Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään jolla on älykäs lapsi? Miten teillä menee?

Vierailija
29.01.2019 |

Oma lapseni on tietyistä syistä tutkittu ja testattu ja todettu erittäin älykkääksi. Itsekin toki tiesin jo etukäteen että lapsi on fiksu mutta silti yllätyin tuloksesta.
Ja aiheeseen - oman lapseni koulumenestys on keskitasoa tai alle. Erittäin vaikeaa motivoida koulutyöhön tai mihinkään mikä vaatii ponnisteluja, on tottunut tekemään kaiken ns. vasemmalla kädellä ilman vaivannäköä. Sama harrastuksissa.
Miten ihmeessä tällaisen lapsen kanssa pitäisi toimia? Tarvitseeko lasta patistaa parempaan suoritukseen vai tyytyäkö nykyiseen? Tarvitseeko älykkään hakeutua alalle missä älystä on hyötyä?
Kommenttia, vertaistukea? Miten muissa perheissä on toimittu?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapsella ei ole ongelmia sosiaalisissa taidoissa, päinvastoin. Yliopistokin on tässä vaiheessa kaukainen ajatus, urheilu ja muu vapaa-ajan vietto kiinnostaa lasta enemmän. Olen antanut lapsen kasvaa omaa tahtiaan enkä ole painostanut mihinkään. Mietityttää silti menevätkö resurssit ja äly hukkaan jos lapsi ei osaa hyödyntää ja käyttää niitä hyväkseen.

Tunnistan itseni lapsestani ja nyt aikuisena painin sen kanssa etten ole osannut pyrkiä enempään vaikka olisin pystynyt, olen tyypillinen alisuoriutuja.

-ap

Nyt olisi tärkeää saada kouluun sen verran vaativaa tekemistä, että opiskelutaidot kehittyvät. Ilman niitä ei lapsestasi tule mitään. Näin ovat muut huippuälykkäät kertoneet. Ilman opiskelutaitoja ei kokeakoulumaailmassa enää selviä ja sitten syrjäytyy.

Vierailija
42/43 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapsella ei ole ongelmia sosiaalisissa taidoissa, päinvastoin. Yliopistokin on tässä vaiheessa kaukainen ajatus, urheilu ja muu vapaa-ajan vietto kiinnostaa lasta enemmän. Olen antanut lapsen kasvaa omaa tahtiaan enkä ole painostanut mihinkään. Mietityttää silti menevätkö resurssit ja äly hukkaan jos lapsi ei osaa hyödyntää ja käyttää niitä hyväkseen.

Tunnistan itseni lapsestani ja nyt aikuisena painin sen kanssa etten ole osannut pyrkiä enempään vaikka olisin pystynyt, olen tyypillinen alisuoriutuja.

-ap

Nyt olisi tärkeää saada kouluun sen verran vaativaa tekemistä, että opiskelutaidot kehittyvät. Ilman niitä ei lapsestasi tule mitään. Näin ovat muut huippuälykkäät kertoneet. Ilman opiskelutaitoja ei kokeakoulumaailmassa enää selviä ja sitten syrjäytyy.

Älykäs voi oppia nekin taidot sitten kun tarvitsee, ja voi oppia kantapään kautta, että niitä todellakin tarvitsee. Mutta olet oikeassa, että helpottaa, jos ne oppii aikanaan, silloin kun muutkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekas kirjoitti:

Koulusta tuli aina palautetta, että lapsemme oli ikäistään kypsempi ja se heijastui  myös opintomenestykseen. Isänsä kanssa jo ipanana avaruustieteellisistä teemoista keskustelivat. Ällistä ei ollut 'haittaa', koska persoonana oli mukautuvainen ja empaattinen.  Niin itsenäinen jo pienestä pitäen, että hämmästelimme asiaa. Läksyjen tekemistä ei seurattu, kun sanoi, että itse ne hoitaa. Ja erinomaisesti hoitikin.  Lukioaikana kävi  kyllä keskusteluja ja väittelyitä isänsä kanssa fysikaalisista ilmiöistä jne.  Jatkopolutyliopistossa sinne, minne halusikin. Miten meillä kävi näin hyvä tuuri? Lapsi on ainokainen. 

Kaikilla lapsilla  ja vanhemmilla ei ole vaikeaa.

Lapset ovat niin erilaisia. Yritetään pärjät kaikkien kanssa.

Tuollainen kiinnostus avaruustieteitä tms kohtaan viestittää lapsen erilaisuudesta ja yleensä viittaa asbergeriin.

Noin on ilmennyt tietämässäni tapauksissa.