Alle 1v hoitopäivän pituus
Kuinka pitkiä päiväkotipäiviä saa olla alle 1v lapsella?
Ja tähän keskusteluun ei tarvita vinkumista siitä, ettei niin pientä saa viedä hoitoon.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä missään laissa ole määritelty eikä päiväkoti rajoita. Jos vanhempien työpäivä on 8-16 ilman liukumia ja työmatkoihin menee tunti, kyllä siitä väistämättä tulee se 10h lapselle. Surullista mutta sellaista se monissa perheissä on. Itse kyllä käyttäisin tuossa tilanteessa oikeutta osittaiseen työaikaan.
Tilanteeni on juuri tälläinen, työpäivät 8.5tuntia, työmatkat hieman reilun tunnin.
Osittainen työaika ei käy työnantajalle.Sinulla on lain mukaan oikeus osittaiseen työaikaan. Jos työnantaja pullikoi vastaan, hänen pitää antaa sinulle kirjallinen perustelu siitä, miksi homma ei käy. Sitten otat yhteyttä liittoon, ja 95 % todennäköisyydellä saat työnantajan myöntymään. Pidä kiinni oikeuksistasi, ja lapsesi parhaasta.
Lyhennetty työpäivä tarkoittaisi 6 h työputkea joka päivä, ei taukoja. Raskasta sekin.
Riippuu varmaan työn laadusta. 10 min kahvitauko tuohon kuuluu, ainakin minulla. Vaihtoehto on yleensä toki 6 h töitä + 30 min lounastaukoa, siitä voi yleensä sopia. Itse en koe, että 6 h vain lyhyellä tauolla olisi erityisen raskasta.
Laki ei edellytä taukoja alle 6 h päivässä, joissain TESseissä on sovittu toisin. Useimmilla työpaikoilla on itsestäänselvää, että lyhyttä päivää tekevä ei taukoile.
Jos lapsi hoidossa 10.5 h ja nukkuu 10-12 h yöunet ei tuossa yhteistä aikaa vauvalle ja vanhemmille jää kuin 1.5-3.5 h per vrk ja siitä pois matkat, kauppakäynnit, ruoanvalmistus, etc niin kyllä voi miettiä miksi se lapsi tehtiin kun sen kanssa ei kukaan oman perheen jäsen edes ehdi olla... 🤔
Mieluummin raskasta vanhemmalle kuin vauvalle.
Voi myös lyhentää työviikon.