Aion olla velaton omistusasuja 50-vuotiaana ja kerätä 250 000 nykyeuroa säästöjä ennen eläkeikää. :)
Kun on velaton tämä nykyinen hieno omistusasunto, laskurin mukaan 3 000 euron eläke ja 250 000 € sijoituksia ja säätöjä, pärjäilen varmasti ihan kivasti?
Ja tähän ollaan menossa hyvällä vauhdilla ihan duunariperheestä, tosin omistusasuntosellaisesta.
Toki kaikkea voi sattua, mutta tulevaisuuteen suhtaudun optimistisesti. :)
Kommentit (44)
Olin velaton ok-talon omistaja ollessani 37-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli velaton asunto, kun olin 31v ikäinen. 38v iässä jäin pois palkkatyöstä hoitamaan lapsia kotiin ja sillä tiellä olen edelleen. Miksi odottaa siihen asti, että on 50v?
Ja sä elät millä? Sijoitetun pääoman tuotolla, vai miehesi rahoilla?
Sijoitetun pääoman tuotolla, sijoittamisella ja pienellä yritystoiminnalla (joka on lähinnä harrastus).
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Sinulla on vähän hassu nimimerkki. Ei ole Suomessa eikä edes Helsingissä kovin tavatonta, että on velaton asunto keski-ikäisenä. Minullakin on vihdoin tänä vuonna.
Sen sijaan 250.000€:n sijoitusten ja säästöjen hankkiminen 15 vuodessa on aika urakkka, mutta eihän se toki mahdotonta ole. Kun säästät joka kuukausi 800€/kk ja sijoitat sen keskimääräistä 6,6%:n tuottoa tuovaan rahastoon, sinulla on 15 vuoden päästä 250.000€.
Tosin siitä menee veroja 70.000€, eikä sen lopun ostovoima vastaa nykyrahassa enää kuin reilua 140.000€. Toki siinäkin on vanhuudenturvaa, vaikkei elämää risaiseksi laitetakaan.
Sinun laskelmastasi unohtuu hankintameno-olettama.
Paljonko se muuttaa loppusummaa?
On siinä tekemistä mutta ei ehkä mahdoton paikka jos ei ole lapsia. Me olemme vaimon kanssa 44-vuotiaita, nettotulot tällä hetkellä yhteensä 5000 €/kk mutta ensiasunnoksi ostettu omakotitalo on velaton vasta ehkä 2034.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vähän hassu nimimerkki. Ei ole Suomessa eikä edes Helsingissä kovin tavatonta, että on velaton asunto keski-ikäisenä. Minullakin on vihdoin tänä vuonna.
Sen sijaan 250.000€:n sijoitusten ja säästöjen hankkiminen 15 vuodessa on aika urakkka, mutta eihän se toki mahdotonta ole. Kun säästät joka kuukausi 800€/kk ja sijoitat sen keskimääräistä 6,6%:n tuottoa tuovaan rahastoon, sinulla on 15 vuoden päästä 250.000€.
Tosin siitä menee veroja 70.000€, eikä sen lopun ostovoima vastaa nykyrahassa enää kuin reilua 140.000€. Toki siinäkin on vanhuudenturvaa, vaikkei elämää risaiseksi laitetakaan.
Höpsö. Ei pääomasta mene veroja, vaan pelkästä tuotosta.
Juu, tuli ajatusvirhe. Tuotto olisi siis 106.000€, joten vero oli 30%:lla 31.800€ eikä 70.000€ ja kerralla nostettuna vähän enemmän. Lopputulema on kuitenkin sama: Ei tuolla maailmanympärimatkoja loputtomiin tehtäisi. Hoivakodin 4000€:n maksuja sillä maksasi joka tapauksessa sentään viisi vuotta.
Työkaveri sai syöpädianoosin samalla kun jäi eläkkeelle. Kuoli 2 viikon kuluttua.
Minä nautin elämästäni tässä ja nyt, en "sitten kun".
Vierailija kirjoitti:
Rahasto, joka tuottaa keskimäärin 6,6 % 15 vuoden ajan ei ole tältä planeetalta. Otetaan puolet pois, eli 3,3 %, niin ollaan lähellä mahdollista.
Ajattelin, että osingot sijoitetaan uudelleen, joten veroja ei 15 vuoden aikan tarvitsisi maksaa. Sinänsä olen kanssasi samaa mieltä, että tuo mennyt prosentti ei ole tae tulevasta. Vaikka esimerkiksi MSCI World-index on noussut viimeiset 15 vuotta keskimäärin 6,7%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en pitäisi sen asuntolainan maksamisella kiirettä. Parempi maksaa niin hitaasti kuin mahdollista ja ennemmin kartuttaa sijoituksia, jotka tuottavat enemmän kuin mitä asuntolainasta maksetaan korkoa.
Minusta tämä on molempi parempi -asia. Isoa lainaa kannattaa lyhentää aluksi rivakasti, jotta siltä saa koronmuodostuskyvyn pois. Pienen lainan kanssa ei ole niin hoppu, se ei enää pysty aiheuttamaan suuria murheita, vaikka korot nousisivat. Ihan lopussa taas alkaa velaton elämä houkutella, ja laina on mukava hoitaa alta pois. Elämässä voi aina tulla yllätyksiä, eikä kenenkään kyky tienata ansiotuloja kestä ikuisesti. Sikäli pois maksettu laina on aina hyvä juttu.
Ei kannata alussakaan maksaa. Yhä edelleen ne ylimääräiset lyhennykset eivät juurikaan näy, mutta vastaavasti parempi tuottoprosentti näkyy kyllä. JOS korot lähtee nopeaan nousuun niin varmistaa että ne sijoitukset ovat likvidejä sijoituksia, eikä mitään eläke/säästövakuutuksia tai pitkäaikaistalletuksia jotta tarvittaessa voi nillä sijoituksilla tehdä reilun lyhennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itse olen velaton, kun täytän 44 ja siihen mennessä pitäisi olla sijoituksissa noin 300000. Toki jos romahtaa, arvo voi olla mitä vaan. Osinkoina sen verran tuloja kuitenkin, että velan loppuessa voi alkaa miettiä tekeekö töitä vai mitä. Tähän on 2v aikaa.
Verottomat osingot ovat keskimäärin noin 3,5% vuodessa, joten 300.000€:sta se olisi vähän alle 900€/kk. Sillä ei vielä ihmeitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tavallaan. Mä ajattelin elää nyt kun lapset on pieniä.
En luota eläkkeisiin tai siihen,
et oon kunnossa enää 20 vuoden päästä.
Pitkät lomat ja vähemmän töitä.
Onneks on perintöä tulossa sit niihin eläkepäiviin.
Perintöön luotat kumminkin?
No ihan siitä vaan. Kukin mieltymystensä ja mahdollisuuksiensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itse olen velaton, kun täytän 44 ja siihen mennessä pitäisi olla sijoituksissa noin 300000. Toki jos romahtaa, arvo voi olla mitä vaan. Osinkoina sen verran tuloja kuitenkin, että velan loppuessa voi alkaa miettiä tekeekö töitä vai mitä. Tähän on 2v aikaa.
Verottomat osingot ovat keskimäärin noin 3,5% vuodessa, joten 300.000€:sta se olisi vähän alle 900€/kk. Sillä ei vielä ihmeitä tehdä.
Minun osinkoni ovat olleet jo vuosia verojen jälkeen suunnilleen 5-6%.
Valitettavasti, ett noilla rahoilla saa henkilökohtaista avustajaa, piikaa, kuuntelijaa tai nuoruutesi ymmärtäjää. Toivottavasti, ett sairastu geneettisiin kansantauteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun osinkoni ovat olleet jo vuosia verojen jälkeen suunnilleen 5-6%.[/quote
Annatko muutaman esimerkin firmoista, joiden verolliset osingot ovat olleet 8%:n tai verottomat 5-6%:n luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on enemmän kuin 3.5%. Mutta ei se ole olennaista, sitten kun velat on hoidettu, elän vallan mainiosti noin 600-700e/kk. Tuskin töitä heti lopetan, kenties vaihdan osa-aikaiseen jossain välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko muutaman esimerkin firmoista, joiden verolliset osingot ovat olleet 8%:n tai verottomat 5-6%:n luokkaa.
Nordea, Whitestone Reit, Realty income, ocean yield, exchange income, inter pipeline, main street capital ja listaa voisi jatkaa vaikka kuinka paljon. Ja sitten kun vielä olet oikeaan aikaan ostanut ja vuosittaiset korotukset osinkoihin niin kyllä sen kokonaistuoton tuohon 5-6% saa helpostikin vaikka jatkuvasti uutta sijoittaa. Tietenkään kaikkien yhtiöiden tuotto ei ole 5-6% vaan siellä on halvalla ostettuja, pitkään salkussa olleita joiden tuotto on reilu, ja sitten uudempia joissa pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea, Ramirent, Titanium, Capman, Sampokin lähellä. Montako haluat, voin etsiä lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla on enemmän kuin 3.5%. Mutta ei se ole olennaista, sitten kun velat on hoidettu, elän vallan mainiosti noin 600-700e/kk. Tuskin töitä heti lopetan, kenties vaihdan osa-aikaiseen jossain välissä.
Jos noin vähällä tulisin toimeen, voisin ottaa loparit huomenna. Minä olen aina ajatellut, että jos vapaa-aika lisääntyy, lisääntyy rahantarvekin eikä suinkaan vähene.
Haha, mä perin tuon saman ja enemmänkin samaan ikään mennesä. Omistan nyt jo about tuon arvoisen sijoitusasunnon.