Työnantaja ja "anonyymit" kyselyt
Mitä noille työnantajan (kaupunki x)puolesta meiliin tippuville kyselyille pitäisi tehdä? Hyvinvointikyselyä, toiminnan kehittämiskyselyä jne. Niissä lukee, ettei vastauksia voi yhdistää tiettyyn henkilöön ja ovat anonyymejä. Lisäksi tulee työnantajan vaatimuskirje, että näihin tulee vastata ja kuuluvat työaikaan.
Ellei "anonyymiin" kyselyyn vastaa, tulee meili, jossa huomautetaan asiasta. "Et ole vielä vastannut." Joskus on tullut ilmoitus pidennetystä vastausajastakin, kun kaikki eivät ole vielä palauttaneet täytettyä lomaketta netitse.
Kyselyt kartoittavat henkilökohtaisia asioita ja esimerkiksi, mitä kritiikkiä on antaa esimiehen toiminnasta. Kysytään tarkasti myös työyksikkö, joka esimerkiksi omalla kohdallani on niin pieni, että muiden tietojen pohjalta olen täysin tunnistettavissa.
Joskus työnantajan infotilaisuudessa on luettu ääneen "esimerkkejä palautteista". Tunnistin oman lappuni, se käytiin läpi - sentään ilman henkilötietoja. Mutta ovathan ne saatavilla olleet.
Ärsyttävää. Nillitän varmaan tyhjästä, mutta en koe tuota reiluna. Miksei vain kysytä mielipiteitä, ilman tuota huijausta, että vastaukset ovat anonyymejä?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään ryhmää ja tehtävää, niin jo siinä olen ainoa joka sitä tehtävää tekee.
Jätän aina vastaamatta, sillä en usko himpun vertaa anonymiteettiin.
Mikä estää joko jättämästä tyhjäksi tai laittamasta jonkun muun ryhmän/tehtävän?
Sekin on helppo laskea "huijauksesksi", jos kaikki muutkin vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kysytään ryhmää ja tehtävää, niin jo siinä olen ainoa joka sitä tehtävää tekee.
Mikä estää joko jättämästä tyhjäksi tai laittamasta jonkun muun ryhmän/tehtävän?
Mutta mistä pomo tietää kuka huijaa jos esiinnyt työkaverinasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietäähän pomo senkin kuka on vastannut kyselyyn ja kuka ei. Vastauslinkki sisältää lähes aina tiedon siitä kuka vastaaja on.
t. kyselyitä työkseen tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työyksikössä... Jos yhtäkkiä kaikki ovat naisia 50-55 v eikä kukaan ole 35-40 v, kuten minä ainoana, niin onko vaikea arvata, kuka huijaa?
Esimiesten ja alaisten tulisi kyetä antamaan palautetta toisilleen kasvokkain. Jos se on mahdotonta, olisi hyvä hakea ulkopuolista apua. Jos halutaan aidosti anonyymia palautetta, kerätään vaikka paperilapuilla sitä. Palautetta ei saisi lukea niin, että kukahan tämän on tehnyt vaan MITÄ tehdään että asia saadaan korjattua tai onko kyse jostain väärinkäsityksestä.
Mä vastaan aina. Samat valitukset kerron kuin pomolle muutenkin sekä pari muuta. Noihin olen eri firmoissa vastaillut jo parikymmentä vuotta ja lopputulos on aina se, että mitään ei tapahdu.
Miksi tapahtuisikaan kun työporukka, 5-12 henkeä riippuen työpaikasta, kirjoittavat ylistäviä arvioita ilmapiirista, esimiehistä, toimintatavoista ja hyvinvoinnista.
Kaikki vain valittavat mutta kun tulisi mahdollisuus vaikuttaa, niin ei uskalleta. Edes anonyymisti.
Näkeekö esihenkilö kuka on vastannut ja kuka ei? Meillä laaja henkilöstökysely ja vähän hämää kun kyselyn järjestäjän lisäksi pomo laittaa suoria muistutuksia vastaamisesta. Ei kiinnosta koska mitään ei asioille tapahdu.
Noi kyselythän kertovat vaan siitä, että työpaikka on turhan byrokrattinen, ja siellä ei ole aitoa keskustelu-ilmapiiriä. Pomot eivät tunne tarpeeksi alaisiaan, varsinkaan isot pomot keskitason pomoja.