Laitetaanko vanhus liian helposti hoitokotiin?
Mitä mieltä olette? Olisiko monessa tapauksessa kuitenkin mahdollista, että lapset hoitaisivat vanhempiaan, ottaisivat omaan kotiinsa asumaan?
Kaikilla vanhuksilla ei tietenkään ole omia lapsia tai sukulaisia, jotka heistä pitäisivät huolta ja heidän hoitamiseensa kannattaisi pikemminkin panostaa.
Meidän vanhempamme ovat pitäneet meistä hyvää huolta. Olisiko meidän vuoro auttaa?
Muistakaa, että me kaikki vanhenemme koko ajan.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että omaistuki on tarkotettu hoitoa tarvitsevan partnerille. Esimerkiksi eläkkeellä oleva mies,vaimo hoitaa lievästi muistisairasta kotona. Ei tuo summa mitenkään korvaa pois töistä jäämistä.Entäpä miten käy oman tulevan eläkkeen,miten sitä kertyy kun on työikäinen omaishoitaja.Esimerkiksi dementikko elää hyvinkin kymmenisen vuotta diagnoosin saatuaan. Viimiset vuodet tarvitsee hoitoa ja passausta 24/7.Olen useasti miettinyt kertomusia valloista,missä sairaan kalliit hoivakodit.Omaisille ei siis ole varaa pistää vanhusta hoitokotiin. Hoidetaan pakosta kotona.Lapset käyvät töissä,kuka hoitaa näitä vanhuksia päivisin? Heitteille jäävät.
Kyllä omaishoidon tukea voivat saada myös muut kuin hoidettavan puolisto, esim. lapset voivat saada myös omaishoidon ´tukea vanhempiensa hoitamiseen.
Kyse olikin siitä, että tuo omaishoidon tuki ei mitenkään korvaa menetettyä työtuloa tai eläkekertymää.
Vanhusten hoitaminen kotona loppui lääketieteen kehitykseen. Ennen tätä raihnaista täysin hoidettavaa vaihetta kesti puoli vuotta, jonka jälkeen vanhus kuoli ensimmäiseen keuhkokuumeeseen. Hoidettavat vanhukset olivat myös selkeästi nykyistä nuorempia.
Nykyään vanhat ihmiset ovat laitoshoitokunnossa vuosia jopa vuosikymmeniä.
Tiedätkö, paljonko omaishoitotuki on? Ota selvää!
Tule sen jälkeen ehdottamaan uudestaan, että jääkää hoitamaan omia vanhempianne. Sillä omaishoitotuella ei nimittäin osteta edes omia ruokia, kuukautissiteitä ja muita välttämättömiä tarvikkeita.
Helpostiko? Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka monivaiheinen prosessi hoitokotiin laittaminen on. Siinä tarvitaan useampi vuosi kuntoselvityksiä, useampi reissu ambulanssilla hoitoon ja hyvin usein vielä kuukausia terveyskeskuksen vuodeosastolla.
Et tiedä sitä, että ei kaikki hoitokotiin menevät pääse sinne suoraan kotoa vaan vasta sitten, kun vaihtoehto on vuodeosasto. Siksi hoitokotien asukkaat ovat entistä huonokuntoisempia.
Monen huonokuntoisen vanhuksen lapset ovat siinä iässä, että heillä itsellään on pieniä lapsia. Minä muistan sen illan, kun jouduin hyppäämään omaiseni hoitajana hänen luonaan ja kouluikäinen lapseni itki sängyssä "äiti tuu jo lukemaan iltasatu, että minä pääsen nukkumaan". Minulla oli velvollisuuksia myös omia lapsiani kohtaan, vaikka siitä ei silloin maksettu edes sitä paria sataa, mitä omaishoidosta sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmiset ovat aika lailla itsekkäitä. Isovanhempia vaaditaan hoitoavuksi, kun lapset ovat pieniä, mutta lasten lähdettyä kodista ei oteta isovanhempia (siis niitä omia vanhempia, jotka tuolloin ovat noin 80 v ikäisiä) osaksi perhettä. Viisikymppiset haluavat elää omaa elämäänsä, on parisuhde ja koira ja harrastukset ja se lastenhoidossa auttanut isovanhempi hylätään mieluummin laitokseen kuin hoidetaan itse.
Ja hyvää huomenta Porvoosta oletan?Eivät sinunkaan vanhempasi hoitaneet vuorostaan vanhempiaan kotona,älä yritä. Järki käteen.
Itse asiassa hoitivat. Ensin isovanhemmat asuivat omassa talossa samassa pihapiirissä ja kun pappa kuoli, mummi muutti asumaan vanhempieni kanssa ja isän lapseton veli muutti vanhaan mummolaan. Isä ja äiti kävi molemmat töissä, mutta tuossa vaiheessa isä vähensi työtunteja siten, että mummi oli kotona yksin korkeintaan 4 tuntia kerrallaan.
Järki käteen nyt.jos rakastat vanhempiasi,hoidat heidät itse. Nykyisin on myös erilaista vanhusten päivätoimintaa, mikä mahdollistaa "hoitajien" kokopäivätyön. Kyse on siitä, mitä sinä itse teet elämälläsi eli unohdatko vanhempasi, kun heistä ei ole enää hyötyä.
Se päivätoiminta on sopivaa vain kohtuullisen hyväkuntoisille, ei sinne oteta muutaman tunnin intervallijaksolle. Aiemmin iäkkäät myös kuolivat aiemmin ja parempikuntoisina, nyt elämää venytetään väkisin ja vanhukset ovat paljon huonommassa kunnossa, joten kertomuksellasi ei ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan että omaistuki on tarkotettu hoitoa tarvitsevan partnerille. Esimerkiksi eläkkeellä oleva mies,vaimo hoitaa lievästi muistisairasta kotona. Ei tuo summa mitenkään korvaa pois töistä jäämistä.Entäpä miten käy oman tulevan eläkkeen,miten sitä kertyy kun on työikäinen omaishoitaja.Esimerkiksi dementikko elää hyvinkin kymmenisen vuotta diagnoosin saatuaan. Viimiset vuodet tarvitsee hoitoa ja passausta 24/7.Olen useasti miettinyt kertomusia valloista,missä sairaan kalliit hoivakodit.Omaisille ei siis ole varaa pistää vanhusta hoitokotiin. Hoidetaan pakosta kotona.Lapset käyvät töissä,kuka hoitaa näitä vanhuksia päivisin? Heitteille jäävät.
Kyllä omaishoidon tukea voivat saada myös muut kuin hoidettavan puolisto, esim. lapset voivat saada myös omaishoidon ´tukea vanhempiensa hoitamiseen.
Kyse olikin siitä, että tuo omaishoidon tuki ei mitenkään korvaa menetettyä työtuloa tai eläkekertymää.
Eipä niin. Mutta paljon on työttömiä, jotka voisivat työttömyyskorvausta vastaan hoitaa vanhempiaan sen sijaan että ovat kuntouttavasssa toiminassa kuntien työpajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hankala olisi ottaa muistisairas anoppi meille asumaan, kun me molemmat aikuiset ollaan työelämässä. Mummi joutuisi olemaan päivät yksin kotona eikä enää pysty itse huolehtimaan ruokiaan tai muutenkaan itseään. Eksyy yksin ulkona, mutta menee kyllä mielellään ulos, jos oven löytää.
Teitä on kuitenkin siinä kaksi. Jos pystyisitte työvuoronne esim. järjestämään siten, että toinen voisi olla aina kotosalla.
ap
Ap ,oletko itse eläkeikää lähestymässä? Rupeeko mietityttään että mitäs kun vielä vanhenet. Ilmeisesti haluaisit jäädä lapsiesi niskoille?Ei kiinnosta hoitokotiin joutuminen?
Sun tekstisi osoittaa että joko itse olet ruvennut miettimään omaa kuolevaisuuttasi tai sitten sulla ei ole hajuakaan huonokuntoisten, muistisairaitten vanhusten avuntarpeesta.
Aikoinaan mummoni pyysi isääni (asuivat eri maissa) ryhtymään hoitamaan häntä. Isä ei suostunut,vaikka oli jo itsekin eläkkeellä.Tuolloin mummoni asui jo vanhainkodissa.
Kaikki vanhukset haluavat asua kotonaan niin kauan kun mahdollista.Lapset saisivat jäädä mielellään pois töistä heitä hoitamaan vanhuksen mielestä.Myös kiltti vanhus muuttuu itsekkääksi tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hankala olisi ottaa muistisairas anoppi meille asumaan, kun me molemmat aikuiset ollaan työelämässä. Mummi joutuisi olemaan päivät yksin kotona eikä enää pysty itse huolehtimaan ruokiaan tai muutenkaan itseään. Eksyy yksin ulkona, mutta menee kyllä mielellään ulos, jos oven löytää.
Teitä on kuitenkin siinä kaksi. Jos pystyisitte työvuoronne esim. järjestämään siten, että toinen voisi olla aina kotosalla.
ap
Eipä olisi pitkään töitä jos ehdottaisin työnantajalle muuttavani työaikani esim. iltavuoroon joka toinen viikko. Asiakaspalveluaika ja toimisto auki 09-16:30. Iltaisin suljettu. Miehellä myös päivätyö, mutta työreissuja todella paljon.
Eikä oikein tänä päivänä työn vaihtaminen käy helposti, varsinkin jos olet toimistotyöläinen, joita on 13 tusinassa.
Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin. Mutta paljon on työttömiä, jotka voisivat työttömyyskorvausta vastaan hoitaa vanhempiaan sen sijaan että ovat kuntouttavasssa toiminassa kuntien työpajoilla.
Mitenkäs vanhuksen käy kun työtön saa haluamansa työpaikan? Seuraavalla viikolla hoivakotiin?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, paljonko omaishoitotuki on? Ota selvää!
Tule sen jälkeen ehdottamaan uudestaan, että jääkää hoitamaan omia vanhempianne. Sillä omaishoitotuella ei nimittäin osteta edes omia ruokia, kuukautissiteitä ja muita välttämättömiä tarvikkeita.
Helpostiko? Sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka monivaiheinen prosessi hoitokotiin laittaminen on. Siinä tarvitaan useampi vuosi kuntoselvityksiä, useampi reissu ambulanssilla hoitoon ja hyvin usein vielä kuukausia terveyskeskuksen vuodeosastolla.
Et tiedä sitä, että ei kaikki hoitokotiin menevät pääse sinne suoraan kotoa vaan vasta sitten, kun vaihtoehto on vuodeosasto. Siksi hoitokotien asukkaat ovat entistä huonokuntoisempia.
Monen huonokuntoisen vanhuksen lapset ovat siinä iässä, että heillä itsellään on pieniä lapsia. Minä muistan sen illan, kun jouduin hyppäämään omaiseni hoitajana hänen luonaan ja kouluikäinen lapseni itki sängyssä "äiti tuu jo lukemaan iltasatu, että minä pääsen nukkumaan". Minulla oli velvollisuuksia myös omia lapsiani kohtaan, vaikka siitä ei silloin maksettu edes sitä paria sataa, mitä omaishoidosta sain.
Palautteesi ei ollut minun kirjoitukseeni, mutta vastaan kuitenkin. Tuo on ihan totta mitä kirjoitit. Minä puolestani ehdottaisin, että työttömät (ja siis nimenomaan terveet pitkäaikaistyöttömät) voisivat hoitaa ikääntyneitä vanhempiaan. Jos saisivat vaikka 100-200 euroa työttömyyskorvauksen päälle "palkkaa". En tiedä miten iso ryhmä on heitä, jotka a) ovat työttömiä, b) ovat tarpeeksi terveitä ja c) joilla on hoitoa tarvitsevat vanhemmat ja d) joilla on sen verran iso asunto, että voivat ottaa vanhempansa luokseen.
Mutta heitäkin on. Tunnen monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En ole tuo joka vastasi, mutta esim. minun kohdalla vanhuksia on neljä. 2 vuotta sitten oli viideskin, mutta isomummi kuoli 96-vuotiaana silloin.
No, yksi heistä on alkoholistidementikko, toinen muuten juoppo ja monisairas. Yksi on tiukasti uskonnollinen, vanha ihminen jonka ajatukset on sille tietylle "radalle" juuttuneet, ja hänen kanssaan on hankala kommunikoida ns. normaalisti. Minä kunnioitan uskonnonvapautta ja itsekin olen kristitty, mutta tuollaisen äärilinjaa kannattavan kanssa vaan on hankalaa, kun ihan kaikki asiat on jotenkin sidoksissa Jeesukseen. Neljäs on ihan "normaali ihminen". Kaikki nämä jos ottaisi kotiinsa, jossa tällä hetkellä on pari teiniäkin ominen juttuineen, niin... No, tila ei riittäisi ja en tiedä olisiko kellään mukavaa. Ja sekä mulla että miehellä on ns. virka-aikatyö, ei siinä vuoroja vaihdella tuosta noin vaan, että aina olisi joku kotona.
Kaunis ajatus, ap, ja ihanaa jos sä voit olla omaisesi omaishoitaja loppuun asti. Mä en tällä hetkellä voisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ap ,oletko itse eläkeikää lähestymässä? Rupeeko mietityttään että mitäs kun vielä vanhenet. Ilmeisesti haluaisit jäädä lapsiesi niskoille?Ei kiinnosta hoitokotiin joutuminen?
Sun tekstisi osoittaa että joko itse olet ruvennut miettimään omaa kuolevaisuuttasi tai sitten sulla ei ole hajuakaan huonokuntoisten, muistisairaitten vanhusten avuntarpeesta.
Aikoinaan mummoni pyysi isääni (asuivat eri maissa) ryhtymään hoitamaan häntä. Isä ei suostunut,vaikka oli jo itsekin eläkkeellä.Tuolloin mummoni asui jo vanhainkodissa.
Kaikki vanhukset haluavat asua kotonaan niin kauan kun mahdollista.Lapset saisivat jäädä mielellään pois töistä heitä hoitamaan vanhuksen mielestä.Myös kiltti vanhus muuttuu itsekkääksi tässä tilanteessa.
Minä olen 60v itse ja äitini on 95v. Olen ollut hänen omaishoitajansa jo 10 vuotta. Olen ottanut hänet asumaan luokseen. Kyllä minä omaa vanhenemistanikin olen joutunut kovasti miettimään, koska oma terveyteni on myös reistaillut. Päivä kerrallaan mennään eteenpäin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ihmiset ovat aika lailla itsekkäitä. Isovanhempia vaaditaan hoitoavuksi, kun lapset ovat pieniä, mutta lasten lähdettyä kodista ei oteta isovanhempia (siis niitä omia vanhempia, jotka tuolloin ovat noin 80 v ikäisiä) osaksi perhettä. Viisikymppiset haluavat elää omaa elämäänsä, on parisuhde ja koira ja harrastukset ja se lastenhoidossa auttanut isovanhempi hylätään mieluummin laitokseen kuin hoidetaan itse.
Ja hyvää huomenta Porvoosta oletan?Eivät sinunkaan vanhempasi hoitaneet vuorostaan vanhempiaan kotona,älä yritä. Järki käteen.
Itse asiassa hoitivat. Ensin isovanhemmat asuivat omassa talossa samassa pihapiirissä ja kun pappa kuoli, mummi muutti asumaan vanhempieni kanssa ja isän lapseton veli muutti vanhaan mummolaan. Isä ja äiti kävi molemmat töissä, mutta tuossa vaiheessa isä vähensi työtunteja siten, että mummi oli kotona yksin korkeintaan 4 tuntia kerrallaan.
Järki käteen nyt.jos rakastat vanhempiasi,hoidat heidät itse. Nykyisin on myös erilaista vanhusten päivätoimintaa, mikä mahdollistaa "hoitajien" kokopäivätyön. Kyse on siitä, mitä sinä itse teet elämälläsi eli unohdatko vanhempasi, kun heistä ei ole enää hyötyä.
Se päivätoiminta on sopivaa vain kohtuullisen hyväkuntoisille, ei sinne oteta muutaman tunnin intervallijaksolle. Aiemmin iäkkäät myös kuolivat aiemmin ja parempikuntoisina, nyt elämää venytetään väkisin ja vanhukset ovat paljon huonommassa kunnossa, joten kertomuksellasi ei ole mitään virkaa.
Niinpä tietenkin, koska sinä et halua tehdä yhtä paljon omien vanhempiesi takia kuin he aikanaan auttoivat sinua lastenhoidossa, jotta pääsit treffeille miehesi kanssa. Ei vanhuksen elämää kukaan väkisin venytä, parempi ravitsemus ja aikaisempaa helpompi työ mahdollistavat sen, että eletään pitempään. Sinä tietenkin toivot, että vanhempasi kuolisivat nopeasti, jotta pääset heistä pikaisesti eroon, joten ymmärrettävästi olet sitä mieltä, että kertomuksellani ei ole mitään virkaa. Kaltaisiasi kylmiä ihmisiä on töissä yksityisissä hoitolaitoksissa ja heillä on sama ajatius eli vanhuksen kuuluukin menehtyä nopeasti eikä olla vaivana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs vanhuksen käy kun työtön saa haluamansa työpaikan? Seuraavalla viikolla hoivakotiin?
Minä työttömänä omaishoitajana vastaan tuohon. On hyvin epätodennäköistä, että työtön saa työpaikan, joten siinä mielessän utopistinen ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistisairas polttaa talon neljässä tunnissa eli ei häntä voi hetkeksikään jättää yksin. Lisäksi minne me ne neljä vanhusta (molempien vanhemmat siis) laitetaan nukkumaan tässä kerrostalokolmiossa?? Nykyelämä on vähän erilaista kuin silloin aikanaan, kun pihapiirissä oli useita rakennuksia joissa olla ja elellä. Voisin ottaa vanhemmat asumaan luokseni, jos olisi tilaa ja vanhukset siinä kunnossa, että pärjäävät yksinkin. (Eli voisin jatkaa työelämässä). Oma mummoni oli täysin hoidettavana kymmenen vuotta vanhustenkodissa (viimeiset viisi vuotta täysin petipotilaana), joten en todellakaan tiedä miten siitä olisi omin voimin selvitty (ja hän todella meinasi polttaa talon, kun jätti hellan päälle.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidin puolisoni toista vanhempaa meillä kotona 15 v. Oli sitä siinä ihan tarpeeksi. Loppuaika hoivakodissa, koska enää en jaksanut ja kuntonsa oli jo huono. Tiedän, mitä se on. Ap, olet vapaa kokeilemaan. Kaikki oma elämä pitää tosin olla valmis jättämään.
Minä olen oman äitini omaishoitaja, ollut jo kymmenen vuotta.
ap
Ahaa,olet siis itsekin eläkkeellä? No ,oletko keskustellut lapsesi/lapsiesi kanssa,hoitavatko sinua kotona kun se aika tulee?Täytyykö heidän,koska sinäkin olet äitiäsi hoitanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä työttömänä omaishoitajana vastaan tuohon. On hyvin epätodennäköistä, että työtön saa työpaikan, joten siinä mielessän utopistinen ajatus.
Saatko työttömyyskorvauksen ja omaishoitotuen?
Tämä vanhusten hoitaminen lastensa perheissä, se on unelmahöttöä, joka pelkästään vain tuntuu kivalta ja idylliseltä ajatukselta. Käytäntö ja totuus sellaisesta elämästä on aivan jotain muuta. Kyllä paras ratkaisu olisi, että hoiva olisi muualla, mutta sen olisi oltava oikeasti hyvää. Hoitajien olisi oltava pysyviä, eikä niin, että joka viikko vastassa on eri lissu pillifarkuissaan ja tatskat vilkkuen puhumassa vanhukselle nuorisokieltä. Siellä kodissa läheiset parhaimmillaan voivat vierailla paljonkin, jos nämä asiat oikeasti toimisivat kuten pitää. Tuo on totta, että jokaikinen meistä haluaa asua ikuisesti kotona, vanhukset ja me tulevat vanhukset. Se vaan on opittava ajattelemaan niin, että elämään sisältyy muutoksia ja vaiheita. Harva on loppuun asti kotona, jos ikää karttuu paljon. On turha olettaakaan muuta! Olosuhteet pitää pystyä hoitopaikassa luomaan mahdollisimman hyviksi. Tämä on ongelma, johon täytyy löytyä ratkaisuja. Vaikea tilanne, helppoja ohjeita ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidin puolisoni toista vanhempaa meillä kotona 15 v. Oli sitä siinä ihan tarpeeksi. Loppuaika hoivakodissa, koska enää en jaksanut ja kuntonsa oli jo huono. Tiedän, mitä se on. Ap, olet vapaa kokeilemaan. Kaikki oma elämä pitää tosin olla valmis jättämään.
Minä olen oman äitini omaishoitaja, ollut jo kymmenen vuotta.
ap
Ahaa,olet siis itsekin eläkkeellä? No ,oletko keskustellut lapsesi/lapsiesi kanssa,hoitavatko sinua kotona kun se aika tulee?Täytyykö heidän,koska sinäkin olet äitiäsi hoitanut?
Ei tarvitse
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kaikki vanhukset haluavat asua kotonaan niin kauan kun mahdollista.Lapset saisivat jäädä mielellään pois töistä heitä hoitamaan vanhuksen mielestä.Myös kiltti vanhus muuttuu itsekkääksi tässä tilanteessa.Minä olen 60v itse ja äitini on 95v. Olen ollut hänen omaishoitajansa jo 10 vuotta. Olen ottanut hänet asumaan luokseen. Kyllä minä omaa vanhenemistanikin olen joutunut kovasti miettimään, koska oma terveyteni on myös reistaillut. Päivä kerrallaan mennään eteenpäin.
ap
50 v.jätit työelämän siis? En ymmärrä ,mistä elät? Sillä hoitotuella?Äitisi eläkkeellä? Mistä elät kun mamma kuolee?