Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikittiinkö teidän kouluaikaan "vuorenvalloitusta"?

Vierailija
31.01.2019 |

Tuli noista isoista lumikinoksista mieleen, että leikittiinkö teidän kouluaikaan vuorenvalloitus-nimistä "leikkiä"? Siinä koululaiset yrittivät välitunnilla kiivetä lumikinoksen päälle ja huipullaolijat sitten puolustivat tätä paikkaa viskomalla yrittäjiä alas. Oli aika yleinen ja raju leikki ainakin 80-luvulla.

Muistan kun tulin uutena poikana toisesta koulusta ja minulle kerrottiin, että tällainen ohjelmanumero on luvassa välitunnilla. Etukäteen myös mainittiin, että ylempiluokkalaiset "hallitsevat" tätä lumikinosta ja heille on annettava periksi kun he tulevat tönimään alas. Välitunnilla sitten katsoin miten vuotta vanhemmat oppilaat viskoivat nuorempia lumikinoksen päältä ja nämä lentelivät alas kuin tahdottomat jauhosäkit. Ihmettelin että miksi, koska osa vanhemmista pojista oli kuitenkin kooltaan paljon pienempiä kuin heiteltävät. Ajattelinkin sitten pelata peliä ihan tosissani ja hyökkäsin lumivuorelle, jossa joku vuotta vanhempi pahis itsevarmana oli tulossa heittämään minua alas. Kävikin niin, että jauhosäkiksi päätyi hän itse ja ällistyneiden oppilaiden silmien edessä hän pätkähti alas. Hän sai raivarit ja yritti uudelleen, mutta nakkasin hänet kylmästi uudelleen alas. Sitten hän alkoi itkeä, varmastikin enemmän törkeän arvovaltatappion, kuin kivun vuoksi.

Tästä seurasi valitus ja pääsin uutena oppilaana rehtorin puhutteluun. Itkupilli oli käynyt sepittämässä omia lorujaan, vaikka oli itse erikoistunut nuorempien säälimättömänä viskojana. Puheella tästä kuitenkin selvittiin ja rehtori vaan kehoitteli "leikkimään normaalisti". En tiedä tiesikö reksi minkälaisesta leikistä oli kyse, todennäköisesti ei, koska aikuisilla oli siihen aikaan ihan uskomaton taito ummistaa silmänsä. Mutta se seuraus tästä tapauksesta oli, että muutkin uskalsivat alkaa ottaa pelin tosissaan ja kaikkia ei enää heiteltykään ilman vastarintaa vuorelta alas. Leikki sai uusia jännitteitä.

Semmoinen muisto näin aurinkoisen talvipäivän kunniaksi!

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkulan kuningasta leikittiin Pohjois-Pohjanmaalla vanhalla ala-asteellani pikkuveljen mukaan suunnilleen vuoteen 2010 asti, kunnes opettajat lopulta kielsivät

Vierailija
22/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, leikittiin 90-luvulla. Joskaan kyseessä ei ollut lumikasa vaan sellainen pieni mäen nyppylä. Vissiin joskus vuonna nakki ja kivi kasattu maa-ainesta ja siihen jäi vuosikymmeniksi. Talvella se oli pirun liukas ja vahinkoja sattui jatkuvasti. Jossakin vaiheessa vuoren valloitus kiellettiin vakavan turman vuoksi.  Mäelle ei siis saanut mennä lainkaan. Myöhemmin kielto kumottiin mutta ketään ei saanut enää töniä alas vaan mäki oli vain kiipeily/laskupaikka.

Isoja lumikasoja oli kyllä koulun pihassa mutta oppilaat rakentelivat niihin lähinnä lumilinnoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikittiin ja hauskaa oli. Samoin lumisota kahden linnakkeen välillä. Tytöt ja pojat sekaisin. Muistan kun sain lumipallon silmälasien sisäpuolelle.

Vanttuut sitten kuivuivat patterin päällä välitunnin jälkeen.

Meillä myös oli kunnon lumisodat välituntisin. Nykylapset ei saa heittää ainuttakaan lumipalloa, kun jonkun urbaanilegendan mukaan joku oppilas joskus muinoin sai lumipallon mukana sepeliä silmäänsä ja sokeutui.

Missä koulussa ei muka saa heittää lumipalloja? En tiedä yhtään sellaista jossa ei tietyllä alueella saisi heitellä.

Vierailija
24/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seiskytluvulla kukkulan kuningas oli aika vakiojuttu välitunneilla. Perskoulun ylä-asteelaiset joutuivat siihen aikaan kävelemään paikalliselle ala-asteelle puukässään, metallityötunneille ja kotsaan (kotataloustunnit). Ala-asteelaisilla oli oma kukkulan kuningas -skaba menossa ja me ylä-asteelaisethan tietenkin aina mentiin ja heiteltiin ne kaikki sieltä alas. Siinä tuli hankittua monia vihamiehiä, varsinkin eräs kuudesluokkalainen otti menetetyn "kukkulan kuningas" -asemansa varsin raskaasti ja alkoi sitten suusanallisesti solvaamaan. Huuteli kaiken maailman liikanimillä aina kun näki. Huono häviäjä.

Vierailija
25/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu leikki myös Oulun lähellä vuosituhannen vaihteessa. Koulun pihalla oli valmiiksi iso mäki, jossa tätä oli helppo leikkiä. Itse olin pelokas lapsi, enkä yleensä osallistunut.

Vierailija
26/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno leikki! Pojat karaistuivat ja saivat jonkinlaista alkeellista oppia ryhmässä toimimiseen. Tavallaan myös se, että nuoremmat joutuivat alistumaan, mutta pääsivät myöhemmin alistamaan kertoi että he alkoivat oppia vanhan ajan hierarkisen järjestyksen. Myöhemmin armeijassa tämä tietysti oli itsestäänselvyys.

Vain nynnyt, hannarit ja muut friikit eivät osallistuneet, vaan luimuilivat seinien vieressä rukoillen mielessään, että tunti alkaisi eikä kukaan Kukkulan kuningas keksisi heitä ennen sitä.

Vierailija
27/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkulan kuningasta leikittiin myös meillä 2000-luvun alussa. En muista, kiellettiinkö se jo minun kouluaikanani. Toinen suosittu leikki oli ratsusota, jota pelattiin myös talvella. Siinä taisteltiin pareittain toisia pareja vastaan. Yksi oppilas kiipesi toisen reppuselkään, ja sitten yritettiin pudottaa muita reppuselässä olevia. Alustana yleensä asfaltti, jossa melko kevyt lumipeite. Tuo leikki kiellettiin melko nopeasti.

Vierailija
28/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 70-luvulla Joensuussa. Sen nimi tosin oli kukkulan kuningas, mutta sama periaate.

Vierailija
29/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hehee, me leikittiin vallikunkkua! onneksi oltiin suhtkoht samankokoisia, tytöt ja pojat, ja ihan surutta paiskottiin menemään. Taisi kerran jumppasalin ikkuna rikkoutua, kun joku innostui koripallon ynnäämään peliin.

Vierailija
30/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikittiin ja hauskaa oli. Samoin lumisota kahden linnakkeen välillä. Tytöt ja pojat sekaisin. Muistan kun sain lumipallon silmälasien sisäpuolelle.

Vanttuut sitten kuivuivat patterin päällä välitunnin jälkeen.

Meillä myös oli kunnon lumisodat välituntisin. Nykylapset ei saa heittää ainuttakaan lumipalloa, kun jonkun urbaanilegendan mukaan joku oppilas joskus muinoin sai lumipallon mukana sepeliä silmäänsä ja sokeutui.

Missä koulussa ei muka saa heittää lumipalloja? En tiedä yhtään sellaista jossa ei tietyllä alueella saisi heitellä.

Mun koulussa kiellettiin jo 1985. Tuon em syyn takia. Omien lasten koulussa kiellettiin jopa futis kun yhden pennun piti aina parkkeerata kentän keskelle. Äitinsä sitten valitti ja hups liikunta välkillä lopetettiin. Kun pentu ei osaa pelata niin ei muutkaan saa.

Vierailija
31/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu leikki myös Oulun lähellä vuosituhannen vaihteessa. Koulun pihalla oli valmiiksi iso mäki, jossa tätä oli helppo leikkiä. Itse olin pelokas lapsi, enkä yleensä osallistunut.

Kivikoulu?

Vierailija
32/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On leikitty jo 1970-luvulla. Silloin välitunnilla liikuttiin ja touhuttiin koko ajan. Ei onneksi ollut kännyköitä.

Vierailija
33/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukkulan kuninkaana tuo leikki meilläkin itäsuomessa 80-luvulla tunnettiin. Joka talvi kun lumikasat alkoivat olla riittävän korkeita sitä pelattiin ja joka talvi se ensimmäisten matsien jälkeen kiellettiin ettei tule ruumiita tai vammautumisia.

Vierailija
34/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat kertoo, kuinka pitkiä matkoja taittoivat kävellen ja hiihtäen. Mun sukupolvi, kuinka rajuja ulkoleikit oli.

"Kun minä olin pieni"... Vanhetaan ja muututaan samanlaisiksi kuin edeltävä sukupolvi.

Vierailija
35/35 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa oymi kukkulan kuningas 70 luvulla leikin nimi.