Riittäisikö sinulla 100 euroa viikossa?
Summalla tulisi maksaa yhden ihmisen ruoat, työlounaat/eväät, hygienia- ja kauneustuotteet sekä ulkonaruokailut ja elokuva yms. riennot.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Riittää,meillä 2 lasta ja 2viikon ruokabudjetti 150euroa eli 75euroo per viikko.
Montako ruokaa tuolla saa päivässä? Itse olen ammattilainen ja pihi. Silti en pääse noin pieneen summaan kuin satunnaisesti. Mutta mitään oman kasvimaan tuotteita ei ole käytössä.
Menojen kirjaamisen olen aloittanut ja sen pohjalta tätä luonnostellutkin. Liikkuminen ei kuulu tähän 100 euron budjettiin. Ostan luomua ja syön vähähiilihydraattista lisäaineetonta ruokaa, joten valmistan itse ruokani ja evääni. Ruoan laadusta en aio tinkiä, mutta varmasti siinäkin on tarkastelun paikka hinnoissa. Marjat olen jo popsinut pakkasesta ja muuta kotivaraa ei ole ollutkaan. Kampaamokuluja ei ole ja vaatteita on riittämiin pitkäksi aikaa. Mahdolliset lääke- ja vitamiinit tulisi sisältyä tuohon 100 euroon. Lääkärilaskut on budjetoitu sitten erikseen. Lahjoihin olen laittanut yllättävän paljon rahaa. Niitä täytyy tarkastella enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksusta! Pohdin, mikä summa olisi sopiva kattamaan arjen menot ilman, että tarvitsee nälkäkuurille ryhtyä ja välillä olisi varaa johonkin mukavuuteenkin. Tarkoituksena on järkeistää kaikki menot ja säästää jatkossa kaikki ylijäämä tulevaa asuntoa varten.
Tähän saakka säästöön on jäänyt vain vähän. Rahat ovat menneet matkusteluun, mökkeilyyn, koiran kalliisiin hoitokuluihin yms. Ruokakaupassakaan en ole hintoja katsonut.
Tuohon 100 euroon en siis laske asumiskuluja, matkakuluja, vakuutuksia yms. laskuja. Koirakin on kuollut.
Ap
Hyvää pohdintaa. - Ja on ollut myös mielenkiintosita lukea saamiasi vastauksia. Kiitos!
En malta nyt taas muistuttamasta siitä, että suosittelen, että pidät kirjaa menoistasi. Oman havaintoni mukaan näet 100€ riittäminen kaikkiin viikon menohin, paitsi asumiskuluihin (joihin itse luen mys vedestä ja sähköstä) koituvat menot on monesta asiasta kiinni. Esimerkiksi kuinak paljon tarvitsee rahaa liikkumiseen, kuinka paljon on "jo" kotivaraa (kesällä/ syksyllä on helpompaa hakea täydennystä marja ja sienimetsästä kuin talvella) Kuinka paljon on valmis tekemään itse ja kuinka paljon käyttää (puoli)-valmisteita. Onko lääke tai muita terveyskuluja. Onko parturi tai kampaamo kuluja. Tarvitseeko uusia vaatteita. Onko viikolla tiedossa juhlat, joihin, pitäisi mahd. viedä jotain lahjaksi. Jne,
Toki riittäisi, mutta mieluummin menisin töihin ja parila tonnilla kuussa pääsee jo vähän nautiskelemaan
Riittää aloituksessa mainittuihin, harvemmin jää edes tuota määrää asuntolainanlyhennyksen ja laskujen jälkeen ja hyvin olen pärjäillyt.
t.matalapalkka-alalla työskentelevä sinkku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksusta! Pohdin, mikä summa olisi sopiva kattamaan arjen menot ilman, että tarvitsee nälkäkuurille ryhtyä ja välillä olisi varaa johonkin mukavuuteenkin. Tarkoituksena on järkeistää kaikki menot ja säästää jatkossa kaikki ylijäämä tulevaa asuntoa varten.
Tähän saakka säästöön on jäänyt vain vähän. Rahat ovat menneet matkusteluun, mökkeilyyn, koiran kalliisiin hoitokuluihin yms. Ruokakaupassakaan en ole hintoja katsonut.
Tuohon 100 euroon en siis laske asumiskuluja, matkakuluja, vakuutuksia yms. laskuja. Koirakin on kuollut.
Ap
Hyvää pohdintaa. - Ja on ollut myös mielenkiintosita lukea saamiasi vastauksia. Kiitos!
En malta nyt taas muistuttamasta siitä, että suosittelen, että pidät kirjaa menoistasi. Oman havaintoni mukaan näet 100€ riittäminen kaikkiin viikon menohin, paitsi asumiskuluihin (joihin itse luen mys vedestä ja sähköstä) koituvat menot on monesta asiasta kiinni. Esimerkiksi kuinak paljon tarvitsee rahaa liikkumiseen, kuinka paljon on "jo" kotivaraa (kesällä/ syksyllä on helpompaa hakea täydennystä marja ja sienimetsästä kuin talvella) Kuinka paljon on valmis tekemään itse ja kuinka paljon käyttää (puoli)-valmisteita. Onko lääke tai muita terveyskuluja. Onko parturi tai kampaamo kuluja. Tarvitseeko uusia vaatteita. Onko viikolla tiedossa juhlat, joihin, pitäisi mahd. viedä jotain lahjaksi. Jne,
Joskus kannattaa ostaa varastoon, niin on mistä ottaa, on sitten kyse vaikka ruoasta tai muusta. Talvikaudella tiettyinä aikoina kampaamo-opiskelijat tekevät edullisia hiustenleikkauksia ja varsinkin värjäyksiä/raidoituksia. Kesäaikoina joku muu asia on ilmaista tai halpaa. Joskus on edullinen puhelin-, netti tai vakuutustarjous, sitten joutuukin miettimään kannattaako pysyä asiakkaana vaiko vaihtaa. Aina ei mene niinkään, että kesällä mennään pyörällä/bussilla ja talvella autolla, koska kulkutarpeet vaihtelevat (auto seisontaan kun ei työtä, paitsi pitää olla helposti käyttöön otettavissa mahd. työhaastatteluun) ja toisaalta bussi ei kulje kesäiltaisin... Olin tottunut ajattelemaan, ettei ainakaan hoitoihin tai lääkkeisiin rahaa mene, mutta sitten, ihan julkisella puolella, kahden hampaan korjaus ja hammaskiven poisto maksoi melkein kaksi sataa euroa (en toki harmittele, hyvää työtä lääkäri ja hygienisti tekivät ja omat hampaat on aina omat!).
Viikot ja kuukaudet eivät ole todellakaan samanlaisia. Se minkä vaivalla sai säästöön, on kohta tarpeeseen käytetty!
Riittäisi hyvin, ruokakuluni eivät olisi yksin kovin suuret, sillä osaan suunnitella syömiset ja laittaa ruokaa, syön nytkin töissä omia eväitä.
Kyllä ja opiskelujabudjetilla elävänä pitäisi tuohon tähdätäkin jatkuvasti. Käytän säästötililtä välillä liikaa, mutta eipä siellä kohta olekaan mitään.
Enemmän ihmettelen miten jotkut luokkakavereistani pärjäävät kun eivät ole töissä, eivätkä nosta opintolainaa joten käyttörahaa heillä on noin 50e/viikko.
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö sinulle 50 euroa viikossa?
50 euroa saavat ne jotka on huostaanotettu ja sillä pitäisi sitten pärjätä
Tämä on kaksi kertaa se, mitä omat lapseni saivat opiskeluaikoina. Huostaanotetut ovat alaikäisiä, joille joku muu maksaa vaatteet ym. isommat hankinnat. Jos tarkoitit edunvalvonnassa olevia, niin käyttörahan määrä vaihtelee sen mukaan, mitä kaikkea sillä pitää hankkia itse. Laitoshoidossa olevilla se ei ole senttiäkään, jos eivät osta itse mitään mutta omillaan elävällä aikuisella voi olla paljon enemmänkin.
Mutta kyllä, 50€ riittäisi reilusti tavanomaisiin kauppaostoihin ym. mutta auton kulut, vaatteet ja muu sellainen olisi sitten laskettava erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja opiskelujabudjetilla elävänä pitäisi tuohon tähdätäkin jatkuvasti. Käytän säästötililtä välillä liikaa, mutta eipä siellä kohta olekaan mitään.
Enemmän ihmettelen miten jotkut luokkakavereistani pärjäävät kun eivät ole töissä, eivätkä nosta opintolainaa joten käyttörahaa heillä on noin 50e/viikko.
No sehän riippuu, mitä tuolla 50€:lla pitää kustantaa. - Itse olen kokenut, että näin yliopisto-opiskelijana on varmasti helpompaa elää "köyhänä" kuin jos olisi vaikka työtön.
Opiskelijana ollessa kukaan, tai paremmin aika harva odottaa, että pitäsi olla rahaa ja varallisuutta mitenkään erityisesti. Ja on monia tai ainakin joitain, jotka ovat samassa tai samantapaisessa elämäntilanteessa. Ja vaikka omat opintoni ovat venähtäneet e. en ole valmistunut ns. tavoiteajassa, niin opiskelijana suhatudun tulevaisuuteen toiveikkaana ja oletuksena, että köyhyyteni on vain väliaikaista. Ja, että saan töitä tulevaisuudessa paremmin kuin jos olsin jättäny valitsematta opiskelua.
Jos taas olsin työtön, niin jo pelkästään tältä palstalta saattaisin lukea usein, kuinka olen monin tavoin halveksittava ja moitittava luuseri, jonka pitäsi mennä töihin. Ja kuinka Suomessa ei ole oikeasti köyhiä. Ja kuinka työttömyydessä on kyse enempi sairaudesta ja miten oikeasti hyvin ja erinomaisesti kaikilla työttömillä menee, kun fatta maksaa kaiken.
Tuntuu kun osa ei ymmärtäsi lainkaan sitä, että työttömyys on vain harvoin oma valinta. Ja varmastti ovat osin oikeassa. Ei työ nimenomaisesti lienekkään kadonnut tai hävinnyt.
Haaste, paljon isompi haaste onkin, että mistä löytää edes kaikille työhaluisille työttömille töitä, joista niiden tarjoaja olisi myös valmis maksamaan tehdystä työstä asiallisen ja käyvän (sopivan) ja riittävänä pidettävän palkan, e. korvauksen tehdystä työstä.
Tämä ketjuhan paljastaa että ihan hyvin ihmisille voisi maksaa tt-tuen verran rahaa, aivan mainiosti näyttää riittävän 450e kuussa! Tasapalkaksi kaikille 100e/viikko, suomi nousuun 2020!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittäisikö sinulle 50 euroa viikossa?
50 euroa saavat ne jotka on huostaanotettu ja sillä pitäisi sitten pärjätä
Tämä on kaksi kertaa se, mitä omat lapseni saivat opiskeluaikoina. Huostaanotetut ovat alaikäisiä, joille joku muu maksaa vaatteet ym. isommat hankinnat. Jos tarkoitit edunvalvonnassa olevia, niin käyttörahan määrä vaihtelee sen mukaan, mitä kaikkea sillä pitää hankkia itse. Laitoshoidossa olevilla se ei ole senttiäkään, jos eivät osta itse mitään mutta omillaan elävällä aikuisella voi olla paljon enemmänkin.
Mutta kyllä, 50€ riittäisi reilusti tavanomaisiin kauppaostoihin ym. mutta auton kulut, vaatteet ja muu sellainen olisi sitten laskettava erikseen.
Kyllä laitoshoidossa olevat saavat edunvalvojaltaan rahaa hankintoihin. Ihan viikottainkin usein saa tietyn summan esim. tupakkaan ja herkkuihin.
Omillaan elävät edunvalvonnan alaiset saavat samalla tavalla pakollisiin menoihin. Jos heillä ei ole rahaa pakollisten menojen jälkeen kuin makaroniin, eivät he isompaa summaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketjuhan paljastaa että ihan hyvin ihmisille voisi maksaa tt-tuen verran rahaa, aivan mainiosti näyttää riittävän 450e kuussa! Tasapalkaksi kaikille 100e/viikko, suomi nousuun 2020!
No se yksintulevan toimeentulotuen perusosa on 490e/kk, mutta ei vastaa aloitusta. Tuosta summasta pitää maksaa myös vuokran mahd. ylimenevä osa, laskut (vakuutukset, sähkö, puhelin, netti, ym), bussikortti/auton kulut, hygieniatarvikkeet, taloustarvikkeet, ruuat, terveydenhoitomaksut, mahd. velat ja sakot, vaatteet, ja ylipäätään kaikki mitä normaaliin elämiseen kuuluu. Tuohon vielä kun vaikka pesukone tai auto hajoaa, sairastuu vakavasti tai muu yllättävä ja kallis kuluu, niin aika pulassa on.
Keskimäärin en varmaan omaan ruokaan ja huvituksiin noin paljon käytä, mutta elämässä on paljon muutakin. On aika huoletonta, jos ei tarvitse miettiä yhtään isompaa kuviota, ei perheen taloutta kokonaisuutena, hajoavia kodinkoneita eikä auton huoltoja, jne.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo noin mene. Mulla menee tuo satku jo bensaan 😂
Laskin joskus että 600€/kk riittää kaikkeen elämiseen. Opiskeluaikana selvisin kaikesta 400€/kk, mutta silloin sai opiskelija-alennuksen monista jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Laskin joskus että 600€/kk riittää kaikkeen elämiseen. Opiskeluaikana selvisin kaikesta 400€/kk, mutta silloin sai opiskelija-alennuksen monista jutuista.
Aika halvassa asunnossa saa asua ja pienet laskut pitää olla, jos tuolla summalla pärjää.
Silloin kun olin yhteiskunnan tuilla jäi vuokran jälkeen noin paljon käteen ja "hyvin" pärjäsi.
Huom. puhelimet, netit, vakuutukset, jne oli sitten pois tuosta satasen viikkobudjetista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se yksintulevan toimeentulotuen perusosa on 490e/kk, mutta ei vastaa aloitusta. Tuosta summasta pitää maksaa myös vuokran mahd. ylimenevä osa, laskut (vakuutukset, sähkö, puhelin, netti, ym), bussikortti/auton kulut, hygieniatarvikkeet, taloustarvikkeet, ruuat, terveydenhoitomaksut, mahd. velat ja sakot, vaatteet, ja ylipäätään kaikki mitä normaaliin elämiseen kuuluu. Tuohon vielä kun vaikka pesukone tai auto hajoaa, sairastuu vakavasti tai muu yllättävä ja kallis kuluu, niin aika pulassa on.
Sinänsä totta, mutta sähkölaskuja, vakuutuksia tai terveydenhoitokuluja ei tarvitse maksaa perusosasta. Vaatteisiin voi hakea harkinnanvaraista tukea kerran vuodessa n. 100e, sillä ei kyllä montaa vaatetta osteta.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, niin paljon sain minäkin alapeukkuja kun sanoin että riippuu tilanteesta, ja töissäkäyvälle todella vähän. Ap:han kirjoitti viestinsä samaan aikaan, jossa siis tarkensi että aikoo laittaa loput säästöön omaa asuntoa varten, sehän on täysin eri asia kuin se, ettei pakollisten kulujen jälkeen jää palkasta yhtään enempää.
Joten siis, töissäkäyvät älkää valittako jos palkasta jää vain 400e kuussa?
Pakko riittää. Lapselle ei. Mutta en juuri käy kuin ilmaisissa riennoissa. Syön 3 ateriaa päivässä joista yksi ainakin on puuro. Jos menisin ulos syömään, niin budjetista menisi puolet yhteen ruokailuun.