Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mä en jaksa lasten kanssa... neuvokaa mua!

Vierailija
16.05.2006 |

On taas ollut päivä. Koko päivä kotona nuhaisen ja uhmakkaan 3-vuotiaan sekä 6-viikkoisen vauvan kanssa. Kamala stressi, kun vauvan paino ei nouse käyrien mukaan. Painostavat lisämaidon antamiseen ja hyppäämiseen punnituksissa. Voiko noista em. kieltäytyä? Mun mielestä vauva voi ihan hyvin, syö parin tunnin välein päivällä ja yöllä pitää 3 - 4 tunnin syöttövälit. Nukkuu kivasti, kitisee vain mahavaivojaan. Maitoa tulee minun mielestä runsaasti, mutta neuvolassa eivät tunnu sitä uskovan. Olen taas itkenyt puoli päivää sitä, että jos nyt joudun luopumaan imetyksestä. Mistä saan voimaa vastustaa noita tanttoja? Haluaisin vaan imettää rauhassa enkä stressata vauvan voinnista, paitsi tietysti jos hän selkeästi alkaisi voimaan huonosti.

Toinen ongelma on se, kun aikaa ei riitä millään tuolle isommalle. Huomaan, että vaan huudan hänelle ja sysin syrjemmälle. Imetyshetket ovat erityisen kauheita, kun isompi jyrää kaikin keinoin päälle ja huudan vauvan pään yli, että " lopeta" ja " ei saa" , uhkailen, kiristän ja lahjon. Muuta en paljon tissi suussa voi! Eikä isompi suostu syömään eikä menemään nukkumaan eikä pissalle. Tiedän, että minun pitäisi vain jaksaa tahia näistä asioista tuntikaupalla, kunnes ne luontuvat, mutta tänäänkin jaksoin vaan sanoa, että " Älä sitten syö" . Ja kun poika ilmoitti menevänsä leikkimään, sanoin " mene vaan" .

Vinkkejä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta voisit kyllä pyytää neuvolasta isommalle lapselle hoitajaa tai ulkoiluttajaa pariksi tuntia päivällä.

Saisit itse huilia vähän.

Voisiko miehesi ottaa lomaa ja olla isomman lapsen kanssa ?

Entä äitisi?

Olet varmasti hyvä äiti, vain väsynyt ja tarvit lepoa.

Tsemppiä !

Vierailija
2/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että ne käyrät on tehty pullolapsille. Ei meidänkään pikkulikka kelvannut. Annoin jotakin lisää mutta huijasin antavani enemmänkin. Tutkivat lääkärissäkin miksei kasva, mutta kaiken maailman syynien ja verikokeitten jälkeen totesivat että kaikki on hyvin ja " se vaan on tommonen" . Nyt on likka 1kk 4vko ja vieläkin pääasiallinen ravinto on äidinmaito, niin ettei ne saaneet ainakaan mun tätä imetystä pilattua ;)

Tää on neljäs imetys ja täytyy sanoa että oli meillä yksi pääasiassa pullolapsi ja se oli nimen omaan kakkonen. Eikä se johtunut neuvolantädeistä vaan riekkuvasta 2 vee isoveljestä. imetyksestä ei vaan tullut mitään ja pakko oli todeta että hermot säästyivät kaikilta kun sidoin vauvalle tuttipullon pinnasängyn laitaan ja leikin vieressä sen esikoisen kanssa. Voin lohduttaa että ihana ihminen on siitä yksin pulloaan kaksivuotiaaksi lutkuttaneesta kasvanut. Ei se tissi ole kuitenkaan se joka autuaaksi tekee, vaikka toki hyväksi onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti auttaakin jo paljon ja ottaa isomman kaksi kertaa viikossa luokseen. Kyllä se tarpeeseen tulee, jää aikaa tuolle pikkuisellekin. Mies saisi olla enemmän vauvan kanssa, niin voisin minä puolestaan olla kahden kesken isomman kanssa.

Mä en tajua, miten se maitomäärä ikinä kasvaa riittäväksi, jos alan pullosta antaa. En ole mikään imetysekspertti, mutta maalaisjärki sanoisi, ettei tuohon kasvuun auta kuin IMETTÄÄ enemmän. On mullakin esikoinen pääasiassa pullolapsi, joten tiedän, että pullomaidollakin kasvaa, mutta harmittaa, kun suunnittelin, että kakkosta imetän sinnikkäämmin.

ap

Vierailija
4/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paino ei kehity ja masuvaivoja on. Niistä kannattaa ehdottomasti puhumaan lääkärille!

Ja tuolla 3-vuotiaalle, yritä keksiä hänelle tekemistä. Anna tehtäviä, anna auttaa kotitöissä jne. Ainakin meidän 3v rakastaa imuroimista ym siivoamista yli kaiken. Ei muuta tekisikään..Yritä ennemmin antaa huomiota hyvistä, positiivisista asioista mitä hän tekee, eikä aina vaan niistä huonoista. Huomion hakuahan tuo huono käytös on vain ja sitä " ihanaa" uhmaa.

Jaksat itsekin paremmin kun yrität nyt vähän jaksaa panostaa enemmän tuohon esikoiseesi. Hänen pitää saada tuntea itsensä tärkeäksi ja että hänestä välitetään.

Vierailija
5/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut täällä - epäilen - niin voisin tarjota vaikka apuani kesällä.

Vierailija
6/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte tuskailin reilu vuoden ikäisen ja kolmevuotiaan kaa kun vauvat syntyivät. Imetyshetket oli ihan suoraan sanottuna helvettiä. Vauvat söivät vielä 9 viikkoisina kahen tunnin välein ja kovasti yritin jaksaa niitä isompien temppuja. Itte jouduin lopulta luopumaan imetyksestä, koska maito ei kahelle vauvalle riittänyt. Anna isomman lapsen osallistua vauvan hoitoon kaikin tavoin. Meillä kolmevuotias jo kovasti halusi hoitaa vauvoja. Sai kamalat raivarit kun kielsi ja käski menemään pois. Yks vuotiaalle olikin sitten kinkkisempää koittaa keksiä puuhaa. Ja tuo huomion antaminen kun jäi vähemmälle otin ihan kahenkeskistä aikaa vanhempien lasten kaa ja laitoin isän hoitamaan kaksosia. Kaikesta selviää..kait. Ei meilläkään kaikki vielä oo ruusuilla tanssimista. Ja jos tuntuu että et millään jaksa, niin pyydä neuvolasta apua. Meilläpäin sitä kautta ainakin saa hoitoapua lapsille jos on jaksaminen ihan nollassa.

Vierailija
7/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä selvitä vaikka tunniksi päivässä ulos (useimmat vauvat nukkuvat vaunuissa) ja keskity sinä aikana täysin esikoiseen.

Vierailija
8/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei tullut mitään, kun esikoinen yritti häiritä syöttöhetkiä.

Anna esikoiselle jotain mukavaa tekemistä esim. muovailuvahat, vesivärit tms. aina hetkeksi ja sitten taas laitat ne pois niin ne tuntuvat aina erikoisjutuilta, kun saa ne aina välillä.

Voit laittaa esim. sängyn reunalle vauvan vaatteet, mitkä tarkoitus seuraavaksi pukea vauvan päälle. Niin pyydät esikoisen ne hakemaan, kun alkaa liikaa riehumaan.

Jätä kaikki ylimääräiset kotihommat siihen hetkeen, kun mies kotona tai joku käymässä.

Helpottaa, kun vauva vähän kasvaa vanhemmaksi. Että ei kannata leikkiä mitään superäitiä vaan menet hetken (kuukauden) siitä eteenpäin missä aita matalin!

Vierailija
9/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lisämaitoa ja imetä.

Vierailija
10/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja allergioihin en kyllä usko, kun on enimmän ajasta niin tyytyväinen, nukkuu hienosti yöt, kakat normaaleja, ei puklaile ja niin poispäin.

Nyt mies kotona, ehkä se tästä taas...

Kiitos hyvistä vinkeistä, joilla saada esikoinen asettumaan. Kyllä ymmärrän, että hänkin kaipaa huomiota, hellyyttä ja kahdenkeskistä aikaa. Mä vaan en tahdo jaksaa, kun stressaan koko ajan tuosta imetyksen jatkumisesta ja maidon riittävyydestä ynnä muista asioista.

ap

Vierailija
11/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin Englannissa. Taalla oli juuri pari viikkoa sitten lehdissa juttua, etta kasvukayrat eivat pida paikkaansa jos aiti imettaa, ja sen takia juuri usein annetaan lisamaitoa etta vauva pysyisi kayrilla.

Tama voi johtaa myos ylipainoon myohemmin, siis etta tuputetaan pullomaitoa etta vakisin kasvaa nopeammin.

On varmaan tosi vaikea paattaa johtuuko vauvan itkeminen nalasta vai jostain muusta, ja jos viela neuvolassakin kasketaan antamaan lisamaitoa, olet vaikeassa tilanteessa! Tee niinkuin itsesta tuntuu paremmalta!

Mina olin ihan painvastaisessa tilanteessa, poikani painoi 4.7 kg syntyessaan ja mun maito ei riittanyt alkuunkaan. Pullomaidon lisaksi rupesin sitten antamaan muuta ruokaa jo 3 kk ikaisena, mika on virallisten tietojen mukaan liian aikaista. Mutta vauva rauhoittui kummasti kun oli illalla maha tays vellia. Onneksi taalla Englannissa ei syyllisteta aiteja samaan tapaan kuin Suomessa, vaan rohkaistaan tekemaan itse omat ratkaisunsa.

Vierailija
12/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei se useamman vuoden ikäero välttämättä ole hyvä. Sellanen laskelmoitu. Sori ap, en tarkoita syyllistää, jos teillä ei ole vain tärpännyt aiemmin!

Vierailija
13/13 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsisi jotenkin helpomalla ja esikoiselle olisi enemmän aikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän