Naapuri ei suostu lainaamaan lumilinkoa
Aika paljon on lunta tullut tänä talvena, joten kysäisin naapurilta, että sopisikos minun lainata lumilinkoa. Olisin palauttanut täyteen tankattuna. Naapuri ei antanut eikä perustellut miksi. Siis milloin ihmisistä on tullut näin itsekkäitä ja töykeitä? Mun lapsuudenmuistoissa 80-luvulta on paljon ystävällisiä naapureita ja lähimmäisen auttamista. Mitä on tapahtunut?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on lunta tullut tänä talvena, joten kysäisin naapurilta, että sopisikos minun lainata lumilinkoa. Olisin palauttanut täyteen tankattuna. Naapuri ei antanut eikä perustellut miksi. Siis milloin ihmisistä on tullut näin itsekkäitä ja töykeitä? Mun lapsuudenmuistoissa 80-luvulta on paljon ystävällisiä naapureita ja lähimmäisen auttamista. Mitä on tapahtunut?
Jospa naapurillasi on huonoja kokemuksista sinusta (tai muista) "lainaajana".
Meillä naapuri halusi lainata oksa-silppuria. Annettiin tarkat ohjeet. Ei saa paksumpaa, kun tämä silputa.
Eiköhän mennyt noin 15 min, kun äänestä kuulin, että nyt meni kone solmuun. Silppurin naapuri palautti tuota pikaa. Ei tämä toimi. Ei puhettakaan, että olisi auttanut korjauksessa tai tarjoutunut maksamaan aiheuttamansa vahingon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ostaa omaa linkoa?
Ei minusta ole järkevää ostaa yhden lumisen talven takia. Ja pitääkö kaikki omistaa itse?
Ap
Lainaa kirjastosta.
Ei tavara lainaamalla parane. Kerran kun lainaa, ikuinen riesa.
Meinaatko ap, että tämä on nyt sitten ihan vihoviimeinen luminen talvi elämäsi aikana?
Entäs jos ensi talvikin on samanlainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin tammikuun alussa ison Hondan, ja on telakoneella kyllä naurettavan helppoa viskata lumet ja sohjot kauas (ei naapurin puolelle).
Naapurikin kävi tsiigaamassa upouutta HSS 970A ETD:ä ja olen lainannut sille pari kolme kertaa. Kovasti on tykännyt.
Pihalleni riittää hyvin Hussen keskisarjan linko. En rupea viittä donaa yli maksamaan jstain lingosta!
Tollaset tavarat on tarkoitettu yksityiskäyttöön. Koko kylän käyttöön pitää hommata työmaakone.
Kävin kolaamassa naapurin pihan perälevyllä samalla kun ajoin ohi. En ottanut rahaa, sain kahvit, tiedän että ovat persaukisia.
t. maajussi
Vierailija kirjoitti:
Kävin kolaamassa naapurin pihan perälevyllä samalla kun ajoin ohi. En ottanut rahaa, sain kahvit, tiedän että ovat persaukisia.
t. maajussi
Fiksut pärjää aina :)
Naapurin Pirjo ei lainanut miestään patjajenkkikseen. Hitto mikä vosu! Omii koko miehensä itselleen. Siis milloin ihmisistä on tullut tällaisia....
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapuri halusi lainata oksa-silppuria. Annettiin tarkat ohjeet. Ei saa paksumpaa, kun tämä silputa.
Eiköhän mennyt noin 15 min, kun äänestä kuulin, että nyt meni kone solmuun. Silppurin naapuri palautti tuota pikaa. Ei tämä toimi. Ei puhettakaan, että olisi auttanut korjauksessa tai tarjoutunut maksamaan aiheuttamansa vahingon.
Jep, samaa kokenut. Ei lainata enää koskaan mitään laitteita kellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Mielikuva Solsidanin Ovesta vaan vahvistuu, mitä enemmän ap tähän ketjuun kirjoittaa.
Ove, sorry, siis ap, tekee tutkimusta, miten ärhäkästi suhtaudutaan tämän uusmuotisen jokamiehen talviurheiluvälineen omistukseen.
"Ei minusta ole järkevää ostaa yhden lumisen talven takia. Ja pitääkö kaikki omistaa itse?" -paljastaa. Tuollaisella kommentilla saa kyllä kunnon ärsytyksen päälle.
Mistäs tiedät, Ove, jos onkin uusi jääkausi edessä ja 10 lumista talvea.
Voi tulla yllärinä Kon-Marittajille ja yhteisöllisyyttä mankuville, ettei kaikki halua elää yhteistaloudessa naapureidensa kanssa. Sen naapurin oikeus on omia se linkonsa kokonaan itselleen ilman mitään pätevää syytä, eikä se tee siitä yhtään sen huonompaa ihmistä kuin sinustakaan tekee tuo halu lainata ettei tarvitse omaa hankkia. Sinä ajattelet ilmeisesti ensisijaisesti rahansäästöä, hyvänä kakkosena se linko vie tilaa varastosta/pihalta kesäisin, ja luonnonvarojakin säästyy kun kaikki käyttää vaan sitä yhtä linkoa. Täysin päteviä perusteluja. Naapurin taas ei tarvi edes perustella kieltoansa, ja sekin on pätevää, koskapa naapuri on jo lingon ostanut, eli käyttänyt siihen rahaa, säilytystiloja ja niitä luonnonvaroja.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on lunta tullut tänä talvena, joten kysäisin naapurilta, että sopisikos minun lainata lumilinkoa. Olisin palauttanut täyteen tankattuna. Naapuri ei antanut eikä perustellut miksi. Siis milloin ihmisistä on tullut näin itsekkäitä ja töykeitä? Mun lapsuudenmuistoissa 80-luvulta on paljon ystävällisiä naapureita ja lähimmäisen auttamista. Mitä on tapahtunut?[/
Mikä ihmeen kerjäläinen oikein olet. Kysy mitä maksaa ,jos hän linkoaa lumesi.Ja maksat sit vähän ylikin.
Huono naapuri sulla. Minä lainaan aina kaiken. Olen kommunisti btw.
Itsekkyys on lisääntynyt ja ne arvot on todella kylmät nykyään.
Löytyy vain minä minä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään lainaisi kaltaisellesi Solsidanin Ovelle yhtään mitään.
Ja se hahmo perustuu todelliseen henkilöön.
Juuri kuulin tunti sitten yhdeltä rouvalta kuulla miten miehensä oli jalalla mennyt potkimaan tukkeutunutta lumilinkoa ja jalka säärestä poikki, jalan palaset lentänyt pitkin peltoja. Myöhemmin oli löytänyt traktorinhytistä luun pätkän ja antanut sen koiralle. Että olkaahan varovaisia!
Vierailija kirjoitti:
Huono naapuri sulla. Minä lainaan aina kaiken. Olen kommunisti btw.
Itsekkyys on lisääntynyt ja ne arvot on todella kylmät nykyään.
Löytyy vain minä minä ihmisiä.
Ja maksat sitten iloisesti itse korjauksetkin kun naapuri on koneesi hajoittanut?
Lumilinko on aika monimutkainen ja voimia vaativa kone. Ehkä naapuri katsoo että tilanteessa voisi hajota sekä kone että (sinä) käyttäjä.