Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko pörssiosakkeilla rikastuminen oikeasti niin helppoa

Vierailija
27.01.2019 |

Jotenkin hämmästyttää tuo ketju, missä joka toinen vastaaja vaikuttaa olevan miljonääri ja syyllistävät ihmisiä jotka eivät rikastu. Jos osakkeilla rikastuminen olisi oikeasti helppoa, sittenhän me kaikki olisimme rikkaita.

Haluaisin kuulla realistisia tarinoita sijoittamisesta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään osakkeilla rahoja menettäneitä? Ei taida kukaan haluta tunnustaa. -ap

40 000 miinuksella.

Vierailija
22/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamalla kyllä vaurastuu, mutta hitaasti. Nopeat rikastumiset ovat lottoamiseen verrattavaa tuuripeliä. Olennaista on hajautus ja kärsivällisyys.

Kyllä minäkin otin takkiin Stockmannista. Ostin sitä aikoinaan 2000 eurolla ja lopulta myin noin 500 eurolla, kun tilanne näytti toivottomalta. Mutta kun samana vuonna Stockan kanssa ostin 2000 eurolla myös Fortumia ja Konetta kumpaakin, niin olen edelleen reilusti voiton puolella. Fortumin osakkeiden arvo on nyt yli 2700 euroa ja Koneen osakkeiden 4300. Lisäksi olen vuodesta 2012 lähtien saanut näistä kahdesta yhtiöstä yli 2000 euroa brutto (1500 euroa netto) osinkoja.

En nyt missään tapauksessa suosittele hajauttamista vain kolmeen firmaan. Otin nämä kolme vain esimerkiksi. Kyllä minullakin on myös muita osakkeita ja sijoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään osakkeilla rahoja menettäneitä? Ei taida kukaan haluta tunnustaa. -ap

Jokainen aktiivinen sijoittaja on tehnyt myös tappioita. Myös suurimmat gurut ja multimiljonäärit, kuten Buffett ja Soros. Se kuuluu osakekaupan henkeen.

Mä en ole. Hih. Valikoivalla osakepoiminnalla välttää miinat. Helppoa kun osaa. Veikkaan, että täältä löytyy aika monta muutakin mammaa jotka ei epäonnistu koskaan. Luuserius on mielentila.

Vierailija
24/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin osakerahastoissa meni 3 tonnia miinukselle silloin 2007-2008 romahduksen aikaan ja pöljänä vielä menin myymään pois. Nyt n. 7000e plussalla, mutta pitäähän siitä vähentää tuo aiempi menetys ja verot yms. jolloin ollaan melko +/- nollissa.

Vierailija
25/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen tällä hetkellä n. 500 euroa miinuksella. Siitä osa tosin johtuu yhdestä "arpalipuke" sijoituksesta. Muuten tappiolla olo johtuu pääasiassa siitä, että aloitin osakesijoitukset uudestaan nollilta reilu vuosi sitten, eli viime vuosi oli oikeastaan pelkkää alamäkeä. Aiemmista sijoituksistani jäin reilusti voitolle, mutta käytin ne talon ostoon ja nykyiset sijoitukset on tarkoitettu eläkettä varten. Se, että olen nyt tappiolla ei siis merkitse mitään. Pääsen eläkkeelle ehkä 30-40 vuoden kuluttua, joten on äärettömän epätodennäköistä, että silloin olen enää tappiolla etenkin kun sijoitan toki koko ajan lisää, jolloin ajallinen hajauttaminenkin toimii ja jos nyt tulee taantuma, se on vain eduksi sijoituksilleni ja sijoitustavoitteilleni, koska pääsen ostamaan halvalla.

Vierailija
26/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin tarinani tuonne toiseen ketjuun ja sanoisin että ei se aina kauhean helppoa ollut, mutta aina kun tuli voittoa, siirsin ne voittorahat toiselle tilille ja päätin että niihin en koske ja niitä en riskeeraa. Kaikki suurimmat peliliikkeet olen aina miettinyt ja pohtinut tarkkaan ja joko tuurin tai taidon takia ne on yleensä osoittautuneet jopa paremmaksi kun osasin odottaakaan.

Aloitin aika lailla nollasta ja sitten olin jonkun verran voitolla. Homma oli kuitenkin sen vaikeaa ja stressaavaa että aloin olla ihan hermoraunio; päätin lopettaa ja laittaa kaikki rahat johonkin tylsään ja turvalliseen ja unohtaa koko homman ja käydä tavallisissa töissä. Ostin koko rahalla Nokian Renkaita. Yllätykseksi rahat moninkertaistuivat muutamassa vuodessa.

Vierailija
27/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat omakotitalon eurolla ja arvo nousee 250 000 euroon. Sitten asunnon arvo romahtaa ja on enää 100 000e arvoinen. Edelleenkin itse olet maksanut siitä vain euron. Hyvä osto siis. Asuntokaupassa arvon nousut ja laskut tapahtuu hitaasti. Osakkeissa hyvin nopeasti. Lisäksi osakkeista maksetaan osinkoa. Määrästä, ei osakkeiden sen hetkisen kurssin mukaan. 90 luvun alusta alkaen kotimaisista osakkeista on saanut n. 10÷ vuosituoton. Kannattaa lukea aiempia keskusteluja ja opiskella. Ei ole tähtitiedettä eikä vaadi aikaa. Voit kuunnella myös rahapoodia youtubesta. Katso vaikka yksi jakso.

Vierailija
28/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataan vielä että vaatii nimenomaan aikaa. Ei se rahanmäärä vaan pitkä sukupolvesta toiseen tapahtuva sijoittaminen. Googleta rikaserakko korkoa korolle laskuri ja testaa eri vaihtoehtoja 7÷tuotolla.

Vierailija
29/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä. esim. Risto Matti Ratia menetti miljoonia 90-luvulla muutamassa päivässä, samoin P.Seppälä.

Itselläni oli vapaaeht eläkevakuutus n15v ja maksettiin kuukausittain ja takkiin tuli muutama tonni ja käteen jäi n.85.000€ ja siitäkin vielä maksoin veroa 30%

Nokia osake maksoi joskus 29€/osake ja nyt se taitaa olla alle 2€. Siitä voit laskea saavatko kaikki voittoja.

Mun monelle tutulle jäi Nokian osakkeet käsiin ja jäivät rutkasti tappiolle, kun kurssimuutokset voi jopa päivän aikana muuttua rajusti.

Nokia maksoi vuonna 2000 ennen romahdusta 100 euroa yksi osake.

Nyt se maksaa 5,7 euroa yksi osake.

Ihan oma kokemus on. 

Vierailija
30/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi verrata rahaa ja rahaa. Jos menettäisin 2000, niin tuntuisi pahalta. Jos "menetän" 2000 osakemarkkinoilla, se on jo joko laskennallinen arvonlasku, eli ei vielä menetys ollenkaan, tai sit joku muu potti on vastaavan verran plussalla, tai sit otan tappiona ulos ja vähennän tulevista voitoista. Osakesäästäminen on todella pitkä ja kivinen tie. Joku joskus sanoi, et ekat 5000 € on ne vaikeimmat. Siinä otetaan takapakkia monta kertaa. Siihen voi pari vuotta mennä helposti. Mut sit kun on päässyt vauhtiin ja jokainen ropo tekee sulle töitä, ah. Lopulta oot siinä pistees, et rahantuloa on vaikea estää. Toki, jos se tuntuu pahalle, et salkku on 50 % miinuksella ns pienillä summilla, niin mitäs sit ku salkku on isompi? Toki strategiakin muuttuu siinä vaiheessa. Yks mistä tykkään on että olen tuon kokonaan itse saavuttanut. Siinä fyffenhallinnointitaidot karttuu mukavasti matkan varrella. Että jos et sijoita, et ikinä edes anna vaurastumiselle pienintäjään mahdollisuutta.

Vierailija
31/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä. esim. Risto Matti Ratia menetti miljoonia 90-luvulla muutamassa päivässä, samoin P.Seppälä.

Itselläni oli vapaaeht eläkevakuutus n15v ja maksettiin kuukausittain ja takkiin tuli muutama tonni ja käteen jäi n.85.000€ ja siitäkin vielä maksoin veroa 30%

Nokia osake maksoi joskus 29€/osake ja nyt se taitaa olla alle 2€. Siitä voit laskea saavatko kaikki voittoja.

Mun monelle tutulle jäi Nokian osakkeet käsiin ja jäivät rutkasti tappiolle, kun kurssimuutokset voi jopa päivän aikana muuttua rajusti.

Nokia maksoi vuonna 2000 ennen romahdusta 100 euroa yksi osake.

Nyt se maksaa 5,7 euroa yksi osake.

Ihan oma kokemus on. 

Kokemuksesi ei ole ihan aito, Nokian osake maksoi korkeimmillaan noin 65 euroa.

Vierailija
32/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi verrata rahaa ja rahaa. Jos menettäisin 2000, niin tuntuisi pahalta. Jos "menetän" 2000 osakemarkkinoilla, se on jo joko laskennallinen arvonlasku, eli ei vielä menetys ollenkaan, tai sit joku muu potti on vastaavan verran plussalla, tai sit otan tappiona ulos ja vähennän tulevista voitoista. Osakesäästäminen on todella pitkä ja kivinen tie. Joku joskus sanoi, et ekat 5000 € on ne vaikeimmat. Siinä otetaan takapakkia monta kertaa. Siihen voi pari vuotta mennä helposti. Mut sit kun on päässyt vauhtiin ja jokainen ropo tekee sulle töitä, ah. Lopulta oot siinä pistees, et rahantuloa on vaikea estää. Toki, jos se tuntuu pahalle, et salkku on 50 % miinuksella ns pienillä summilla, niin mitäs sit ku salkku on isompi? Toki strategiakin muuttuu siinä vaiheessa. Yks mistä tykkään on että olen tuon kokonaan itse saavuttanut. Siinä fyffenhallinnointitaidot karttuu mukavasti matkan varrella. Että jos et sijoita, et ikinä edes anna vaurastumiselle pienintäjään mahdollisuutta.

Anteeksi, mutta kai tämä on vitsi? Tonnin tappio itkettää, ekat 5000e on vaikeimmat ja monta vuotta menee sen saavuttamiseen, wtf? Mutta samalla rahaa tulee ovista ja ikkunoista... 

Vierailija
33/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikavoittoja ei ole. Hajautus ja pitkällä tähtäimellä. 

Vierailija
34/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oo vaikeaa, mutta hirveen hidasta. 

Vierailija
35/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työeläke on pankin vapaaehtoinen. Mulla oli , siis OLI useampi tuhat euroa, mutta ei ole enää. Älkää sijoittako vapaaehtoisiin elåkevakuutuksiin. Kaikki meni kuluihin ja huonoihin sijoituksiin.

Vierailija
36/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin hämmästyttää tuo ketju, missä joka toinen vastaaja vaikuttaa olevan miljonääri ja syyllistävät ihmisiä jotka eivät rikastu. Jos osakkeilla rikastuminen olisi oikeasti helppoa, sittenhän me kaikki olisimme rikkaita.

Haluaisin kuulla realistisia tarinoita sijoittamisesta.

Ei se helppoa ole koska silloin olisimme kaikki rikkaita. Mutta uskaltaisin väittää että jos oikeasti ymmärtää tilinpäätösinformaation päälle ja jotekin tuntee rahoitusteorian niin ei tule mitään konkurssiakaan tekemään. Ongelma on juuri se että vähintään yhdeksän kymmenestä ei tiedä oikeasti mitä se firma kertoo niissä raporteissa tai miten rahoitusmarkkinat yleensä käyttäytyvät. Siksi porukka laittaa säästönsä täysiin floppeihin kuten Talvivaaraan tai Oravaan ja menettävät paljon. Se on vähän samaa kuin pelaisitte pokeria ilman että ymmärtäisitte mitään säännöistä. Laskentatoimen ekonomina ymmärsin pysyä kaukana näistä suosikkifirmoista koska oli selvää mihin suuntaan menevät.

Vierailija
37/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään juuri katsoin kuinka 100K voisi tienata 1500 päivässä, jos erään osakkeen kurssi heittäisi päivän aikana 4 senttiä. Tuo 4 senttiä oli 1,5% osakkeen hinnasta.

Vierailija
38/38 |
27.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa? Nojaa. Kyllä asioista pitää ottaa selvää ja jaksaa seurata edes hieman. Nopeaa ei missään nimessä, paitsi tuurilla.

Mutta mielestäni antoisaa. Oma salkkuni on noin 180t, alkupääomaa oli perintönä hieman vajaa 10t. Sijoittanut olen 15 vuotta, ja vaihtelevia summia kuukaudessa pystynyt pottiin lisäämään.

Toki huonojakin kauppoja on tullut tehtyä. Tällä hetkellä olen tyytyväinen niihin osakkeisiin, joita minulla on. Suurin osa ihan ns kansanosakkeita Helsingin pörssissä, muutamia jenkkiosakkeita kokeilun vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä