Millaista aikaa oli vuodet 1995-1997?
Mitä muistat 90-luvun puolivälistä? Oliko hyvää vai huonoa aikaa?
Kommentit (52)
Kaikki oli paremmin. Ehkä maailman paras aikakausi.
1996 muutin pois Suomesta mikä oli elämäni ylivoimaisesti paras päätös.
Olen saanut paljon pa-skaa pälleni tämän takia, olen jopa maanpetturi, mutta itse olen todella tyytyväinen ja iloinen että lähdin! Kamalaa ajatella missä voisin olla jos olisin jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkin mukavaa kaikin puolin. Ei olisi muuten ikinä voinut uskoa, että vain 20 vuotta eteenpäin ja ihan kaikki tässä maassa on päin h*lvettiä.
-95 olin lukiossa, kirjoitin -96 ja menin armeijaan. Sen jälkeen sitten opiskelemaan ja töihin. 95-97 oli hyvää aikaa. Ehkä sitä jossain takaraivossa vähän kaipaa, hyviä muistoja jäi kuitenkin. Elämä on mennyt aika nopeasti.
Silloin yhteiskunta vaikutti vakaammalta ja toimivammalta. Ei ollut 40000 lrakilaista nurkissa elätettävänä, koulutus oli historian parhaalla tasolla. Tuntuu, että siihen verrattuna on vain savuava raunio jäljellä.
M
Vuodesta 1996 jäi mieleen, että Merlene Ottey ei havainnut ajoissa takaisinkutsua sadan metrin olympiafinaalissa Atlantassa vaan juoksi pitkän matkan aivan turhaan, kunnes lopulta huomasi, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
ding-digi-digi-digi-digi-ding-ding-ding kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musiikki oli loistavaa. Monia hyviä biisejä tehtiin, kuten Bailando, Coco Jambo jne.
Mun suosikit Scatman John- Scatman ja Babylon Zoo- Spaceman!
Paskan eurodiskon lisäksi tuo oli brittipopin aikakautta. Blur, Oasis, Pulp oli pinnalla.
Samoin "nuoret vihaiset naiset". Alanis Morissetten vanavedessä tulivat ainakin Meredith Brooks ja Anouk, joista kumpikaan ei yltänyt kuitenkaan ensiksimainitun tasoiseen menestykseen.
Myös Nick Cave The Bad Seedseineen levytti tuolloin kaksi suosituinta ja arvostetuinta albumiaan: Murder Ballads ja The Boatman's Call.
Tyttö- ja poikabändit olivat myös in. Maailmalla Backstreet Boys ja Spice Girls, täällä vastineita olivat XL5 ja juuri uransa startannut Nylon Beat.
Spaissareiden uran huippuvuodet osuivat juuri näihin kolmeen vuoteen. 1995 saivat levytyssopimuksen, 1996 tuli Spice ja 1997 Spiceworld. Sitten Geri lähtikin melko pian sen jälkeen lätkimään ja siitä eteenpäin meno oli tasaista alamäkeä.
Adidaksen kolmiraitaverkkarit sekä tavallisina että niinä ns. nappiversioina olivat in. Varmaan se Kornin laulaja ja Spaissareiden Mel C myötävaikuttivat siihen, kun molemmat esiintyivät aina adidaksissaan. Myös hiihtarit, hupparit ja muut rennot vaatteet olivat suosittuja, toisaalta sitten vastapainona napapaidat tekivät paluun. Muoti oli muutenkin aika värikästä, ei ehkä yhtä riemunkirjavaa kuin pari vuotta aiemmin mutta ei myöskään niin maanläheistä khaki-valkoinen-maastokuvio -linjaa kuin aivan ysärin lopulla.
Tosi köyhää oli. Suomi EI ollut noussut lamasta jaloilleen, ja tuntui siltä, ettei ikinä nousekaan. Väki, joka valmistui vuosikymmenen alussa kouluista, oli eedellen epätoivoisena työmarkkinoilla, joten uusi väkikään ei saanut töitä ja jos sai, palkat oli surkeat alaspainetut luuseripalkat. Silti niistä piti olla kiitollinen, kun sai edes jotain. Toisaalta kirpparivaatteisiin pukeutuminen ja jopa lasten pukeminen niihin oli ihan ok. Sotkan kalusteita ei katsott nenänvarttapitkin ja ikea oli hieno homma. Eli vaatimukset ei myöskään olleet kovin korkealla.
Hassua, mutta minua kiinnostaa nyt tällä hetkellä huomattavasti enemmän se millaista aikaa olivat vuodet 1895-1897.
Olin 10-12 -vuotias. Elämä muuttui 97 peruuttamattomasti (näin jälkikäteen ajateltuna parempaan kuitenkin).
Muusta en osaa sanoa. Tuskin seurasin maailman menoa sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen ilmapiiri oli maailmanpolitiikassa toiveikkaampi. Silloin oli esim. presidentti Bill Clinton ja Britanniassa Tony Blair (joka oli tuolloin vielä puhtoinen ja karismaattinen kansansuosikkipoliitikko). Venäjälläkin Boris Jeltsin edusti jonkinlaista lupausta paremmasta. Euroopassa monessa maassa taisi olla sosiaalidemokraattinen hallitus.
Heh Jeltsin oli känninen lännen olkinukke. Siksi hän oli "lupaus paremmasta". Valmiina myymään maansa 😂 Asioilla on aina puolensa. Putin ei maataan myy. Siksi suosio.
Ei se nyt mitenkään niin kovin erilaista ollut tähän nykyhetkeen verrattuna. Vähän on tietokoneet kehittyneet siitä ja tullut jotain kännykkäsovelluksia lisää, parasta siinä oli kuitenkin se,ettei se Yhdysvaltain 'sota terrorismia vastaan' ollut vielä alkanut.
Vasemmistoenemmistöinen hallitus, tarviiko sanoa enempää! Aivan mahtavaa aikaa! Vuodesta 2003 sitten ollut pelkkää alamäkeä.