Millaista aikaa oli vuodet 1995-1997?
Mitä muistat 90-luvun puolivälistä? Oliko hyvää vai huonoa aikaa?
Kommentit (52)
Pääsin ylioppilaaksi 1995 ja juhlat oli koulun päättäjäisten jälkeen. Helsingissä sattui olemaan trooppinen helle juuri tuolloin, biletettiin koko yö ravintoloissa ja sitten käveltiin Hietsun rannalle ja valvottiin siellä koko yö, asteita oli +23 astetta, siis yöllä, päivällä oli ollu +30. Hietsu oli täynnä porukkaa. Kenelläkään ei ollu kännyköitä. Elämä oli elämisen makuista. Aamulla käveltiin Kamppiin ja tultiin aamubussilla kotiin. Mulla on muutamia valokuvia tuosta yöstä.
Muistan -95 kesän! Se oli ihanan kuuma ja hauska kesä. Pukeuduin loimusamettimekkoon, jossa oli trumpettihihat. Hiukset valuivat keskijakauksella hippityyliin kasvojen molemmin puolin. Pvc-saappaissani oli trumpettikorot ja jalat hikosivat kuin viimeistä päivää. Olin tosi trendikäs!
🇺🇦🇮🇱
Musiikki oli loistavaa. Monia hyviä biisejä tehtiin, kuten Bailando, Coco Jambo jne.
Vierailija kirjoitti:
Musiikki oli loistavaa. Monia hyviä biisejä tehtiin, kuten Bailando, Coco Jambo jne.
Mun suosikit Scatman John- Scatman ja Babylon Zoo- Spaceman!
Paskan eurodiskon lisäksi tuo oli brittipopin aikakautta. Blur, Oasis, Pulp oli pinnalla.
Eurotrancen kulta-aikaa! 2 Unlimited, Haddaway, Alice Deejay, Snap!, Dee-Lite, Culture Beat...
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Eurotrancen kulta-aikaa! 2 Unlimited, Haddaway, Alice Deejay, Snap!, Dee-Lite, Culture Beat...
Näiden kulta-aika oli ysärin alkupuolella.
ding-digi-digi-digi-digi-ding-ding-ding kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun suosikit Scatman John- Scatman ja Babylon Zoo- Spaceman!
Paskan eurodiskon lisäksi tuo oli brittipopin aikakautta. Blur, Oasis, Pulp oli pinnalla.
Samoin "nuoret vihaiset naiset". Alanis Morissetten vanavedessä tulivat ainakin Meredith Brooks ja Anouk, joista kumpikaan ei yltänyt kuitenkaan ensiksimainitun tasoiseen menestykseen.
Myös Nick Cave The Bad Seedseineen levytti tuolloin kaksi suosituinta ja arvostetuinta albumiaan: Murder Ballads ja The Boatman's Call.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talous nousi kohisten. Sain työpaikan -95 viiden vuoden työttömyysputken jälkeen. Lentävä lausahdus oli, että "töitä saa, jos kynä pysyy kädessä".
En minä ainakaan saanut, eikä moni tuttukaan. Mitä töitä tuollaiset kynätyöt oli?
Suunnittelija olin, koneita.
Ikävuodet 14-16 olivat minulla silloin. Elämän intensiivisimmät ja kokemusrikkaimmat vuodet.
Oli ihan kivaa aikaa, olin vielä alle kouluikäinen joten muistot on melko vähäisiä. Muutamia kivoja päiviä perhepäivähoitajan luona ja kesäiset purjehtimisreissut on jääneet mieleen. Niin joo ja -97 alkoi eskari, sieltä muistan paljon kaikkea. Oli kans hassua kun ensin sai kulkea alle 100 metrin eskarimatkan metsän läpi yksin, sitten tuli huhuja namusetähavainnoista paikkakunnalla ja tuli kielto lasten itsenäiselle kulkemiselle. Mahtaakohan sitä sen jälkeen enää olla sallittukaan, nykypäivänähän on ihan normaalia että aikuinen saattaja on oltava.
Vuonna 1995 olin juuri vapautunut kaikista yhteiskunnallisista velvollisuuksistani, eli olin suorittanut armeijan. Sitten muutin Etelä-Suomeen opiskelemaan. Muistan nuo vuodet paljon hauskempana aikana kuin 90-luvun alkupuolen, mutta minun kohdalla se johtui osittain myös tästä muutosta. Muistan että vuonna -95 kaikilla ikätovereillani ei vielä ollut kännykkää, itsekään en sitä erityisemmin halunnut, mutta vanhemmat ostivat, koska minulla ei ollut lankapuhelintakaan. En muista ketään, joka olisi tuolloin kuunnellut teknoa tai metallia - Millaisessa seurassa nimimerkki Kaffepulla on oikein liikkunut? Britpop -ilmiö nousi pinnalle Suomessakin (-96), se taisi olla ensimmäinen ja ainoa kerta, kun sain todeta olleeni musiikin suhteen vähän edellä aikaani. (No, tätä iloa ei kestänyt kauaa.) Jyrki -ohjelmasta en varsinaisesti pitänyt, mutta kyllähän sen spontaani ja energinen ote toi jotain uutta siihen aikaan. Kävin silloin tällöin Helsingissä, ja Jyrkin lähetysaikaan kiersin aina kaukaa Lasipalatsin ympäristön, koska pelkäsin joutuvani johonkin ohjelman katuhaastatteluun ja suoraan tv-lähetykseen. No, näitä tuli nyt tässä mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Millaisessa seurassa nimimerkki Kaffepulla on oikein liikkunut?
Tosi cooleissa UG-piireissä! :D
Lepakon suljettua jatkoimme bileitä klubeilla ja teknoa tanssittiin usvabileissä metsässä. Bronx oli vakiobaarini ja black metal soi. Jotain kemikaaleja tuli myös kokeiltua...
🇺🇦🇮🇱
Oikein lukiessa alkoi muistelemaan noita hienoja vuosia ja kaikki tää p aska mitä tänäänkin taas uutisista tulee. Ei hyvin mene, ei. Vaalien alla laitetaan taas vanhusten ja lasten asioita kuntoon ja todellisuudessa kaikki menee huonompaan suuntaa.
En tykännyt yhtään. Olin 18v ja inhosin kaikkea.
Itä-Saksasta se lähti ja sitten Neuvostoliitto. Koko maailma murtui ja vietin edelleen suruvuosia masennuksen kourissa. Olin koko lapsuuteni suunnitellut kommunistista uraa ja kaikki tyssäsi. Oli todella hankalaa kasata itsensä ja todeta että koko lapsuuden ja nuoruuden suunnitelmat piti laittaa uusiksi.
T: Mies
Hyvää aikaa. 80-luku oli vielä parempi.
Oli ihanaa aikaa kun vertaa tähän nykyiseen. Vanhukset ja lapset sai olla hyvässä hoidossa ei laskettu voittoja ja jaettu osinkoja kaikesta. Ulkosuomalaisia oli vähän ja uskalsi nuorikin nainen mennä yksin taksiin tai muuten vaan kapakasta kotiin. Teinit oli keskenään, ei mitään aikuisia äijiä porukalla pyörinyt ympärillä. Kaipaan sitä turvallista ja järkevää suomea siltä ajalta.