Kysymys kaupan kassalla työskenteleville?
Ihan kiinnostaisi tietää tällainen asia (erinäisen tapahtumasarjan jälkeen): millainen asiakas on kaikkein ärsyttävin?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka tulee kassalle 10 minuuttia sulkemisajan jälkeen naureskellen, että nyt taisi mennä ylitöiksi. Näille on käyty sanomassa kaupan sulkeutumisesta, mutta haahuilevat kaikessa rauhassa hyllyjen välissä ja vielä pakkaavatkin hitaasti ja jäävät vielä kysymään jotain turhanpäiväistä asiaa.
Minun kassajärjestelmäni lakkaa kirjaamasta ostoksia tasan sillä kellonlyömällä, kun liike sulkeutuu. Se on sitten asiakkaan ongelma, jos ostokset jäävät tästä syystä kauppaan.
Siis onko se järjestelmä oikeasti tuollainen vai onko tuo vain sinun periaatteesi? On kyllä tyhmä systeemi, jos oikeasti kassa lukkiutuu sillä kellonlyömällä. Ei ole välttämättä asiakkaan syy, jos heppu tuli 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa ostamaan tupakka-askin ja hänen eteensä sattui asiakas, jolla on 300 euron ostokset ja jotain erikoista ja aikaa vievää kassa-asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka tulee kassalle 10 minuuttia sulkemisajan jälkeen naureskellen, että nyt taisi mennä ylitöiksi. Näille on käyty sanomassa kaupan sulkeutumisesta, mutta haahuilevat kaikessa rauhassa hyllyjen välissä ja vielä pakkaavatkin hitaasti ja jäävät vielä kysymään jotain turhanpäiväistä asiaa.
Noille pitää sanoa, ettei kassa valitettavasti ole enää toiminnassa, koska kauppa on jo sulkeutunut. Esimieheni neuvoi toimimaan näin, jos ihminen ei huomautuksesta huolimatta tajua tulla kassalle ajoissa.
No, joka tapauksessa pitää odottaa se asiakas sieltä myymälästä ulos ja jos ei rahasta, ne tuotteet pitäisi itse palauttaa takaisin hyllyyn. Vähemmällä pääsee, kun antaa tehdä ne ostokset.
Itse asiassa, kun käy n. 5min ennen sulkemista sanomassa, että kassa sulkeutuu tasan 21 (tai mikä onkaan sulkemisaika) ja sen jälkeen jää ostokset tekemättä, tulee asiakkaisiin yllättävää vipinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noille pitää sanoa, ettei kassa valitettavasti ole enää toiminnassa, koska kauppa on jo sulkeutunut. Esimieheni neuvoi toimimaan näin, jos ihminen ei huomautuksesta huolimatta tajua tulla kassalle ajoissa.
No, joka tapauksessa pitää odottaa se asiakas sieltä myymälästä ulos ja jos ei rahasta, ne tuotteet pitäisi itse palauttaa takaisin hyllyyn. Vähemmällä pääsee, kun antaa tehdä ne ostokset.
Itse asiassa, kun käy n. 5min ennen sulkemista sanomassa, että kassa sulkeutuu tasan 21 (tai mikä onkaan sulkemisaika) ja sen jälkeen jää ostokset tekemättä, tulee asiakkaisiin yllättävää vipinää.
No ei kaikkiin vain tule. Meillä oli käytössä kuulutukset (15 ja 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja tasan sulkemishetkellä) ja silti oli näitä haahuilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kassajärjestelmäni lakkaa kirjaamasta ostoksia tasan sillä kellonlyömällä, kun liike sulkeutuu. Se on sitten asiakkaan ongelma, jos ostokset jäävät tästä syystä kauppaan.
Siis onko se järjestelmä oikeasti tuollainen vai onko tuo vain sinun periaatteesi? On kyllä tyhmä systeemi, jos oikeasti kassa lukkiutuu sillä kellonlyömällä. Ei ole välttämättä asiakkaan syy, jos heppu tuli 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa ostamaan tupakka-askin ja hänen eteensä sattui asiakas, jolla on 300 euron ostokset ja jotain erikoista ja aikaa vievää kassa-asiaa.
Jokaisen järjestelmän pitäisi olla tuollainen. Tajuaisivat asiakkaatkin tehdä ostoksensa illan viimeminuuteilla vähän tehokkaammin. Ihan oikeasti meillä ei järjestelmä sulkeudu, mutta minä en vapaa-aikaani töissä käytä, joten sanon asiakkaille, ettei ostaminen onnistu sulkemisajan jälkeen. Teen niin, vaikka olisi kuvaamasi tilanne. Sille 300e ostosten tekijälle sanon, ettei asiaa voi nyt hoitaa kun liike sulkeutuu. Tupakka-askin ostaja tulkoon takaisin seuraavana aamuna, jos ei ehdi ostoksiaan tehdä ajoissa. Muistanee seuraavalla kerralla tulla vähän aikaisemmin ostoksille.
Ne ääliöt, jotka ostosten pakkaamisen sijaan ottavat puhelimen käteen ja alkavat somettamisen.
Ja sitten kun asiasta huomautetaan, alkavat puhisten pakata ostoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ylpistelijä, joka ei tervehdi. Näitä ei kyllä paljon ole.
Olen kyllä ollut huomaavinani, että nuorissa miehissä ja pojissa on paljon näitä mykkiä tapauksia. Varmaankin pelkäävät naisia tai jotain?
Miehiä ylipäätään ei opeteta kohteliaiksi koska sellainenhan olisi ihan nössöilyä. Hävettää kyllä tällaisten tapausten vanhempien puolesta. Jotkut nuorimiehet moikkasivat ja hymyilivät iloisesti, merkittävä osa tuijotteli muualle eikä mutisseet kuin "mpheei" kun kysyi plussakorttia.
Mulla oli nuorempana sosiaalisten tilanteiden pelko. Inhosin etenkin kaupassa jonottamista, tuntui, että kaikki katsoivat mua ja mun ostoksia. Sitten kun tulin sen iloisen kassan kohdalle olin jo niin paniikissa kaikista harhaluuloistani, ettei mitään mahdollisuutta edes mutista ”hei”. Nykyään voin henkisesti hyvin, mutta saatan silti edelleen jostain takataskusta kaivaa esiin ton paniikin ja mennä ihan lukkoon, kun joku ystävällisyyttään moikkaa.
Koettakaa joskus ymmärtää noita ynähteleviä poikarukkia. Osa varmaan on perus moukkia, mutta mukaan mahtuu niitäkin, joille tervehtiminen ja katsekontakti on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Asia saattaa nolottaa ja siitä tulee yhä pahempi stressi ja kierre.
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni oikeasti kassajärjestelmä kiinni 5min sulkemisajan jälkeen. Erittäin loistava systeemi. Se ei ole myyjän ongelma, jos asiakas ei tajua hoitaa ostoksiaan ajoissa. Ei myyjän tarvitse vapaa-aikaansa hidastelijoihin tuhlata. Baareista ja ravintoloistakin ihmiset ohjataan sulkemisaja jälkeen pois oli heillä juomia jäljellä tai ei. Miksi ei näin voisi tehdä kaupassakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen järjestelmän pitäisi olla tuollainen. Tajuaisivat asiakkaatkin tehdä ostoksensa illan viimeminuuteilla vähän tehokkaammin. Ihan oikeasti meillä ei järjestelmä sulkeudu, mutta minä en vapaa-aikaani töissä käytä, joten sanon asiakkaille, ettei ostaminen onnistu sulkemisajan jälkeen. Teen niin, vaikka olisi kuvaamasi tilanne. Sille 300e ostosten tekijälle sanon, ettei asiaa voi nyt hoitaa kun liike sulkeutuu. Tupakka-askin ostaja tulkoon takaisin seuraavana aamuna, jos ei ehdi ostoksiaan tehdä ajoissa. Muistanee seuraavalla kerralla tulla vähän aikaisemmin ostoksille.
No ei todellakaan pitäisi. Tuohan vain hankaloittaa kassojen työtä eikä tuo juuri niitä asiakkaita hetkauttaisi. Ja meillä ainakin oli tapana, että sulkemisajan jälkeen saatettiin itse vielä ostaa joku maitopurkki kotiin lähtiessä. Ja vielä jos pitää tehdä jotain korjauksia kuitteihin ym, meneehän se nyt vaikeaksi, jos kassajärjestelmä lukkiutuu sulkemisajan jälkeen.
Miten ihmeessä voit sanoa, että 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa tullut tupakanostaja ei ollut ajoissa asialla? Ja ne 300 euron ostokset joudut sitten kantamaan takaisin hyllyyn. Eikö se sitten ole sinun vapaa-ajastasi pois?
Et muuten vastannut kysymykseen, onko se järjestelmä oikeasti tuollainen, vai onko se vain oma periaatteesi. Periaatteena ihan ok, mutta jos järjestelmä olisi tuollainen, kyllä menisi vaikeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kaikkiin vain tule. Meillä oli käytössä kuulutukset (15 ja 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa ja tasan sulkemishetkellä) ja silti oli näitä haahuilijoita.
Kuulutukset ei mitään autakaan. Ei niihin saa ihmisten huomiota kiinnittymään. Meillä käy yksi myyjä konkreettisesti asiakkaan luona kertomassa, että ostosten kirjaaminen on mahdotonta sulkemisajan koitettua. Sen ymmärtää tyhmempikin haahuilija.
Sellainen vanha ja yksinäinen pappa, joka rupeaa juttelemaan. Sitten sanoo jotain mukamas tosi nerokasta ja hauskaa. Sit pitää nauraa tekonaurua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä meni oikeasti kassajärjestelmä kiinni 5min sulkemisajan jälkeen. Erittäin loistava systeemi. Se ei ole myyjän ongelma, jos asiakas ei tajua hoitaa ostoksiaan ajoissa. Ei myyjän tarvitse vapaa-aikaansa hidastelijoihin tuhlata. Baareista ja ravintoloistakin ihmiset ohjataan sulkemisaja jälkeen pois oli heillä juomia jäljellä tai ei. Miksi ei näin voisi tehdä kaupassakin?
No niin 5 minuuttia sulkemisajan jälkeen on vähän eri juttu kuin tasan sulkemishetkellä.
Ei tietenkään tarvitsekaan tuhlata näihin aikaa ja saa ohjata pois. Aina se ei vain auta. Ei niitä sieltä kantaakaan voi vaikka ostokset siihen jäisivätkin. Kyse oli nyt siitä, kumpi lyhentää sitä työaikaa, se, että lyöt ne nopeasti kassaan vai se, että kannat ne takaisin hyllyyn. Asiakashan ei poistu kaupasta yhtään sen nopeammin.
Minä olen joskus kassalle pahoitellut sitä, kun olen ajatellut olevani sen päivän ärsyttävin asiakas. Kerran tai kahdesti vuodessa iskee ihan kauhea himo tikkareihin. Silloin käyn hakemassa 20 - 30 tikkaria kerralla ja voi kassa-parkoja, kun ne pyörittelee niitä tikkareita ja yrittää saada luettua sitä viivakoodia tikusta. Jokaisella kerralla on vähän hävettänyt.
Sellaiset, jotka avautuvat (omassa tapauksessani vuokrafirman kautta töissä olevalle) kassalle kaikista kohtaamistaan ongelmista ko. lafkan kanssa siihen sävyyn, että tämän tuhansia henkilöitä työllistävän ketjun kassana olen syypää kaikkiin ongelmiin ja minun pitäisi tehdä niille jotakin (lisätkää valikoimaan tuote x, sano pomollesi että palkkaavat lisää henkilöitä tai en enää tule näillä jonoilla käymään, muuttakaa mainontaanne tavalla y, koska se on harhaanjohtavaa jne). Tämä saattaisi toimia pienemmässä marketissa, jossa on mahdollista kuunnella jokaista yksittäistä Kersti-Ullaa, mutta itse en edes tiedä, kuka ko. paikassa on esimies.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus kassalle pahoitellut sitä, kun olen ajatellut olevani sen päivän ärsyttävin asiakas. Kerran tai kahdesti vuodessa iskee ihan kauhea himo tikkareihin. Silloin käyn hakemassa 20 - 30 tikkaria kerralla ja voi kassa-parkoja, kun ne pyörittelee niitä tikkareita ja yrittää saada luettua sitä viivakoodia tikusta. Jokaisella kerralla on vähän hävettänyt.
Ensi kerralla lajittelet ne valmiiksi esim pusseihin tai kekoihin ja kerrot, että jokaisessa pussissa/keossa on aina yhtä sorttia ja voit myös kertoa lukumäärän. Jos laitat ne sikinsokin etkä edes kerralla vaan muiden ostosten seassa siellä sun täällä, ne koodit joutuu laittamaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset, jotka avautuvat (omassa tapauksessani vuokrafirman kautta töissä olevalle) kassalle kaikista kohtaamistaan ongelmista ko. lafkan kanssa siihen sävyyn, että tämän tuhansia henkilöitä työllistävän ketjun kassana olen syypää kaikkiin ongelmiin ja minun pitäisi tehdä niille jotakin (lisätkää valikoimaan tuote x, sano pomollesi että palkkaavat lisää henkilöitä tai en enää tule näillä jonoilla käymään, muuttakaa mainontaanne tavalla y, koska se on harhaanjohtavaa jne). Tämä saattaisi toimia pienemmässä marketissa, jossa on mahdollista kuunnella jokaista yksittäistä Kersti-Ullaa, mutta itse en edes tiedä, kuka ko. paikassa on esimies.
Tästä voi päätellä, että vuokratyöntekijät pitäisi merkata jotenkin kassoilla; asiakkaat ymmärtäisivät, että siellä on tavallistakin vajaampi tapaus töissä. Harjoittelijoillakin on harjoittelija-kyltti paikallaan. Toinen asia on, että isoissa marketeissa ilmeisesti ollaan vaan töissä, eikä voida vaikuttaa lainkaan mihinkään, eli työntekijät ovat todellakin täysin korvattavissa hyllyttäjillä ja automaattikassoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä voi päätellä, että vuokratyöntekijät pitäisi merkata jotenkin kassoilla; asiakkaat ymmärtäisivät, että siellä on tavallistakin vajaampi tapaus töissä. Harjoittelijoillakin on harjoittelija-kyltti paikallaan. Toinen asia on, että isoissa marketeissa ilmeisesti ollaan vaan töissä, eikä voida vaikuttaa lainkaan mihinkään, eli työntekijät ovat todellakin täysin korvattavissa hyllyttäjillä ja automaattikassoilla.
Isoilla ketjuilla on tosiaan niin, että valikoima on päätetty ketjun johdon toimesta. Yksittäinen kassamyyjä ei voi vaikuttaa valikoimiin suoranaisesti, mutta jos asiakas haluaa tilata jotain tiettyä tuotetta esim. perhejuhliin, myyjä voi välittää asiakkaan tilauspyynnön kauppiaalle tai hankinnoista vastaavalle henkilölle. Helpointa asiakkaan kannalta on, että menee kauppaan virka-aikana (jolloin osastovastaavat ovat vielä töissä, iltaisin ehkä eivät ole), ja esittää tilauspyynnon suoraan osastovastaavalle, eli mätitilauksen hoitaa kalatiskillä, jne.
Ärsyttävimmät asiakkaat liimaa punnistuslapun kurkkuun vinottain niin, että se on kulmat (esim. oikea yläkulma kohti toista ja vasen alakulma kohti toista) kohti kurkun päitä. Ei meinaa millään mennä lukijasta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Hitaat pakkaajat. Kaikki kaukalot täynnä tavaraa ja itsellä jo kassakoneen edustakin tukossa ja mihinkään et niitä siitä saa eikä ole tilaa piippailla uusiakaan. Varsinkin mummot on mestareita asettelemaan viikkotolkulla kassejaan, toki ensin kyttäävät silmä kovana, että kaikki hinnat tulee oikein....
Jotkut kassat kysyvät siinä tilanteessa mahdollisuuksien mukaan luvan pakata asiakkaan ostokset.
Mut esim Filippiineillä kassakulttuuri on päätön koska siellä asiakas ei pakkaa itse ostoksiaan ja jos ei ole pakkaajaa odottamassa pienen kaukalon toisessa päässä, niin myyjä itse joutuu pakkaamaan asiakkaan ostokset rahastuksen jälkeen.
Tän takia jonottaminen kestää niin prkl kauan ja ite aina pakkasin ite tavarani, jos ei ollu pakkaajaa.
Kassaneidit olivatkin hyvin stressaantuneen näköisiä siellä. :(
Monta "hyvää" on jo mainittu, mutta lisään vielä haisevat ihmiset, eritysesti tupakoitsijat ja krapulaiset. Se on ihan hirvittävää kun ei voi hetkeen hengittää, kun välillä tupakoitsijat tulevat suoraan röökiltä ja hönkivät päin naamaa.