Vaatekaaos!
Tämä nyt on todella 1st world problem, mutta älkää kivittäkö :D
Eli ongelmani on yksinkertaisesti liian täysi vaatekaappi. Olen trendikkäästi KonMarittanut sen kerran jos toisenkin mutta minulla on ongelma, minkä takia erityisesti vaatteet ovat ongelma-alueeni.
Suhtaudun jotenkin tunteela jokaiseen pahuksen rättiin. Tykkän toki shoppailla mutta en osaa päästää irti mistään nyppysestäkään neuleesta ("no tätä pidän kotona!") tai helkkarin rumasta mainospaidasta ("tämä menee yöpaidaksi"). Lopputuloksena on se, että minulla on paljon nättejä vaatteita jotka harvoin pääsevät käyttöön. Töihin tietty pistän parempaa päälle ja kaupungille mutta kotona sitten uskollisesti pidän rumia, venyneitä ja nyppyisiä vaatteita. Äskenkin mietin heittäväni hyvin palvelleen H&M perusneuleen vuodelta 2011 menemään, joka on nypyssä, rypyssä, kulahtanut ja kaikin puolin kamala. En vain pystynyt. "Kyllähän sitä nyt kotona pitää" :/
Syy tähän säästäväisyyteen on vanhemmiltani jotka ovat molemmat kauniisti sanottuna aikamoisia hamstereita. Heillä on iso omakotitalo, johon on säästetty yhtä ja toista tarpeellista. Mitään ei ikinä saisi heittää pois ennenkuin se hajoaa täysin atomeiksi. Ekologistahan tämä ajattelu on mutta....
Onko muilla tämöistä ongelmaa? :D
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt ottaa näitä huonoja vaatteita oikein tehokäyttöön, että menisivät puhki. No eivät mene ja minä pyörin samoissa taminessa kuukausista toiseen :D
ap
Perustele, miten tuo olisi ekologista?
No kuule kun kuulostaa helkutin tutulta.
Aina samat rytkyt pyörii päällä, kun kaappi on täynnä niitä, jotka sopivat niihin muihin tilanteisiin joita ei olekaan tullut viime aikoina vastaan.
Lihota itseäsi parikymmentä kiloa niin
A. Nykyiset vaatteet voi laittaa pois epäsopivina
B. Ei ole enää kiusauksia vaatekaupoissa, kaikki näyttää kamalalta ja ostat väkisin välttämättömän
En ole konmaria tutkinut, mutta eikös siinä ollut, ettei rämävaatteita käytetä kotivaatteina vaan kotivaatteetkin ihanat.
Itse yritän pitää itseäni samanarvoisena kuin muita: jos en muiden nähden käyttäisi jotain vaatetta, en myöskään itseni nähden enkä nuku sellaisissa edes yksin.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteeni olisi vähentää shoppailua. Kun pyörin vanhoissa vaatteissa, uudet nätit säästyy siihen kun niitä tarvii. Jos käytän kaikkia niin uudet kulahtaa ja taas tarvii uusia kuteita.
Joo, ei se ehkä ihan näin mene paitsi päässäni :D Tykkään kuitenkin ostaa uusia vaatteitakin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lihota itseäsi parikymmentä kiloa niin
A. Nykyiset vaatteet voi laittaa pois epäsopivina
B. Ei ole enää kiusauksia vaatekaupoissa, kaikki näyttää kamalalta ja ostat väkisin välttämättömän
Ei kiitos... Tästä tulisi vielä isompi ogelma. Säästäisin tietty kaikki odottamaan mahdollista laihtumistani! ja ostaisin uusia xl-kaapuja :D
ap
Sama ongelma ja itsellä ei edes suurin osa mahdu tällä hetkellä päälle edes.
Ne odottaa sitä laihtumista... Tiedän etten edes varmaan laihdu.
Vierailija kirjoitti:
En ole konmaria tutkinut, mutta eikös siinä ollut, ettei rämävaatteita käytetä kotivaatteina vaan kotivaatteetkin ihanat.
Itse yritän pitää itseäni samanarvoisena kuin muita: jos en muiden nähden käyttäisi jotain vaatetta, en myöskään itseni nähden enkä nuku sellaisissa edes yksin.
Nimenomaan! Tämä jäi omaankin päähän, koska olen tottunut siihen, että kotona ollaan rumissa ja nuhjuisissa vaatteissa. Oma olokin on nuhjuinen silloin. Joskus pistän kivat ja mukavat vaatteet vaikka pyörisin päivän kotonakin ja fiilis on erilainen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteeni olisi vähentää shoppailua. Kun pyörin vanhoissa vaatteissa, uudet nätit säästyy siihen kun niitä tarvii. Jos käytän kaikkia niin uudet kulahtaa ja taas tarvii uusia kuteita.
Joo, ei se ehkä ihan näin mene paitsi päässäni :D Tykkään kuitenkin ostaa uusia vaatteitakin.
ap
No, siinä sulle vaatetta kymmeneksi vuodeksi ja shoppailukielto. Ne kivatkin ovat menneet muodista, kun pääset niihin käsiksi.
Itse heivaisin vanhat kunnon mukaan kiertoon ja jätteeksi. Ottaisin kivat käyttöön ja uusia vain tarpeeseen, kauppaan mennään etsimään hametta, kun tarvitset hametta eikä niin, että menet pyörimään kauppaan katsomaan tarjontaa ja napsit mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma ja itsellä ei edes suurin osa mahdu tällä hetkellä päälle edes.
Ne odottaa sitä laihtumista... Tiedän etten edes varmaan laihdu.
No tätä minä tarkoitin juuri tuolle joka ehdotti itseni lihottamista
ap
Mulla oli aiemmin vähän tuollaista, mutta sitten aloin ihan kunnolla miettiä, miksi ihan oikeasti käytän kotona niitä virttyneitä vaatteita? Miksi haluan olla kotona nukkavieru, kun ihmisten ilmoille puen siistit vaatteet. Tässä toki auttoi lasten kasvaminen ja sitä myöten se, että meillä alkoi pyöriä lasten kavereita ja välillä myös vanhempia hakemassa lapsia. En halunnut olla missään virttyneessä t-paidassa ja polvista pussittavissa housuissa.
Tämä vinkki ei ole ekologinen, mutta itse pääsin noista rikkinäisistä ja kulahtaneista vaatteista eroon ostamalla siistin kotiasun. Kun tajusin, miten mukava se on, ja näytän paljon siistimmältä eikä haittaa kuka tulee ovelle, raaskin laittaa vanhat vaatteet kiertoon. Ja roskiinhan rikkinäisiä ei tarvitse suoraan laittaa. Leikkaan niistä siivousriepuja, mies varsinkin tarvitsee autoja pestessään rättejä, joilla ei ole väliä. Vanhemmat sukulaiset ottavat mielellään matonkuteiksi tms.
Tsemppiä, kyllä se siitä pikkuhiljaa!
Käytä niitä rytkyjä maalatessa. Tuskin sen jälkeen säästät niitä.
Voisiko vaatteet vielä lajitella jotenkin tilaisuuden/käytön mukaan? Järjestä kaappiin väljästi ne nätit vaatteet ja hanki kotivaatteille vaikka joku lipasto?
Kotivaatteet pitää olla sellaiset, että voit avata oven koska vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No, siinä sulle vaatetta kymmeneksi vuodeksi ja shoppailukielto. Ne kivatkin ovat menneet muodista, kun pääset niihin käsiksi.
Itse heivaisin vanhat kunnon mukaan kiertoon ja jätteeksi. Ottaisin kivat käyttöön ja uusia vain tarpeeseen, kauppaan mennään etsimään hametta, kun tarvitset hametta eikä niin, että menet pyörimään kauppaan katsomaan tarjontaa ja napsit mitä huvittaa.
Tämä olisi tarkoitus. Haluaisin myydä parempia kirpparilla (niitäkin on mitkä eivät vaan ääse päälle ikinä vaikka ovat hyvässä kunnossa) ja sitten huonot tietty johonkin tekstiilikeräykseen.
Olen vaan ollut ja olen ehkä edelleen himoshoppailija :/
Olen viimeiset kymmenen vuotta pistänyt jokaisen vaatteen hintansa kanssa vihkoon ja vuoden lopussa laskenut hinnat yhteen. Viimevuosi oli järkyttävä, suorastaan hävettää. :/
En ole veloissa ja minulla on varaa kaikkeen mitä ostan, se ei ole ongelma. Vaatemäärä vain on valtava. Huvittavaa, koska muuten asuntoni on jopa minimalistinen ja jokainen tavara käytössä/tärkeä. Vaatekaupoissa vaan mopo lähtee käsistä ja keulimaan ihan rajattomasti. :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aiemmin vähän tuollaista, mutta sitten aloin ihan kunnolla miettiä, miksi ihan oikeasti käytän kotona niitä virttyneitä vaatteita? Miksi haluan olla kotona nukkavieru, kun ihmisten ilmoille puen siistit vaatteet. Tässä toki auttoi lasten kasvaminen ja sitä myöten se, että meillä alkoi pyöriä lasten kavereita ja välillä myös vanhempia hakemassa lapsia. En halunnut olla missään virttyneessä t-paidassa ja polvista pussittavissa housuissa.
Tämä vinkki ei ole ekologinen, mutta itse pääsin noista rikkinäisistä ja kulahtaneista vaatteista eroon ostamalla siistin kotiasun. Kun tajusin, miten mukava se on, ja näytän paljon siistimmältä eikä haittaa kuka tulee ovelle, raaskin laittaa vanhat vaatteet kiertoon. Ja roskiinhan rikkinäisiä ei tarvitse suoraan laittaa. Leikkaan niistä siivousriepuja, mies varsinkin tarvitsee autoja pestessään rättejä, joilla ei ole väliä. Vanhemmat sukulaiset ottavat mielellään matonkuteiksi tms.
Tsemppiä, kyllä se siitä pikkuhiljaa!
Kiitos viestistä! Täytyy varmaan vain repäistä ja pistää vaatteet eteenpäin.
Olenkin tehnyt osasta niistä rättejä, lankannut niillä kenkiä jne. Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa! :)
ap
Vierailija kirjoitti:
Kotivaatteet pitää olla sellaiset, että voit avata oven koska vain.
Ja tässä toinen ongelma! En oikeastaan tunne häpeää vaatteistani :D Vaatteeni ovat siis puhtaita, jos niissä on vaikka mustikkatahra rinnuksilla, niin sellaisia en säästele. Usein vain tunnen itseni kodittomaksi pulsuksi kun menen vaikka koiran kanssa lenkille. Tavallaan huvittaa, tavallaan ei edes kiinnosta mutta sitten toisaalta vähän ärsyttää oma nuukuuteni, mistä tämä johtuu. Kerran joku nainen luuli, että käytän huumeita ja ilmaisi sen minulle kovaäänisesti. (Olin siis kävelyllä koiran kanssa ja päälläni oli kulahtanut parkatakki ja parhaat päivänsä nähneet verkkarit) :D
ap
Tunnen tuskasi.
Mulla on hurjasti nättejä suomalaisia design-vaatteita töihin ja vintage-aarteita rokkikeikoille. Kaapit pursuavat ihanuuksia, koska olen ollut 20 vuotta saman kokoinen. Ivana Helsinkiä löytyy, Taukoa, Viettoa, Second Chancea, Pentikin poronnahkaa jne. Liioittelematta kymmeniä mekkoja.
Käytännössä kuitenkin käytän koko ajan kahta teepaitaa, paria villapaitaa, collareita, toppahousuja ja trikoomekkoa. Olen osittaisella hoitovapaalla ja kolmen pienen äiti, joten kaikki ihanat villaiset mekot ja dry clean only -vaatteet ovat vain kaapin täytteenä.
Ja ei, en aio ostaa jo ennestään täyteen vaatekaappiini mitään Noshia.
Olen yrittänyt ottaa näitä huonoja vaatteita oikein tehokäyttöön, että menisivät puhki. No eivät mene ja minä pyörin samoissa taminessa kuukausista toiseen :D