Uimahallissa 2,5-vuotiaan kanssa
Miten toimitte te, joilla lapset eivät ole vauvauimareita. Onko teillä omat kellukkeet mukana vai onko uimahalleissa kellukkeita? Vai miten uitte lapsienne kanssa. Tekisi kovasti mieli uimaan (tai lapsen tekee, ei minun...), mutten tiedä miten siellä käyttäydytään kun en ole uimahallissa ollut vuosiin enkä lapsen kanssa koskaan. Mites ne lapset pysyy pystyssä siellä, eikö lattia ole hirmuisen liukas? Ja saako aikuinen siis mennä lapsen kanssa lastenaltaaseen? Sori tyhmät kysymykset, mutta en tosiaan ole mikään kokenut uimahallikävijä :)
Kommentit (3)
eli muistetaan käyttä lapsi pissalla ennen uimaan menoa, käydään suihkussa, saunassa ja taas suihkussa. Puetaan uikkarit päälle (äidille ensin, jotta voi helpommin syöksyä perään jos pikkuiita karkaa) ja mennään altaaseen. Meillä ei käytetä kellukkeita. Pallo on sen sijaan kova juttu, sellainen kannattaa ottaa mukaan (jos olet epävarma, varmista uimahallista, että saat sellaisen viedä lastenaltaaseen, palloja ei uimahalleissa aina ole, kellukkeita usein on). Uimahallissa kävellään käsi-kädessä aikuisen kanssa, eikä siellä saa juosta. Jos lapsi ei suostu menemään altaaseen, niin ota syliin ja mene itse altaaseen (lapsi ei saa kastua). Vähän ajan kuluttua loiskauta lapsen varpailla vettä. Hetken kuluttua uudestaan ja vähitellen voit houkutella lasta itse loiskuttamaan vettä jaloilla tai käsillä ja ennenkuin huomaatkaan uitat lasta pitkin allasta. Meillä pieni lapsi on käytännössä koko ajan aikuisen sylissä tavalla tai toisella (yleensä uitetaan, ja se on helpompaa syvemmällä). Ja sen veden loiskuttaminen on ihanaa, kun makuun päästään. Hyppyyttäminen on lapsista myös hauskaa, aikuiselta loppuvat kuitenkin ennen pitkää patit. Myöhemmin voidaan harjoitella uppolelujen nostamista matalasta vedestä jne, eteneminen tapahtuu kuitenkin lapsen ehdoilla. Lopuksi taas suihkun kautta saunaan ja uudelleen suihkuun.
t: kolmen vauvauimarin ja yhden ei-vauvauimarin äiti
Meillä lapset 5½v, 4v ja 2v. Uimalassa käydään ehkä kerran kuukaudessa. Pienin pääsi uimaan ekaa kertaa vajaa vuoden ikäisenä ja siis kukaan näistä ei ole ollut vauvauinnissa.
Pienimmällä on tavalliset liukuestesukat jalassa, mutta tietää jo, että juosta ei saa. Yleensä uidaan siinä ihan pienten kahluualtaassa, jossa vettä on se suunnilleen 30-40cm. Kellukkeita ei olla käytetty. Itse istuskelen vedessä ja vahdin silmä kovana kolmea vesipetoa.
Esikoinen oppi sukeltamaan suunnilleen vuosi sitten ja kaksi nuorempaa on oppineet noin vuoden iässä. En ole opettanut, hoksasivat sen itse kun kaatuilivat altaaseen. Tietysti pitää olla valmiina vieressä nostamaan pieni ylös, jos säikähtää.
Meidän uimahalliin saa tuoda mukana pienen lelun, veneen tai pallon tai muun vastaavan. Uimalassa on kellukkeita ja jotain uppoleluja. Täällä kellukkeilla saa uida pelkästään lastenaltaassa. Isoonkin altaaseen saa lasten kanssa mennä, mutta sinne ei saa viedä kellukkeita. Perustelevat sen sillä, että aikuisen on pakko pitää lasta joko sylissä, tai muuten kannatella, eikä luottaa kellukkeisiin, jolloin voisi sattua vahinko.
Rohkeasti vaan uimaan! Ihan kivaa puuhaa, varsinkin huonoina päivinä, kun ulkoilu ei välttämättä onnistu.
Pienemmällä on jalassa liukuestesukat, liukastahan on. Isompi saa jo luvan totutella siihen, että siellä EI juosta...
Sitten polskitaan joko matalassa (oliskos 30 cm) lastenaltaassa tai sitten uitetaan lapsia syvemmissä altaissa. Lapset menevät käsipohjaa tai uitetaan aikuisen voimin.
Kellukeita tms. käytetään vain leikkirekvisiittana. Pallon heittely yms. on todella kivaa lasten mielestä. (Käymme päiväsaikaan kun on rauhallista...)
Kyllä lapset siellä tekemistä keksivät. Aikuinen saa olla tarkkana, koska ehtiväisiä ovat...
Eikä todellakaan tarvitse olla mitään vauvauintikokemusta!
SAunassa käydään mennen tullen (ja ilman uikkaria!!!) ja muutenkin olen alusta asti ottanut tiukan linjan, että uimahallissa noudatetaan yleisiä hygieniasääntöjä...