Soveltuisinko hoitoalalle? Sairaudet ja ihmisruumis kiinnostaa, mutta...
...olen melkoinen erakkoluonne enkä erityisen hoivaviettinen. Toisaalta kykenen kyllä pitämään työroolin päällä tilanteessa kuin tilanteessa.
Hoivavietin puutteella tarkoitan sitä, ettei minua kiinnosta silittää potilaan päätä. Minua kiinnostaisi nähdä, miten sairaus reagoi hoitoon.
Uudelleenkouluttautuminen siis edessä kun vanhat työt loppui ja alanvaihto toimistohommista kiinnostaa muutenkin.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Melko kontrolloiva agresssiivinen tapa lähestyyä asiooita.
Ratkaisukeskeinen on sana jota haet.
-ap-
Vierailija kirjoitti:
Se hyvä tapaa kumoamaaan vääriä diagnoooseja mutta huno tapaa nähdä enemmmän.
Voisit soveltua obduktiopreparaattoriksi. Käsittääkseni siihen ammattiin ei voi kouluttautua suoraan vaan se on yhtenä suuntautumisvaihtoehtona lähihoitajaopinnoissa.
Jonkun näköistä myötätunnon esitystä kyllä täytyy osata esittää, mutta ei päätä tarvitse silittää.
Aika samanlaisin aatoksin etsin uutta työtä ja sattumalta päädyin hoitajaksi.
Hoidan kylläkin mummoja ja välillä kyllä joutuu silittäjäksikin, hassua kyllä pitävät minua hyvänä hoitajana, pyrin olemaan ihminen ihmiselle, kohtelemaan kuin ystävää ja samalla voin seurata miten ihminen on varsin erilainen ja samanlainen.
Ihan hyvä asenne. Ei siinä pelkkä empatia auta, vaan pitää ensin kouluttautua ja se ei onnistu, jos ei kiinnosta.
Itse olen myös sairannhoitoalalla ja potilaat olivat ensi alkuun se hankalin homma. Mutta työ ja työkaverit opettavat. Ei tarvitse olla millään äiti Teresa.
Vierailija kirjoitti:
Jonkun näköistä myötätunnon esitystä kyllä täytyy osata esittää, mutta ei päätä tarvitse silittää.
Aika samanlaisin aatoksin etsin uutta työtä ja sattumalta päädyin hoitajaksi.
Hoidan kylläkin mummoja ja välillä kyllä joutuu silittäjäksikin, hassua kyllä pitävät minua hyvänä hoitajana, pyrin olemaan ihminen ihmiselle, kohtelemaan kuin ystävää ja samalla voin seurata miten ihminen on varsin erilainen ja samanlainen.
Ihmiset yleensä pitävät minua myötätuntoisena ja hyvänä kuuntelijana, päätellen siitä miten mielellään ventovieraatkin avautuvat minulle ongelmistaan. Peruskäytöstavat ja suun kiinni pitäminen ilmeisesti riittävät sen vaikutelman luomiseen.
-ap-
No kyllähän sitä voi kokeilla ja lopettaa sitten, jos ei tunnu omalta jutulta. Sairaanhoitajille on niin monenlaisia työpaikkoja, että joku taitaa kyllä sopia sinulle.
Ihan hyvin.Olen sairaalassa töissä ja siellä on monenlaisia ihmisiä.Tietty realistisuus on vaan hyväksi.
Kannattaisiko minun aloittaa lähihoitajaopinnoista, ettei mene niin monta vuotta hukkaan jos valmistuttuani huomaan etten oikeasti sovellu alalle?
-ap-
Esperi Carelle vaan hommiin. Siellä ei empatiaa kaivata ja ruumiitakin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että työn tekeminen hyvin edellyttäisi empatiaa? Iso osa hoitoalan ongelmista johtuu siitä, että on kyllä tunnetta, mutta ei esimerkiksi organisointikykyä.
-ap-
Empatia näyttäisi viime päivien keskustelussa olevan esim. vanhusenhoitoalalla vain haitaksi. Empaattiset yksilöt eivät niissä hommissa kauaa kestä.
Ap toivoo nyt, että joku käskisi opiskella lääkäriksi, mutta minä en sitä tee. Lääkäreinä on ihan tarpeeksi paljon itserakkaita narsisteja ennestään. Ja toisekseen vähintään kuuden vuoden koulutukseen ei ihan noin vain pääse joltain muulta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että työn tekeminen hyvin edellyttäisi empatiaa? Iso osa hoitoalan ongelmista johtuu siitä, että on kyllä tunnetta, mutta ei esimerkiksi organisointikykyä.
-ap-
Ok. Tässä vastaus kysymykseesi: Et sovellu hoitoalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap-
Kaikki työt, joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä edellyttävät empatiakykyä.
Sopisit teholle,leikkaussaliin ja lääkäriksikin.
Hoitoalalla tarvitaan monenlaisia ihmisiä.
Nyt olen vanhus, mutta minun aikanani se meni niin, joka ei osaa juoruta ei oikein sovi alalle, potilaan näkökannalta ei paljoakaan puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Sopisit teholle,leikkaussaliin ja lääkäriksikin.
Röntgenlääkärin tai patologin ei tarvitse olla kovin empaattinen. Ehkä röntgenhoitajakin menettelisi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko minun aloittaa lähihoitajaopinnoista, ettei mene niin monta vuotta hukkaan jos valmistuttuani huomaan etten oikeasti sovellu alalle?
-ap-
Ei.Sun kannattaa pyrkiä sairaanhoitajaksi suoraa. Sovit kyllä esim sisätaudeille yms.Kiinnostaako sua ensihoito?Voisit pärjätä hyvin.Työyhteisöt myös miehisiä,mikä on aika tärkeää kun hoitoalalla tehdään tiimityötä ja ollaan lähekkäin työkavereiden kanssa pienissä tiloissa päivästä toiseen.