattia ja maitoa päälle
n.klo 14-15 poika nukkuu unet.ehkä tunnin verran..
n.klo 16 hedelmäsosetta ja maitoa päälle
n.klo 19 iltapuuroa ja iltapesut yms..
19.30-20 maitopullo ja nukkumaan.
poika juo maitonsa ja nostetaan sänkyyyn, tuti suuhun ja uniriepu kainaloon ja sitten poika onkin jo unessa..Nukkuu aamuun asti, pari kertaa pitää tutia antaa.
Ulkoillaan kelistä riippuen joko aamupäivällä tai illasta..Poika nukkuu paremmin sisällä, joten ulkoilut hoituvat vauvan ollessa hereillä.
Todella helppo vauva ja yöt sujuu hyvin, ei todellakaan valittamista.
eipä meille sen ihmeempiä kuulukaan, puolivuotis neuvolakin on vasta 2vkon päästä. Nyt meen suihkuun et pääsen peitton rauhassa kattoon Sinkkuelämän uusintoja..Onpahan jotain kesäkatsomistakin kun se tulee jälleen uusintana!
äitykkä ja poikanen tasan 6kk
Keksikää muut mistä ihmeestä voi johtua etten saa Lottaa enää millään helpolla yöunille?? Mentiin monta vkoa niin että sai iltatissin ja sen päälle vein sänkyyn unilelun kanssa nukkumaan. Mobile päälle ja pois huoneesta ja nukahti melki saman tien.
MUTTA NYT jo viikon ajan ei millään ... Nytkin taistelin 2 tuntia ennenkuin 10 minsaa sitten jäi sänkyyn nukkumaan. En käyttänyt mobilea nyt ollenkaan, muuten yritin samoilla toimilla. En kyllä ymmärrä nyt yhtään mistä voi johtua, alkaa väsyttämään tää rumba, kun tiedän että yöllä kuitenkin heräillään, ja ylösnousu on viimeistään klo 8 :( Hampaista se ei voi johtua mun mielestä kun 2 alahammasta jo on, ja niiden kanssa ei ollut mitään tämmöisiä ongelmia.
Nyt pakko mennä iltapesulle ja nukkumaan että jaksaa jotenkin ...
Öitä.
Voi niiskutus! Loppus jo tämä siitepölykausi. Silmät ei enää koko ajan kutise, mutta nenä vuotaa. Voihan surkeus. Eikä pihalle viiti mennä kun sitten illalla/yöllä kostautuu pahempina oireina.
Eilen oli puoli vuotis neuvola. Suositteli, yllättävää kyllä, maissivelliä iltapalaks ennen puurojen aloittamista. Meillä kun on illat ollut nyt viikonlopusta asti aika kiukkuamista. Menihän miettimiseks, kun en meinannut vellejä Annille ollenkaan anttaa, vaan suoraa sitten puuroja. Kauppaan en eilen ehtinyt, joten testasin antamalla vähän päärynäsosetta. Johan palas neiti aurinkoinen iltaan!! Eli siis maito ei pidä enää nälkää illalla niin hyvin. Heräskin vasta puol 3 syömään yöllä. Me siis ollaan vasta 1,5 viikkoa soseita maisteltu, siksi noita viljoja en vielä viiti ohjelmaan ottaa.
Muuten oli hienosti kasvanut pituutta 67,3 cm ja painoakin 8100g. Lisäsin strategiset mitat kasvupinoonkin. Ihmettelinkin kun muutama 68cm body on jäämässä pieneksi. Kauheesti toi mitotus heittelee noissa vaatteissa.
Kylläpäs muiden lapset menee aikasin nukkumaan... meillä vasta 21-21.30 ja herätään 6.30-7.30. Saiskin Annin nukkumaan jo 20.00 pintaan, jäis vähän omaa aikaa illasta. Eikä meillä mitenkään myöhään toisia päikkäreitä nukuta. Harvoin nukkuu enää 17.00 jälkeen illalla.
Mutta nyt on lähdettävä jotain touhuileen tällekin päivälle.
Hertta ja Anni 6kk ja 10pv
Kyllä noemalla on tosiaan vauhdilla kehittynyt poika! Meilläkin peppua nostellaan ja välillä peruutellaan, mutta että pystyssä jo! Voi, mahtaa olla metkan näköinen pikkukaveri :)
Kukas se kyseli veden tai maidon antamisesta ruoan päälle...? Mä olen nyt muutaman viikon ajan tarjoillut (muistaessani) vettä lusikasta. Ensin oli ilmeet todella tympeitä, mutta nyt jo menee. Nokkamukiakin olen kokeillut, mutta ei neiti ole vielä keksinyt oikeaa tekniikkaa (on siis " taikamuki" , josta täytyy imeä).
Meidän neitosen rytmiä (on todellakin noin-aikoja):
7.30 aamumaito 200 ml
9.00 muutama lusikallinen ensipuuroa
10.00 unimaidot ja nukkumaan (nukkuu vaihdellen 30 min-1 h)
12.00 kasvis/broilerisosetta
14.00-17.00 maitoa/nukkumista/touhuilua (iltapäiväunien aika&määrä vaihtelevat toosi paljon)
17.00 marjasosetta ja maitoa päälle
20.00 iltatoimet sekä iltavelli/-maito
21-22 nukkumaan...
Onkos muuten kukaan muu käyttänyt tuota Muksu-ensipuuroa? Kun en saa siitä pakkauksen ohjeella millään puuromaista vaan on tosi laimeaa litkua. Onkohan ohjeessa/koostumuksessa/tekijässä vika vai pitääköhän sen ollakin tuollaista. Mene ja tiedä...
tuloillaan. Tai poju ollut jo muutaman päivän ja itsellä nyt kurkku kipeä. Jotenkin en osaa häntä nyt sitten ulos nukuttaa, vaan ottaa päikkyjä sisällä. Vaikka kai nuhaisen, ei-kuumeisen lapsen ulos voisikin laittaa.
Täään maistatin broileria ekan kerran, maissin ja porkkanan seassa. Liekö tuo edes huomannut, että siellä oli jotain normaalista pokkeavaa :o) Kohta varmaan tarvitsis alkaa maistattaa kaupan soseita, tuntuu että nuo omatekemät alkaa käydä kovin yksipuolisiksi. Tosin pikainen vilkaisu tässä taannoin valmiisiin soseisiin vahvisti käsitykseni, että aika monessa on perunaa.
Päätimme mieheni kanssa, että taidan jäädä kotiin ainakin siihen asti, kun poju on 1,5v. Ja kesää vasten tuskin kannattaa töihin lähteä ja päiväkoditkin kiinni heinäkuun, niin hoitovapaalla olisi tarkoitus olla heinäkuun 2007 loppuun. Hiukan jännittää, miten tuo tulojen pudotus vaikuttaa talouteen. Miten muilla, onko säästövinkkejä jo tiedossa? Omista menoistaanhan sitä kai aina voi tinkiä...
marrasfantti ja poju
Vielä haluaisein selventää tuota eilistä kirjoitustani, että Onni seisoo tuetta, jos laitetaan seisomaan. Ei siis vielä itse nouse tietenkään, ei edes istumaan.
Me ollaan kanssa miehen kanssa juteltu asiat niin, että Onni menee tarhaan 1,5-2-vuotiaana. Uskon, että tämä kaveri on sen verran aktiivinen, että viihtyy siellä hyvin. On ainakin niitä aktiviteetteja! Neuvolassakin sanoivat eilen, että pitäisi tehdä leikkikaveri tällaiselle tarmopesälle :D Saas nähdä, ollaan kyllä vähän lipsuttu tuosta ehkäisypuolesta.. Imetyksen luulisi suojaavan, mutta jos on pikku-ukkoja tai neitejä lisää haluamassa maailmaan, niin mikäs siinä :) Sitten kyllä tarhailut siirtyy myöhemmälle. Ja tutkimus sen kun viivästyy, mahtaa proffa huokailla, että mitäs sen mamman kanssa tehtäisiin, että saisi joskus tönättyä senkin maailmalle pois tieteen kehdosta :D
Upee ilma, taas vähän lämpimämpää! Taidan mennä takapihalle Hesarin ja kahvikupposen kanssa. Tenttikirjoja pitäisi lukea, mutta tänään tipahti postiluukkuun Dan Brownin Meteoriitti kirja. Ei varmaankaan mikään mestariteos, mutta varmasti taattua Dan Brown jännitystä ja meininkiä!
Päivän jatkot!
Täällä väsähtänyt mamma :) Öisin on ollut levottomampaa viime aikoina. Mietin paraikaa, että pärjäisköhän Minttu ilman yötissiä, täytyy kokeilla ensi yönä, että laittaa ensin tutin suuhun vaan ja sitten vasta aamusella antais tissiä. Tuntuu tosi heikosti päivisin syövän tissiä.
Meillä on seuraavanlainen " rytmi" :
Yöllä ja aamulla tissiä, nukkuu noin 1/2 h päikkyjä
aina välissä päivällä
10.30-11.00 Lihakasvissose
äidinmaitoa jos kelpaa
n. 14-15 hedelmäsose (alle 1 dl)
äidinmaitoa jos kelpaa
n. 17 vhän kasvissosetta mietin vielä tarvitseeko tämän jo
äm jos kelpaa
19-20 iltapuuro
20.30-21 iltatissi
Ostettiin jo pysyvä turvaistuin britaxin two-way elite, mahtui kohtuullisen hyvin autoon. Nyt harmittaa vaan kun täytyy aina suunnitella tarkkaan millä autolla menee, ei voi enää ihan niin helposti mennä kenen kyydissä tahansa kuin kaukalo-aikaan.
Palaan myöhemmin, minttu heräs
Noema: varsinainen vauhtipoju teillä :)
Itsekin olen juuri miettinyt sitä että nyt on niin helppoa
kun ei vielä liikuta paljon, mutta sitten on toinen ääni kellossa
kun mennään vauhdilla eteenpäin.
Hertta05: Aika jännä että suositteli velliä, meillä taasen kun
soittelin neuvolaan taannoin, niin nimenomaan ei suositellut sitä
vaan puuroa. Niin ja meidän Lotta menee myös aika myöhään nukkumaan, yleensä siinä klo 21-22 välillä. Paitsi nyt viikon verran on
venynyt aika usein klo 23 asti nukahtaminen. Eilen illalla kyselinkin
neuvoa mistä moinen johtuu että raivoaa heti kun laitan omaan
sänkyyn nukkumaan??
Meillä ei oikein rytmiä vielä ole:
Ylös noustaan klo 7-9 välillä, useimmiten kuitenkin siinä klo 8-9 maissa. Riippuen koska on aamusella syönyt äm:a niin ei huoli ihan heti heräämisen jälkeen sitä. Syötän monesti sitten joskus klo 10 aikaan, joskus myöhemminkin. Klo 11-12 aikaan mennään päiväunille, ja joskus nukutaan tunti, joskus reilu 2 tuntia. Klo 17-19 välillä ottaa toiset lyhyet (max. tunti) päiväunet, iltapesu tehdään klo 20.30 ja nukkumaan tosiaan mennään " yleensä" klo 21-22 aikaan. Päiväunet on selkeesti lyhyemmät sisällä, noin tunnin mittaiset (tarkalleen aika lailla 50 minsaa...). Joskus ei äiti jaksa lähetä ulos käppäilemään niin laitan sisälle nukkumaan, ja itsekin otan pienet torkut silloin. Jotenkin en uskalla itse torkkua kun Lotta nukkuu ulkona.
Nyt olen kolmena päivänä antanut bataattia, eikä vielä oikein maistu. Menee suu viivaksi ja kiinni kun tarjoan lusikallista, tämä onkin uusi opittu taito :) Onko muilla soseiden aloittelijoilla ollut sama juttu? Meneekö tämä ohi, vai pitäiskö vaihtaa jo hedelmäsoseen tarjoamiseen, esim. ruusunmarjasoseen? Meillä kun on vasta ensi vkolla neuvola, enkä jaksaisi soitella sinne ja yrittää taas ymmärtää huonoa suomea ;))
Miten muuten aiotte suojata pikkuisenne ikäviltä pömpiäisiltä?
Mietin sitä melkein päivittäin koska inhoan niitä ihan kympillä. Ja sekin käy mielessä että jos haluaa istuskella terassilla päivällä/illalla kun Lotta on hereillä niin miten suojata hänet? Joku kyllä ehdotti semmoista että laittaa matkasänkyyn (jos sellainen on, meillä isovanhemmat ovat ostaneet) ja sen päälle hyttysverkko. Toimiikohan se?
En myöskään aio palata töihin syksyllä vielä, vaan vasta vuodenvaihteessa. Tosin ollaan molemmat vuorotyössä miehen kanssa, minä olen joskus klo 21 asti töissä, en onneksi myöhempään.
Pitäisikin soitella kunnan päivähoidoista vastaaville ja kysellä onko iltahoitopaikkoja (olen kuullut ettei oikein olisi), ja koska hakemus paikasta pitää laitella. Jos iltahoitopaikkoja ei ole, niin pitää varmaan alata etsimään uutta työtä :(
Empä tiedä miten niiltä suojataan. Vaunuissa helppo suojata hyönteissuojalla, mutta tosiaan, niiden ulkopuolella homma menee vähän haasteellisemmaksi.
Valitettavasti en osaa myöskään auttaa nukutus jutuissa, tämä kun on meidän ensimmäinen ja nukkumaan meno on ollut aina helppoa. Tosin, olen kyllä pitänyt kiinni tietyistä rutiineista, tiedä sitten onko niistä hyötyä. Ja Onni kylvetetään aina Bed Time kylpyöljyllä, jonka jälkeen tuodaan pimennettyyn makkariin, jossa himmeä kuulamppu vain valona. Rauhoittuu noilla hyvin. Sitten toinen juttu on kanssa, että tissitän aina sängyn vieressä ja lasken suoraan pinnikseen, en siis lähde sitten enää hommailemaan mitään vauvan kanssa. En myöskään nukuta poikaa, laulan vain tosiaan iltalaulun ja luen rukoksen. Saattaa muutaman minuuti höpötellä sängyssään pehmoille, mutta simahtaa sitten. Olen huomannut, että jos pojalle alkaa puhua ylimääräisiä esim " nukus nyt kultaseni" , niin piristyy lisää. Pojan isällä kun on sellainen tapa, että alkaa heti nostaa syliin ja puhua uneen, eipä toimi ei :D
siis nuo meidän yöt on aivam liian vilkaat, heräilee 30-60min välein, tutilla yleensä rauhoittuu mutta niitä kertoja per yö on LIIKAA. ja sitten meillä on aloitettu tissi JA pulloraivarit, en saa menemään riittävästi nesteitä, oma olo on todella epätoivoinen ja tuntuu etten todellakaan osaa tätä lasta hoitaa :(( nukkumaan meno sujuu ihan hienosti ja nukkuu 2-3h hyvin mutta sitten se show alkaa...tätä on nyt jatkunut kohta 2 viikkoa..hampaista tuskin johtuu ku ei niitä vieläkään näy..soseita syö(ja vain ja ainoastaan kaupan soseita)ihan kohtalaisen hyvin 1-2 kertaa päivässä+puurot ja vellit päälle ja joka väliin yritän tissiä tai lypsettyä maitoa...
niin ja joku kyseli tuosta muksun ensipuurosta, kyllä se vaan on käyttäjä vika jollei puuroa tuu :))) itse saa joka kerta puuron onnistumaan ja kun mies tekee, niin velliä vaan on(löystyy kun puuro jäähtyy sen olen huomannut)ainakin se riisipuuro käyttäytyy meillä näin, muita en ole vielä kokeillu(jos niitä muita onkaan...)
ja todellakin noeman lapsella kyllä tuntuu vauhtia olevan, vaatii tarkkaa silmää äidiltä. meillä ei vielä mennä eteen eikä taaksepäin, ainoastaan käännytään vatsalleen.
äh, nyt mentävä uni kuulostaa loppuneen...
Meillä on alkanu nää pelto hommat, olen siis " yksinhuoltaja" osan aikaa. Huoh....
Tanja tapailee konttaamista ja kampee istumaan toisella kankulla. Hampaita alhaalla kolme ja ylhäällä kaksi, toiset kaksi melkein läpi. Äm pääasiassa vielä mutta maistellaan noita soseita. Puurot ei maistu, mut hedelmä soseet maistuu. Meillä ei oikein rytmiä ole se riippuu miten pitkiä unia Tanja nukkuu.Noin yleensä laitan kymmenen maissa nukkumaan ja toivon et nukkuis kahteentoista...navetta aikaan nukkuu myös eli 16.00-18.30, mut ei aina. Olen käynny iltaisin navetalla tän kiireisimmän ajan. Mut kyl sitä väsyykin. Sitte kun saa nappulat nukkumaan niin ite makaa sohvalla ja tuijottaa tv:tä
Sellasta täällä, onneksi ollaan ulkona paljon pihahommia ja kukkapenkin laittoa.,,.,nyt pitää taas mennä,.,.
Tamatu: Minä se kyselin ensipuurosta...Meillä ollut käytössä peruna-porkkana ja se tosiaan on ihan nestettä. Syy voi toki löytyä " kauhan varresta" , mutta miehen tekemänä tulee samanlaista...
Nukuttamisesta: samoilla linjoilla olen noeman kanssa, eli ei enää seurusteluja, kun on sänkyyn laitettu. Istuskelen lähellä hetken aikaa, enkä välttämättä ota edes katsekontaktia, vähän silittelen, jos tuntuu rauhattomalta. Meillä toimii tällainen (ainakin TÄLLÄ hetkellä) ja toimi myös esikoisen kanssa. Tytöllä on kyllä jännä, yli-hymyilevä virne kasvoilla, kun tajuaa, että nyt hänet laitetaankin yöpuulle; ilmeisesti yrittää viestittää, että " et kai äiti tosissas, jospa leikittäis vielä..." :) Täytyy vaan itsellä pitää pokka siinä tilanteessa.
Täällä myös yksi, jota jo hirvittää kotihoidontuelle siirtyminen. Ei tämä vanhempainrahakaan päätää huimaa ja kuun lopussa tili on noin plus-miinus-nolla. Eli jostain on vähennettävä, vaan mistä??? Haluaisin kuitenkin hoitaa tän kuopuksen kotona edes 2-vuotiaaksi. Ehdoton raja on mielestäni puolitoista vuotta, silloin lapsi osaa jo (toivottavasti)hiukan ilmaista itseään verbaalisesti ja ehkä jo jotain ymmärtääkin...Mutta aina ei valitettavasti voi tehdä niinkuin olisi lapsen ja perheen kannalta parasta, on se niin väärin! No niin, tulipa vuodatusta.
Heippa kaikki! Onpa siitä aikaa, kun olen viimeksi kirjoitellut. Lukemassa olen kyllä käynyt. Nyt on pakko kirjoittaa, kun oli niin kiva lukea muiden vauvojen rytmejä ja huomata, että aika samalla tavalla täälläkin mennään. Eli:
Klo 7 Herätään
Klo 8 Aamupuuro ja maito
Klo 9 Aamutirsat 30 min
Klo 11 Kasvissose ja maito
Klo 12 Päiväunet 3 tuntia
Klo 16 Hedelmäsose ja maito
Klo 19 Iltapuuro ja maito
Klo 20 Nukkumaan
Poika on kyllä rytminsä suhteen tosi säännöllinen (tulee äitiinsä). Tällähetkellä syö kerran yöllä n. klo 3. Ajattelin, että koitan jättää sen pois piakkoin, jos vaan onnistuu ilman kauheeta huutamista.
Eipä meille kuulu mitään kummempia. Tuttia kaveri oppi syömään nyt kun lähestytään puolen vuoden ikää. On kyllä rauhoittanut poikaa kovasti ja helpottanut nukuttamista. Aurinkoisia päiviä kaikille!
siinä riiaipuurossa on ainakin semmonen jippo että jos ei nestettä lämmitä kuumaksi vaan jos jää haaleaksi niin sitten ei tuu puuroa..tosin me tehdään miehen kanssa ihan samalla ohjeella, sama määrä maitoa, sama aika mikrossa ja saman verran jauhetta .mulla tulee puuroa ja miehellä velliä :))), mutta sitten ku puuro jäähtyy niin velliksi menee.
minä olen myös jäämässä hoitovapaalle, ainakin vuoden loppuu(tod.näk ensi keväänkin)mutta teen sitten viikonloppuisin keikkatöitä, niin tasottuu toi budjetti hieman..menen muuten jo 4.6 eka kerran töihin ja mies SAA nauttia pojan seurasta ihan kokopäivän :)))
nyt me lähdetään ulkoileen!!
En löytänyt uutta aloitusta, tuntuu olevan marrasmammoissa nyt aika hiljaista ... Laitankin sitten useamman päivän taasen.
Meillä Lotta nukkuu selkeästi paremmin ulkona nyt kun on viileämpää, kevyesti menee 2-3 tuntia kun niillä kuumilla ilmoilla nukuttiin vaan max. tunti. Tuntuu että Lotalla on pientä flunssanpoikasta, pärskii ja yskii normaalia enemmän mutta kuumetta ei ole. Toivottavasti menee pian ohi.
Mua niin ketuttaa välillä tuo miehenpuolisko, aamuisin en ikinä saa nukkua pidempään niin että ottaisi Lotan mukanaan alas kun jatkan hetken unia. Ei edes viikonloppuisin. Tänään mua taasen aamulla väsytti kun Lotta heräili yöllä kahden, kolmen tunnin välein. Ylös noustiin klo 8. On syönyt nyt tosi huonosti parina viime päivänä.
Soseiden annosta piti kysymän, annatteko maitoa/vettä syönnin päälle? Meillä nimittäin Lotta ei vielä huoli vettä, eikä tissikään kelpaa välttämättä heti soseiden muutaman lusikallisen jälkeen. Muutenkin miten soseiden annon olette aloittaneet, eli lähinnä missä tilanteessa annatte ja mihin aikaan (aamulla tiedän), mutta odotatteko hetken heräämisen jälkeen vai annatte heti ylösnousun jälkeen?
Missäs kaikki mammat luuraa, tulkaa kertomaan kuulumisianne!
Hohoijaa, josko tässä itse menis syömään kun Lotta on ulkona nukkumassa päikkäreitä.