Ovatko ihmiset menettäneet järkensä?
Oikesti, mitä on yhteiskunnassa meneillään?
Tuntuu ettei mitään voi enää lukea, alkaa ahdistaa.
Tuntuu että tunteet ja varsinkin rakkaus ovat kiellettyjä, empatia on suorastaan kirosana.
Kaikki ympärillä tuntuvat feikkaavan koko elämänsä niin että se näyttää vaan somessa mahdollisimman hyvältä.
Raha tuntuu olevan ainoa millä on merkitystä, työttömille vaan tolkutetaan että "sijoita, sijoita" niin rikastut ja tulet taas ihmiseksi, tällä hetkellä olet kasa p askaa jota voi kohdella miten vain.
Muita ihmisiä voi kohdella miten vain, ellei perusteta näyttävää some-kampanjaa kyseistä toimintaa vastaan.
Mutta jos ei ole some-kampanjaa, näkyvyyttä ja julkisuutta asialla ei ole mitään väliä.
Onko tämä Suomi, oikeasti?
Kommentit (67)
Teidät on aivopesty ja saatu vihaamaan toisianne samalla ahnauden täyttäessä sydämmenne helppojen nautintojen ohella. Teillä on jo pedonmerkki otsassa. En halua olla missään tekemisissä näiden ihmisten kanssa. Käyn kaupassa ja lukittaudun kotiini. Älä soita älä häiritse sillä teitä ei ole olemassa.
Järki on monelta mennyt, ainakin siltä tuntuu. En ole niin psykologiaan perehtynyt että osaisin sanoa, mutta kuvittelen että kyse on jostakin ihmisen massapsykoosista tai vastaavasta, höystettynä massamedian uutisoinnilla, joka aikaan saa sen, että asiat näyttävät siltä kuin näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Järki on monelta mennyt, ainakin siltä tuntuu. En ole niin psykologiaan perehtynyt että osaisin sanoa, mutta kuvittelen että kyse on jostakin ihmisen massapsykoosista tai vastaavasta, höystettynä massamedian uutisoinnilla, joka aikaan saa sen, että asiat näyttävät siltä kuin näyttävät.
Massapsykoosi tai teidän päälle on laitettu iso taika. Telkkarista ja paskalehdistä imette tietoa kuinka olla antikristus.
Mua ärsyttää edellisten lisäksi se, että kun kohtelee toista ihmistä ihmisen tavoin niin siitä pitää heti nostaa valtava haloo ja iso numero.
Vaikka kahvilassa;
Henkilö a menee kysymään henkilö b:ltä "onko tämä paikka vapaa" ja a sanoo että on.
Henkilö a välittömästi somessa : " olisin voinut jättää tuntemattoman naikkosen seisomaan korvapuustinsa kanssa mutta en tehnyt niin. blaablaablaa empaattisuus blaablaablaa päivän hyvä työ tehty blaablaablaa olen liian hieno ihminen tähän maailmaan...."
Siis, kiitti. Mutta eikö noita nyt tapahdu ihan päivittäin ja ilman että niistä täytyy raportoida ja väkisin työntää itseään keskiöön?
Tää on helppo aihe. Heti kun itse ei ole maksajan roolissa niin aletaan vinkumaan yhteilöllisyyttä ja tasa-arvoa. Toistaiseksi valtaosalla Suomalaisista on järki päässä, nämä nykyiset tulonsiirrot on persiistä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on helppo aihe. Heti kun itse ei ole maksajan roolissa niin aletaan vinkumaan yhteilöllisyyttä ja tasa-arvoa. Toistaiseksi valtaosalla Suomalaisista on järki päässä, nämä nykyiset tulonsiirrot on persiistä.
Maksajia ovat kaikki suomalaiset veronmaksajat. Esimerkiksi minä olen tällä hetkellä työtön, mutta tähän asti olen tehnyt töitä ja maksanut veroja ihan normaalisti. Joten en pode työttömyydestäni huonoa omaatuntoa.
Kysymys kuuluu onko sitä alunperin ollutkaan?
Olen myös miettinyt että milloin kaikesta tuli näin vinoutunutta? Ihan kuin joku uskonlahko tai vastaava pitäisi täällä valtaa ja ohjailisi ihmisten toimintaa.
Laajenna kaveripiiriäsi tai sulje some. Katsele ympärillesi. Kutsu ystäviä kylään. Leiki lasten kanssa. Auta vanhusta. Muista, että lööpeissä on se, mikä menee kaupaksi, ei todellisuus. Maailmassa on paljon kaunista ja hyvää.
Ja äänestä joka päivä kukkarollasi. Osta eettisesti tehtyä, älä sitä halvinta, jota tehdessä on riistetty toisia. Ennen vaaleja kysy vaikeita kysymyksiä kaikilta tapaamiltasi ehdokkailta. Äänestä vaaleissa viisaasti.
Mitä enemmän maailmanmenoa seuraan, sitä oudommaksi ja tyhmemmäksi koen itseni.
Putosin kelkasta jo nuorena aikuisena, kun sairastuin mielenterveysongelmiin. Olen elänyt ns. yhteiskunnan ulkopuolella tietyllä tapaa kaikki nämä vuodet (olen nyt kolmekymppinen) ja vaikka nuorempana seurasin ahkerasti uutisia, keskusteluita jne. ja ahdistuin kaikesta pahuudesta, enää en vaan jaksa. Kun ei se stressaaminen auta mitään: ainoa toimiva keino on keskittyä täysillä omaan/oman perheensä elämään, ja sulkea kaikki muu ulkopuolelle.
Tässä yhteiskunnassa taviksella ei ole käytännössä minkäänlaista vaikutusvaltaa isoihin asioihin. Koska viimeksi peruttiin lakimuutos, vaikka sitä vastusti tuhatpäinen joukko kansalaisia? Aivan: ei koskaan. Entä mitä sinä voit tehdä näille asioille, yksittäisenä kansalaisena, jolla olisi omakin elämä elettävänä? Aivan: et yhtään mitään. Hyväksy se ja ala elää. Päästä irti. Pian helpottaa.
Järki jäi kun Helsinki perustettiin. Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös miettinyt että milloin kaikesta tuli näin vinoutunutta? Ihan kuin joku uskonlahko tai vastaava pitäisi täällä valtaa ja ohjailisi ihmisten toimintaa.
Jos olisit hetken rehellinen itsellesi niin tietäisit tasantarkkaan mikä ''uskonlahko''. Vinkkinä voin sanoa, että siellä on aina vähän liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Laajenna kaveripiiriäsi tai sulje some. Katsele ympärillesi. Kutsu ystäviä kylään. Leiki lasten kanssa. Auta vanhusta. Muista, että lööpeissä on se, mikä menee kaupaksi, ei todellisuus. Maailmassa on paljon kaunista ja hyvää.
Ja äänestä joka päivä kukkarollasi. Osta eettisesti tehtyä, älä sitä halvinta, jota tehdessä on riistetty toisia. Ennen vaaleja kysy vaikeita kysymyksiä kaikilta tapaamiltasi ehdokkailta. Äänestä vaaleissa viisaasti.
Et ymmärrä yhtään mitä ap tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä neuvoista. Olet oikeassa, täytyy yrittää elää vaan omaa elämäänsä ja keskittyä hyviin asioihin. Tuntuu vaan siltä että taustalla nakertaa koko ajan pelko ja huoli siitä että suljen silmäni tosiasioilta ja oma elinpiiri kapenee kapenemistaan kunnes en enää lähde kodistani mihinkään,ikinä. Aivan käsittämättömän paha olla välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän maailmanmenoa seuraan, sitä oudommaksi ja tyhmemmäksi koen itseni.
Putosin kelkasta jo nuorena aikuisena, kun sairastuin mielenterveysongelmiin. Olen elänyt ns. yhteiskunnan ulkopuolella tietyllä tapaa kaikki nämä vuodet (olen nyt kolmekymppinen) ja vaikka nuorempana seurasin ahkerasti uutisia, keskusteluita jne. ja ahdistuin kaikesta pahuudesta, enää en vaan jaksa. Kun ei se stressaaminen auta mitään: ainoa toimiva keino on keskittyä täysillä omaan/oman perheensä elämään, ja sulkea kaikki muu ulkopuolelle.
Tässä yhteiskunnassa taviksella ei ole käytännössä minkäänlaista vaikutusvaltaa isoihin asioihin. Koska viimeksi peruttiin lakimuutos, vaikka sitä vastusti tuhatpäinen joukko kansalaisia? Aivan: ei koskaan. Entä mitä sinä voit tehdä näille asioille, yksittäisenä kansalaisena, jolla olisi omakin elämä elettävänä? Aivan: et yhtään mitään. Hyväksy se ja ala elää. Päästä irti. Pian helpottaa.
Mutta eikö tämän kamalan, kylmän robottitodellisuuden hyväksyminen ole luovuttamista ?
Mitä voisi tehdä ettei sama meno jatku tulevaisuudessa? (en tarkoita nyt politiikkaa)
Ap, ei kannata olla somessa, niin alkaa jo helpottaa. Somesta saa juuri tuollaisen vaikutelman, mutta kyllä ihmiset IRL on vielä ihan empatiaan kykeneviä ja osaavat käyttäytyäkin hyvin, vaikka nimettömissä somekeskusteluissa heti ovatkin hyökkäämässä ja kiukkuamassa.
Minusta 11 on oikeassa. Ap kuvaa harhaa, joka syntyy tuijottamalla liikaa nettiä ja iltapäivälehtiä. Kun oikeasti perehtyy uutisiin ja kehitykseen, tajuaa, että maailmassa tapahtuu valtavasti hyvää kehitystä. Tämä juttu on jo neljä vuotta vanha, mutta kertoo pätevästi tuosta negatiivisuusharhasta, kannattaa lukea:
https://yle.fi/uutiset/3-7738931
Positiivinen, pitkän ajan kehitys ei vain nouse lööppeihin, koska se on hidasta prosessia, eikä samalla lailla uutinen kuin nopeat yllättävät muutokset. Ja siten se ei synnytä Facessa hälinää.
Viikon nettilakko jo avaa silmiä kummasti. Suosittelen.
17 jatkaa...
Niin sii täsmälleen sama tilanne ja ajatukset kuin sinullakin. Mietin vaan mitän voisin tehdä.
Samanlaisia huomioita....todella surullista katsella tätä yhteiskunnan persmäkeä.