En aio hankkia lapsia, koska en usko maapallon säilyvän elinkelpoisena enää sukupolvea. Muita?
Kun katsoo maailman laitaa niin ei kauhean hyvältä näytä. Ilmastonmuutos ja sen tuomat luonnonkatastrofit, ilmastopakolaisuus ja merenpinnan nousu saavuttavat huippunsa jossain tuolla vuoden 2050 taipeilla. Väestönkasvu lisääntyy vielä 2100-luvulle asti ennen kuin lähtee vihdoin laskemaan. Eläinlajeja kuolee sukupuuttoon kuin kärpäsiä, mikä uhkaa ekologista tasapainoa. Poliittinen ilmapiiri kiristyy koko ajan, useammat ydinvoimaa käyttävät maat ovat tukkanuottasilla.
Ja kun katsotaan ihan kotomaan tilannetta... Eläkesysteemi on jo hyvää vauhtia romuttumassa enkä esimerkiksi minä tule luultavasti koskaan pääsemään eläkkeelle. Koulu ja varhaiskasvatus ovat retuperällä. Elämisen kustannukset nousevat jatkuvasti samalla kun palkat polkevat paikoillaan. Tuloerot kasvavat. Olen ensimmäinen sukupolvi, joka tulee luultavasti kuolemaan nuorempana ja olemaan köyhempi kuin vanhempiensa sukupolvi ja alamäkeen mennään tästä, seuraavalla sukupolvella tulee olemaan asiat vielä huonommin.
Kaiken tämän keskellä lasten hankkiminen tuntuu ihan valtavan itsekkäältä teolta. Ihmiskunta on hyvää vauhtia tuhoamassa itseään enkä usko että edes minä kolmikymppisenä pääsen kokemaan luonnollista kuolemaa. Muita, joilla on samansuuntaisia ajatuksia?
Kommentit (5)
Olen samaa mieltä ja tämä on yksi monista muista syistä olla hankkimatta lapsia.
Tuohonhan kiteytyy aika tehokkaasti mitä tulevaisuudelta on odottaminen. Paskaa tuutin täydeltä, joten kannattaa pitää stetsoneistanne kunnolla kiinni. Sillä on tulossa sellaista schaisse pyryä vaakatasossa ettei ole ennen nähty, eikä tasan varmasti sen jälkeen tulla näkemäänkään. Koska seuraava lama tulee lanaamaan yhteiskunnat nurin. Sen jälkeen se on jokainen omasta puolestaan-periaatteella.
Ei tommosia kannata ajatella. Jos nuo ongelmat aiotaan selvittää, siihen tarvitaan se seuraava sukupuoli kantamaan meidän soihtua. Milleniaalit on hyvinkin hanakasti ottaneet koppia ilmastoasioista sun muista, kun vaan saadaan nuo itsekkäät asiat sössineet suuret ikäluokat pois vallan kahvasta niin veikkaan, että muutosta alkaa tulla ja lujaa. Tiede kehittyy koko ajan, olen hyvinkin toiveikas tulevaisuuden suhteen. Siksi hankin lapsia. Haluan heidän pääsevän todistamaan näitä jännittäviä aikoja.
N42, kaksi lasta 11v. ja 7v.
Vierailija kirjoitti:
Kun katsoo maailman laitaa niin ei kauhean hyvältä näytä. Ilmastonmuutos ja sen tuomat luonnonkatastrofit, ilmastopakolaisuus ja merenpinnan nousu saavuttavat huippunsa jossain tuolla vuoden 2050 taipeilla. Väestönkasvu lisääntyy vielä 2100-luvulle asti ennen kuin lähtee vihdoin laskemaan. Eläinlajeja kuolee sukupuuttoon kuin kärpäsiä, mikä uhkaa ekologista tasapainoa. Poliittinen ilmapiiri kiristyy koko ajan, useammat ydinvoimaa käyttävät maat ovat tukkanuottasilla.
Ja kun katsotaan ihan kotomaan tilannetta... Eläkesysteemi on jo hyvää vauhtia romuttumassa enkä esimerkiksi minä tule luultavasti koskaan pääsemään eläkkeelle. Koulu ja varhaiskasvatus ovat retuperällä. Elämisen kustannukset nousevat jatkuvasti samalla kun palkat polkevat paikoillaan. Tuloerot kasvavat. Olen ensimmäinen sukupolvi, joka tulee luultavasti kuolemaan nuorempana ja olemaan köyhempi kuin vanhempiensa sukupolvi ja alamäkeen mennään tästä, seuraavalla sukupolvella tulee olemaan asiat vielä huonommin.
Kaiken tämän keskellä lasten hankkiminen tuntuu ihan valtavan itsekkäältä teolta. Ihmiskunta on hyvää vauhtia tuhoamassa itseään enkä usko että edes minä kolmikymppisenä pääsen kokemaan luonnollista kuolemaa. Muita, joilla on samansuuntaisia ajatuksia?
Tarkennan sen verran, että väestönkasvu pienenee (eli hidastuu) koko ajan, mutta väestö tulee vielä kasvamaan.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ihmisten pohjaton ahneus ajaa meidät tuhoon. Ja tosiaan vuoden 2050 paikkeilla täällä on jo todella ikävät oltavat. Jos vielä kalakannat loppuvat vuonna 2048 kuten on monissa laskelmissa ennustettu niin sen vaikutusta ekosysteemeihin ei voida millään ennusteilla laskea, negatiiviset vaikutukset tulisivat olemaan niin massiiviset.