Maksatteko tv-lupaa?? Perustelkaa, miksi ja miksi ei! ev
Kommentit (68)
Vierailija:
mutta nousisi vähemmän, jos kaikki maksaisivat. Saman määrän saisi kerättyä pienemmällä korotuksella. Mutta turhaanpa tätä teille selittää, ei taida aivokapasiteettinne sen ymmärtämiseen riittää (siis niitten, jotka eivät lupaansa maksa).
jatkossakin. Siksi, että a) Siitä olisi jo tullut tapa, b) Kynnys jättää maksamatta on paljon korkeampi, jos on aiemmin maksanut.
Tätä kannattaisi oikeasti tutkia ja kehitellä.
Televisiolupaa ei voi verrata mihinkään tuotteeseen. Sillä ei ole tarkoitus kerätä voittoja, vaan saada kulut peitettyä. Jos olen oikein ymmärtänyt, tuotteita valmistavat yritykset, joiden tarkoitus on hankkia voittoa. Joten rinnastus oli todella surkea.
ja nyt lopetan tämän väittelyn. Ketju palatkoon gallupiksi. :)
Sitä paitsi mitä se sille tarkastajalle kuuluu onko antenni katolla vai ei. Voihan se olla edellisen asukkaan jäljiltä tai sit valmiiks asennettu jos joskus telkkarin hankkii.
Mun mielestä kaikki sais jättää maksamatta niin näkis miten ylellä menee sormi suuhun, kun ei olekaan rahaa tuottaa niitä toivottoman typeriä ohjelmia.
Ja olen myös miettiny että nykyaikana ei luulis olevan kauhean vaikeaa maksaa vain käytöstä, eli siis minkä verran kattoo Yleä. Sehän ois oikeen ideaali ratkaisu kuluttajan osalta, mutta eihän ne siihen alkas!
kun lapsi on jo välillä yksin kotona pieniä hetkiä ja kavereitakin käy, niin saa avata oven rauhassa. Ennen en maksanut...on sikahintainen ja meillä katsotaan tosi vähän...Mä protestoin ja haluaisin, että siitä maksettais jotenkin käytön mukaan, että olis reilua
Minusta tv on maksullinen media siinä messi netti ja lehdetkin. Ja maksan myös ihan siitä syystä, että haluan tulea Ylen kanavia joilta tulee hyvää ja laadukasta ohjelmaa.
Varmaan joskus tulevaisuudessa tällaisesta lupakäytännöstä luovutaan ja siirrytän verovaroista maksamiseen, eli kaikki ihmiset maksavat verojen muodossa tv-lupansa.
Kyllä ottaa päähän, sillä köyhässä opiskelijaperheessä tv-lupa vie kahden viikon ruokabudjetin kerran kolmessa kuukaudessa.
OPISKELIJANAKIN! :)
Kyllä ne muutama euroo viikossa menee vaikka puhelinlaskuun, röökiin, mäkkäriin..
Mulla on kaveri jolle pitää SOITTAA ENNENKÖ SOITTAA OVIKELLOA niin uskaltaa avata oven -kun ei maksa telkastaan laskuja!!
Yleltä tulee luontodokkareita, historiaa, Strömsöötä, parhaat uutiset, Uutisvuoto, hyviä sarjoja: Holby City, Nanny, Frasier esimerkkeinä, Jääkiekko, jalkkis..
PARHAAT LASTENOHJELMAT TULEE KAKKOSELTA! Miettikää ny kun illalla lapsenne kattelee pikkukakkosen ja viikonloppuna lastenaamua!!
Asutaan omakotitalossa ja varmati näkyy antennit ja todella iso satelliittilautanen, mutta tarkastaja ei sisälle pääse, ei näe televisioita mistään ja eipä ole mitään keinoa periä sitä maksua mitenkään päin.
Ja ihan vain periaatteesta emme maksa.
Jotta Yle voi rahottaa ohjelmien tekoa. Kyllä mielläni maksan, että lapseni saavat katsoa turvallisia lastenohjelmia jatkossakin.
YLE:n kanavilta tulee asiaohjelmaa ja yhden dokumentin teko maksaa ylettömän paljon yhtiöille. Maikkarin mainokset elättävät taas omansa. Ja mainoksista en tykkää.
Samasta syystä varmaan jätä maksamatta myös ruuat kaupassa, lipun junassa jne. " On parempaakin käyttöä sille rahalle"
Kasva aikuiseksi!!! (Ja sitä ennen voisit harkita etsiväs töitä niin riittäis rahat...)
Vierailija:
Syy on yksinkertaisesti se, että on parempaakin käyttöä tolle rahasummalle.
Vierailija:
Televisiolupaa ei voi verrata mihinkään tuotteeseen. Sillä ei ole tarkoitus kerätä voittoja, vaan saada kulut peitettyä. Jos olen oikein ymmärtänyt, tuotteita valmistavat yritykset, joiden tarkoitus on hankkia voittoa. Joten rinnastus oli todella surkea.ja nyt lopetan tämän väittelyn. Ketju palatkoon gallupiksi. :)
Ja kyllä televisiolupa voidaan laskea hyödykkeeksi jolla on tarkoitus ensisijaisesti kattaa kulut ja myös tehdä voittoa. Mistä ylen esim johtajien uudet virka-autot sitte maksettais jos ei voitoista. Välttämättöminä tuotteen valmistuskuluinako niitä pidät?
Niinkuin joku tuossa sanoikin, niin se on niitä harvoja laskuja jonka voi jättää maksamatta. En ole mitenkään tyytyväinen tähän tilanteeseen, mutta rahat vaan on meidänkin perheessä sen verran tiukilla. Mieluummin laitan saman rahan lapsivakuutukseen, jotta saamme lapset aina ajoissa hyvälle lääkärille. Me sitten puolestamme säästämme yhteiskunnan rahoja, kun emme käytä terveyskeskuslääkäriä... Vaikka nämä eivät päittäin menekään.
Emme maksaneet opiskeluaikana, mutta kun saatiin töitä ja ostettiin oma asunto, niin olisi ollut jotenkin hassua olla maksamatta... Nyt se maksu menee siinä sivussa (vaikka iso onkin), opiskelijalperheelle se oli ihan liian iso. Hyvä kun saatiin kaikki välttämätön maksettua. Niin ja telkkari saatiin häälahjaksi :) Eli siihen ei mennyt rahaa... Harmi kun lahjaan ei kuulunut sitä lupaa ;)
Eli meillä syy olla maksamatta oli rahan puute ja nyt maksamisen syy on rahojen riittäminen :)
Luovuimme televisiosta pari vuotta sitten. TV-maksuhallinto on sittemmin " painostanut" sekä minua että miestäni kirjeillä, joissa on varmaan taka-ajatuksena, että " on noilla kuitenkin se telkka jossain..." :( Tylsää, kun yhteisiä varoja menee tuollaiseenkin kyttäämiseen...
Ihanko tosissaan joku uskoo, että jos saataisiin järjestelmä jolla kaikki olisivat pakotettuja maksamaan tv-luvan, yle alentaisi luvan loppusummaa?
Mutta pisteet ylelle loistavasta aivopesukampanjasta jota jotkut jopa uskovat!
En maksa tv-lupaa koska en tv:tä tarvitse. Lapset kyllä katsovat lastenohjelmia, mutta tv-lupa ei tunne lapsialennusta. Eikä tässä ole juuri irroittaa niitä YLIMÄÄRÄISIÄ ja TURHIA satasiakaan sinne ja tänne. Toisaalta en ole myöskään maksanut televisiostakaan vaan saanut sen ihan ilmaiseksi. Hui kamalaa.
Vaikka pakko kai alkaa maksaa piakkoin kun esikoinen tulee siihen ikään että kavereita alkaa kyläillä oma-aloitteisesti enemmänkin ja milloin kukakin kilkuttelee ovikelloa.
Televisiolupa on lähes ainoa lasku, jonka voi jättää maksamatta... joten siksi näin.
Meilläkin on niin, että opiskeluaikana ajattelin maksavani sitten kun olen työelämässä. No, olin jonkin aikaa työelämässä ja maksaminen vaan jäi... ei tullut muistutuksia. Nyt olen sitten hoitovapaalla eikä todellakaan ole yhtään ylimääräistä, vaikka mies hyvin tienaakin. Nyt ollaan sitten mietitty niin, että heti kun lapset alkaa tajuta tuon jutun, ettei ovea voi muka avata, niin aletaan maksaa lupaa. En minäkään halua, että lapset alkavat pelätä jotain lupatarkastajaa ihan suotta ;)
Toisaalta, kaupungin keskustassa kun asutaan, niin ei täällä muutenkaan voi avata ovea tarkistamatta kuka on oven takana. Ennen kuin itse tajusin tätä, niin tuli ikäviä yllätyksiä kun joku häirikkönaapuri tunki ovenraosta sisään tms. Tämä siitäkin huolimatta, että asumme ns. hyvällä alueella.
Ja vielä tämä juttu: Mielestäni on todella syvältä, että luvasta ei ole opikselija-alennusta. Hinta on opiskelijalle aivan kohtuuton. Jos useampi alkaisi maksaa lupaa jo opiskeluaikana, aikuisia luvanmaksajia olisi paljon enemmän!