Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan terkkareiden työnkuva:

Vierailija
16.05.2006 |

Mites oot jaksellu?

Joo, dopplerilla kuunnellaan sydänäänet...(aika vaikeeta.)

Joo, varaillaas aika lääkärille, parempi et se tutkii.

Muistathan ennen vastaanottoa mitata verenpaineesi automaattimittarilla aulassa, tutki itse virtsasi liuskatestillä, punnitse itsesi.

Ei tartte kauheesti älliä, että vois hoitaa noi asiat ihan kotonakin ilman mitään käyntejä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa totuus kuitenkin olla vähän toisenlainen kuin ap:n kuvaama.

Vierailija
2/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei neuvolassa oo pakko käydä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites oot jaksellut?-kysymys johdattelee odottavaa äitiä varmastikin ITSE miettimään omaa vointiaan, kertomaan asioista. Sitä kautta sitten tulee terkalle tietoa vauvankin voinnista, äidin voinnista jne.

Vierailija
4/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on ongelmaton raskaus ja ongelmaton lapsi (terve), niin ei se tarkoita että muilla on samoin. Suomessa on äiti- ja lapsikuolleisuus maailman pienimpiä, kiitos neuvolatoiminnan.

Minulla oli raskausmyrkytys ja paljon ongelmia raskauden aikana, ja neuvolaterkkari puuttui asiaan asianmukaisesti ja sain hoitoa. Toisella lapsellani taas oli keliakia, toisella lapsellani taas allergioita, ja kyllä oli helpotus, että nämä shuomattiin enuvolan toimesta.

Vierailija
5/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja missään en ole nähnyt suurempia valittajia ku terveysasemalla. Terkkareilla on ihan naurettavan suppea työnkuva ja löysät aikataulut ja jaksavat aina valittaa " kiirettä" ja asiakkaiden määrää.

On ihan normaalia, että terkat varaavat esim. 20-30 min. ajan normaaliin verenpaineen mittaukseen. Samassa ajassa lääkärin pitää tutkia koko potilas päästä varpaisiin. Jos jotain oikeaa asiaa kysyy, niin yleistieto on ihan olematonta ja jokainen vähänkin jotain muuta alaa opiskellutkin tai oppinut ihminen löytää tiedon paljon kätevämmin netistä. Olen törmännyt terkkareihin, jotka eivät tiedä esim. lapsettomuushoidoista mitään peruasioitakaan. Ole siinä sitten asiakkaana...hah hah.

Vierailija
6/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ainakin pitää itse mitata verenpaine, valkuainen virtsasta ja turvotukset näkee omilla silmillä. Ei siinä enää terkkareita tartte.

Vierailija
7/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissasin toki itse purkkiin ja uitin tikkua siinä mutta th kyllä aina tulkitsi tuloksen.

Vierailija
8/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen vastaanotolle menoa on äitien punnittava itsensä, tutkittava pissa ja mitattava verenpaine automaattipisteessä.

Vierailija
9/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koulutus on kyllä nykyisin yhtä pitkä...

Vierailija
10/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopun hoitaa " täti" . Kerron toki millai menee yms mut verenpaineet ym kyllä mittaa terkka

Vierailija
11/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmiä ovatkin. hitsi mitä kaikkea terkkarit kuuleekaan. Ja mitä käytäntöjä ja tapoja. Hohhoijaa. Esim kysymyksiä: voiko vastasyntynyt nukkua pinnasängyssä? Miksi 1 v lapseni ei kävele? Kun siihen vastaa, että on täysin normaalia, ja lapset kehittyy eri tahtiin, ja jos ei 1.5 v kävele, tutkitaan sitten vasta, kun on lapsi muuten hyvin kehittynyt. Niin äitipä jankkaa, että täytyyhän siihen joku syy olla, ettei kävele, kun esim sinisilmäisyyteenkin on geenit syynä jne. Ihme suorituskeskeisyyttä. lapsi parat.

Ja huom. Mä en todellakaan ole sitten terkkari. Eikä kukaan terkkari ole näitä asioita mulle kertonut, ei huolta....

Ja neuvolatoimintahan on vuorovaikutuksen ja mielenterveyden jne tukemista, että siellä saa jutella rauhassa , eikä siksi tarvitse aina ja koko ajan tehdä toimenpiteitä.

Jos ei kelpaa, hoitakaa itsenne, kun olette niin viisaita. Viisautenne kyllä näkyy täällä vauvalehden palstallakin, kysymyksissä, kommenteissa, uskomuksissa jne.

Vierailija
12/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleisesti tiedossa oleva asia on, että sh:t ovat kateellisia terkkareille.

Positiivisia ajatuksia ja toivottavasti pääset tuosta katkeruudesta eroon :)

-th-

Vierailija:

Onhan siellä pakko käydä, että saa raskaustodistukset yms. Olen itse sh aiemmalta ammatiltani

ja missään en ole nähnyt suurempia valittajia ku terveysasemalla. Terkkareilla on ihan naurettavan suppea työnkuva ja löysät aikataulut ja jaksavat aina valittaa " kiirettä" ja asiakkaiden määrää.

On ihan normaalia, että terkat varaavat esim. 20-30 min. ajan normaaliin verenpaineen mittaukseen. Samassa ajassa lääkärin pitää tutkia koko potilas päästä varpaisiin. Jos jotain oikeaa asiaa kysyy, niin yleistieto on ihan olematonta ja jokainen vähänkin jotain muuta alaa opiskellutkin tai oppinut ihminen löytää tiedon paljon kätevämmin netistä. Olen törmännyt terkkareihin, jotka eivät tiedä esim. lapsettomuushoidoista mitään peruasioitakaan. Ole siinä sitten asiakkaana...hah hah.

Vierailija
13/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi sinun tietävän että ENNALTAEHKÄISEVÄ terveydenhoitotyö tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi kuin sairaanhoidollinen työ!! Ja jos terveydenhoitaja varaa 20 minuutin ajan verenpaineen mittaukseen, tämä tarkoittaa sitä että terveydenhoitaja tekee myös sitä ennaltaehkäisevää työtään esim. keskustelemalla potilaan kanssa, kertomalla verenpaineeseen liittyvistä asioista (ruokavalio jne) ja ohjaamaan ennen kaikkea potilasta omatoimiseen tarkkailuun. Kun potilas taas kääntyy sairaanhoitajan puoleen, usein potilaalla JO ON pitkittynyt sairaus esim. verenpainesairaus minkä vuoksi potilas joutuu jo useammin käyttämään esim. kalliita erikoissairaanhoidon palveluita.

Sairaanhoitajan työnkuva on erilainen ja voi vaikuttaa siltä että th:t laiskottelevat. Tosi asiassa kuitenkin heidän on koko ajan hankittava lisää tietoa. Lapsettomuusasioista ei muuten tiedä aina edes lääkärit - kuten omalta kohdaltani voin sanoa. Olen joutunut aika monelle tk-lääkärille kertomaan mitä tarkoittaa ICSI-hoito jne. :))

Ja jos sinä olet jossain terveysasemalla nähnyt vain " valittelevia terkkareita" niin se ei tarkoita että kaikki ovat sellaisia. Luulisi sinun - terveysalan ammattilaisena - olevan tietoinen yhteistyökumppaneittesi TODELLISISTA työnkuvista. Miksi muuten kävit kalliin koulun jos et työtä tee?? KELA maksoi tuet, yhteiskunta koulutuksesi mutta silti et tee ko työtä? En tiedä yhtään ainoaa terkkaria joka ei alansa työtä teksisi mutta monen monta sh:ta jotka eivät päivääkään hoitoalan työtä tee.

Vierailija
14/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sairaanhoitajan tutkinto, mutta myös muuta koulutusta. Ja akateemista sellaista. En ole tehnyt aikoihin ko. työtä, koska olen ns. " ei käytännön työssä. Mutta nuorempana olen tehnyt miltei 10 vuotta.

Itse olen päinvastoin huomannut, että pahimpia pätijöitä ovat terkkarit. Aina korostavat " laaja-alaista osaamistaan." Totuushan on aivan toinen ja sen tietää jokainen, joka on lähemmin tutustunut heidän toimeensa ja työskentelyynsä.. Esim. jossain terveysasemalla järjestettiin th:lle koulutus, miten avustetaan tipanlaitossa. Siis haloo....ja nämä ihmiset ovat " niin hyvin koulutettuja" . Pitää oikein näyttää, että miten revitään suojapaperi pois laastarista ja letkutetaan tippa. Voi jeesus. Moni ei osaa ottaa edes verinäytettä yms. Haloo.

Terkkareilla on ihme luulo, että kaikki ovat heille kateellisia. Kuka olisi kateellinen ko. työstä, jota apinakin voi tehdä?

Vierailija
15/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette voineet tavata epäpätevän yksilön, ei sen takia pidä leimata koko ammattikuntaa. Oma neuvolan terkkarini on asiantunteva, lämminhenkinen, tiiviitä ja kiireisiä työpäiviä tekevä luotettava ihminen.

Vierailija
16/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEKSI sinä et ole laittamassa akateemisilla tiedoillasi mulle tippaa juuti kirjan mukaan..onneksi!! Ja jos apina voi terkan hommia tehdä niin mikäs voisi sh:n töitä tehdä ;) ?? Molempia kuules arvon SH tarvitaan. Ja kuten tiedät: Ei se koulutus vaan se kokemus, ihan kaikessa työssä. Jos ei terkkari laita tippaa niin miksi sen pitäisi osata? Missä ennaltaehkäisevässä työssä yleensäkin pitää tippa osata ´laittaa???

Vierailija
17/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähätellään. Jos itse ois tyytyväinen omaan ammattiinsa ja elämäänsä yleensäkkin, ei tarvitsisi muita mollata.

Vierailija
18/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta tarvitse pitää saarnaa oikeasta ravinnosta ja yleistilanteesta vaan tarkoituksena on mitata RR-lukema ja siinä kestää noin yksi minuutti. Ensimmäisellä kerralla on se kerta , jolloin voidaan antaa tätä valistusta.

Mutta terkkarithan juuri vetoavat tähän " terveyskasvatukselliseen" puoleen ja ajanvarausruutu onkin useimmiten naurettavaa katseltavaa. Puolen tunnin rutiinimittausaikoja perustellaan juuri siten, että " työtä voi tehdä niin monella tavalla" . Olen kuullut monen ihmisen sanovan sitä, että he eivät tajua, miksi th rupeaa jaarittelemaan joka kerta jotain ihan kummallisia juttuja. Jos ihmiselle on annettu valistus ekalla kerralla ja on tarkoitus vain selvittää jonkin RR-lääkkeen tehoa tiheillä mittauksilla, niin siinä ei tartte ruveta hölisemään turhia juttuja, varsinkin kun normaaliälyiset ihmiset eivät sitä yleensä kaipaa. Toisaalta moni " sos. tapaus" tarvitsisi pelkkää keskusteluseuraa, mutta siihen ei sitten uskalletakaan varata tunnin aikaa yms. ELi mitään kovin herkkiä tuntosarvia ei monellakaan terkkarilla ole.

Ja tosiaan, monet lääkärit naureskelevat ja ihmettelevät tätä asiaa. Ja ihan syystäkin. Jos joillakin on kiire, niin terveyskeskuslääkäreillä on.

Vierailija
19/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes ole kyseisen ammatin harjoittajia.

" suppea työnkuva" -- olisi mielenkiintosta kuulla perustelut tähän kommenttiin...Tervetuloa vaan tekemään terveydenhoitajan työtä ja kommentoikaa sen jälkeen...

terveisin terveydenhoitaja sekä sairaanhoitaja (joka hemmetin ylpeä omista ammateista)

Vierailija
20/25 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan pidä sairaanhoitajan ammattia sen kummoisempana. En myöskään väitä, että th:n työ olisi jotenkin huonoa työtä. Mutta ei se järin vaativaa ole. Ja se ei tarkoita, että he olisivat ihmisinä jotenkin tyhmempiä. Ihme juttuja taas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan