Itsepalvelukassat = idiotismin multihuipentuma!
Kaupan henkilökunnasta jonkun pitää seisoa vieressä vartioimassa.
Mitä järkeä tässä on. Taas on joku mies päässy aivopieruilemaan "käytännöllisyydellä" , hahaha.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta todella käteviä, koska ihmiset eivät halua oikein käyttää niitä, joten jonoa ei ole koskaan.
Niin on. Ei tarvitse seisoa jonossa.
Mulla taas seisoo jonosta riippumatta kun asioin noiden kassatyttöjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaupan henkilökunnasta jonkun pitää seisoa vieressä vartioimassa.
Mitä järkeä tässä on. Taas on joku mies päässy aivopieruilemaan "käytännöllisyydellä" , hahaha.
Mä käytän itsepalvelukassa, jos on vähän tuotteita. Mutta käytän myös huoletta sitä "vartijamyyjää" apuna, jos vähänkin joku tökkii tai on kysyttävää. Eli usein työllistän kuitenkin sen yhden kassatytön.
Vielä en ole uskaltanut huijata. Mutta onhan näitä hurjia tarinoita, joissa joku on ostanut alle kympillä Pleikkanelosen jonkun omenan hintalapulla. Täytyyhän sen työn tekijän palkka ansaita, vaikka olisi asiakaskin...
Ostosten maksaminen on nopeaa itsepalvelukassalla. Ihmiset ei vaan osaa käyttää niitä oikein. Ensin piippaavat tuotteet, maksavat ja sitten vasta aletaan miettiä pakkausta. Itse teen niin että eka piipataan pussi ja siihen ladon kaiken sitä mukaa kun saan tuotteet piipattua. Maksan ja olen valmis lähtemään, kun se viereinen asiakas vasta miettii sitä pakkausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mummut saapuu purkamaan kärryäjaan. Jes.
Lähikaupassani on itsepalvelukassa vaihtoehtona ja käytän tätä aina, jos minulla ei ole kärryllistä ruokaa vaan esim. muutama tuote korissa. Koskaan en ole kyllä nähnyt ainuttakaan vanhusta käyttämässä näitä kassoja. Kyllä ne mummut menevät sinne perinteisille kassoille asioimaan.
Ip-kassoilla ei voi maksaa käteisellä. Siinä ainakin yksi syy.
Vierailija kirjoitti:
Ostosten maksaminen on nopeaa itsepalvelukassalla. Ihmiset ei vaan osaa käyttää niitä oikein. Ensin piippaavat tuotteet, maksavat ja sitten vasta aletaan miettiä pakkausta. Itse teen niin että eka piipataan pussi ja siihen ladon kaiken sitä mukaa kun saan tuotteet piipattua. Maksan ja olen valmis lähtemään, kun se viereinen asiakas vasta miettii sitä pakkausta.
Entäs, jos käyttää omaa kestokassia? Alkaako se vaaka vtttuilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mummut saapuu purkamaan kärryäjaan. Jes.
Lähikaupassani on itsepalvelukassa vaihtoehtona ja käytän tätä aina, jos minulla ei ole kärryllistä ruokaa vaan esim. muutama tuote korissa. Koskaan en ole kyllä nähnyt ainuttakaan vanhusta käyttämässä näitä kassoja. Kyllä ne mummut menevät sinne perinteisille kassoille asioimaan.
Ip-kassoilla ei voi maksaa käteisellä. Siinä ainakin yksi syy.
No kohta sen käteisen nostaminen maksaa niin paljon, ettei sitä kukaan käytä.
Jaa, itse koen mahdottoman näppäräksi kun sen maitopurkin voi oikeasti KÄYDÄ hakemassa, eikä tarvitse odotella viikon ruokia lastaavia perheitä suoriutumaan etukortteineen ja pullokuitteineen ja palautuksineen ja ja ja... kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minusta edelleen se kassahenkilö lukee ostokseni nopeammin kuin minä itse.
Harjoittelun puutetta. Minä olen jo 20 vuoden ajan asettanut ostokseni kassahihnalle peräkkäin viivakoodi lukulaitetta kohti (näin tehtiin nimittäin Ruotsissa jo 90-luvun lopulla), joten tiedän tasan tarkkaan missä se viivakoodi ostamissani tuotteissani on ja se on nopea vilauttaa lukulaitteelle.
Suomalainen tapa runnoa kaikki ostokset kasaksi kassahihnalle on muutenkin ällöttävän näköistä.
Enpä ole nähnyt ip kassoilla hihnaa. Viivakoodin löytäminen ei ole ongelma, paitsi ehkä jos lasit ovat jääneet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse koen mahdottoman näppäräksi kun sen maitopurkin voi oikeasti KÄYDÄ hakemassa, eikä tarvitse odotella viikon ruokia lastaavia perheitä suoriutumaan etukortteineen ja pullokuitteineen ja palautuksineen ja ja ja... kannatan.
Tämä ymmärretty. Mieti nyt kuitenkin pidemmälle eli kun kaikki ovat ip kassoilla, palvelukassaa ei enää olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkaa, se vaatii henkkarit ja laittaa sinut mustalle listalle.
Koen että itsepalvelukassa nopeuttaa asiointiani huomattavasti. Ostan usein yhden korillisen ruokaa kerralla, pari/kolme kertaa viikossa, sillä syömme mieheni kanssa lounaat työpaikoilla, eikä kotiin tarvitse suurta määrää ostoksia. Teen myös aina ostoslistan. Asetan pakkausalustalle ensin ruokakassin ja piippaan tuotteet suoraan korista siihen. Jää yksi työvaihe välistä.
Halusin testata tätä erän päivä ihan käytännössä kun kävin ruokakaupassa. Ostin kurkkua, tomaattia, ruisleipää, omenoita, sipulia, maitoa, yogurttia, limpparia, keittokasvikset+pakastekalaa, kermaa, wc-paperia ja vähän täydennystä maustekaappiin eli meille normaalit ruokaostokset. Minulla meni kaupassa aikaa 8,5 minuuttia - ja edestakainen kauppamatka 10 minuuttia eli selviän koko hommasta alle 20 minuutissa. Ei paha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Systeemihän toimisi tarkoituksenmukaisesti jos kassa lukisi automaattisesti kärryn sisällön ja laskun maksamalla pääsisi kaupasta ostosten kanssa. Nyt siinä pitää itse leikkiä kassaa eli viivakoodeilla tuotteet yksi kerrallaan ja sitten maksaa. Kovin vaivalloista ja virhealtista ja lisäksi vieressä pitää tosiaan olla joku vahtimassa ettei osa ostoksista kävele maksamatta ulos kaupasta.
Amazonin ruokakaupat osaavat tuonkin homman.
Siellä voit laittaa ostokset hyllyiltä suoraan vaikka selkäreppuun ja sen jälkeen kävellä kaupasta ulos. Ostoksesi veloitetaan automaattisesti tililtäsi. Ei ole mitään erillistä kassaa.
Amazoni osaa tuon homman tekemisen asiakkaalle vaivattomaksi. Suomalainen itsepalvelukassa on kuin suomalaisvirkamiehen suunnittelema eli muuten melkein sama kuin normikassa paitsi että asiakas itse vetelee tuotteiden viivakoodit ja maksaa kassapäätteellä. Ja se kassa seisoo selän takana vahtimassa (tai yrittämässä) ettei mitään jää maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ymmärretty. Mieti nyt kuitenkin pidemmälle eli kun kaikki ovat ip kassoilla, palvelukassaa ei enää olisi.
No mitäpä horiset, kyllä ne k18-tuotteet edelleen myydään palvelukassoilta. Sellaista automaattia tuskin heti keksitään joka osaa papereita kysellä.
Kokeilin itsepalvelukassaa Ikeassa joskus 10 vuotta sitten muutaman kerran. En tykännyt. Sopii tosiaan jos ostoksia on vain muutama. Minä tykkään mennä palvelevalle kassalle ja haluan että kassoilla riittää myös tulevaisuudessa täysien tuntien verran työtä. Työtä ihmiset tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkaa, se vaatii henkkarit ja laittaa sinut mustalle listalle.
Hassua heh heh. Tietääkö kukaan, hyväksyykö se systeemi oman kassin laittamisen siihen laskutiskille ennen kuin alkaa lukea niitä ostoksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä horiset, kyllä ne k18-tuotteet edelleen myydään palvelukassoilta. Sellaista automaattia tuskin heti keksitään joka osaa papereita kysellä.
Jaa ei, muistaakseni meidän kaupassa peliautomaatit saa kysymään tunnistusta esim. pankkikortilla ennen kuin pääsee pelaamaan. Muutenkin tuo on niin helppo ongelma että ihme jos jossain ei jo sellaista käytetä.
Ip-kassoja saa lain mukaan olla 5kpl auki per ipkassamyyjä/vahti.
Ja nopeitahan nuo ovat jos ostoksia muutama. Tai ainakin itse mielummin menen ip:lle sen maitopurkkini kanssa kuin jonotan 20min peruskassajonossa.
Jos taas ostoksia kärryllinen niin sitten asioin perinteisesti jo ihan sillä, että perinteisessä kassassa pidempi hihna ja myyjä usein (meidän kaupassa) pakkaa tuotteeni myös kassiin jos on hiljaisempi päivä.
Tuttuni joka työskentelee isossa kaupassa puhui eilen juuri siitä miten nimenomaan mummot yrittää ip kassan kautta varastaa tuotteita. Esim juuri laittamalla sisäfileelle jonkun omenan hintalapun. Eli kassa työntekijän tehtävä todellakin on vahtia mitä ip-kassoista vedetään läpi. Ja joka 30 asiakas kuuluu satunnaistarkastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilin itsepalvelukassaa Ikeassa joskus 10 vuotta sitten muutaman kerran. En tykännyt. Sopii tosiaan jos ostoksia on vain muutama. Minä tykkään mennä palvelevalle kassalle ja haluan että kassoilla riittää myös tulevaisuudessa täysien tuntien verran työtä. Työtä ihmiset tarvitsevat.
Kaupathan yleensä mitoittavat aukiolevien kassojen lukumäärän jonottavien asiakkaiden määrän perusteella, joten palvelukassojen käyttäminen periaatteessa työllistää. Mutta välillä on vähän kassatyöntekijöitä, vaikka on pitkät jonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa itseasiassa hälyttää jos koitat siitä alkoholia läpi vetää. Kaikki kassat niin ip kuin tavallinenkin. Tavallisella myyjä sitten miettii kysyykö paperit naamasiperusteella ja ip:llä myyjä tulee kuittaamaan hälytyksen ja mahdollisesti kysyy ne paperit siinä sivussa.
Loistokeksintö, jonka avulla välttyy lottoajilta, tupakoijilta ja myyjän kanssa juttelevilta.