Miksi asiakaspalvelijat teitittelevät nelikymppistä naista?
Joka on ihan ikäisensä näköinen, hiukset yli olkapäiden, ei silmälaseja ja normaali paino, normaali pukeutuminen.
Olen ollut käsityksessä, että vasta kumaraan painuneita harmaahiuksisia vanhuksia (yli 70-vuotiaita) vasta teititellään.
Kommentit (50)
Kyllä on ihan kohteliasta teititellä minkä tahansa ikäistä asiakasta.
Koska näyttää vanhalle. Kaikki tyttömäisyys jo kadonnut.
40 v on keski-ikäinen. Ehkä se on sitten joku rajapyykki, kun ei ole enää nuorikaan, niin aletaan teititellä? Musta koko teitittelyn vois kyllä lopettaa.
Mulla vaihtu jus 40v akka kahteen parikymppiseen
Jaa, teititelläänkö sua ihan säännönmukaisesti? Itse teitittelen välillä vahingossakin, kun sanat ei vaan tule ulos aina just niinku olis ajatellut.
Omalla kohdallani ehkä ikää enemmän vaikuttaa asiakkaan käytös, yritän vähän haistella onko hän sellainen rento tyyppi joka haluaa jutustella niitä näitä, vai enemmän sellainen joka odottaa asiakaspalvelijan pitävän ammatillista etäisyyttä ja osoittaa kunnioituksensa sanoilla.
Itse asiakkaana olisin ehkä kummissani jos mua teititeltäisiin, en ole yhtään sen tyyppinen henkilö. Ja olen melkein 40-vuotias.
Teitittelen töissä kaikkia muita kuin lapsia, koska se on kohteliasta. Mutta en olekaan mikään Alepan kassa vaan työskentelen sellaisissa paikoissa, joissa erinomainen palvelu kuuluu asiaan.
Mutta siis varsinaisia vanhuksia (n.70v->) teitittelen aina lähtökohtaisesti, ellei keskustelu mene jotenkin niin tuttavalliseksi että se tuntuu jo hassulta.
Se on kohteliasta, mikä on tänä päivänä loukkaavaa.
Teitittely on kohteliasta, ja aspatilanteessa lähtökohtaisesti tulisi teititellä kaikkia jotka ovat ilmiselvästi aikuisia. Jos sanoisit bussissa henkilöstä lapselle "mene tuohon tädin/rouvan/sedän viereen istumaan" sen sijaan että sanot "mene tuohon tytön/pojan viereen istumaan", niin kyseistä henkilöä tulisi aspatilanteessa teititellä.
Sanoisin, että aika pitkälti säälistä.
Enemmän loukkaannuin kun minulta kysyttiin 38-vuotiaana Alkossa paperit. Teitittely on sivistynyttä käytöstä.
No minäpä kerron tässä syyt teitittelyyn oikein listattuna tärkeysjärjestyksessä:
1. Työnantajani ohje on, että _kaikkia_ asiakkaita teititellään, koska se ilmaisee kunnioitusta ja kohteliaisuutta asiakasta kohtaan.
2. Kun teititellään kaikkia, vältetään erottelu ja kiusalliset tilanteet: "Onkohan tuo nyt sen ikäinen, jota voi teititellä vai ei, hmmm"
3. Mielensä pahoittaminen kaikista, aivan naurettavistakin asioista on lisääntynyt tätä nykyä ja mikäli toista teititellään, toista ei, keksitään siitä pahastua, teki niin taikka näin: "Jaa minä en ole yhtä hyvä asiakas, kun edellinen, kun minua ei teititelty" "Ai jaha, vai niin, että minä näytän siis aspan mielestä vanhalta kurpalta, kun edellistä sinuteltiin, minua ei" ja niin edelleen.
Ei se asiakaspalvelija voi sille mitään. Ohjeistus ja käskytys on annettu esimiestasolta. Jos räksytät asiasta asiakaspalvelijalle, sun palaute mene väärään osoitteeseen.
Toivoisin ettei minua teititeltäisi, koska se on nykymittapuulla niin kankeaa eikä istu puhekieleen. Teitittely kuulostaa teennäiseltä, MUKA-kohteliaalta.
T. keski-ikäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin ettei minua teititeltäisi, koska se on nykymittapuulla niin kankeaa eikä istu puhekieleen. Teitittely kuulostaa teennäiseltä, MUKA-kohteliaalta.
T. keski-ikäinen nainen
Puhutellaan sitten 3:ssa persoonassa: "Rouva on hyvä vaan!" , "Saako rouvalle olla vielä jotain muuta?", "Mutta hyvänen aika, rouvahan on niin nuorekas ja fiksu!".
Ollessamme kerran pikaruokalassa parikymppisinä ystäväni kanssa ruoka tarjoiltiin minulle "olkaa hyvä" ja ystävälleni "ole hyvä" saatesanojen kera. Nämä siis samassa tilanteessa peräjälkeen. Mitä tästä pitäisi ajatella?
koska 40v suomi nainen on jo vanha kurppa ja myös näyttää siltä.