Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihtuuko vähähiilihydraattisella dieetillä?

Vierailija
31.01.2019 |

?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHH ruokavalio on just niin tiukka kuin itselle sopii. Jokainen säätää makrot ja syömänsä ainekset sekä ruokailuvälit siten miten se itselleen sopii.

Mulla ainakin esim kasvisten syönti lisääntyi karppauksen myötä huomattavasti. Nyt on helppo pysyä n. 2000kcal:ssa, kun kaikki se sokerinen on jäänyt pois ja korvattu kasveilla ja energia tulee rasvasta. Rasva pitää nälän poissa ja mieliteot kurissa. Kokeilemalla löytyy oma tyyli. Ei tarvitse ketokarpata laihtuakseen, jos ketoosi ei tunnu hyvältä.

Entisessä hiilaripolttoisessa elämässäni kcal saanti ei todellakaan jäänyt 2000 kcal:iin vaan paukkui reippaasti yli. Aina oli ärsyttävä pikkunälkä ja mässyhimo.

Vierailija
22/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VHH ruokavalio on just niin tiukka kuin itselle sopii. Jokainen säätää makrot ja syömänsä ainekset sekä ruokailuvälit siten miten se itselleen sopii.

Mulla ainakin esim kasvisten syönti lisääntyi karppauksen myötä huomattavasti. Nyt on helppo pysyä n. 2000kcal:ssa, kun kaikki se sokerinen on jäänyt pois ja korvattu kasveilla ja energia tulee rasvasta. Rasva pitää nälän poissa ja mieliteot kurissa. Kokeilemalla löytyy oma tyyli. Ei tarvitse ketokarpata laihtuakseen, jos ketoosi ei tunnu hyvältä.

Entisessä hiilaripolttoisessa elämässäni kcal saanti ei todellakaan jäänyt 2000 kcal:iin vaan paukkui reippaasti yli. Aina oli ärsyttävä pikkunälkä ja mässyhimo.

Sinä selvästikin kuulut niihin, joille VHH:n noudattaminen on helppoa. Monelle muulle on paljon vaikeampaa se, että sokerisista herkuista pitää luopua kokonaan ja hedelmienkin syöntiä rajoittaa. Lisäksi ihan käytännössä tulee ongelmaksi se, että monessa työpaikkaruokalassa on vaikea koostaa VHH-ruokavalioon sopivaa ateriaa tarjolla olevista aineksista. Omien eväiden teko työpaikalle taas lisää vaivaa selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mielummin ehkä tehdä pitkän tähtäimen ruoka- ja elämäntaparemontti. Varsinkin jos liikut paljon, niin vhh-dieetistä voi olla enemmänkin haittaa. Lihakset tarvitsee hiilareita palautuakseen.

Vierailija
24/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä selvästikin kuulut niihin, joille VHH:n noudattaminen on helppoa. Monelle muulle on paljon vaikeampaa se, että sokerisista herkuista pitää luopua kokonaan ja hedelmienkin syöntiä rajoittaa. Lisäksi ihan käytännössä tulee ongelmaksi se, että monessa työpaikkaruokalassa on vaikea koostaa VHH-ruokavalioon sopivaa ateriaa tarjolla olevista aineksista. Omien eväiden teko työpaikalle taas lisää vaivaa selvästi.

Monesti sokerisista herkuista eroon pääseminen on vaikeaa siksi, kun ei uskalleta syödä sitä rasvaa ja syödään liikaa proteiinia.

Mun ei tarvinnut koostaa työpaikkaruokalassa mitään kun en sinne enää mennyt. Otin töihin evääksi voipaketin ja kermapurkin. Siitä kahvin sekaan ja pärjäsi hyvin koko päivän. Illalla kotona sitten ruokaa.

Vhh:n noudattaminen on helppoa kun ajattelee, että rasvaa paljon, proteiinia sopivasti ja hiilarit rehuista ja marjoista.

Vierailija
25/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuu, jos pystyy noudattamaan näin tiukkaa ruokavaliota. Harvan itsekuri riittää siihen (minullakin on ystäväpiirissä henkilöitä, jotka ovat yrittäneet, mutta vain lihoneet, koska eivät ole jaksaneet pitää kiinni rajoituksista tarpeeksi tarkasti), mutta jotkut pystyvät ja onnistuvat. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole mikään väliaikainen dieetti, vaan ruokavalio, jota pitää noudattaa koko loppuelämä (tosin vähän löysemmin säännöin), jos ei halua kilojen tulevan takaisin.

Paljon on myös asenteesta kiinni. Jos miettii vain "kieltoja" niin ei mikään onnistu.

Vierailija
26/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mielummin ehkä tehdä pitkän tähtäimen ruoka- ja elämäntaparemontti. Varsinkin jos liikut paljon, niin vhh-dieetistä voi olla enemmänkin haittaa. Lihakset tarvitsee hiilareita palautuakseen.

Pystytkö kertomaan, mitä haittaa?

Vierailija
27/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taas tietämättömyyden sietämätön keveys tapissaan.

Vierailija
28/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija198 kirjoitti:

Jos syöt max 20hh/vrk niin elimistö menee ketoasidoosiin joka myrkytystila mutta laihduttava sellainen. Käytännössä rasva ja lihakset kuihtuu pois. Ensisijaisesti lihakset.

Korjataanpas tuo oikeaksi:

Jos syöt max 20g/vrk hiilareita, niin elimistö menee ketoosiin jossa keho muuttuu sokeripolttoisesta rasvapolttoiseksi. Käytännössä rasvaa palaa vaikka ei edes yrittäisi.

Vaatii toki hyvin kurinalaisen arjen, koska kaikista leivonnaisista, karkeista, pizzoista, leivistä, kaljoista ja siidereistä, limsoista ja jäätelöistä pitää kieltäytyä. Eikä edes hedelmiä saa syödä liikaa.

Näiden sijaan voi syödä oikeasti hyvää ruokaa ja voida hyvin. Eikä vaadi minkäänlaista kurinalaisuutta.

Vierailija
29/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei riitä kärsivällisyys mihinkään kurinalaiseen. Kuitenkin kaikista kokeilemistani ruokavalioista vhh on ollut helpoin noudattaa. Onhan niitä repsahtamisia sattunut vhh:llakin, mutta repsun jälkeen takaisin ruokavalioon palaaminen on ollut aina helppoa.

Tää vaan sopii niin hyvin mun elämään. Mulla on hankalat työajat ja ruokailu ns. normaaleihin ruokailuaikoihin on mahdotonta. Vhh:n yhdistäminen 16/8 pätkäpaastoon on pelastanut monta työpäivää.

Syön oikeasti hyvää ruokaa ja voin hyvin, itseasiassa paremmin kuin hiilarivoittoisella ruokavaliolla. Eikä kurinalaisuudesta ole tietoakaan, kun sitä ei tarvita lainkaan.

Ja siis tää on kaikkea muuta kuin laihdutuskuuri. Tää on just se pitkän tähtäimen ruoka- ja elämäntaparemontti.

Vierailija
30/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija198 kirjoitti:

Jos syöt max 20hh/vrk niin elimistö menee ketoasidoosiin joka myrkytystila mutta laihduttava sellainen. Käytännössä rasva ja lihakset kuihtuu pois. Ensisijaisesti lihakset.

Jos syöt max 20g/vrk hiilareita, niin elimistö menee ketoosiin jossa keho muuttuu sokeripolttoisesta rasvapolttoiseksi. Käytännössä rasvaa palaa vaikka ei edes yrittäisi.

Vaatii toki hyvin kurinalaisen arjen, koska kaikista leivonnaisista, karkeista, pizzoista, leivistä, kaljoista ja siidereistä, limsoista ja jäätelöistä pitää kieltäytyä. Eikä edes hedelmiä saa syödä liikaa.

Minä olen kyllä lukenut (esim. Antti Heikkilä) että ketogeenisessä ruokavaliossa jätetään pois viljojen lisäksi hedelmät, juurekset ja palkokasvit. Marjoja saa syödä muutaman. Mielestäni tämä ei ole kurinalaisuutta, vaan elämän tekemistä vaikeaksi. Herkut taas eivät kuulu missään ruokavaliossa arkeen.

Vierailija
31/53 |
31.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija198 kirjoitti:

Minä olen kyllä lukenut (esim. Antti Heikkilä) että ketogeenisessä ruokavaliossa jätetään pois viljojen lisäksi hedelmät, juurekset ja palkokasvit. Marjoja saa syödä muutaman. Mielestäni tämä ei ole kurinalaisuutta, vaan elämän tekemistä vaikeaksi. Herkut taas eivät kuulu missään ruokavaliossa arkeen.

En ole hän jota lainasit, mutta kommentoin kuitenkin. Olen ollut vhh:lla vuosia ja syön kyllä hedelmiä ja juureksia ja jonkin verran palkokasvejakin. Marjoja syön enemmän kuin muutaman. Heikkilät sun muut olen lukenut minäkin, mutta eihän niitä nyt herranen aika tarvitse kirjaimellisesti noudattaa. Jokainen soveltaa itse itselleen sopivat systeemit.

Olen tällä viikolla syönyt esim punajuurta, porkkanaa, kaalia, ituja, mansikoita, mustikoita, mustaherukoita, vadelmia, appelsiinia, mandariinia, päärynää, tomaattia, kurkkua, paprikaa, herneitä, erilaisia versoja, kesäkurpitsaa, naurista. Joka päivä vähintään puoli kiloa kasveja. Gluteeniviljoja en syö, muita kyllä. Ja vähän perunaakin syön.

Oleellisempaa on makrojen suhde kuin se mistä ateriat koostaa.

Vierailija
32/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vhh-ruokavaliolla pystyy liikkumaan aivan hyvin. Mikähän ongelma sulla siinä liikkumisessa on?

Vierailija
33/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtuu, jos sitä noudattaa oikein.

Suurin osa vhh:n aloittajista eivät viitsi perehtyä asiaan kunnolla. Sitten morkataan ruokavaliota.

Yksi aloittaja haukkui ruokavalion, koska ruuat on pahoja. Ei hänelle tullut mieleen, että ruuan maku on kokista kiinni :D:D

Vierailija
34/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija198 kirjoitti:

En ole hän jota lainasit, mutta kommentoin kuitenkin. Olen ollut vhh:lla vuosia ja syön kyllä hedelmiä ja juureksia ja jonkin verran palkokasvejakin. Marjoja syön enemmän kuin muutaman. Heikkilät sun muut olen lukenut minäkin, mutta eihän niitä nyt herranen aika tarvitse kirjaimellisesti noudattaa. Jokainen soveltaa itse itselleen sopivat systeemit.

Olen tällä viikolla syönyt esim punajuurta, porkkanaa, kaalia, ituja, mansikoita, mustikoita, mustaherukoita, vadelmia, appelsiinia, mandariinia, päärynää, tomaattia, kurkkua, paprikaa, herneitä, erilaisia versoja, kesäkurpitsaa, naurista. Joka päivä vähintään puoli kiloa kasveja. Gluteeniviljoja en syö, muita kyllä. Ja vähän perunaakin syön.

Oleellisempaa on makrojen suhde kuin se mistä ateriat koostaa.

Nuo lainatut kommentit käsittelivät ketoosia, eivät tavis-VHH:ta. Siksi jättävät pois kasvikunnan tuotteita. Ketoosissa on kuulemma hyvä olo (vaikka henki haisee ja ummettaa). Oma ruoansulatukseni ei kestä överirasvaista vähäkuituista ruokaa päivääkään. Sinun ruokavaliosi taas kuulostaa järkevältä ja monipuoliselta.

Vierailija
35/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Äitini kituutti vähähiilarisella parikin vuotta ja menetti mielenterveytensä loputkin rippeet. Raivohulluus siitä ikuisesta energiavajeesta seurasi ja perhesuhteet todella kovilla :P jos jotain laihtuikin niin ei ole kyllä sen arvoista.

Vierailija
36/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit eivät ole mikään myrkky, joten hyviä hiilareita ja marjoja kannattaa syödä.

Olen pudottanut painoa tiukalla ketoosidieetillä (hiilarit alle 20g/vrk) ja toki sillä laihtuu. Mielestäni ongelmaksi pidemmän päälle muodostuu ravinnon yksipuolisuus, jonka vuoksi dieetti on pitkällä aikavälillä hankala noudattaa ja kuukausien kuluttua saattaa iskeä valtava himo kiellettyihin ruoka-aineisiin. Mitä enemmän ruokavaliota rajoittaa, sitä varmemmin ruokahimo iskee ja on riskinä että alkaa ahmia valtavasti.

20g hiilareita on sen verran vähän, että kasviksia ja marjoja täytyy rajoittaa, ts niitä ei voi syödä kovin monipuolisesti. Myös liika proteiinin syönti ei välttämättä ole kovin hyväksi, sillä proteiini muuttuu elimistössä sokeriksi jos sitä tulee liikaa. Myös kuidun saanti on tiukalla vhh:lla hiekan haasteellista, aina ei välttämättä jaksa syödä kasviksia niin suurta määrää että tarve täyttyy.

Itselleni sopii paljon paremmin sellainen ruokavalio, jossa voin syödä monipuolisesti kasviksia ja marjoja, pehmeitä rasvoja ja terveellisiä proteiininlähteitä sekä kuituja eri lähteistä.

En juuri syö perunaa, hedelmiä, riisiä tai leipää, mutta käytän kuitupitoisia leseitä ja ruokavaliooni kuuluu myös kaurapuuro.

En pidä punaisesta lihasta tai lihajalosteista, mitä monet hardcore vhh-harrastajat tuntuvat syövän paljon.

Mikäli sinusta kuitenkin tuntuu että ruokavalio sopisi sinulle ja pidät vhh-ruuista, kokeile ihmeessä. Monille se sopii eikä se itsessään mikään huono vaihtoehto ole.

Vierailija
37/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mutta kaikki tuntemani karppaajat ovat ennen pitkää kyllästyneet dieettiinsä ja alkaneet sitten ahmia niitä hiilareita kaksin käsin - ja vieläpä nopeita, ja muutenkin elää epäterveellisesti. Ja ovat taas pulleita.

Nykyisin ollaan sitä mieltä, että jonkun tietyn ruoka-aineen tai ravintoryhmän jyrkkä rajoittaminen ruokavaliosta ei ole hyväksi eikä tuo mitään pysyviä tuloksia. Hiilareita ei pidä mättää mielin määrin, ja kannattaa suosia hitaita hiilareita - ja maltti on aina valttia. Kun ruokavalio on tasapainossa eikä tosiaan syö yli tarpeensa, laihtuu. Hitaasti tulee hyvä.

Vierailija
38/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Äitini kituutti vähähiilarisella parikin vuotta ja menetti mielenterveytensä loputkin rippeet. Raivohulluus siitä ikuisesta energiavajeesta seurasi ja perhesuhteet todella kovilla :P jos jotain laihtuikin niin ei ole kyllä sen arvoista.

No miksi ihmeessä oli energiavajeella? Sehän ei suinkaan ole vhh:n idea.

Vierailija
39/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule laihtumaan millään.

Vierailija
40/53 |
01.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihtuu helposti, etenkin jos aloittaa atkinsin induktiolla eli pitää hiilarit max 20g/vrk. Itse tein näin ja muutaman viikon päästä lisäsin ruokavalioon pähkinöitä ja ruisleipää. Yli 20kg lähti puolessa vuodessa. Tämän jälkeen olen ns. hyväkarpannut eikä ole ollut yhtään vaikeaa. Nyt 10 vuotta myöhemmin paino on noussut pari kiloa mikä on tainnut tulla lähinnä lihasmassasta.

Aiemmin olin kaameassa sokerikoukussa, joko oli nälkä tai karmea hiilaripöhötys päällä, mitkään laihdutuskuurit ei onnistuneet. Vhh:lla sen sijaan saa syödä niin paljon ja niin hyvin kuin haluaa kunhan ei puputa sokeria/vaaleaa leipää/pastaa/perunaa/etc. Ja tuo sokerin ja leivonnaisten välttely oli todella helppoa ensimmäisten viikkojen jälkeen ja nykyään yksikin konvehti lähes ällöttää.

Ihmetyttää monet tähän ketjuun tulleet kommentit, tietenkään kaikki ruokavaliot eivät ihan jokaiselle sovi mutta muutama kommentti oli kyllä puhdasta tietämättömyyttä/trollausta.