Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoitusasuntoon tulevassa lainassa eri marginaali kuin omaan asuntoon tulevassa?

Vierailija
29.01.2019 |

Kuulin tällaisen jutun kaveriltani, joka yrittää saada vanhaan lainaansa paremman marginaalin. Kuulemma uusi marginaali olisi aika samaa tasoa kuin entinenkin, koska asunto on nykyään vuokrattuna. Siis lainojen maginaalit ovat laskeneet, mutta kaveri ottanut lainan omaa asuntoa varten ja nyt laina tulisi sijoitusasuntoon, joten marginaalista tulisi korkeampi kuin omassa asunnossa.

Voiko pitää paikkansa vai onko tämä vain jonkin yksittäisen pankin hömpötyksiä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaraha on sijoitusasuntoon aina kalliimpaa kuin omaan asuntoon.

Vierailija
2/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaraha on sijoitusasuntoon aina kalliimpaa kuin omaan asuntoon.

No jopas, en tiennytkään. Olen vuokralaisena kaverini kämpässä ja hän puhui, että voisi muuttaa tähän takaisin jotta saisi lainaa järjestettyä paremmaksi. Minä vaan en haluaisi joutua sitä varten muuttamaan pois.. Voinko ehdottaa että muuttaa vain kirjat tänne joksikin aikaa? Vai mistä tuo katsotaan tuo marginaali lainaan? Tuleeko joku käymään siellä asunnossa ja tarkistamaan, että kaveri oikeasti asuu siinä itse? :D

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa että tämän takia pitäisi muuttaa ihanasta asunnosta pois

ap

Vierailija
4/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma niin kukaan ei potki sua pois

Vierailija
5/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta oma niin kukaan ei potki sua pois

Ei kiinnosta asua omistusasunnossa. Säästän mieluummin muilla tavoilla.

ap

Vierailija
6/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusasuntolaina on käytännössä vakuudellinen kulutusluotto.

Vierailija
7/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain aikoinaan molempiin sijoitusasuntoihini lainaa 0,5%:n marginaalilla kuten asumaani asuntoon. Mutta kun hain lainaa indeksirahastoa varten, marginaali oli kilpailutuksenkin jälkeen 1,5%.

Pankki aina punnitsee riskit ja marginaali on sen mukainen. Lainat kannattaa kuitenkin aina kilpailuttaa. Minullekin yritettiin ensin tarjota 2,5%:n marginaalia, mutta kun naapuripankki lupasi tuolla 1,5%:lla, niin se riitti Nordeallekin.

Vierailija
8/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin miehen kanssa teollisuuskiinteistö todella hyvältä paikalta ja silti marginaali oli yli 2%. Vakuuksia piti olla 40% lainasta ja päälle hirveä korko. Vuokralainenkin on tiedossa: Miehen 25 vuotta toiminut, kolmen A:n luottoluokituksella oleva, vakavarainen firma.

Vierailija
9/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Minä sain aikoinaan molempiin sijoitusasuntoihini lainaa 0,5%:n marginaalilla kuten asumaani asuntoon. Mutta kun hain lainaa indeksirahastoa varten, marginaali oli kilpailutuksenkin jälkeen 1,5%.

Pankki aina punnitsee riskit ja marginaali on sen mukainen. Lainat kannattaa kuitenkin aina kilpailuttaa. Minullekin yritettiin ensin tarjota 2,5%:n marginaalia, mutta kun naapuripankki lupasi tuolla 1,5%:lla, niin se riitti Nordeallekin.

Kiitos vastauksesta. En viitsi yrittää kaveria puhua ympäri kilpailuttamaan pankkeja, jos ja kun ei ole varmaa että jostain irtoaisi yhtä hyvä marginaali kuin omaan asuntoon. Hänelle on paljon yksinkertaisempaa muuttaa asuntoon itse asumaan ja sitten kilpailuttaa laina. On arponut takaisin muuttamista jo muutenkin, mutta tämä asia kuulemma ratkaisee ja aikoo sen nyt tehdä.

Lähinnä mietin, onko käytännössä mitään väliä asuuko hän täällä fyysisesti? Minä en saa mitään asumistukia tai muuta, joten minua ei häiritsisi jos kaveri muuttaisi kirjansa luokseni joksikin aikaa. Silloinhan hän virallisesti asuu täällä? Nyt hänen osoitteensa on puolison kotona, jossa hän ei maksa vuokraa. Mitä kriteerejä täytyy käytännössä täyttyä, että hänen katsotaan asuvan tässä omistamassaan asunnossa? Tietäisikö joku? Asunto on siis alunperin ostettu omaan käyttöön. Minä muutin tähän vuokralle kun hän muutti miehensä luokse.

ap

Vierailija
10/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nuo puheet marginaaleista ja muista ole vain selitys saada sinut ulos asunnosta ilman, että välit menee. Kaverisi haluaa itse muuttaa takaisin omistamaansa asuntoon eikä kehtaa tehdä sitä ilman selittelyä, koska olette ilmeisesti ensisijaisesti kavereita.

Vierailija
11/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nuo puheet marginaaleista ja muista ole vain selitys saada sinut ulos asunnosta ilman, että välit menee. Kaverisi haluaa itse muuttaa takaisin omistamaansa asuntoon eikä kehtaa tehdä sitä ilman selittelyä, koska olette ilmeisesti ensisijaisesti kavereita.

Voihan se näinkin olla, mutta en oikeasti usko niin. Eikä varmasti välit meillä siitä mene, jos ehdotan että hän muuttaa vain kirjat tänne ja kokeilee sitten kilpailuttaa lainaa. Mutta miten saisin selvitettyä onko se realistinen ajatus ja ratkaiseeko oikeasti ongelman? En haluaisi ihan mutulla heittää ehdotusta.

ap

Vierailija
12/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan se näinkin olla, mutta en oikeasti usko niin. Eikä varmasti välit meillä siitä mene, jos ehdotan että hän muuttaa vain kirjat tänne ja kokeilee sitten kilpailuttaa lainaa. Mutta miten saisin selvitettyä onko se realistinen ajatus ja ratkaiseeko oikeasti ongelman? En haluaisi ihan mutulla heittää ehdotusta.

ap

Se kaverisi haluaa sut siis ulos siitä asunnosta. Oli se marginaali mikä vaan, se asunto ei enää tuota mitään sen jälkeen, kun kaverisi siihen itse muuttaa. Piste.

Ja tosta marginaalin kilpailutuksesta: jos on enemmän sijoitusasuntoja tämä on helpompi homma, yksittäiseen sijoituskämppään ei kovin kummia marginaaleja saada. Eli haluaa itselleen sen kämpän.

Vierailija
13/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Väännän rautalangasta: ehdottamasi kirjojen muutto ei ratkaise asiaa hänen kannaltaan, jos/kun tavoite on vain saada sinut muuttamaan jonnekin muualle, ja kaveri ihan fyysisesti sinne omistamaansa asuntoon. Marginaaliasiaan en ota kantaa. Missä sun kirjat muuten olisi, jos asuisit kaverin kämpässä kuten nytkin, mutta kaverin kirjat olisivat siellä? Maksaisitko vuokran pimeänä jolloin syyllistyisitte jonkinlaiseen veropetokseen? Kuvio on liian monimutkainen jotta kukaan tuollaiseen suostuisi, siksi uskon että kaveri on vain keksinyt kivan selityksen sille miksi päättää vuokrasopimuksesi ja ottaa asunnon omaan käyttöönsä.

Vierailija
14/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että ainoa tapa saada vuokralainen järkevästi ulos, on nimenomaan selitys siitä, että tarvitsee asunnon itselleen. Hän nyt on halunnut antaa tuollaisen marginaalilöpinäselityksen sulle, jotta et ajattelisi, että ikävä temppu ja kaveruus päättyisi.

t. 11

Vierailija
15/15 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap itse kilpailuttaa lainojaan ja keksinyt tarinan kaverista. Marginaalierot on niin pieniä (+0,1 tai 0,2) että ei kukaan täysjärkinen ihminen muuta sen takia sijoitusasuntoonsa. Johan muuttoauto vie enemmän rahaa. Ja ennen kaikkea vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi