Pitäisi asua siistin nipon nurkissa kuukausi, auttakaa
Kyseessä on setäni vaimo. Hän harjaa mattojen lankoja, pöyhii tyynyjä, ja koko asunto on vaaleaa puuta, beigeä ja valkoista.
Kaikki on tiptop.
Ahdistaa! Saan asunnon vasta maaliskuussa. Olen sotkuinen, huoleton ja tykkään juhlia, ja tulla keskellä yötä tai aamua kotiin. Monesti en silloin laita takkia naulaan tms.
En tiskaa heti enkä petaa sänkyä....
Muistan millaista oli pienenä heillä, kun jatkuvasti piti varoa, sohvalla ei saanut maata, olkkarissasa syödä jne.
Hirvittää jo ennakkoon. En tunne kaupungista vielä muita, paitsi tinderin kautta :D Mutta mitään pysyviä yöpaikkoja ei ole.
Kommentit (31)
Tähän asti olet käynyt kyläpaikoissa vain sotkemassa? Jo on aikakin oppia tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Muutenkin hävettää kun syön paljon herkkuja ja tilaan ruokaa. Täti ei ikinä syö pitsaa tms, ei ole edes maistanut kebabia. Heillä syödään superterveellisesti, mutta light-tuotteita, eli ei edes nykyisen trendin mukaan.
Toinen kauhu on herääminen, tykkään vapailla nukkua, mutta jo pienenä täti änkesi huoneeseen avaamaan ikkunat ja verhot.. olin jo yläkoulussa joten tekee sitä varmaan edelleen. Heillä ei voi kuljeskella yöpässä, koska pukeutuvat ja peseytyivät heti herätessään.
Molemmat harrastaa juoksua, joten olen heistä varmasti superlaiska. Ahdistaa!!
Ap
Ala juottaa tädille kaljaa heti kun menet sinne. Naamioi että vähän juhlitaan kun tulit kuukaudeksi kylään.
Viina tai viinit käy yhtä hyvin tai ehkä jopa paremmin tarkoitukseen. Tädille aina lasi käteen heti aamusta niin kuukausi vierähtää huomaamatta. Tiedä vaikka jäät pidemmäksi aikaa tädin luokse?
Vierailija kirjoitti:
Missä on se ketju jossa asunnon omistajat pyytävät vinkkejä likaisen saastan kestitsemiseen?
Onko täällä jossain sellanen? Sen ketjun haluaisin lukea.
Jos et pysty olemaan kuukautta ihmisiksi, pystytkö oikein mihinkään? Tuollaisia ei pitäis päästää ihmisasumuksiin. Joku sikojen lätti olisi enempi oikea. Tai kuten alkoholistiasuntolan märkä puoli. Muovitetut patjat lattialla.
Niissä työntekijät desinfioi patjat.
Et kykene elämään ihmisen elämää itsenäisesti.
Ehkä et saa pysyviä traumoja, vaikka eläisitkin kuukauden muiden ehdoilla. Ei se varmaan heillekään ole helppoa, ottaa luokseen asumaan kuukaudeksi jotakuta.
Toisaaltahan voit tuoda piristystäkin heidän arkeensa?
Itse elin vastasyntyneen vauvan kanssa 75 m2 kolmion olohuoneessa samassa asunnossa anopin, appiukon, vauvan isän, sedän ja tädin, sekä saksanpaimenkoiran kanssa. Eli seitsemän ihmistä ja koira, 75 neliötä. Siinä sai hetken miettiä miten päin olla ja kuka käy wc:ssä aamuisin ja missä järjestyksessä.
Asuimme heillä vuoden ja olin kiitollinen, että saimme siellä olla.
Ja elin talossa talon tavoilla.
1) tullessasi tunnustat rehellisesti että sinua huolettaa oma siisteystasosi. Sittrn pyydät neuvomaan jos vaikuttaa ettet osaa.
2) yrität parhaasi ja noudatat saatuja neuvoja.
Kuukauden asuu vaikka tikun nokassa, kannattaa perehtyä talon tapoihin nyt kun sinulla on siihen mahdollisuus.
Saatat huomata että siisteydessä on puolensakin.
Leikin nyt että et provoa ja aloitan ihan perusjutuista. Miksi olet menossa sinne kuukaudeksi? Eikö ole mitään mahdollisuutta hakea Kelasta tukea asuntoon, asua vanhemmilla tai kaverin luona, olla edelleen jossakin opiskelijakämpässä tai mennä asunnottomien yömajaan ja vaikka sanoa tädille että pääsitkin majailemaan kaverille, jos et kehtaa kertoa totuutta tms.? Kukaan ei pakota ja sulla on mahdollisuus kieltäytyä, käyt vaikka silloin tällöin päiväsaikaan kylässä tädillä jos haluatte olla yhteyksissä tms.
Sitten toiseen asiaan. Jos ihan kunnolla ahdistaa se ettet usko pystyväsi olemaan siisti, on taustalla todennäköisesti jotain muutakin kun laiskuutta tai huono kasvatus. Kannattaa tutkia asiaa! Olen itse samanlainen ja mulla on todettu keskittymishäiriö, nyt arvioidaan myös masennusta. Siisteyden ylläpitäminen ja unirytmi aiheuttavat oikeasti vaikeuksia, vaikka esim. opiskeluiden suhteen kaikki meneekin hyvin.
Joskus uskon itsekin olevani ali-ihminen ja kuuluvani sikolättiin, mutta pidän silti osaa näistä kommenteista aika julmina. On täällä asiallisia ja ratkaisukeskeisiäkin vastauksia, mutta jos aloittaja ei provoa vaan on oikeasti ahdistunut, on aika typerää alkaa nimittelemään epäihmiseksi tai puhumaan siitä kuinka häpeäisit ihmistä jota et edes tunne.
Siis miksi olet edes lähdössä sinne koko kuukaudeksi? Jos asut muiden nurkissa niin elät talon tavoilla, muuten et mene.
Aika erikoista, että ikäänkuin pidät sitä asuntonasi, johon tilailet pizzaa jne. Ei se ole asuntosi, vaan olet kylässä. Elät talon tavalla ja osallistut taloustöihin. Vai onko sovittu vuokrasta? Onko sovittu, miten kulut jaetaan, syötkö perheen mukana vai laitatko oman ruokasi? Entä jos yrittäisit sopeutua perheen elämään ja ottaisit sen ajan siellä henkisen kasvun paikkana.
Pystyt kyllä tsemppaamaan kuukauden, kun niin päätät. Ja kyllä pitää päättää, on selvä, että talo elää tavallaan. Hienoa, että saat asua kuukauden! Niin kuin joku sanoi, ota se kiinnostavana haasteena.
Tottuttele siihen, että laitat aina heti tavarat paikalleen. Se on helpompaa, kuin paniikissa jälkien siivoaminen ennen kuin täti tulee paikalle.
Suosittelen myös jotain 'sotkulaatikkoa', esim. matkalaukkua huoneeseesi, jonne voit vain äkkiä heittää ajelejtivia tavaroitasi lajittelematta, niin että ympäristö näyttää ulkoisesti siistiltä. Toivottavasti et tarvitse sitä, kun olet koko ajan laittanut tavarat paikoilleen.
Sano tosiaan heti, että et ole hirveän siisti, mutta että lupaat yrittää parhaasi. Auta myös viikkosiivouksessa, jos sellainen on.
Syö pitsat ja muut ihan siellä pitseriassa, älä tuo kotiin. Hanki jugurttia ja banaaneja ja muuta siistiä syötävää.
Onko mahdollista viettää viikonloput muualla? Että välillä saisit todella rentoutua ja olla sottapytty, jos se on sinulle tärkeää.
Olet saanut elää tosi vapaasti ja tällaisesta kokemuksesta onkin syytä olla kiitollinen. Moni ei kuitenkaan niin elä ja toisten tapoihin sopeutumisen harjoitteleminen auttaa sinua tulevaisuutta, esimerkiksi mahdollista avoliittoa ajatellen. Tsemppiä!