Hien haju vaatteissa, miten sen saa pois? Auttakaa.
Mulla on pari paitaa, jotka tulee aina konepesussa puhtaan raikkaiksi, eli niihin ei jää mitään hien hajua. Kuitenkin, kun paidan laittaa päälle, alkaa paita kohta haisemaan hielle vaikka olisi vasta kunnolla peseytynyt ja laittanut dödöä. Paidat siis stinkkaa jo hetikohta ihan kuin olisi dödö pettänyt! Ei kuitenkaan voi olla siinä vika, koska tätä ei tapahdu muiden paitojen kanssa.
Nyt myös yhdessä suosikkipaidoistani, jossa ei ole aiemmin hiki haissut, on alkanut toinen kainalo käyttäytymään samalla tavalla eli haisemaan hieltä jo kohta kun paidan laittaa päälle. :(
Pesen paidat koneessa 40 asteessa kuten pesuohjeessa käsketään ja käytän nestemäistä pyykinpesuainetta. Olen kokeillut etikkaa huuhteluaineena, mutta siitä ei ole tähän hajuongelmaan ollut apua.
Onko kokemuksia, miten tällaiset vaatteet saisi puhdistumaan niin ettei jäisi mitään haamuhikeä joka alkaa sieltä haisemaan kun vaatteen laittaa päälle?
Kommentit (28)
100%polyesteri, 1 käyttökerta ja pesuun.
Heitä pois moiset keinokuiturytkyt.
Etikka auttaa. Google auttaa tarkemmin, minä olen laiska.
heitä pois, et saa niitä enää raikkaiksi
Helppoa.
Yksi vaihtoehto on heittää ne pakastearkkuun pariksi päiväksi.
Toinen on lisätä pyykin päälle pesukoneeseen 0,5dl väkiviinaetikkaa.
Hiero saippuaa kainaloihin ja virutat kuumassa. Käsidesiä päälle, huuhtelu ja kuivaus.
Vierailija kirjoitti:
100%polyesteri, 1 käyttökerta ja pesuun.
Näin se on ollutkin, mutta kun ei voi käyttää tyyliin tuntiakaan kun jo haisee :(
Bakteerit eivät kuole 40 asteessa. Pese 60 asteessa. Melkein kaikki materiaalit kestävät 60 astetta, paitsi villa, silkki ja viskoosi. Puuvillan ja polyesterin voi yleensä pestä 60 asteessa, jos ei ole painatuksia tms. erikoiskoristeita.
Pese 60 asteessa, vähän laimennettua kloriittia pesuaineen sekaan.
Ämpäriin haaleaa vettä ja etikkaa (5l vettä, 1 dl väkiviinaetikkaa). Liota vaatetta puoli tuntia siinä, sen jälkeen normaali konepesu. Toimii.
Miten haisevat paidat voivat olla "susikkipaitoja"?
Kuudenkympin pesua minäkin suosittelen. Pesen melkein kaikki vaatteet 60 asteessa eikä ole menneet miksikään.
Pese 60 asteessa niin lähtee puhtaaksi. Hitto mä olen mies ja oon tiennyt tuon jotain teinistä asti. Kone onneksi pesee niin ei voi väittää hommaa raskaaksi. Joskus pesin vaatteita käsin nuorena jonkin aikaa. Siitä asti olen arvostanut pesukonetta.
Vierailija kirjoitti:
Miten haisevat paidat voivat olla "susikkipaitoja"?
suosikkipaitoja*
½ dl etikkaa huuhteluaineeksi pesukoneeseen.
t. teinipojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Pese 60 asteessa, vähän laimennettua kloriittia pesuaineen sekaan.
Pahantahtoinen neuvo.
Swipe ball on tosi hyvä. Sillä olen pelastunut monta vaatetta takasin käyttöön
Dödö? Kerrotko siitä tarkemmin.