Yksityinen päiväkoti kerjää tarvikkeita Roskalava-ryhmässä
Alkanut pistää silmään kun ko ketjun työntekjät jatkuvasti ovat jotain vailla. Siis ihan perusjuttuja tyyliin paperia ja liituja. Eikö nämä nyt pitäisi tulla ns talon puolesta sentään?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Niin ne kerää kunnallisetkin.
Siis niinkö että aloitetaan päiväkodin toimitna ilman leluja ja tarvikkeita ja sitten vaan aletaan kerjätä niitä viikonloppuisin pari kuukautta myöhemmin?
Minusta on ihan positiivista, jos päiväkodit hyödyntävät kierrätyskamaa, kunhan ei ole kyse siitä että näihin romppeisiin on olemassa kunnalta anotut määrärahat joita itse yksiköt eivät koskaan näe, ja jotka päätyvät konsernijohdon kosteisiin virkistyspäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnallisessa ei vanhempia kutsuta jynssäys-talkoisiin. Ikinä.
Siellä on omat laitoshuoltajat. Koulutetut.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan positiivista, jos päiväkodit hyödyntävät kierrätyskamaa, kunhan ei ole kyse siitä että näihin romppeisiin on olemassa kunnalta anotut määrärahat joita itse yksiköt eivät koskaan näe, ja jotka päätyvät konsernijohdon kosteisiin virkistyspäiviin.
Tuo kuulostaa samalta kun Esper Caren toiminta: säästetään ja maksimoidaan voitot.
Kaveri oli jo viittä vaille viemässä jälkikasvuaan "edistykselliseen ja yksilölliseen, lapsen kehitystä ja blaablaa blaa-kunnioittavaan " päivähoitopaikkaan, missä yhdessä tehdään, leivotaan ja kasvatetaan kasveja ja tiesmitäjännää. Siihen joka rimmaa sanaan rainer.
Tutustuttaessa kävi ilmi ettei leluja ollut, muutama puupalikka ja rikkinäinen barbi -- ilmeisesti käpylehmillä oli tarkoitus pienten leikkiä. Muutama pedagogisen ohut patja lasten lepopaikkana .
Kuulemma ulkoillaan ja retkeillään niin paljon ettei tarvi liikaa leluja.
Lapsonen jostain kumman syystä päätettiin kyyssätä kunnalle päivähoitoon. Siellä sentään on aina edes muutama hiekkasanko ja lapio.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kierrättäminen ja uusiokäyttäminen ja kekseliäisyys on kaikki positiivista.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että perustarvikkeet pitäisi lähtökohtaisesti kuitenkin olla siellä jo ja sitten ns kierrättämällä täydennetään ja rikastetaan ja tuodaan lisää.
Ei niin että jos ei saa kerjättyä mistään, ollaan ilman mitään. Kuten tuolla nyt tuntuu olevan.
ap
Minä kävin tutustumassa yhteen yksityiseen päiväkotiin. Omistaja itse esitteli paikkoja. Heti kiinnitti huomiota mm:
- yleinen suhruisuus ja suorastaan likaisuus
- omistajan äiti "töissä" siellä, siis eläkeikäinen hääräili siellä missä sattui siellä täällä
- omistajan omat lapset myös siellä hoidossa
Myöhemmin kuulin, että se omistajan äiti oli oikea ongelmakimppu, sekaantui kaikkeen. Ja ne omistajan lapset oli myös ongelmallisia, koska kiusasivat ja jäivät aina seurauksetta, koska se omistajan mummo oli aina hoitamassa näitä "kiusaamistapauksia".
Viimeinen niitti oli se kun ko päiväkodin hoitajat jättivät pokkana kymmenen viisivuotiasta yksikseen kadulle odottelemaan. Siinä vaiheessa soitin sinne päiväkotiin perään ja minulle vain selitettiin, miten henkilöstöpula jne ja että hoitajat olivat katsoneet että "siinä kuitenkin oli äitejä". Eli siis dumppasivat ne vieraat lapset meidän kahden äidin hoteisiin kertomatta edes meille, että ne lapset on nyt jätetty meille? Herravarjele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kierrättäminen ja uusiokäyttäminen ja kekseliäisyys on kaikki positiivista.
Mutta edelleen olen sitä mieltä, että perustarvikkeet pitäisi lähtökohtaisesti kuitenkin olla siellä jo ja sitten ns kierrättämällä täydennetään ja rikastetaan ja tuodaan lisää.
Ei niin että jos ei saa kerjättyä mistään, ollaan ilman mitään. Kuten tuolla nyt tuntuu olevan.
ap
Jos leluillekaan ei ole varattu budjetissa yhtään rahaa, on varmaa että henkilökuntaakin on tasan se, minkä laki määrää, kaikki porsaanreiät hyödyntäen (eli tilapäisesti hoitajamäärä saa alittua). Tai ehkä vähän alle, toivotaan vaan että ei jäädä kiinni.