Synnytys Vammalassa/Synnyttämään Vammalaan
Hei,
Olisin kiinnostunut kuulemaan synnytyskokemuksista Vammalassa TAI jos olet menossa synnyttämään sinne touko-kesäkuussa kuten minä.
Vaihtoehtoina minulla siis TAYS tai Vammala.
Kommentit (33)
Vammalan synnytysosasto taidetaan sulkeakin kesäksi. En muista mistä alkaen...
ja hänen mukaansa oikein ystävälliset kätilöt ja kaikki meni hyvin. Vaikken asiantuntija tällä alalla olekaan, niin uskon, että jos olet normaalisynnyttäjä ilman riskitaustaa, niin voit huoletta synnyttää vammalassa. Kyllähän siellä syntyy vauvoja kaiken aikaa! Tosin en tiedä kesästä, jos synnäri edellisen viestin mukaan on kiinni.
Eli synnytin poikani reilu vuosi sitten pääsiäsenä vammalassa.
Tosiaan anestesialääkäri ei ole siellä paikalla muuten, kuin edellisessä viestissä mainittuna aikana. Itselleni siitä ei oli ollut hyötyä vaikka olisikin ollut paikalla, koska mulla oli melko nopea synnytys.
Kätilö mulla oli todella ihana. Samoin suurinosa hoitajista oli mukavia.
Imetykseen suhtaudutaan todella myönteisesti. Hoitajat opasti todella hyvin, että imetys saatiin onnistumaan.
Itse tykkäsin todella paljon kyseisestä sairaalasta ja jos joskus toisen lapsen saan, niin kyllä vammalaan menen synnyttämään...
Vammalassa on yksikön sisällä jatkuva anestesia- ja gynekologipäivystys, joka mahdollistaa ympärivuorokautisen kivunlievitys- ja sektiovalmiuden. Toki varmistin asiat, kun Vammalaa harkitsin. Sulku alkaa juhannukselta.
Tiedän, että sinne otetaan ns. riskittömiä tapauksia ja siksi heillä onkin hyvin perusteellinen synnytyksen suunnittelukäynti kaikille, joilla on perusedellytykset siellä synnyttää.
Minua vain houkuttelee synnytys sairaalassa, jossa on ka 2 synnytystä/pv TAYSin reilun 10 synnytyksen sijaan.
Mutta kovin on positiivisia kokemuksia Vammalasta, toisin kuin TAYSin ruuhkaisista kesäsynnytyksistä.Juuni75:
ja ovat tykänneet paikasta tosi paljon. Ei ole ollut mitään negatiivista sanottavaa. Raskausviikkoja pitää olla kuitenkin 36 täynnä, ennenkuin voi vammalaan mennä synnyttämään.Pari-kolme viikkoa on kesällä kiinni osasto.
En ehkä ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi tuosta lääkärien päivystysasiasta. En tarkoittanut etteikö Vammalassa olisi OLLENKAAN päivystäjiä. Lääkärit päivystävät kotonaan eli tulevat sairaalaan, kun heitä siellä tarvitaan. Ymmärrät varmaankin, että kaikki lääkärit eivät asu Vammalassa tai sen läheisyydessä ja tästä johtuen heidän saapumisensa sairaalaan voi kestää pitkäänkin. Lisäksi huomauttaisin, että ANE-lääkärillä ei ole lastenlääkärin pätevyyttä ja näin ollen ensiapu, jos lapsi voi huonosti, on heikkoa.
Vammala oli tosi kiva paikka synnyttää, ihana henkilökunta eikä mitään sellaista ahdistavaa aikataulua kuten TAYS:ssa kuulemma (Eli esim. kylvetykselle varattu aika ja sitten kuitenkin ruuhkan takia joudut odottelemaan sitä tunteja). Tosi ihana alku sekä lapselle että äidille ja isälle.
Vammalaanhan tosiaan otetaan vasta rv 36 jälkeen synnyttämään ja sitä ennen rv 34 on tehty synnytysarvio ja kaikki riskisynnytykset ohjataan isompiin sairaaloihin.
Mun ymmärtääkseni anestesialääkäri tulee paikalle n. 15 - 30 min:ssa- taitaa olla TAYS:ssa monesti käynyt niin, että ei anestesialääkäri ehdi paikalle _samasta talosta_ tarpeeksi ajoissa. Muutenkaan ei mitään valittamista, oli turvallinen olo ja kannustava henki.
Kiitos tiedoistasi, Minea! Ehkä käsitykseni tamperelaisten Vammalaan menosta on johtunut tuosta, että ei siitä ainakaan Tre:lla pidetä, jos joku haluaa Vas:iin synnyttämään. Hienoa, että sinne saa mennä vapaasti, koska Vas kaipaa varmasti jokaista synnyttäjää, että toiminta säilyy siellä.
Itse asun Kangasalla ja täällä vaaditaan nykyään ylilääkärin päätös (siis jos " luvan" kanssa on Vammalaan menossa). Kustannussyihin vetoavat, vaikken tiedä miksi. Luulisi yliopistosairaalan olevan aina kalliimpi paikka synnyttää. Voisihan sitä tietysti vielä kysellä neuvolassa, että mitä se ylilääkärin lupa " vaatii" . Voihan sen synnytyspaikan periaatteessa valita vasta lähdön aikaan eli että kuinka kiire tuntuu olevan ja onko esim. esikoiselle saatu ajoissa hoitaja. Niinhän me viimeksikin tehtiin (paitsi ettei tarvittu lastehoitajaa) eli jos autossa istuminen olisi tuottanut jo hirveää tuskaa tai lapsivesi olisi jo mennyt, niin ehkä olisimme hurauttaneet suoraan Taysiin.
Vammalaan.
Molemmat edelliset lapset ovat syntyneet yöllä. Ekalla kerralla sain epiduraalin kello 22 ja lapsi syntyi imukupilla lääkärin avustuksella, koska napanuora oli kaulan ympärillä. Kaikki sujui kuitenkin hyvin. Lääkäri onnistui ennen vauvan syntymää kiertämään napanuoran löysemmälle.
Tokalla kerralla sain n. klo 4 kohdunkaulan puudutuksen ja lapsi olikin kookas 4770g. Kätilö onnistui yksin saamaan lapsen maailmaan vaikka juuttuikin hartioista kiinni. Vauva selvisi pelkillä mustelmilla äitikin toipui noin viikossa istumiskuntoon.
Molemmat vauvat ovat saaneet valohoitoa ja olen ollut viikon sairaalassa molemmilla kerroilla. Siinä ajassa jo on ehtinyt sairaalan väki tulla tutuksi. Ensimmäisen lapsen syntyessä sain olla koko viikon omassa huoneessa, sillä synnytyksiä oli vähemmän. Toisella kerralla olikin ruuhkaviikko ja olin kahden hengen huoneessa viimeiset päivät.
Olen ollut tyytyväinen sairaalaan vaikka jälkimmäinen synnytys olikin tuskallinen vauvan koon takia. Suosittelen sairaalaa.
Synnytin esikoiseni kiirellisenä sektiona Vammalassa (virka-aikana) ja kaikki sujui aivan loistavasti. Aika leikkauspäätöksestä siihen kuin vauva oli kapaloissa taisi olla jotain 10 minuuttia. Synnytykse jälkeen oli kaikki hoito todella loistavaa. Henkilökunta oli, kuten joku jo totesikin, siivoojista lääkäreihin, mukavaa ja asiantuntevaa.
Toisen lapseni jouduin synnyttämään TAYSissä, koska raskausdiabetestäni jouduttiin hoitamaan insuliinilla. Insuliinia piikittävä äiti ei voi synnyttää Vammalassa, koska lapsi halutaan TAYSissä siirtää heti synnytyksen jälkeen (vähintään) vuorokaudeksi tarkkailuun erilliselle osastolle (jonne äiti pääsee jos pääsee, mutta se on eri tarina se...)
Olisin kovasti halunnut synnyttää tämä toisenkin lapsen Vammalassa, mutta törmäsin TAYSin suoranaiseen vammalakammoon. TAYSin kätilö väitti esim. kirkain silmin, että jos vauva joudutaan tuomaan Vammalasta TAYSiin, niin äiti ei pääse mukaan, vaan joutuu jäämään Vammalaan. Tämä on täysin totta. Nimittäin siinä tapauksessa, että jos se äiti on siinä vaiheessa leikkaussalissa maha auki. Silloin lapsi lähtee edellä omalla abmulanssillaan ja äiti lähtee heti perässä, kun on kokoon kursittu.
Muulloi AINA vauva ja äiti pidetään siellä yhdessä. Toisin kuin TAYSIssä. Siellä esim. heräämöön ei saa vauvaa viereensä. Vammalassa sain heräämöön niin mieheni kuin vauvanikin vierelleni.
Samoin tämä " eihän siellä ole edes asiantuntevaa henkilökuntaa paikalla" väite on sangen yleinen. TAYSIssä (oman henk. koht. kokemukseni mukaan) asiantunteva henkilökunta on toki paikalla, mutta sitä epiduraalia sai kyllä odotella sen verran aikaa, että jos kyseessä olisi ollut kiireellinen sektio, niin jomman kumman henki olis ehtinyt lähteä.
Rohkeasti vain Vammalaan synnyttämään! Vammalassa synnytystä pidetään normaalina inhimillisen elämän osana, TAYSIssa taas sairautena, joka täytyy parantaa.
Kyselin neuvolassa terkkarilta Vammalassa synnyttämisestä (olen siis tamperelainen). Selvisi ainakin se, miksi Tampereella ollaan niin kielteisiä Vammalaa kohtaan. Eli Tampereen kaupunki maksaa synnytyksemme, ja ostaa TAYS:lta palveluja tiettyyn hintaan, joka on edullisempi kuin Vammalassa. Eli jos minä esimerkiksi synnytän Vammalassa, kaupungin pitää maksaa siitä vammalaan enemmän kuin jos synnyttäisin TAYS:ssa.
Terkkari oli sitä mieltä, että mennessäni Vammalaan synnyttämään, minun on teeskenneltävä, että olisin ohikulkumatkalla. Tarkoituksellisesti en voi mennä Vammalaan, koska siinä tapauksessa joutuisin itse kustantamaan koko synnytyksen (noin 2000 euroa normaali synnytys). Tämä nyt on vähän ristiriidassa sen tiedon kanssa, jota sain TAYS:n entiseltä kätilöltä. Vähän sekavaa kaikenkaikkiaan... Vammalassa synnyttämisestä nyt kuitenkin haaveilen ainakin tämän topicin kommenttien perusteella.
Ei tässä enää kovin montaa viikkoa tarvitse odotella, eilen VASsta soitettiin ja kysyttiin, milloin minulle sopisi tulla synnytyksen suunnitteluun / synnytystapa-arvioon. Aika hyvää palvelua pieneltä yksiköltä :) Aika on nyt sitten varattu rv 36+6 ja tämän ketjun viestit ovat kyllä osaltaan vahvistaneet päätöstä synnyttää Vammalassa turvallisin mielin!
Tinuri ja Itu rv 31+3
Aivan höpöjuttuja puhui terkkarisi!
Minulle on nyt sekä np- että rakenneultrassa sanonut kokenut TAMPERELAINEN ultraaja keskusäitiysneuvolassa (vimpeli...) että jos haluat mennä vammalaan synnyttämään myös toisen lapsesi niin siitä vaan. Heitä on painokkaasti kielletty sanomasta näin, mutta mikään laki tms ei estä naista menemästä aivan minne tahansa synnyttämään. Etkä TODELLAKAAN joudu siitä itse maksamaan!
Eli mulla siis puhe tuli siitä kun asuin Vammalassa kun sain esikoiseni ja lääkäri kysyi, että aionko kakkosen mennä sinne synnyttämään. Olin ihan hölmistynyt, kun luulin myös ettei se ole mahdollista/sallittua. Hän kumosi väitteet täysin huhupuheiksi, perättömiksi. Kyse on nimenomaan rahasta miksi tamperelaisille sanotaan etteivät saa mennä muualle...
Sandi: No juuri tuota raha-asiaa se terkkarini selitti, ei se minusta mitään höpöjuttua puhunut... Ehkä kerroin itse tuossa huonosti. Mutta niin se vaan on että periaatteessa Vammalaan ei ole luvallista mennä paitsi itse maksaen, käytännössä sitten on kuitenkin. Ei kukaan varmaankaan ole joutunut sitä synnytystä maksamaan itse koskaan.
Viime vuonna Vla:ssa synnytti 9 tamperelaista, vuonna 2004 heitä oli 14. Aika vähän mielestäni... Eli aika vähän ihmiset tietävät tuosta mahdollisuudesta tai sitten ovat niin lainkuuliaisia etteivät tohdi lähteä Vammalaan kun hetki koittaa.
Me oltiin Vla:ssa tutustumiskäynnilläkin oikein, ja siellä oli ihanaa! Haluan sinne kyllä tosi kovasti ja sinne me mennäänkin jollei ihmeitä satu... Oli niin rauhallista ja mukavaa. Täysin neutraalisti suhtautuivat tamperelaisuuteemme, eivät ihmetelleet asiaa tai mitään.
Minea rv 39+1
Synnytin Vammalassa lokakuun lopussa. Jäi tosi positiivinen mieli vaikka itse synnytys olikin aika kivulias ja kivunlievitykset eivät tainneet mennä ihan nappiin. Saatiin olla perhehuoneessa 5 pv kaikessa rauhassa ja imetykseen sain apua aina kun tarvin. Eipä ole tarvinnut kertaakaan antaa korviketta vauvalle, niin hyvin lähti imetys sujumaan.
Ihanaa oli että eivät hätistelleet kotiin, itse saimme päättää milloin lähdemme. Uskon että lapseemme oli suuri vaikutus sillä että sairaala-aika meni niin hyvin, tuli sellainen rauhallinen alku elämälle. Ihan eri kuin jos olis ollu hätäiset 3 päivää Tays:in ahtaissa huoneissa.
Synnytin viikonloppuna ja anestesialääkäri oli kotonaan lähistöllä päivystysvalmiudessa. Gynekologi oli paikalla ja laittoi mulle puudutuksen.
Henkilökunta oli tosi mukavaa ja ystävällistä. Meidän tamperelaisuus ei oikestaan tullut juurikaan esille koko aikana.
Kaveri oli samaan aikaan Tays:ssa ja oli ihan yhtä tyytyväinen kuin minäkin Vammalaan. Mutta esim. perhehuone oli mun mielestä niin iso etu että valitsisin edelleen itse Vammalan.
Olen itse miettinyt kanssa Vas:iin menoa, mutta kun ei kukaan ole siihen rohkaissut (neuvola ja psykologi vain totesivat " jaa, olet siis miettinyt" ), niin en ole asialle osannut mitää tehdä...
Onkohan jo liian myöhäistä? LA oli eilen, mutta ei vielä mitään merkkejä synnytyksestä ole ollut. Normaaliraskaus, eikä mitään riskiä tiedossa...
Vesiammeeseen haluaisin, Ja osaavan ja ystävällisen kätilön...
Senkun ajelet vammalaan synnyttämään! Jos kysyvät jotain niin sanot olleesi kylässä siellä tai ohikulkumatkalla. todennäköisesti eivät edes kysy.
On totta, että sekä synnytyslääkäri että anestesialääkäri päivystävät kotoaan. Tällöin on olemassa riski, että he eivät ehdi paikalle, jos äiti yllättäen (etukäteen soittamatta) ilmestyy ovelle ja tarvitsee sektion saman tien.
Jos äiti soittaa lähtiessään, tiedetään synnyttäjää odottaa ja silloin lääkäritkin ovat valmiudessa paremmin. Minulle sanottiin, että lääkärit ovat synnytyksen ollessa käynnissä Vammalan alueella joko kotonaan tai sairaalassa.
Kun itse synnytin, pyöri gyne vielä puolen yön aikaan viikonloppuyönä synnytyssaleissa katsomassa, miten synnyttäjillä menee. Anestesialääkäri saatiin paikalle kiireettömässä puudutustilanteessa noin kymmenessä minuutissa myös viikonloppuyönä puolen yön aikaan. Kätilöni oli sitä mieltä, että jos synnytyksen tiedetään olevan käynnissä, sektioaika päätöksestä kapaloon on noin 5-6 minuuttia.
Kaikin muinkin tavoin VAS on ensiluokkainen paikka synnyttää normaalisynnyttäjälle. Anestesialääkäri pystyy kyllä antamaan peruselvytyksen vauvalle, jos se on tarpeen. Siirtoa varten on inkubaattori valmiina ja ambulanssikyyti Taysiin kestää reilun puoli tuntia.
Henkilökunta on ensiluokkaista, ilmapiiri on myönteinen synnyttäjää ja vauvaa kohtaan sekä hoidon taso tilastojenkin valossa on hyvä. Itse taas en menisi Taysiin, ellei vauvalla tai minulla olisi jokin hätä. Normaali synnytys tai syntymä ei ole minun mielestäni lähtökohtaisesti yliopistosairaalatasoista hoitoa vaativa vaiva.
...Että anestesialääkärillä on varmasti parhaimmat taidot hoitaa elvytystilanne, myöskin lapsen. Eli toki Vammalassa ja muissa pienissä sairaaloissa on turvallista synnyttää, jos näin ei olisi ei siellä voisi synnyttää ylipäätään kukaan. Koskaan, kun ei voi ennustaa mitenkä synnytys sujuu.
Ja tosiaan TAYS:iin ei ole juurikaan matkaa. Ja niin kuin joku täällä jo kirjoitti, voi avunsaanti olla vaikeampaa ja hitaanpaa kiireisessä TAYS:ssa, jos huono tuuri käy.. eli siellä on kyllä ammattilaisia paikalla paljon, mutta päivystysaikana voi heistä jokainen olla " kiinni" ...
Näin alan asiantuntijana ja Pirkanmaalla myös asuvana, neuvoisin harkitsemaan tarkkaan Vammalassa synnyttämistä. Se on kuulemani mukaan tietenkin perhekeskeinen ja vauvaystävällinen paikka --- jos synnytät välillä ma-pe klo 8-16. Näiden aikojen ulkopuolella synnyttäminen on riskialtista, jos joku menee vikaan. Anestesialääkäriä tai lastenlääkäriä ei ole päivystämässä sairaalassa ollenkaan ja pahimmassa tapauksessa hätäsektiota voi joutua odottamaan ane-lääkärin puuttuessa puolikin tuntia. Tämä tarkoittaa vauvan kannalta erittäin huonoa ennustetta. Silloin vauva siirtyy hoitoon (ja muissakin tilanteissa, jolloin vauva tarvitsee hoitoa esim. antibiootit, sokeritippa) TAYS:iin. Itse en missään tapauksessa synnyttäisi koskaan Vammalassa.