Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lääkäri pakottaa käyttämään SSRI-lääkkeitä?!

Vierailija
31.01.2019 |

Eli pääsin nuorten mielenterveys keskuksen puolelle hoitoon ahdistuksen ja vaihtelevan mielialan takia. Ongelma on se, että lääkäri antoi reseptin SSRI-lääkkeisiin Ketipinor ja Seronil.

Hain lääkkeet ja ajattelin niiden olevan hyvä asia sekä avuksi ahdistukseeni. Googlasin kuitenkin sivuvaikutuksia SSRI-lääkkeistä ja löysin jotakin järkyttävää.

SSRI-lääkkeet vaikuttavat negatiivisesti seksuaalitoimintoihin pitkiksi ajoiksi jopa pysyvästi lyhyenkin käytön jälkeen. Ongelmia esim. ongelmia orgasmin saamusessa, mikään ei kiihota ja paljon muita lisää.
Lääkket aiheuttavat myös aivovauriota ja muutenkin sekoittavat tunteet sekä hormooni toiminnan.

Alkoi tämä hoitoon hakeutuminen kaduttaa heti. Tosiaan olen vasta 17v. nainen. Järkyttävä ja pelottava ajatus, että seksuaalisuuteni voi vahingoittua jopa loppu elämäksi SSRI-lääkkeiden takia. :(

En ole lääkkeitä siis vielä ottanut kertaakaan enkä aio ottaa. Tämän teen hyvin selväksi lääkärille ensi viikon käynnillä. Pelottaa vaan seuraukset.

Voiko lääkäri pakottaa minua käyttämään lääkkeitä?
Voidaanko minut laittaa pakkohoittoon, jos en suostu käyttämään lääkkeitä?
Mitä teen?!!

Googlettamalla SSRI-lääkkeet ja seksuaalisuus löytyy paljon lisää tietoa asiasta ja ihmisten kokemuksista.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua voida pakottaa, mutta esimerkiksi Kelan tukemaan psykoterapiaan on vaikea päästä, jos lääkitystä ei ole kokeiltu. Kaikkea netissä lukevaa ei kannata uskoa, on myös paljon meitä, jotka olemme SSRI-lääkkeisiin tyytyväisiä ja niistä kiitollisia. Sinuna kokeilisin ainakin.

Tsemppiä!

Vierailija
2/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi laittaa pakkohoitoon, ellet ole vaaraksi itsellesi tai muille. Kannattaa ottaa huomioon, että Kela seuraa näitä juttuja ja voi kieltäytyä korvaamasta sairauslomaa jos et syö lääkkeitä ja kärsit esim. lamauttavasta ahdistuksesta. Yksi vaihtoehto on ostaa lääkkeet mutta jättää ne syömättä. Ja todellakin, on aika yleistä, että nuo lääkkeet latistavat orgasmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa, mutta voit saada hankalan potilaan maineen ja painostus noihin lääkkeisiin on luultavasti armotonta. Ketipinor muuten ei ole ssri, se on neurolepti (ei todellakaan yhtään parempi asia). Mä söin ssri-lääkkeitä n. 20 vuotta ja kyllä on ollut hankala tottua kaikkiin (muuttuviin) oireisiin, joita poisjättäminen aiheutti. Huomasin myös, että mulle ne olivat aiheuttaneet passiivisuutta, koska nyt ilman niitä olen paljon aikaansaavampi. Kohta on vuosi takana lääkkeetöntä elämää. Psyykenlääkkeitä ei koskaan pitäisi aloittaa heppoisin perustein, vain tosi pahassa masennuksessa ja/tai ahdistushäiriössä. Niistä ei yksinkertaisesti tiedetä tarpeeksi.

Vierailija
4/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aloita. Aivot kehittyvät n. 25 vuoteen saakka. Vaadi muita hoitomuotoja, isäsi maksakoot kun on sulle nuo traumat aiheuttanut.

Vierailija
5/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakottaa.

Vierailija
6/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota. Älä anna itseäsi systeemille. Olet vapaa ihminen jolla on vapaa tahto kiitos Jeesuksen.

Vierailija
7/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö! Söin Remeronia 20v sitten reilun vuoden. Ei kiinnosta seksi. Ei kyllä mikään muukaan, kaikki on pakottamista. En ennen lääkitystä ollut näin tyhjä. Koko elämä periaatteessa tuhoutunut vaikka pystynkin toimimaan ihan normaalisti.

M

Vierailija
8/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempi noista on tuo ketipinor, eli ketiapiini. Siinä joka sadas saa esimerkiksi diabeteksen. Muita lääkkeeseen liittyviä ongelmia https://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ketipinorin-vaaroista-vaietaan…

SSRI-lääkityksessä selvitä lääkkeen NNT-arvo. Se tarkoittaa arvoa miten montaa potilasta tulee hoitaa ennen kuin saadaan yksi remissio enemmän kuin lumelääkityksellä. Tyypillisesti 6-10 potilasta. Fimean sivuilta löydät joidenkin lääkkeiden NNT-arvot.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on se, että ei voi pakottaa, mutta sinut leimataan lääkevastaiseksi ja tahallaan kaikki tuki lopetetaan kuin seinään. Eli joudut turvautumaan kokemusasiantuntijoihin.

Vierailija
9/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä aloita. Lopettaminen on tuskallista.

Vierailija
10/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Jos painostaa, voit kiltisti hakea lääkkeet ja sitten jättää syömättä. Älä kuitenkaan mistään vessanpöntöstä vedä, vie apteekkiin hävitettäväksi. 

Vierailija
11/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet on aina myrkkyjä. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Varsinkin tuollaisia lääkkeitä kannattaa käyttää vasta viime hädässä kun kaikki muu on jo kokeiltu.

Vierailija
12/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, mutta voit saada hankalan potilaan maineen ja painostus noihin lääkkeisiin on luultavasti armotonta. Ketipinor muuten ei ole ssri, se on neurolepti (ei todellakaan yhtään parempi asia). Mä söin ssri-lääkkeitä n. 20 vuotta ja kyllä on ollut hankala tottua kaikkiin (muuttuviin) oireisiin, joita poisjättäminen aiheutti. Huomasin myös, että mulle ne olivat aiheuttaneet passiivisuutta, koska nyt ilman niitä olen paljon aikaansaavampi. Kohta on vuosi takana lääkkeetöntä elämää. Psyykenlääkkeitä ei koskaan pitäisi aloittaa heppoisin perustein, vain tosi pahassa masennuksessa ja/tai ahdistushäiriössä. Niistä ei yksinkertaisesti tiedetä tarpeeksi.

Miksi jätit ne pois? Varmaankin voit sen verran hyvin, että ne voi jättää? Ehkä tuo pirteys selittyy osin ihan masennuksen loppumisella ja plasebo-vaikutuksella, kun elämä on jälleen omissa käsissä.

Vierailija
13/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa, mutta painostaa voi. Itse syön SNRI-lääkettä ihan mielelläni kun se auttaa mun kohdalla kipuun. Sen sijaan mua on painostettu käyttämään e-pillereitä ja kokeilemaan kaikkia mahdollisia merkkejä vaikka mikään ei sovi.

Vierailija
14/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi. Jos sinulla ei ole psykoosia tai et uhkaile itsemurhalla niin et joudu pakkohoitoon.

Vierailija
15/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa. Jos painostaa, voit kiltisti hakea lääkkeet ja sitten jättää syömättä. Älä kuitenkaan mistään vessanpöntöstä vedä, vie apteekkiin hävitettäväksi. 

Ja miksi maksaisit tästä ilosta. Voit kieltäytyä lääkkeistä sivuvaikutuksiin vedoten. Tämän lääkäri kirjaa terveystietoihisi. Ei se ole huono asia. Kenenkään ei ole pakko aloittaa mitään lääkkeitä ellei ole määrätty pakkohoitoon ja siihen määräämisen perusteet on Suomessa korkeat. Tarkoittaa silloin osastohoitoa.

Vierailija
16/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla SSRI lääkkeet tuhosivat luovuuden ja mielikuvituksen vapaalennon. En ole pystynyt kirjoittamaan säveltäkään niiden syömisen jälkeen kun niitä ennen säveliä tuli kuin sieniä sateella.

Vierailija
17/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa käyttämään lääkkeitä eikä pakkohoitoon pelkän masennuksen vuoksi. Sen sijaan hoitosi julkisella sektorilla voi vesittyä. Jos ei suostu tarjottuihin hoitoihin, niin ainakin täysikäisillä pääsy erikoissairaanhoidon palveluihin ja psykoterapiaan voidaan evätä ja voit jäädä ns. tyhjän päälle ilman mitään hoitoa. Alaikäisillä asia erikseen.

Vierailija
18/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkkeet asetetaan ehdoksi esim psykoterapialla tai muulle etuudelle, niin lääkkeet voi hakea apteekista ja olla ottamatta. Ei kukaan niitä voi pakottaa nielemään.

Vierailija
19/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor on neurolepti eikä SSRi lääke.

Mulle olleet iso apu molemmat, kokeilisin!

Vierailija
20/49 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulla pääsy tk:sta mielenterveysneuvollaan estettiin, koska en ollut suostunut kokeilemaan kahta eri lääkettä. Noh, oon käynyt sitten yksityisellä psykologilla. Tulee tosi kalliiksi, mutta pakko, koska lääkekammo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä