annatko 1v syödä pullaa ja keksiä?
Itse annan 1,5 v syödä kylässä pullaa ja kakkua, ymmärtääkseni yli 1v voi syödä samaa kuin muutkin. Minulle olikin vähän yllätys kutsuilla kun muut äidit eivät antaneet lapsille kuin maissinaksuja, koska haluavat viivyttää mahdollisimman pitkään herkkujen antamista. Onhan se terveellisempää, mutten ymmärrä miksei silloin tällöin voi antaa pullaa ym. Mites te muut ajattelette?
Kommentit (30)
pullaa, keksejä yms kahvipöydän herkkuja jo reilusti ennen vuoden ikää.
Minusta on väärin mässyttää itse pullaa ja antaa lapsen olla kuivin suin vieressä. Kuten mummini ruukaa sanoa: ei se oo tuohesta lapsenkaan suu.
Kolme lasta meillä on ja eipä nuille näytä mitään ongelmia tulleen asiasta. Herkkusuita ovat, kuten äitinsäkin :)
Meidänkin mummo (anoppi) sanoo ettei lapsen suu ole tuohesta tehty! Mutta, alle vuoden ikäinen ei osaa kaivata pullamössöä/karkkia/muita sokeriherkkuja sillonkaan kun muut niitä syö (tietty jos on jo oppinut niin sitten osaa...). Vauvalle voi antaa esim. porkkanaa, kurkkua, leipää, maissinaksuja yms. samaan aikaan kun aikuiset syö muuta.
Meidän tyttö ainakin on täysin tyytyväinen omiin " herkkuihinsa" kun saa niitä samaan aikaan kun me syödään muuta.
NN
Mulla on 1v2kk poika ja välipalan jälkeen annan pulla palan tai keksin. En nää siinä mitään pahaa kun kohtuuden muistaa. Olen antanu maistaa täytekakkua ja muita herkkuja mutta omaksi onneksi ei ole tykänny :)
Minkä ikäiselle voi antaa ksylitolia? Meillä on 1 v 3 kk ja samaa ikäluokkaa taisivat olla ketjun muutkin lapset.
Poika on pian 1v8kk ja annan tosi vähän pullaa tms herkkuja. Vilja-allargia jo rajoittaa jonkin verran. Tarkoitan, että jos lapseni ei olisi allerginen, ei söisi varmaan pian muuta kuin pullaa. Asutaan tällä hetkellä väliaikaisesti mun vanhempien luona ja isäni on tuputtamassa poikani serkulle (3kk vanhempi) pullaa ja karkkia koko ajan. Tosin hän saa näitä herkkuja kotonaankin. Ja OSAA sitten olla aina vaillakin eikä sitten syö oikeaa ruokaa.
Meidän poika on pieni ja pieniruokainen ollut aina. Olen päättänyt, että herkuilla en häntä kasvata, eli jos ei syö kunnolla ruokaa, ei tipu herkkujakaan. Aika lähelle 1-vuotta meni, ennen kuin annoin mitään herkkua.
Mielestäni tässäkin asiassa pätee sanonta, kohtuus kaikessa. Osaa lapseni jo pyytää keksiä, jos näkee oman keksipaketin kaapissa, samoin mehua. Mutta jokaiseen pyyntöön ei tarvi suostua. Vältän sokeria siksikin, että ruokavalio on niukkakuituinen ja sokeri aiheuttaa ennestäänkin kovalle vatsalle lisää ummetusta. Nimimerkillä tänään peräruiskeen antanut..
Xylitol -tabletteja (XyliSuu) voi antaa heti kun vauvalla on hampaita suussa (ja syö jo kiinteitä).
Meidän neiti 1v2kk on syönyt noita XyliSuu tabletteja nyt noin 3kk, ja osaa jo imeskellä tabletin (tai siis antaa sulaa suussa, eikä heti nielaise).
NN
(nyt poika on3v).mehuja poika sai ensin kun oli kipeä(oli pakko saada juomaan jotain kuumeessa ja lääkäri sanoi että vaikka sitten mehua!) mutta olen nyt alkanut antamaan myös kylässä ja kotonakin.mehut ovat sekoitettavia eli laitan aikas vähän muhutiivistettä enemmän vettä. tuore mehuja annan harvoin,tuoremehun happo " syö" hampaan kiilteen.
näin meillä jokainenhan tekee omalla tavallaan eikä siitä voi päätellä onko " hyvä" vai " huono" äiti!
mukavaa kesää kaikille!
Ei joka päivä, mutta kyllä meidän 1.7 kk vanha tyttö on syönyt siitä 1 vuotisesta alkaen pullaa, kakkua, karkkia (ymmärtää oikein hyvin mikä on makeaa) jne.
Meillä on pyritty syömään aina yhdessä ja jos aikuiset juovat pullakahvit, saa lapsikin pullaa. Minä ajattelen niin, että ruokailu on sosiaalinen tapahtuma ja siksi on tärkeää, että syödään samoja ruokia. Kotona ollessani laitan kyllä usein keksilautaselle myös lastenkeksejä, jonka sitten ojennan taaperolle. Samoin hänelle annan vedellä laimennettua mehua, jos sitä haluaa - usein kyllä korvaavatkin ruoat kelpaavat (kuten joku sanoikin). Pullan kanssa maistuu siis yhtä hyvin piimä kuin mehukin...
Olisihan se hyvä, jos pystyisi pitämään tuon herkuttelun -niin lapsella kuin itselläänkin - kohtuudessa!
Me annetaan noita maissinaksuja silloin tällöin, mutta vain ruokailun yhteydessä. Hampaat kestää noin 5-6 happohyökkäystä päivässä, kun ruokailun jälkeen käytetään ksylitolia (purkkaa/tabletteja). Tästä meillä pidetään kiinni.
Itselläni ei ole koskaan ollut reikiä, ja samaa haluan myös lapselleni.