Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miksi tuo 1v ei nuku öisin???!

Vierailija
02.02.2019 |

Alan olla epätoivoinen. Meidän 1v 1kk poika on aina nukkunut huonosti, heräilee öisin todella monta kertaa, joskus jopa puolen tunnin - tunnin välein. Ei ole kipuja, herää vain ja tuntuu ettei saa unta. Aiemmin on riittänyt tutti ja tassuttelut, mutta nyt parin viikon ajan poika on herännyt öisin 1-2 aikaan ja kukkuu muutaman tunnin nukahtamatta. Ainoastaan maidolla saa tainnutettua ja siinäkin kestää se nukahtaminen. En tahtoisi antaa tuon ikäiselle enää maitoa, mutta onko mitään muuta vaihtoehtoa.

Päivällä on sitten tosi väsynyt, mutta nukkuu parin tunnin päikkärit yleensä 13-15 välillä. En anna nukkua enempää, nukahtaisi aiemminkin ja nukkuisi pidempäänkin kyllä. Siltikään ei yöllä nuku. Viime yönä meni 21 aikoihin nukkumaan, meni puoli tuntia ja heräsi itkien. Otin syliin ja rauhoittelin ja laitoin takaisin sänkyyn. Piti tassutella ja seistä vieressä puoli tuntia, että nukahti. Sitten heräsi yhden aikaan ja nukahti lopulta neljän jälkeen. En antanut maitoa, nukutin vain viereen. Nostin omaan sänkyynsä ja sitten poika nukkui pari tuntia ja heräsi taas. Sitten jälleen tassuttelut ja nousi ylös kahdeksalta. Miten ihmeessä tuo jaksaa tollaisilla unilla päivästä ja yöstä toiseen? Minä olen ihan puhki ja toinen vauva on tuloillaan. Olisi kiva kun edes tuo esikoinen oppisi nukkumaan kesään mennessä kun tuo toinen syntyy. Mitä tässä pitäisi tehdä??

Ja siis poika syö kunnolla päivisin, syö iltapuuron ja leipää ja hedelmiä iltapalaksi ja vielä velliäkin ennen nukkumaanmenoa. Ei allergioitakaan ole.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika oli myös tuollainen, ja valitettavasti oppi nukkumaan yöt vasta 3-vuotiaana, ihan kunnolla vasta 6-vuotiaana...tosin heräili jonkinlaisiin kauhukohtauksiin, eli heräsi huutaen täyttä kurkkua ja oli tosi vaikea saada rauhoittumaan. Sitten taas tyttö joka alkoi nukkua täydet yöt 6kk kävi läpi jonkinlaisen jakson 10-11kk iässä, jolloin halusi nimenomaan valvoa ja leikkiä yöllä pari tuntia. Se meni kyllä itsestään ohi.

Vierailija
22/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä suosittele ottamaan viereen vaan nyt omaan sänkyyn lapsi koko yöksi ja vaikka yhdessä miehen kanssa vuorotellen yritätte rauhoitella lasta esim. puhein tai silittelyin. Alkuun saattaa huutaa vaikka parikin tuntia putkeen, mutta kyllä se siitä kun huomaa että ei sillä keinolla saa maitoa/pääse viereen. Saattaa kuulostaa rajulta, mutta ei lapsi oikeasti siitä rikki mene kunhan on tuttu aikuinen rauhoittelemassa.

Minä olen vieressä nukuttamista välttänyt, viime yönä otin viereen, että päästäisiin siitä jokaöisestä maidosta eroon... pitääkö vaan suosiolla antaa maitoa sitten kun on ihan hereillä. Kai se joskus jäisi pois? 😳

Jos annat maitoa kerran niin ei se jää ikinä pois. Olen 42v mies ja vieläkin juon maitoa.

Ihme neuvo: saattaa huutaa parikin tuntia, mutta älä tee mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Liian myöhäinen nukkumaanmenoaika. Sama iltarutiini ja kellonaika joka ilta, ellei ole jo.

- Älä anna periksi, anna olla yöllä omassa sängyssä, ilman palveluita

- White noise ja uniriepu voivat auttaa

- Pura uniassosiaatiot nukahtamisesta

- Päikkärit on tärkeät yöunien kannalta ja varsinkin omassa sängyssä/paikallaan ollessa (rattaissa ja liikkeessä uni on kevyempää)

- Johdonmukaisuus ja säännöllisyys valituissa tavoissa!

Vierailija
24/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä kaikkien muiden neuvojen lisäksi, usein tuohon yhden vuoden iän tienoille saattaa kävelemään oppimisen takia unikin häiriintyä.

Vierailija
25/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sanoisin, että nukuta hetki siten, miten parhaiten nukahtaa. On se sitten maidolla, äidin/isän vieressä, mutta älä vain laita valoja yöllä tai puhu normaalilla äänellä. Meillä poika alkoi nukkua täysiä öitä n.8kk:n iässä, mutta 1v iässä hänellekin tuli vaihe, että heräili pienin välein öisin, ei se kestänyt kuin pari kuukautta ja sitten oli ihan satunnaista heräilyä vielä pari viikkoa. Voi olla hampaita tulossa, mutta nyt kannattaa mennä hetki sieltä, mistä aita on matalin. Oli teiltä hiukan hölmöä noin äkkiä hankkiutua uudelleen raskaaksi, kun ei tiedä vielä mitään vauvoista ja eri vaiheista ja siitä, miten niiden kanssa pärjää.

Ahaa että jokainen vanhempi osaa ja tietää kaiken heti kun lapsi syntyy? Ja me ollaan hölmöjä kun ei tiedetä... sori nyt mut kukaan ei oo mestari lapsen syntyessä. Siinähän sitä oppii kaiken tekemällä ja kokemalla ja tämän seuraavan kanssa ollaan huomattavasti viisaampia.

Vierailija
26/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sanoisin, että nukuta hetki siten, miten parhaiten nukahtaa. On se sitten maidolla, äidin/isän vieressä, mutta älä vain laita valoja yöllä tai puhu normaalilla äänellä. Meillä poika alkoi nukkua täysiä öitä n.8kk:n iässä, mutta 1v iässä hänellekin tuli vaihe, että heräili pienin välein öisin, ei se kestänyt kuin pari kuukautta ja sitten oli ihan satunnaista heräilyä vielä pari viikkoa. Voi olla hampaita tulossa, mutta nyt kannattaa mennä hetki sieltä, mistä aita on matalin. Oli teiltä hiukan hölmöä noin äkkiä hankkiutua uudelleen raskaaksi, kun ei tiedä vielä mitään vauvoista ja eri vaiheista ja siitä, miten niiden kanssa pärjää.

Ahaa että jokainen vanhempi osaa ja tietää kaiken heti kun lapsi syntyy? Ja me ollaan hölmöjä kun ei tiedetä... sori nyt mut kukaan ei oo mestari lapsen syntyessä. Siinähän sitä oppii kaiken tekemällä ja kokemalla ja tämän seuraavan kanssa ollaan huomattavasti viisaampia.

Eri

Ei kukaan tiedä mitään siitä omasta vauvasta ennen kun se syntyy ja siihen tutustuu. Eikä sen seuravankaan kohdalla tiedä mitään kun se on ihan eri persoona kuin se eka.

Joten oli lapset isolla tai pienellä ikäerolla, jokaisen lapsen kohdalla vanhemmuus on ihan uusi (kamalan ihana) seikkailu.

Onnea odotukseen ja kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa, luotetaan siihen, että teini-iässä viimeistään nukkuvat :)

Vierailija
27/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 1-vuotias tarvii vielä yöllä maitoa - veikkaan että herää ihan nälkään. Toki tottuu olemaan nälässä, jos et maitoa anna, mutta se voi vaikuttaa kasvuun. Muistutan vielä, että lapselle nälkä tuntuu kovana kipuna, joten sen takia voi itkeskellä.

Myös tiheän imun kausi ajoittuu tuohon kohtaan, voi olla syynä sekin.

Itse olen minimoinut aina kaikki ”häiriöt” yöllä, meillä on tärkeintä että nukutaan, keinolla millä hyvänsä :D. Vaikuttaa lapsen kehitykseen ja aikuisen jaksamiseen jos pitää yöllä valvoa. Toinen lapsi alkoi nukkua yönsä (12 h putkeen) ilman maitoa 7 kk vanhana ja toinen 1v 3 kk. Tämän pidempään syöneen kanssa oli vähän haasteita välillä kasvussa joten sai syödä maitoa niin paljon kun halusi. Ja söikin 3-12 kertaa yössä kunnes yhtäkkiä vaan alkoi nukkua ilman maitoa.

Vierailija
28/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän 1 vuotias kans nukkui yöt huonosti jos ei saanut nukkua päivällä riittävästi. Nyt on 1v 10kk ja nukkuu välillä 3 tuntia päikkäreitä. Illalla nukkumaan 21-22 aikoihin ja aamulla herätään 8-9 aikoihin.

Vierailija
29/29 |
02.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla voi vaan valitettavasti olla huonosti nukkuva lapsi. Mulla oli niitä kaksi kappaletta, kolmas oli ihan erilainen. Nämä kaksi alkoivat nukkua yöt läpeensä vasta 3- ja 5- vuotiaina. En tajua miten itse selvisin siitä hengissä. Nuorena jaksoi. Kolmas sitten nukkuikin 8kk ikäisestä yöt läpi.

Ihana että uskalsit tehdä vielä kolmannen. Mä en! Eka oppi nukkumaan kunnolla yli 2 v. Kuopus herättää usein 8 kertaa yössä vaikka on kohta 2.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän