Naapuri ei suostu lainaamaan lumilinkoa
Aika paljon on lunta tullut tänä talvena, joten kysäisin naapurilta, että sopisikos minun lainata lumilinkoa. Olisin palauttanut täyteen tankattuna. Naapuri ei antanut eikä perustellut miksi. Siis milloin ihmisistä on tullut näin itsekkäitä ja töykeitä? Mun lapsuudenmuistoissa 80-luvulta on paljon ystävällisiä naapureita ja lähimmäisen auttamista. Mitä on tapahtunut?
Kommentit (79)
Itsekkyys on huipussaan nykyään.
Me aina lainataan ja autetaan, jos joku kysyy. Ei kuitenkaan naapurit oo meidän suuntaan niin avuliaita. Yhteinen postilaatikkorivi, kolaan aina auki, kun teen lumitöitä. Naapurit ei ikinä. 5 postilaatikkoa, puhdistan harjalla kaikista lumet samalla kun putsaan meidän loodan. Joku naapuri kun puhdistaa omansa, niin eivät ikinä putsaa toisten laatikoista lumia. Pieni asia, mut aina ihmetyttää miksi ei..
Työpaikalke mennessäni myös mietin, miksi niitä portaita ei voi eka tulija lakaista. Avataan vaan ovea ees taas ja lunta tulee sisälle, kynnykselle, jäätyy oven alaosaan, eteisen mattoin kertyy pikkuhiljaa läjä joka jäätyy ja asiakkaat liukastelee siihen yms. Mut ei, kun se harja vissin painaa liikaa..
Ap on hyvä ja ostaa lingon tai vuokraa sellaisen ja hymyilee tervehtii naapuria iloisesti postilaatikolla. Ehkäpä ruuvimeisseliä voisi sitten joskus lainata.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoa naapurillesi rahaa siitä että hän linkoaa pihasi. Voi jopa suostuakin, todennäköisesti pelkää että rikkoisit hänen kalliit laitteensa.
Kyse lienee juuri tuosta. Monikohan naapuririita on alkanut siitä kun toinen on rikkonut lainaamansa laitteen ja ei ole suostunut korvaamaan sitä, vaan alkanut kieroilemaan.
Minultakin joku pyysi autoa lainaksi. Tein heti selväksi, että en lainaa. Arvelin, että minun se pitää maksaa, jos tulee vaikka kolari. Niin se usein on, että ei ne lainaajat mitään maksa vaikka vahinko sattuisi.
Ei ne tavarat lainaamalla parane. - ostajan oppaan ohje nro 1.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ostaa omaa linkoa?
Ei minusta ole järkevää ostaa yhden lumisen talven takia. Ja pitääkö kaikki omistaa itse?
Ap
Kyllä pitää, sitten voisit lainata muille ja viedä itse rikkoontunteen linkosi taas korjaukseen, kun naapurisi olisi vahingossa työntänyt linkosi korotettuun pihakiveyksen reunaan ja palauttanut lingon sinulle "ehjänä".
On ihmisiä, jotka ovat aina lainaamassa muilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono naapuri sulla. Minä lainaan aina kaiken. Olen kommunisti btw.
Itsekkyys on lisääntynyt ja ne arvot on todella kylmät nykyään.
Löytyy vain minä minä ihmisiä.
Ja maksat sitten iloisesti itse korjauksetkin kun naapuri on koneesi hajoittanut?
Kyllä. Mulla on rahaa koska käyn töissä.
Ei tuollainen ole minulle ongelma. Tuskin joutuu korjaamaan kymmeniä kertoja?
Miksi olet noin pihi ja naapurivastainen?
Ei kukaan ole saari.
Onpas Suomalaiset hirveita!!! Postaus taynna negatiivisia kommentteja. Minulla on ollut aivan ihania naapureita vuosien varrella ja ollaan voitu lainata tavaroita ilmaan minkaan sortin vikinaa. Olen jopa saanut naapureiltani ilmaiseksi nettikayton, kyyteja jne. Itse olen antanut ruokaa jota itse en ole kayttanyt tai kun olen joskus leiponut niin leiponut myos jotain naapureille. Tassa vaiheessa ilmaisen etten todellakaan asu Suomessa ja naitten kommenttien luettuani olen kiitollinen etten siella asu. Aivan hirveaa kaytosta. Mutta ihmiselle joka alunperin postasi sanoisin etta paras on aina kysya ihmiselta itseltaan etta miksei voi lainata. Suomalaiset eivat nakojaan ole mitaan ystavillisempaa sakkia (vaikka sita olen taalla ulkomailla toitotellut mutta taitaa aani vaihtua kellossa) muttei kannata pistaa palstalle etta miksi. Eihan sita kukaan muu tieda kuin se ihminen joka on naapurisi. Ei muuta kuin sosiaaliset tavat poytaan ja keskustele asiasta. Kaikille taalla palstalle olleille naurua, rakkautta ja yhteislampoa siita huolimatta kuinka positiivisesti tai negatiivisesti sitten kommentoitkaan!!
Palauta ensin ne 80 -luvulla lainaamasi tavarat.
En kyllä ole noin negatiivinen ja ajattele ensimmäisenä että naapuri rikkoo ja mitä jos rikkoo?
Voi korjata tai ostaa uuden.
Ei mulla ole rahasta puutetta. Tulkaa vaan lainaamaan.
Aika sairasta on jos ei pyytäjälle lainaa. Tervehdittekö edes naapurianne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ole järkevää ostaa yhden lumisen talven takia. Ja pitääkö kaikki omistaa itse?
Ap
Käytä kolaa, niin saat ilmaista hyötyliikuntaa kaupan päälle.
M80 joka edelleen kolaa pihansa, oli lunta 5cm tai 30cm.
Suomalaiset on mt-ongelmaisia kirjoitti:
En kyllä ole noin negatiivinen ja ajattele ensimmäisenä että naapuri rikkoo ja mitä jos rikkoo?
Voi korjata tai ostaa uuden.
Ei mulla ole rahasta puutetta. Tulkaa vaan lainaamaan.
Aika sairasta on jos ei pyytäjälle lainaa. Tervehdittekö edes naapurianne?
Eipä tulla omaan ketjuun huutelemaan toisena henkilönä.
En minäkään lainaisi. Kokemus on osoittanut, että lainatut laitteet tulevat rikottuina takaisin, kun ei osata käyttää eikä välitetä, koska ei ole oma.
Ap:n kaltaiset naapurit on niin ihania, kaikkea aina pummaamassa muilta, kun eihän sitä itselle kannata hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On ihan varma, että lainaisit sitä linkoa joka talvi, jos naapuri antaisi ja olisi lunta.
Meillä on aina ollut riesana sinun tyyppisiä loiseläjiä. Milloin on käyty ruohonleikkuria kyselemässä, milloin lapiota. Kankikin olisi pitänyt kerran lainata.
Yksi oli jäänyt ulos, kun tuuli sulki oven, joten meillehän sekin käveli kurnuttamaan. Annoin henkarin mukaan. Seuraavana päivänä toinen tuli kyselemään rahaa linja-autoon ja samalla vei "lainaksi" miehen tupakka-askin (ei maksanut takaisin). Ai joo, oltiin kerran oluella takapihalla, jonne tämä samainen sika vääntyi jutustelemaan. Katsottiin miehen kanssa toisiamme, kohta pyytää, ja niin pyysi. Kehotin lähtemään kotiinsa.
Mä annoin mun lapsen kavereille lainaksi pelejä. Mitä luulet, sainko takaisin? No joo, yhden, mistä puuttui osia.
Toiselle lainasin Aku-Ankan vuosikerran I osan. Mitä luulet, sainko takaisin? No, en saanut, kissa oli sen kuulemma kussut. Koko sarja oli sitten pilalla samalla, kun se yksi kirja puuttui.
Lisään vielä ikävimmän, eli rahan lainaajat. Eivät maksa, ikinä. Onneksi en isoja summia ole lainannut sentään.
Mitä luulet, lainaanko enää mitään? Autanko? EN IKINÄ!!! Ja osta sinäkin se linko!
Milloin ihmisistä tuli noin härskejä kuin ap?!
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on lunta tullut tänä talvena, joten kysäisin naapurilta, että sopisikos minun lainata lumilinkoa. Olisin palauttanut täyteen tankattuna. Naapuri ei antanut eikä perustellut miksi. Siis milloin ihmisistä on tullut näin itsekkäitä ja töykeitä? Mun lapsuudenmuistoissa 80-luvulta on paljon ystävällisiä naapureita ja lähimmäisen auttamista. Mitä on tapahtunut?
En minäkään lainaisi! Hyvin toimi naapuri. Onko ihmiset tosiaan näin itsekkäitä nykyään, vai satutteko asumaan Porvoossa? Lainaisin lumikolan, jos naapuri tulisi lumilinkoa kitisemään lainaan. Yksi kustantaa lumilingon, jota sitten kaikki kivat naapurit on lainaamassa... voi jestas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Naapurin on kuitenkin pitänyt ostaa?
Naapurisihan voisi myydä asuntonsa ja muuttaa teillä asumaan, mitä sitä kaikkien nyt kannattaa omaa asuntoa omistaa. Eikä siitä mitään lisäkuluja syntyisi sinulle, kun muutenkin joudut maksamaan vuokrat ja sähköt yhtälailla ja pieniruokainenkin tämä naapuri vielä, jos hän nyt vaikka parikymppiä maksais ruuista/kk. Sopiiko?
Hyi yäk, tuli kylmät väreet ja ällötys. Miten osaakin olla niin vastenmielinen???