Aion olla velaton omistusasuja 50-vuotiaana ja kerätä 250 000 nykyeuroa säästöjä ennen eläkeikää. :)
Kun on velaton tämä nykyinen hieno omistusasunto, laskurin mukaan 3 000 euron eläke ja 250 000 € sijoituksia ja säätöjä, pärjäilen varmasti ihan kivasti?
Ja tähän ollaan menossa hyvällä vauhdilla ihan duunariperheestä, tosin omistusasuntosellaisesta.
Toki kaikkea voi sattua, mutta tulevaisuuteen suhtaudun optimistisesti. :)
Kommentit (44)
Sinulla on vähän hassu nimimerkki. Ei ole Suomessa eikä edes Helsingissä kovin tavatonta, että on velaton asunto keski-ikäisenä. Minullakin on vihdoin tänä vuonna.
Sen sijaan 250.000€:n sijoitusten ja säästöjen hankkiminen 15 vuodessa on aika urakkka, mutta eihän se toki mahdotonta ole. Kun säästät joka kuukausi 800€/kk ja sijoitat sen keskimääräistä 6,6%:n tuottoa tuovaan rahastoon, sinulla on 15 vuoden päästä 250.000€.
Tosin siitä menee veroja 70.000€, eikä sen lopun ostovoima vastaa nykyrahassa enää kuin reilua 140.000€. Toki siinäkin on vanhuudenturvaa, vaikkei elämää risaiseksi laitetakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kukin tavallaan. Mä ajattelin elää nyt kun lapset on pieniä.
En luota eläkkeisiin tai siihen,
et oon kunnossa enää 20 vuoden päästä.
Pitkät lomat ja vähemmän töitä.
Onneks on perintöä tulossa sit niihin eläkepäiviin.
Entäs jos perinnöt menevät niiden nykyisten haltijoiden hoivapalveluihin?
Itse elän nykyhetkeä. En oleta, että eläkkeellä alkaisin elämään mennyttä elämääni.
Noin hyvin asiat ja maleksit tällä paskapalstalla kehuskelemassa (olemattomalla) omaisuudellasi.
Sellainen päiväuni siellä tänään.
Hyvä suunnitelma, ehkä pientä hienosäätöä vielä sijoituspuolelle? Suosin itse sijoituksia, joista saa tuottoa käyttörahaksi niin, ettei tarvitse käyttää pääomaa elämiseen. Osinkoja tai vuokratuottoa lähinnä.
Lisäksi minulla on suunnitelma sen varalle, etten jaksa tai pysty olemaan töissä ihan sinne 67 v eläkeikään asti.
Nykyään ei kannata pinnistellä. Omaisuudet menee hukkaan vanhqknhoitovaiheessa, kun muut saavat ilmaiseksi, jotka eivät ole säästäneet.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei kannata pinnistellä. Omaisuudet menee hukkaan vanhqknhoitovaiheessa, kun muut saavat ilmaiseksi, jotka eivät ole säästäneet.
No, voisin palkata henkilökohtaisen assistentin itselleni sinne hoitokotiin tai omaan kotiin, koska noissa hoitokodeissa ja kotihoidon kanssa on kyllä aika heikoilla ilman omaisia.
Piensijoittaja kirjoitti:
Sinulla on vähän hassu nimimerkki. Ei ole Suomessa eikä edes Helsingissä kovin tavatonta, että on velaton asunto keski-ikäisenä. Minullakin on vihdoin tänä vuonna.
Sen sijaan 250.000€:n sijoitusten ja säästöjen hankkiminen 15 vuodessa on aika urakkka, mutta eihän se toki mahdotonta ole. Kun säästät joka kuukausi 800€/kk ja sijoitat sen keskimääräistä 6,6%:n tuottoa tuovaan rahastoon, sinulla on 15 vuoden päästä 250.000€.
Tosin siitä menee veroja 70.000€, eikä sen lopun ostovoima vastaa nykyrahassa enää kuin reilua 140.000€. Toki siinäkin on vanhuudenturvaa, vaikkei elämää risaiseksi laitetakaan.
Sinun laskelmastasi unohtuu hankintameno-olettama.
Vierailija kirjoitti:
Unohdat nyt, että ansiotyössä lopettamisen ja laitoshoidon välissä voi olla kymmeniä vuosia mukavaa tai vähemmän mukavaa kotielämää. Kaikki eivät hoivakotiin edes joudu ollenkaan.
Höpsö. Ei pääomasta mene veroja, vaan pelkästä tuotosta.
Minulla oli velaton asunto, kun olin 31v ikäinen. 38v iässä jäin pois palkkatyöstä hoitamaan lapsia kotiin ja sillä tiellä olen edelleen. Miksi odottaa siihen asti, että on 50v?
Siis mistä menee veroja 70 000 e?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli velaton asunto, kun olin 31v ikäinen. 38v iässä jäin pois palkkatyöstä hoitamaan lapsia kotiin ja sillä tiellä olen edelleen. Miksi odottaa siihen asti, että on 50v?
Ja sä elät millä? Sijoitetun pääoman tuotolla, vai miehesi rahoilla?
Minä en pitäisi sen asuntolainan maksamisella kiirettä. Parempi maksaa niin hitaasti kuin mahdollista ja ennemmin kartuttaa sijoituksia, jotka tuottavat enemmän kuin mitä asuntolainasta maksetaan korkoa.
Rahasto, joka tuottaa keskimäärin 6,6 % 15 vuoden ajan ei ole tältä planeetalta. Otetaan puolet pois, eli 3,3 %, niin ollaan lähellä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en pitäisi sen asuntolainan maksamisella kiirettä. Parempi maksaa niin hitaasti kuin mahdollista ja ennemmin kartuttaa sijoituksia, jotka tuottavat enemmän kuin mitä asuntolainasta maksetaan korkoa.
Minusta tämä on molempi parempi -asia. Isoa lainaa kannattaa lyhentää aluksi rivakasti, jotta siltä saa koronmuodostuskyvyn pois. Pienen lainan kanssa ei ole niin hoppu, se ei enää pysty aiheuttamaan suuria murheita, vaikka korot nousisivat. Ihan lopussa taas alkaa velaton elämä houkutella, ja laina on mukava hoitaa alta pois. Elämässä voi aina tulla yllätyksiä, eikä kenenkään kyky tienata ansiotuloja kestä ikuisesti. Sikäli pois maksettu laina on aina hyvä juttu.
Hyvä periaate, mutta jos pelaa korttinsa oikein on valaton 40 - vuotiaana.
Miksi? Jotta saat lahjoittaa kaiken omaisuutesi yksityisille hoitopalveluille kun ikäännyt?
Hmm, itse olen velaton, kun täytän 44 ja siihen mennessä pitäisi olla sijoituksissa noin 300000. Toki jos romahtaa, arvo voi olla mitä vaan. Osinkoina sen verran tuloja kuitenkin, että velan loppuessa voi alkaa miettiä tekeekö töitä vai mitä. Tähän on 2v aikaa.
Kukin tavallaan. Mä ajattelin elää nyt kun lapset on pieniä.
En luota eläkkeisiin tai siihen,
et oon kunnossa enää 20 vuoden päästä.
Pitkät lomat ja vähemmän töitä.
Onneks on perintöä tulossa sit niihin eläkepäiviin.