Mitä mä just luin? Itsemurhia tehdään ENITEN TOUKOKUUSSA???
Kun koko ihana kesä on vielä edessä? Miksi juuri parhaimpana kuukautena, jolloin ihminen on pirteimmillään ja kaikki ihana on edessä vielä? Ymmärtäisin jos tämä olisi loka-marraskuu.
Vähän sama kuin työssäkäyvää vituttaisi kaikista eniten perjantaina lähteä töistä kotiin, vaikka koko viikonloppu on edessä. Mikä tässä on logiikka?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko pinnalliselta jos syy on sellainen että "kun kaikilla muilla on niin ihanaa". Pakkoko sitä on vertailla itseään muihin ja kuvitella että elämää täytyisi suorittaa mallikelpoisesti? Saman logiikan mukaisesti jokainen yksinäinen mies ilman naista voisi saman tien vetää ranteet auki koska näkee ihania pariskuntia käsi kädessä sunnuntaikävelyllä.
Muihin vertailu ei ole fiksua, mutta valtavan moni sitä tekee. Toimimme todella monessa tilanteessa tunteella, emme järjellä. Ja mieti nyt tilannetta: joka puolella kehutaan jotain josta tunnet olevasi täysin ulkopuolinen ja jonka suhteen tunnet olevasi täysin kykenemätön. Ulkopuolisuuden tunne voi olla todella vahva tekijä ihmisen pahassa olossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa melko pinnalliselta jos syy on sellainen että "kun kaikilla muilla on niin ihanaa". Pakkoko sitä on vertailla itseään muihin ja kuvitella että elämää täytyisi suorittaa mallikelpoisesti? Saman logiikan mukaisesti jokainen yksinäinen mies ilman naista voisi saman tien vetää ranteet auki koska näkee ihania pariskuntia käsi kädessä sunnuntaikävelyllä.
Masentuneen SAIRAAN aivot eivät toimi kaikein loogisimmin.
"maa on kahdella karvalla"-sanonta pitää paikkaansa. Henkilökohtaisesti juuri tuolloin alkaa syltätä itsellä 😫
Vierailija kirjoitti:
Tällainen asennehan se vasta auttaakin masentuneita. Syyllistetään sairaudesta ja haukutaan pinnalliseksi. Että voi olla maailmassa i d i o o t t e j a ihmisiä.
Olisko kyse samasta efektistä kuin siinä, että suurin riski itsariin on siinä vaiheessa, kun lääkitys on juuri aloitettu? Eli kehon toiminnallisuus saa jonkinlaisen sykäyksen, mutta mieliala ei ole vielä ehtinyt samaa tahtia kohota. Masentunut saa ikäänkuin sykäyksen tai äkillisen virtapiikin toteuttaa sen mitä mielessä on pyörinyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu pitää paikkansa. Ei jengi vedä itseään jojon varteen marraskuun pimeydessä vaan keväällä, kun valon määrä lisääntyy.
Vanha juttu. Tiennyt tuon jo 30 vuotta.
Paitsi jouluisin toinen piikki.
Joulun piikin selittää se, miten sitä hehkutetaan antamisen ja saamisen ja perheen yhdessäolon juhlana. Ellei ole perhettä, jos olet karkottanut läheisesi, etkä ole mitään kellekään antamassa tai mitään saamassa, voipi ottaa koville. Varsinkin jos seurustelet pullon kanssa. Juominenhan on vain yksi versio itsemurhasta.
Vierailija kirjoitti:
Masennuksesta sairautena on kyllä pinnallisuus kaukana. Siinä kun uidaan varsin syvissä vesissä ja useimpien terveiden ihmisten jutut kuulostavat silloin varsin, no, pinnallisilta.
Väittäisin myös, että myös yksinäisten miesten tuskaa lisää nähdä niitä onnellisia pariskuntia, ehkä erityisesti keväisin, rakkauden vuodenaikana. Lapsettomuudesta kärsivä ei ehkä kestä tavata ystäviä, jotka ovat juuri saaneet vauvan. Minuakin raastaa nähdä esim. somen kuvavirrassa kuvia tietyistä asioista, joita minulla ei tule koskaan olemaan. Siksi välttelenkin somea nykyisin.
T. Toistuvaa keskivaikeaa masennusta sairastava
Itse arvaisin, että talvella on vielä niin flegmaattinen ja lamaantunut, ettei välttämättä saa aikaiseksi kuin suunnitelmia. Sitten kesän korvilla iskee se tarmon puuska, että "nyt mä sen teen!"
Itse olen muutamina keväinä/kesinä ollut todella masentunut, ahdistunut ja järkyttävän väsynyt, valon määrä jotenkin sekoittaa päätä, jos vielä muutenkin menee huonosti.
Joillain valon määrä voi myös lisätä maniaa, joka ei siis todellakaan aina ole euforista vaan voi tuntua myös ahdistavalta kun kulkee ylikierroksilla liian kauan.
Vierailija kirjoitti:
Kun koko ihana kesä on vielä edessä? Miksi juuri parhaimpana kuukautena, jolloin ihminen on pirteimmillään ja kaikki ihana on edessä vielä? Ymmärtäisin jos tämä olisi loka-marraskuu.
Vähän sama kuin työssäkäyvää vituttaisi kaikista eniten perjantaina lähteä töistä kotiin, vaikka koko viikonloppu on edessä. Mikä tässä on logiikka?
Kai sinä itse tiedät mitä luit. Miksi sitä pitää kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Kanadassakin sanottiin jotta "taitaa tulla kevät kun suomalaisia roikkuu puissa".
0/5.
Lisääntyvä valon määrä ja kesäaikaan siirtyminen on mulle ainakin paha yhdistelmä. Väsyttää aivan sairaasti. Jos olisin masentunut, se olisi varmasti pahinta aikaa vuodesta.
Nuoret naiset alkavat kulkea vähissä vaatteissa. Tämmöisellä rumalla miehellä niihin naisiin taas ei ole mahdollisuuksia. Ei siis ihmekkään, että itsemurha alkaa houkuttelemaan, kun tietää, ettei niitä naisia saa.
M33.
Mullakin masennus pahenee aina kevään korvilla. Ympärillä ihmiset iloitsee valosta ja alkavat liikkumaan ulkona, yksinäisyys ja ulkopuolisuus korostuu entisestään ja siihen päälle se syyllisyys että nyt pitäisi iloita mutta ei pysty. Nukun ihan hemmetin huonosti ja lämpö ja valo vie unet minimiin.
Myös vaatteita pitäis vähentää ja tietoisuus oman kehon vioista on tosi tuskallista.
Sitä odottaa, että kevät toisi uutta toivoa elämään, mutta sitten huomaa, ettei se näin ollutkaan. Lähinnä ahdistaa, kun kaikki puhkeaa kukkaan.
Ei kyllä ole toukokuussa. Lähde? Maalis- ja huhtikuun olen kuullut.
Takana uuvuttava talvi ja hullun pimeää. Valo on kuitenkin alkanut jo lisääntyä. Silti Suomessa ei ole vielä oikea kevät, vaan huhtikuussakin rumaa, hiekkaista ja pölyistä ja sulavaa ja koirankakkaista. Siitepölyä. Kovaa valoa, joka paljastaa luonnostakin kaiken mädän.
Siitä jos pääsee yli oikeaan kevääseen ja kesään, helpottaa. Mutta maalis-huhtikuu Pohjolassa on helvettiä.
Vakavasti sairaat myös usein sinnittelee talven yli, ja keväällä nukkuvat pois.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret naiset alkavat kulkea vähissä vaatteissa. Tämmöisellä rumalla miehellä niihin naisiin taas ei ole mahdollisuuksia. Ei siis ihmekkään, että itsemurha alkaa houkuttelemaan, kun tietää, ettei niitä naisia saa.
M33.
Sun pitää alkaa perhokalastamaan. Se on käsittääkseni vielä parempi tarkoitus miehen elämälle kuin pipari.
Taitaa olla niitä samoja jotka vinkuvat tappohelteistä ja rakastavat talvea :(