Köyhä työtön yh-äiti ostaa kalliita valmisruokia jatkuvasti
Olen töissä pienen kunnan, sellaisen, jossa "kaikki tuntevat kaikki", ainoassa ruokakaupassa. Työskentelen ensisijaisesti kassalla ja olen tässä ollut jo parisenkymmentä vuotta. Tässä ajassa kyllä oppii muistamaan eri ihmisten kauppakorien sisällön, vaikkei niistä muuten kiinnostunut olisikaan. Kaikkein eniten minua hämmästyttää eräs työtön yh-äiti, joka käy kaupassa joka päivä. Hän on hyvin pukeutunut, huoliteltu, ei osta ikinä alkoholia, mutta sen sijaan kalliita eineksiä, lohta, leikkeleitä, suklaata, jäätelöä, hedelmiä ja yleensä niitä erikoishedelmiä ei siis sellaista perusruokaa mitä muut ihmiset syövät ja ostavat. Ja niinkin hoikaksi ihmiseksi mitä hän on, hän ostaa ruokaa todella paljon. Luin juuri äsken iltapäivälehdestä miten tiukoilla työttömät ovat ruoan suhteen. Ei ainakaan tämä kyseinen rouva. Itse en voisi ostaa niin kalliita sapuskoita itselleni!
Kommentit (48)
Kateellisen kassatantan avautumiset. Osa 5.
Se että jollakin on "rahat loppu" ei kerro todellisesta köyhyydestä yhtään mitään.Sitä tapahtuu rikkaillekin.
Sinulta se ei jää mikään huomaamatta. Varmaan teini-ikäisten äiti ikänsä puolesta, joten ruokaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä kassantäti toisen tilin saldon tiedät ? Se, että on työtön , ei automaattisesti tarkoita, että on köyhä. Avarrappa nyt vähän maailmankuvaasi.
KAi se köyhä on kun maksaa käteisellä...jos on vaikka luotto mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä kassantäti toisen tilin saldon tiedät ? Se, että on työtön , ei automaattisesti tarkoita, että on köyhä. Avarrappa nyt vähän maailmankuvaasi.
Tiedänpähän vaan sen verran. Hän esimerkiksi käy aina kävellen kaupassa, koska ei ole autoa. Jaa, ja mistä tiedän, että hänellä ei ole autoa. SEN hän on jopa minulle ohi mennen maininnut. Nyt minä poistun tästä keskustelusta, koska jotenkin tuntuu siltä, että halutaan väärin ymmärtää kaikki kirjoittamani. Halusin avata keskustelua koska sitä oli tänään iltapäivölehdessä. Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Ahaa, nyt siis autottomuus on merkki köyhyydestä.
Yli viisikymppinen yh ostaa joka päivä paljon ruokaa? Niin minkälainen lapsikatras sillä onkaan?
Aloitus on naurettava ja ap on ällöttävä kyylä. Minustakin voisi joku naapuri tehdä tällaisia aloituksia: naapurin köyhä työtön yh kantaa aina kassikaupalla ruokaa kotiin. Joo, olen päivät kotona, koska teen etätöitä. En ole köyhä ja kannan kassikaupalla, koska teinit syö hirveästi.
Vierailija kirjoitti:
Yli viisikymppinen yh ostaa joka päivä paljon ruokaa? Niin minkälainen lapsikatras sillä onkaan?
Varmaan neloset pyöräyttänyt vanhoilla päivillään :)
En nyt tiedä, voiko pienellä paikkakunnalla yli 50-vuotias nainen tienata prostituutiolla. Tai voihan hänellä olla joku maalaisisäntämies ystävänä, tuskin useampia. Kyllä pienellä paikkakunnalla tiedetään, kuka kenenkin kanssa vierailee. Todennäköinen syy on, että hän käy kaupassa muillekin. Minäkin käyn kaupassa kahdelle meidän talon vanhukselle. He antavat käteistä rahaa mukaan ja maksan sillä ne ostokset. Saan pienen palkkion itsellekin. Näin on ollut jo monta vuotta.
Minäkin olen ns köyhä. Saan erittäin hyvää leskeneläkettä, perin rahaa, niin minun ei ole pakko tehdä töitä. Esiinnyn niin kuin minulla ei olisi rahaa, sillä totuuden kertominen on monelle kateuden ja ketutuksen paikka. Sen olen nähnyt kuin myös korppikotkat, jotka ryhtyvät leijumaan ympärilläni hyödyn toivossa.
Mitä pienempi paikkakunta sen varovaisempi on puheissaan.
Mä olen kanssa köyhä työtön ja käyn joka päivä kaupassa ja jopa useamman kerran. Hoidan tuttujen vanhusten kauppa-asioita. Ja maksan käteisellä. Ja vähän tienaankin. Ei siinä mirään sen ihmeellisempää tarinaa tarvitse taustalla olla. Aika jänä juttu, että oletetaan naisen tienaavan rahaa prostituoituna jos käyttää käteistä.
Voisi olla minä, paitsi että en ole hoikka enkä 50+.
Ajattelinkin jo että nytkö musta on tehty aloitus kun melkein joka päivä lähikaupassa ravaan ja välillä oikein hävettää kun aina kaupassa ja sama myyjä 😅
Minulla on mies, ihan naimisissa olen(en pidä sormuksia) mutta ei käydä ikinä kaupassa yhdessä. Mies on lasten kanssa kotona tai sitten olen lasten kanssa mutta miestä en kauppaan huoli kun haluan rauhassa miettiä ostokset.
Minua varmaan pidetään yh-äitinä siis.
Teen töitä kotona vähän eli joka kuukausi saan pientä ekstraa. Ei kukaan varmaan tiedä etten ole täysin työtön. Ei ainakaan kassa. Ja mies antaa myös rahaa kauppaan tietysti. Tai eihän se kassa voi tietää että olen edes kotiäiti!
Autokin löytyy muttei kassa tiedä sitä eikä sitä että millainen auto.
Ostan paljon eineksiä, mm niitä kokkikartanon ja valmis salaatteja kun on teinejä 2 jotka syö paljon enkä jaksa tehdä kuin 1 kerran ruokaa päivässä. Hedelmiä menee myös ja jugurtteja.
Ei olla köyhiä muttei kyllä rikkaitakaan.
Hah hah. Maksan aina kaikki käteisellä. Ihan töissäkäyvä olen. Ja yh. Töitä teen "epätavallisiin" aikoihin ja paljon etänä, koska voin.
Käteisellä maksan siksi että teen budjetin, nostan sitä varten rahaa enkä pidä korttia mukana. Näin talous pysyy hanskassa eikä rahat valu turhuuksiin.
Hän ostaa niitä, koska ei tupakoi tai juo ja pitää itsestään hyvää huolta. Hän saattaa saada vanhemmiltaan tai sukulaisiltaan muutaman satasen kuukaudessa. Olen itse samassa tilanteessa ja syömme niin hyvin kuin mahdollista. Kaikki tuki rahat menevät siis ruokaan, silloin voi syödä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah. Maksan aina kaikki käteisellä. Ihan töissäkäyvä olen. Ja yh. Töitä teen "epätavallisiin" aikoihin ja paljon etänä, koska voin.
Käteisellä maksan siksi että teen budjetin, nostan sitä varten rahaa enkä pidä korttia mukana. Näin talous pysyy hanskassa eikä rahat valu turhuuksiin.
Mulla kanssa sama juttu. Nostan käteistä (vaikka visallakin voisi maksaa) juuri sen takia, että pidän tarkkaa kirjanpitoa menoistani ja tuloistani ja oletan, että se käteisen käyttäminen myös vaikuttaa rahan käyttöön, koska se on niin konkreettista verrattuna siihen, jos kortilla maksaisi. Moni vaan ihmettelee, että vieläkö on niitä, jotla käteisellä maksavat.
Tiedänpähän vaan sen verran. Hän esimerkiksi käy aina kävellen kaupassa, koska ei ole autoa. Jaa, ja mistä tiedän, että hänellä ei ole autoa. SEN hän on jopa minulle ohi mennen maininnut. Nyt minä poistun tästä keskustelusta, koska jotenkin tuntuu siltä, että halutaan väärin ymmärtää kaikki kirjoittamani. Halusin avata keskustelua koska sitä oli tänään iltapäivölehdessä. Hyvää päivänjatkoa kaikille!