Pullataikina ei kohoa, mitä teen?
Oli tarkoitus leipoa laskiaispullia. Tein pullataikinan ihan ohjeen mukaan kuivahiivasta, mittasin vielä maidon lämpötilan oikein lämpömittarilla, että varmasti on oikein.
Nyt kuitenkaan taikina ei kohoa milliäkään, tunnin olen kohottanut eikä tapahdu mitään. Näyttää jotenkin tiiviiltä möykyltä vaikka jauhoja laitoin jopa vähemmän kuin ohjeessa. Ei yhtään sellainen ilmava ja pehmeä kun pullataikina pitäisi olla.
Onkohan mitään tehtävissä? Vai heitänkö pois koko roskan :(
Kommentit (25)
Laita tiskialtaaseen kuumaa vettä ja leivontakulho sinne.
Alusta ja kohota uudestaan lämpimässä.
Laita kulho kiehuvaa vettä kylmän uunin alatasolle, pullataikinakulho ylemmälle tasolle ja uunin luukku kiinni.
Jos hiiva on jostain syystä "kuollut", taikina ei kohoa millään. Hyvä vinkki muuten tuo kiehuva vesi uunissa, täytyy joskus kokeilla jos on tarvetta.
Vähän kuulostaisi, ettei hiiva ollut elossa enää. Yleensä silloin sanotaan, että heitä pois ja aloita alusta, mutta jos sulla on aikaa kokeilla, niin ota hieman lämmintä vettä (eli yli 45-asteista, 40-42 on hyvä), ehkä puoli desiä, sekoita siihen ripaus sokeria ja uusi kuivahiivasatsi. Odota kymmenisen minuuttia ja katso alkaako pinta vaahdota. Jos ei ala, sekin hiiva on kuollut, mutta jos alkaa vaahdota sekoita se vanhaan taikinaan ja alusta uusiksi Mahdollisesti tarvitaan pari rkl lisää jauhoja, sitten pitäisi alkaa kyllä jo kohota.
Tai sitten heitä pois, tee tuo hiivatesti ensin, ja aloita sitten uuden taikinan teolla sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän kuulostaisi, ettei hiiva ollut elossa enää. Yleensä silloin sanotaan, että heitä pois ja aloita alusta, mutta jos sulla on aikaa kokeilla, niin ota hieman lämmintä vettä (eli yli 45-asteista, 40-42 on hyvä), ehkä puoli desiä, sekoita siihen ripaus sokeria ja uusi kuivahiivasatsi. Odota kymmenisen minuuttia ja katso alkaako pinta vaahdota. Jos ei ala, sekin hiiva on kuollut, mutta jos alkaa vaahdota sekoita se vanhaan taikinaan ja alusta uusiksi Mahdollisesti tarvitaan pari rkl lisää jauhoja, sitten pitäisi alkaa kyllä jo kohota.
Tai sitten heitä pois, tee tuo hiivatesti ensin, ja aloita sitten uuden taikinan teolla sen kanssa.
KORJAUS näppäilyvirheeseen: EI yli 45-asteista
(Lidlin kuivahiiva ei ole minulla toiminut hyvin.) Eihän hiiva ole ehtinyt mennä vanhaksi?
Ei kuivahiivalla hyvää pullaa saa!
Vierailija kirjoitti:
Jos hiiva on jostain syystä "kuollut", taikina ei kohoa millään. Hyvä vinkki muuten tuo kiehuva vesi uunissa, täytyy joskus kokeilla jos on tarvetta.
Taikina tuppaa kohoamaan vaikka jääkaapissa (todella hitaasti) jos hiiva vaan on hengissä. Oletko varma että laitoit kuivahiivaa eikä jotain muuta (mauste?) jauhetta :D
Kuivahiiva on ainakin minulla toiminut hyvin, vaikka neste ei ole kovin lämmintä. Kunhan kohotus on vähintään huoneenlämmössä. Jos lämmittää nesteen kovin lähelle tuota maksimilämpötilaa, on vaarana, että lämpötila lipsahtaa liian suureksi ja hiiva kuolee
Jos kohotuspaikka on yhtään vetoinen ja viileä, taikina ei välttämättä kohoa. Aavistuksen esilämmitetty uuni, luukku suljettuna, on hyvä paikka.
Jos laitoit taikinaan muita aineksia kylminä (esim. rasva), taikina saattaa olla liian kylmä kohotakseen, vaikka maito olisikin ollut oikean lämpöistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jäikö hiiva pois. Pulla pitää nousta lämpimässä.
Itse leipoisin pullat vaan. Saattaahan ne kohota vielä uunissa ja jos ei niin ihan hyviä tulee varmaan silti?
Vierailija kirjoitti:
(Lidlin kuivahiiva ei ole minulla toiminut hyvin.) Eihän hiiva ole ehtinyt mennä vanhaksi?
Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia Lidlin kuivahiivan kanssa, ja käytän niitä vallan, koska pussikoko 7g on minulle sopivampi kuin muiden valmistajien.
Kuivahiiva ei kuitenkaan kestä pussi avattuna kovin pitkää säilytystä vaan kuolee näppituntumalla jo parissa viikossa.
Leivon jonkin verran ja minulla on lähinnä huonoja kokemuksia kuivahiivasta. Kaapissa oli, jos ei ole edelleen paketti kuivahiivaa jossa lukee isolla mustalla tussilla älä käytä! Ettei pääsisi unohtumaan.
6/7 kuulostaa hyvältä ja ammattimaiselta neuvolta :)
En ikinä käytä kuivahiivaa vaan oikeaa hiivaa. Kulhoon liuna päälle ja vaikka vähän aikaa vesihauteessa.
Kylmä ei ikinä estä hiivan toimintaa, se vain hidastaa sitä. Hiiva kestää pakastamistakin hyvin elossa, ja jääkaapissakin taikinan saa nousemaan, se vain kestää pidempään. Kuumuus sen sijaan tappaa hiivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KORJAUS näppäilyvirheeseen: EI yli 45-asteista
Minä olen aina käyttänyt kylmää tai haaleaa vettä. Sitten olen asettanut kulhon esimerkikis kuumaan vesialtaaseen. Taikina on lähtenyt nousemaan käytännössä aina.
Pistetääs tähän yksi vähän erilainen ohje pullataikinalle, tästä tulee 12 keskikokoista pullaa, vähän isommiksi laskiaispulliksi tää satsi riittää 8-10 pullaan.
'Juuri':
2,5dl noin 42-asteista maitoa
1 Lidlin pussi kuivahiivaa, 7g, (tai noin 2,25tl jos ei ole Lidlin pusseja)
1tl sokeria tai siirappia
2,5dl vehnäjauhoja
- sekoita tasaiseksi velliksi. Anna nousta vähintään kaksinkertaiseksi lämpimässä paikassa (esim tuo aiemmin mainittu uunivinkki on hyvä), ehkä 20-30min.
Jatko:
4-5dl vehnäjauhoja
0,75dl sokeria
0,75tl suolaa
1-2 tl kardemummaa (voi jättää pois)
75g pehmeää voita
- alusta nämä juureen, ja vaivaa noin 10 min (koneella 6-8 min). Ja ei, muna ei unohtunut, munaa ei tähän tule.
- nostata taikinaa lämpimässä paikassa noin 45min, eli kunnes taikina on kaksinkertainen.
- leivo pulliksi, ja nostata taas lämpimässä paikassa noin 30 min. Voitele vatkatulla kananmunalla.
- paista noin 210 asteessa 8-10 min
Perään vielä jauhovinkki, jos haluat sellaista sitkoista venyvää 'kaupan' pullaa, etsi kaupasta vehnäjauhopussi nimeltä Manitoba Cream, löytyy Prismoista ainakin. Hölmöstä nimestään huolimatta on pullan ja leivän leivontaan yksi parhaita jauhoja.
Laita leivinjauhetta alustamalla ja paista munkeiksi.