Jos kerran hoitajia on vanhustenhoidossa liian vähän niin..
..miksi nämä hoitajat siiten on siellä taukotiloissa suurimman osan päivää?
Kun menee vierailulle omaisen luo niin paikalla ei näy ketään hoitajaa. Sinne johonkin taukotiloihin ne on vetäytyneet. Samoin jos hoidettava pirautti kelloa niin ketään ei näkynyt sinä puolena tuntina jonka vierailu kesti.
Tiedän että ovat taukotiloissa porukalla koska kerran aukaisin oven ja näin asian.
Elikkä kovin ristiriitaisin tuntein joutuu seuraamaan valitusta hoitohenkilökunnan vähyydestä.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..miksi nämä hoitajat siiten on siellä taukotiloissa suurimman osan päivää?
Kun menee vierailulle omaisen luo niin paikalla ei näy ketään hoitajaa. Sinne johonkin taukotiloihin ne on vetäytyneet. Samoin jos hoidettava pirautti kelloa niin ketään ei näkynyt sinä puolena tuntina jonka vierailu kesti.
Tiedän että ovat taukotiloissa porukalla koska kerran aukaisin oven ja näin asian.Elikkä kovin ristiriitaisin tuntein joutuu seuraamaan valitusta hoitohenkilökunnan vähyydestä.
Olit oikein PUOLI TUNTIA vierailulla omaisesi luona? Siinähän onkin aikaa kerrakseen alkaa arvostelemaan hoitajia.
Itse käyn useamman kerran viikossa omaistani katsomassa, on tehostetussa palveluasumisessa. Puoli tuntia ei riitä edes omaiseni syöttämiseen. Joten aika paljon näen hoitajia työssään, enkä tunnista ongelmaasi. Istuvat kansliassa silloin, kun on vuoronvaihdon ja raportin aika. Muuten kanslia on tyhjillään ja hoitajat kuka missäkin asukkaan luona.
Jos oma läheisesi on noin huonossa paikassa hoidossa, pitäisikö sinun omaisena ehkä tehdä asialle jotain? Muutakin kun valittaa anonyyminä palstalla.
Sinä n. puolena tuntina jonka vierailu vielä kesti kellohälytyksen jälkeen.
ap.
Alkaa ap:lla perustelut loppua, kun pitää ruveta tarinaansa paikkailemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Ap oli puoli tuntia omaisen luona ja käytti suurimman osan ajasta hoitajien tarkkailuun. En ole hoitaja ja ennemmin kuolisin kuin lähtisin hoitoalalle. Mutta ap, puoli tuntia, voi helkutti! Eikä edes peittoa voi itse laittaa, ihan vain veetuillakseen piti saada hoitaja se tekemään. Sä kerrot rivien välissä aika selvästi, että hitot sua se omainen kiinnosti ja se puoli tuntia oli yhtä tuskaa.
Just näin.
Itselläni oli vähän vastaava tilanne, kun menin palvelutaloon tätiäni katsomaan. Yhteistiloissa eräs rouva totesi minulle, että on vähän vilpoista tässä. Minä kysyin rouvalta, haluaisiko hän peittoa tms. Rouva neuvoi mistä löydän hänen hartiahuivinsa. Minä hain huivin ja autoin sen rouvan harteille. Aikaa meni noin kaksi minuuttia eikä tarvittu mitään hoitajia siihen hommaan. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa moisesta asiasta soitella, kun tiedän miten kiire hoitajilla muutenkin on.
Aikaksemmassa ammatissani toimistopuolella kunnallishallinnossa oli useinkin aikaa tunnin kahvitauoille, omien asioiden hoitamiselle ja netissä surffailulle.
Vaihdoin alaa ja olen nyt sh. Töissä olen ollut niin Esperin hoivakodissa kuin sairaalaosastolla. En kertaakaan ole todellakaan ehtinyt edes lukea love-tentteihin työajalla, saati ajatellakaan mitään omien asioiden hoitamista. Tauot jäävät pitämättä tai niin lyhyiksi, että ruoka jää syömättä ja jäähtyy lautaselle kun hyppäät kellon perässä 5 kertaa vartissa.
Viimeksi viime yönä olin yövuorossa, 20.30-07.30. Ylitöiksi meni ja syömättä jäi, osastolla niin huonokuntoista potilasta ja muutama äkillinen tilan huononeminen.
Tämä työ on erittäin rankkaa, joten jos joskus erittäin harvoin on tilanne, että ehtii istua ja jopa lukea raportin rauhassa tai peräti tauolla muutaman minuutin yli lakisääteisen ajan, niin antakaa heidän herranjumala tehdä se. Julkisessa hallinnossa on moninkertaisesti enemmän vetelehtijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin sairaalaan niin heti yöllä olivat hoitajat istumassa. Kävin pyytämässä unilääkettä iltahoitajan ohjeen mukaan yöllä ja yöhoitajat olivat heti naama nurin päin kun joutuivat lääkettä antamaan. Eivät viitsisi tehdä töitä niissä yövuoroissa ainakaan kokemukseni mukaan.
Narkkareihin ei yleensä suhtauduta myötämielisesti.
Kyllä niitä lusmuja on aina joka työpaikassa, valitettavasti. Onneksi pääsääntöisesti hoitajat tekee työtä enemmin kuin istuvat kahvitauolla puoli tuntia.
Välillä on tosi raskaita päiviä ja aina ei ehdi pitää taukoja ollenkaan. Tauot pitäisi tosiaan portaistaa niin, ettei kaikki ole samaan aikaan tauolla. Valitettavasti sairaaloissa ja hoitokodeissa päivärytmi menee niin, että siinä aamutoimien ja suihkutusten jälkeen on se pieni hetki aikaa ennen kuin tulee lounas ja kaikkien täytyy olla taas kentällä avustamassa ruokailussa. Sen vuoksi se tauko on monesti samaan aikaan kaikilla.
Ja omaiset monesti tulevat käymään silloin, kun on vuoronvaihto ja aamuvuorolaiset antaa raporttia iltavuorolaisille. Se saattaa näyttäytyä niin, että siellä ne vain juoruilevat. Ja saattavat jopa nauraakin, huumori kun auttaa jaksamaan rankassa arjessa.
Omaiset on muuten pääsääntöisesti ihania ja on kiva heidän kanssaan rupatella ja vaihtaa kuulumisia. Aina ei ehdi pitkäksi aikaa jäädä jutustelemaan, mutta pienikin hetki voi olla molemmin puolin hyvä kokemus.
Välillä omaiset on hankalia. Avoin keskustelu on näissä tilanteissa paikallaan. Omainenkin voi ottaa asiallisen linjan. Olen työurani aikana huomannut, että ystävällinen ja asiallinen omainen tulee paremmin kuulluksi, kuin se joka hyökkää haukkumaan hoitajaa, joka ei edes liity mitenkään valituksen aiheeseen.
Ollaanhan ihmisiä toisellemme, kaikin puolin 😊
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli vähän vastaava tilanne, kun menin palvelutaloon tätiäni katsomaan. Yhteistiloissa eräs rouva totesi minulle, että on vähän vilpoista tässä. Minä kysyin rouvalta, haluaisiko hän peittoa tms. Rouva neuvoi mistä löydän hänen hartiahuivinsa. Minä hain huivin ja autoin sen rouvan harteille. Aikaa meni noin kaksi minuuttia eikä tarvittu mitään hoitajia siihen hommaan. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa moisesta asiasta soitella, kun tiedän miten kiire hoitajilla muutenkin on.
Meillä sama tilanne, veli kävi isää katsomassa melkein joka päivä, kun asui lapsuudenkodissa aikamiespoikana. Hoiti toki omaishoitajana niin kauan kuin pystyi, mutta omakin terveys alkoi olla huono ja rintamamiestalossa vaikeaa. Todella usein veli autteli myös muita vanhuksia. Ei hän kokenut sitä, että olisi auttanut hoitajia, tai tehnyt niiden hoitajien työtä vaan että auttoi niitä vanhuksia.
Samoin kun itse käytiin, vaikka asuttiin kauempana ja ei niin usein käyty, tuli moni vanhus tutuksi ja he pyysivät myös rohkeasti apua vastaaviin pikkuasioihin. Ei tullut mieleenkään alkaa huutaa hoitajia apuun. Saatiin vielä noilta vanhuksilta kehuja, kun ollaan niin mukavia. Yksi vanhus moitti yhden toisen omaisia, että kun ne aina tulevat tänne valittamaan jostain, aina toivoi, ettei ne tulisi, vaikka onhan se tietysti "Jussille" hyvä että käyvät katsomassa.
Ap huutelisi hoitajia apuun ja veetuilisi. Kummasti tuohon ap:n tarinaan tulee lisäväriä sitä mukaa, kun toiset omaiset kertovat, että välittävät omista omaisistaan ja myös niistä vieraista vanhuksista siinä sivussa. Tuollaiset ihmiset eivät edes ajattele, että voisivat itse tehdä jotain, vaan soitteleva ip-lehtiin, kuinka vanhuksen lakanoita ei ole vaihdettu, vaan vielä on samat kun he viiden kilometrin päästä kävivät edellisen kerran kuukausi sitten.
PS. isälläni oli kolmet samanlaiset lakanat, ostin tarjouksesta. Vähemmän käyvät omaiset eivät edes tiedä, että ne ovat omia.
En ole hoitaja enkä ikinä alalle lähtisi.
Juteltiin ystäväni kanssa tästä. Molemmat ollaan oltu hoitoalalla vanhustyössä. Ei siellä ainakaan pk-seudulla kiirettä ollut, töitä pari tuntia ja loput koko porukalla taukohuoneessa istumista. Saattaa muualla olla toisin, mutta ap ihan oikeassa. Lisäksi liian "aktiivisia" omaisia vihattiin, vaikka mielestäni on inhimillistä olla omaisen voinnista kiinnostunut. Vaihdoin myöhemmin alaa, tuli sen verran kurja olo näistä hoitolaitoksista.
Nyt vasta tajuankin miten tämä homma menee.
Elikkä hoitaja joka taukohuoneessa päivystää ja juttelee mukavia kollegoiden kanssa, eikä vastaa vanhusten hälytyssummerien painalluksiin, koska vaan turhaan juoksuttavat rouva hoitajaa, kuten ketjun kommenteissa esitetään. niin onkin mukana hoitomitoituksessa vaikka ei edes tee sitä työtä mistä maksetaan!
Mutta kas kummaa jos työnantaja laittaa hänet siivoamaan (ajalla jolla hän ei tee mitään muutenkaan, eikä haluakkaan tehdä) niin hän kummasti ei sitten enää olekkaan hoitovahvuudessa ja tulee hoitovahvuuteen vajausta.
Huh huh.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Taukotilaan usein voi tulla kysymään onko hoitajalla hetki aikaa. Kovimpia kellon soittelijoita on he joilla ei ihan suurta hätää ole ennemmin pitäisi juosta niiden luo jotka ei itse ei pysty kelloa soittamaan. Rasittavimpia on omaiset jotka soittaa kelloa vain testatakseen että se toimii.
Hoitajia pitäisi vaan saada lisää, vaikka ei nykyisetkään halua tehdä sitä työtä mistä saavat palkkansa?
Edelleen pelkkä peiton laitto olisi riittänyt. Ei oikeasti voi olla niin tyhmä, ettei tuollaista ymmärrä ilman hoitajaa. Kutsutko itsellesikin apujoukkoja kun sinulle tulee kylmä? Ilmeisesti, kun et näy ymmärtävän, mikä kylmyyteen auttaa. Ei tarvitse mitään ovia sulkea.