Naapuri kiroilee ja huutaa lapsilleen
Naapurista kuuluu kun äiti huutaa lapsilleen usein ja melkein aina se kuuluu tosi selvästi minunkin asuntoon, kun jo pelkästä puheestakin saa ihan selvää. Naapurissa äiti/muu nainen käyttää aika kovaa kielenkäyttöä lapsia komentaessaan, mm. "v *** u s ****** n v *** u kun ei hetken rauhaa saa" "v *** n käytöstavaton kakara" "häpeä senkin idioott i" ja tietysti sitten lasten itkua ja huutoa perään jotan kyllä muutenkin saa kuunnella päivät pitkät. Tuohon itkuun taas usein tuntuu pinna palvan täysin ja sitä yritetään rauhoittaa huutamalla "OLE HILJAA OLE HILJAA OLE HILJAA"
Itselläni ei lapsia ole eikä niitä lähipiirissäkään kenelläkään juuri ole, joten en tiedä mihin vetää raja tuollaisissa jutuissa että mikä on vielä normaalia. Pitäisikö tuollaisesta tehdä jo ilmoitus johonkin vai saako omille lapsilleen huutaa miten haluaa?
Olen siinä ymmärryksessä että lapset ovat alle kouluikäisiä ja toinen ei vielä taida puhuakkaan.
Perhe pitää muutenkin niin kovaa meteliä ja hakkaa pattereita melkein päivittäin, niin oon siitä jo isännöitsijään ollut yhteyksissä, mutta ei osata oikein selvittää mistä asti nämä metelit kantautuvat kun oletin että tämä lapsiperhekin asuu suoraan yläpuolellani, mutta ko. perheellä ei lapsia ole. Eli jos tuollaisesta pitäisi jotain ilmoitusta tehdä, niin lisäksi pitäisi ensin selvittää tarkemmin missä he asuvat ja itseäni ei taas hirveästi kiinnostaisi ulla taalasmaana hiippailla rappukäytävässä ihmisten ovien takana... Tämäkin jo mulle ihan liikaa naapurien kyttäämistä, mutta tosiaan tuota huutoa nyt vaikea on olla huomaamatta.
Kommentit (27)
Auta lapsia ja selvitä osoite, tee ilmoitus sosiaalitoimeen.
Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä.
Jos saat kotoa käsin tms. paikasta äänitettyä huutoa niin aina parempi. Todistaa hirveydet mitä pienet ja puolustuskyvyttömät lapset joutuvat kestämään.
Auta, tee ilmoitus! 💙
Kerro ilmoitusta tehdessäsi tarkasti mitä olet kuullut/nähnyt jne., kuten aloituksessakin kerroit. 💙
Kiitoksia vastauksista, antaa varmuutta tuohon ilmoituksen tekemiseen, pitää vain yrittää isännöitsijän kanssa yhteistyössä selvittää tarkka asunnon numero jotenkin.
Olen myös huomannut että lapset on toooosi paljon kyllä sisällä. Olin yhdessä välissä itse reilu pariviikkoa sairaana sänkypotilaana ja äänistä päätellen perhe ei kyllä paljoa mihinkään poistu, joten en yhtään ihmettelekkään sitä, että energiaa löytyy ja varmasti illalla hysteerisenä "hyppivät seinille" ja äidillä hermo menee, mutta ei se mikään syy mun mielestä tuollaiselle käytökselle ole. Tuo että omaa lastaan haukkuu käytöstavattomaksi.... Kenenköhän vika se on jos sitä ei kasvatukseen ole kuulunut?
Lisäksi siihenkin olen kiinnittänyt huomiota että pienempi lapsi joka itkee enemmän, on myöskin yskinyt aika paljon ainakin joulusta asti. Tuo tietysti voi olla vaikka astmasta johtuvaa (kait?) tai jotain muutakin, mutta tuon äidin asenteesta lapsia kohtaan väkisinkin tulee ajatus mieleen että ei paljoa kiinnosta lääkäriin viedä kun ei jakseta edes lapsia ulkona käyttää leikkimässä. Noh, nyt menee vähän spekuloinnin puolelle...
/ap
No, lapsille huutaminen(joskus) itsessään on ihan normaalia ja lähestulkoon kaikki vanhemmat sitä tekevät. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Tuo naapurisi huutaminen toki kuulostaa kurjalta ja liialliselta, on varmaan aika lopussa henkisesti ja apu voisi olla tarpeen. Pattereiden hakkaaminen toki on kurjaa naapureiden kannalta, mutta jos lapset ovat kovin pieniä niin hankala sitä on täysin estääkään kun eivät vielä kieltoja usko. Toki ei tiedetä onko kyse tuntien hakkaamisesta vai satunnaisesta paukuttelusta. Tuo ulkoilun kyttäys ja yskäspekulointi taas lähtee vähän sivuraiteelle. Hehän ovat voineet olla kipeinä ja siksi paljon kotona, tuskin kyttäät heidän jokaista liikettään? Äidillä voi olla myös esim.fyysisiä sairauksia minkä vuoksi ei voi ulkoilla monta kertaa päivässä jokapäivä. Yskä on sitkeä vaiva ja voi hyvin olla hoidossa.
Jokaisella palaa pinna joskus mutta jatkuva huuto, kiroilu ja lasten haukkuminen ei ole ok. Kyllähän tuosta huoli herää ja äiti luultavasti tarvitsee jotain apua haksamiseen.
Tekisin lastensuojeluilmoituksen.
maanisdepressiivinen äiti sekoilee jatkuvasti ja huutaa raivoisasti
Kuulostaa, kuin äiti mahdollisesti tarvisi jotain tukea. Kyllä itselläkin joskus pinna palaa ja volyymi nousee, mutta koskaan en kiroile lapsille saatikka hauku. Tuo pattereiden kolistelu on varmasti tympeää, mutta jos on pienistä lapsista kyse, niin he eivät ymmärrä, että kuuluu myös naapuriin. Omatkin (1v ja 2v) joskus kolistelee pattereita ja pyrin kyllä puuttumaan asiaan.
Sosiaalityöntekijä ei ole tämmöistä varten, kiroilu ja huutaminen ei ole vaarallista. Jos lapset näyttävät voivan hyvin, niin mitään aihetta ei ole asiaan puuttua. Joissakin perheissä on tapana hoitaa asiat huutamalla, sen olen oppinut huomaamaan... Itse en tätä tapaa kannata, mutta tosiaan asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa, siellä lastensuojelussa on oikeasti ruuhkaa ja näillä turhilla jutuilla ei pitäisi lähteä rasittamaan järjestelmää yhtään lisää.
Itselläni ei lapsia ole eikä niitä lähipiirissäkään kenelläkään juuri ole, joten en tiedä mihin vetää raja tuollaisissa jutuissa että mikä on vielä normaalia.
Tää lause paljasti sen, että provotehtailija on asialla. Toistuu aina näissä "huutava äiti" - aloituksissa.
Pöh, ei tosiaan tarkoituksena ollut mitään provosoida. En yhtään hoksannut että täällä voisi keskusteluita jo aiheesta olla, pahoittelut etten hakenut tarkemmin ennenkuin aloitin uuden keskustelun.
Nielin ylpeyteni ja yritin mahdollisimman huomaamattomasti käydä rappukäytävässä nopeasti pyörähtämässä josko saisin asunnon numeron tarkemmin selville ja nyt sen tiedän. Isännöitsijä hoitakoot pattereiden paukuttelut yms. se nyt ei sosiaalityöntekijöille ainakaan kuulu.
Ainiin, ja tosiaan naapureiden liikkeitä ei tule kytättyä, taisin jo aikaisemmin mainita että ei kiinnosta naapurien tekemiset yhtään mutta nyt kun väkisin joutuu noita asioita kuuntelemaan kun ei ihan aina viitsisi korvatulpat tai kuulokkeet päässä olla.
Kiitos vielä paljon avusta kaikille asiallisesti vastanneille. Taidan ilmoituksen tehdä ja he sitten varmasti osaavat päättää tarvitseeko tilannetta käydä tarkistamassa sen kummemmin ja eipähän ole asia enään minun käsissäni.
/ap
Se vielä tosiaan tuli mieleen, että itse olen aikoinani lapsena saanut vanhempien tappelua ja huutoa seurata ja omasta mielestäni jo tuollainen on aika traumatisoivaa lapselle. Siinä myös ehkä syy miksi itse on niin vaikea kuunnella tuota ja vaikea kuvitella miten lapseen vaikuttaa sellainen että huuto suuntautuu siihen lapseen itseensä. Itse onneksi tuollaiselta säästyin ja huuto suuntautui aina isään sentään.
/ap
Miksi et voisi mennä ihan suoraan sanomaan äidille, että huutosi kuuluu ympäri taloa? Miksi helkkarissa täytyy sekoittaa joka asiaan viranomaiset? Joskua sultakin voi kuulua meteliä, haluatko silloin poliisit ovesi taakse?
En taidakkaan muuttaa kerrostaloon. Mulla hajois pää, en kestäisi elää sen tosiasian kanssa, että naapurissa lapset voi huonosti, tai ovat suorastaan fyysisen ja henkisen väkivallan uhkan alla koko ajan vatipää vanhempiensa vuoksi. Sairastuisin taatusti itse henkisesti sen paineen alla.
Mitä muuta vaan, mutta lapset, nuoret ja eläimet on mulle niin arka kohta, etten kestä jos heitä kohdellaan huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et voisi mennä ihan suoraan sanomaan äidille, että huutosi kuuluu ympäri taloa? Miksi helkkarissa täytyy sekoittaa joka asiaan viranomaiset? Joskua sultakin voi kuulua meteliä, haluatko silloin poliisit ovesi taakse?
En todellakaan aio itseäni sotkea tähän asiaan yhtään sen enempää kuin mitä on pakko. Tuon ilmoituksenkin aion tehdä nimettömänä. Viranomaiset osaavat varmasti tarjota hieman parempaa apua mahdollisiin ongelmiin verrattuna siihen että itse menisin asiasta kertomaan.
/ap
Vierailija kirjoitti:
En taidakkaan muuttaa kerrostaloon. Mulla hajois pää, en kestäisi elää sen tosiasian kanssa, että naapurissa lapset voi huonosti, tai ovat suorastaan fyysisen ja henkisen väkivallan uhkan alla koko ajan vatipää vanhempiensa vuoksi. Sairastuisin taatusti itse henkisesti sen paineen alla.
Mitä muuta vaan, mutta lapset, nuoret ja eläimet on mulle niin arka kohta, etten kestä jos heitä kohdellaan huonosti.
Juu kyllä tuo on aika raskaalta tuntunut välillä. Joku tuossa ehdotti että menisin itse oven taakse ilmoittamaan että huutaminen kuuluu muihinkin asuntoihin ja täytyy kyllä sanoa että joskus kun tuota huutamista on jatkunut ja jatkunut niin on kyllä tehnyt mieli mennä kysymään että mikä tuolla ihmisellä on hätänä kun käyttäytyy noin. Mutta eipä se mitään auttaisi ja en muutenkaan halua mitään naapurivihollisia.
/ap
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä ei ole tämmöistä varten, kiroilu ja huutaminen ei ole vaarallista. Jos lapset näyttävät voivan hyvin, niin mitään aihetta ei ole asiaan puuttua.
Ei se varmasti vaarallista ole mutta tuskin nyt kuitenkaan mitään hyvääkään tekee, kun tuntuu olevan melkein päivittäistä ja joskus useita kertoja päivässä? En lasten hyvinvoinnista mitään tiedä, viranomaiset voivat sitä varmasti mielellään selvittää.
/ap
Asutaankohan samassa talossa ap..
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä ei ole tämmöistä varten, kiroilu ja huutaminen ei ole vaarallista. Jos lapset näyttävät voivan hyvin, niin mitään aihetta ei ole asiaan puuttua. Joissakin perheissä on tapana hoitaa asiat huutamalla, sen olen oppinut huomaamaan... Itse en tätä tapaa kannata, mutta tosiaan asiaan ei voi mitenkään vaikuttaa, siellä lastensuojelussa on oikeasti ruuhkaa ja näillä turhilla jutuilla ei pitäisi lähteä rasittamaan järjestelmää yhtään lisää.
Toivottavasti sinulla ei ole lapsia!
Huutaminen ja varsinkin lapsen haukkuminen on vahingollista ja haittaa lapsen normaalia kehitystä!
Niin joo, tuo tosiaan tuli isona yllätyksenä, ettei ko. lapsiperhe asukkaan suoraan yläpuolella kun tosiaan välillä kuulen ihan selvästi jo perheen isän/muun miehen puheenkin, jos ymmärtäisin kieltä niin sen kuulee ihan niin että ymmärtäisi. Tosi outoa, kun nuo kuuluu niin selkeästi jokaiseen huoneeseen ja toinen vaihtoehto olisi että se tulisi kaksi kerrosta ylempää. Yläkerran naapuri oli sanonut kuulevansa myös "välillä kovaäänistä puhetta" muttei osaa sanoa tarkemmin mistä suunnasta...
Äh, vihaan tällästä naapuridraamaa, ei tee mieli edes olla kotona kun ei kiinnostaisi yhtään muuttua muiden asioihin, mutta kyllähän sitä nyt haluaisi että tilanne olisi niin että omassa kodissa saisi olla rauhassa välillä edes.
/ap